2010-10-25, 15:54
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag har velat testa det här ett bra tag nu, men finner sällan bra recept på marinaden/dressingen. Är det någon här som har lyckats bra med ett recept och vill dela med sig?
Citera
2010-10-25, 16:27
Medlem
Kattolfs avatar
Testa att vispa ihop ett par äggulor med en matsked dijonsenap och litet riven vitlök.
Sedan droppar du i olivolja medan du vispar hårt. När såsen tjocknat av oljan så rör du ned litet kapris och finhackad persilja, svartpeppar och salt (försiktigt med salt, då kaprisen har mycket sälta)

Såsen ringlar du sedan över den kallnade och tunnskurna fläskfilén.
Vitlöksbröd, ruccola och litet goda oliver passar bra till.
Kraftigt rödvin i glaset.
Citera
2010-10-25, 17:20
Medlem
Dr.Glass avatar
Du, Kattolf, det där låter ju alldeles underbart! Förslagsvis, hur tunt skulle du skiva fläskfilén? Talar vi millimeter tunna skivor á la rostbiff eller någon centimeter? Jag förstår att det är en smaksak, men vore intressant att höra vad du tycker.
Citera
2010-10-25, 19:31
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Du, Kattolf, det där låter ju alldeles underbart! Förslagsvis, hur tunt skulle du skiva fläskfilén? Talar vi millimeter tunna skivor á la rostbiff eller någon centimeter? Jag förstår att det är en smaksak, men vore intressant att höra vad du tycker.
Jag tycker personligen att kallt kött gör sig bäst i tunna skivor (ca 0,3-0,5 cm), men det är som sagt en smaksak
Var också noga med doseringen av såsen. Har du fin kvalitet på fläskfilén så var måttlig med såsen så att det inte bara smakar sås. Har du litet billigare fläskfilé så kan du ösa på litet mera för att dölja bismaker som ibland kan uppstå i kallnat fläsk
Citera
2010-10-25, 20:08
Medlem
Dr.Glass avatar
0,3-0,5 cm låter bra! Kommer antagligen satsa på att köpa en riktigt fin bit fläskfile i charkdisk och låta grabbarna putsa den åt mig innan dessutom så jag kör den sparsamma versionen.

Tack för tipsen!
Citera
2010-10-25, 20:42
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
0,3-0,5 cm låter bra! Kommer antagligen satsa på att köpa en riktigt fin bit fläskfile i charkdisk och låta grabbarna putsa den åt mig innan dessutom så jag kör den sparsamma versionen.

Tack för tipsen!
Vassego
Citera
2010-12-21, 15:38
Medlem
Dr.Glass avatar
Fungerar det att tillaga det här dagen innan det ska serveras?
Citera
2010-12-21, 16:34
Medlem
kongolasse12s avatar
Absolut, både såsen och köttet tjänar på att stå och mysa till sig lite. Men skär upp köttet samma dag som du skall äta det.
Citera
2010-12-21, 16:46
Medlem
Dr.Glass avatar
Ska jag lägga köttet i såsen över natten då? Eller ska de stå separat fram tills servering?
Citera
2010-12-21, 16:52
Medlem
kongolasse12s avatar
Gör såsen och stek köttet som du har tänkt. Ställ allt i kylen över natten och ta fram såsen en stund innan du ska servera den. Skär upp köttet och servera med såsen till.
Citera
2010-12-21, 17:13
Medlem
evots avatar
Här är en av mina favoriträtter, underbart gott!

1 st fläskfilé
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 krm peppar
1 knippe persilja, hackad

Tonfisksås
2 burkar tonfisk i olja, avrunnen
2 msk kapris
1 ask sardellfiléer (53 g)
1 finhackad vitlöksklyfta
1 dl torrt vitt vin
1 dl olivolja
2 dl majonnäs

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Salta och peppra köttet och stek i olivoljan i het panna ca 5 minuter runt om. Ställ in i ugnen och låt gå i ca 15 minuter tills köttet är genomstekt. Låt svalna. Skär köttet i tunna skivor och lägg upp på fat. Garnera med hackad persilja.

Tonfisksåsen gör du genom att: Låta tonfisken rinna av.
Lägg alla ingredienser till såsen i en matberedare och mixa till en slät sås. Eller rör om för hand. Stavmixer går också bra.
Servera köttet med såsen bredvid.
Servera med kokt potatis.
Citera
2010-12-21, 20:01
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Gör såsen och stek köttet som du har tänkt. Ställ allt i kylen över natten och ta fram såsen en stund innan du ska servera den. Skär upp köttet och servera med såsen till.

Bra, tack snabba konkreta svar!

Ha en kulinariskt god jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in