Flashback bygger pepparkakshus!
2005-01-24, 07:48
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkoln
Vi kan nog vara ganska överens om att chansen att Ulf Olsson själv blev utsatt för något som barn är ganska stora.

Det skrevs lite om att han hade haft en problematisk uppväxt som inte varit trygg. Jag kan inte påminna mig om att den påstods innehålla just sexuella övergrepp men det finns ju många sätt att förstöra ett barn under dess uppväxt som inte inkluderar just det.
Citera
2005-01-24, 19:21
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkoln
JN, tack för ett mycket bra och informativt inlägg.

Jag hoppas att du mår bra och att kvinnan på ett eller annat sätt har fått sitt straff.

Tack!

Det tog ju mig för många år att komma fram till att det var just ett övergrepp jag varit med om så det hade inte ens varit möjligt med dagens lagar att få henne fälld.
Citera
2005-01-31, 21:45
Bannlyst
Om han var psykiskt sjuk då men inte nu !

En teoretisk fråga ? Om fanskapet tex var registrerad hos psykvården som gratvt psykiskt störd vid den tiden mordet hände, men blir förklarad frisk nu, då borde han ju bli helt frikänd eller ?

Nu vet jag naturligtvis att så inte är fallet !
Citera
2005-01-31, 22:48
Medlem
Tuesdays avatar
Inget fängelse för Helen-mordet

Han som undersökt mannen berättade ju för TV4-nyheterna ikväll att karln kommer att dömas till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Man kan ju verkligen undra hur de idag kan bedöma hur hans psykiska status var vid mordet på 80-talet.
Citera
2005-02-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Han som undersökt mannen berättade ju för TV4-nyheterna ikväll att karln kommer att dömas till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Man kan ju verkligen undra hur de idag kan bedöma hur hans psykiska status var vid mordet på 80-talet.

Exakt, att man tvärsäkert drar slutsatsen att fanskapet var psykiskt sjukt för 15 år sedan genom att undersöka honom idag, är naturligtvis ingenting annat än kvalificerat hjärnskrynklartrams vars enda syfte måste vara att rädda honom från ett långt (nåja) fängelsestraff. Silkesvantebehandlingen av grova barnamördande pedofiler fortsätter alltså, fyfan....
Citera
2005-02-01, 08:06
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Exakt, att man tvärsäkert drar slutsatsen att fanskapet var psykiskt sjukt för 15 år sedan genom att undersöka honom idag, är naturligtvis ingenting annat än kvalificerat hjärnskrynklartrams vars enda syfte måste vara att rädda honom från ett långt (nåja) fängelsestraff. Silkesvantebehandlingen av grova barnamördande pedofiler fortsätter alltså, fyfan....

Fast ser man till vad han gjorde så behöver man inte direkt vara en stjärnhjärna för att inse att han var psykiskt sjuk då...

Dessutom så är medellängden på inlåsning längre inom psykvården än vad de straffen de dömts till om de dömts till fängelse varit. Jag är nöjd över den domen i allafall.
Citera
2005-02-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Fast ser man till vad han gjorde så behöver man inte direkt vara en stjärnhjärna för att inse att han var psykiskt sjuk då...

Dessutom så är medellängden på inlåsning längre inom psykvården än vad de straffen de dömts till om de dömts till fängelse varit. Jag är nöjd över den domen i allafall.

Nej, med den logiken så är alla mördare / våldsmän psykiskt sjuka....Jag anser INTE att man i efterhand kan ställa en diagnos över 15 år tillbaka i tiden, det är orimligt.
Och även om det hade varit så att han var "sjuk" så borde han ändå dömas till ett hårt fängelsestraff. Ungefär som det står i min signatur.

PS.
Ulf Olsson kan vara en fri man om två månader om nån hjärnskrynklartramsare plötsligt anser att han blivit "frisk".
DS.
Citera
2005-02-01, 13:24
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ulf Olsson kan vara en fri man om två månader om nån hjärnskrynklartramsare plötsligt anser att han blivit "frisk".

Skitsnack. Du vet tydligen inte vad särskild utskrivningsprövning innebär?
Det ska prövas i rätten. Tror du att någon rätt skulle släppa honom efter 2 månader efter den uppmärksamhet fallet fått?
Citera
2005-02-01, 18:04
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Exakt, att man tvärsäkert drar slutsatsen att fanskapet var psykiskt sjukt för 15 år sedan genom att undersöka honom idag, är naturligtvis ingenting annat än kvalificerat hjärnskrynklartram vars enda syfte måste vara att rädda honom från ett långt (nåja) fängelsestraff. Silkesvantebehandlingen av grova barnamördande pedofiler fortsätter alltså, fyfan....

Antagligen finns det faktorer som talar för att han har varit psykisk sjuk stora delar av sitt liv. En psykiater kan bedöma om han är sjukisk sjuk idag samt dra slutsatser att han var psykisk sjuk då, eftersom han hade kontakt med psykiatri innan morden. I såna fall kan man se i journaler hur hans psykiska status var och se om det finns paralleler med dagens psykiska status. Han lär ju inte ha blivit "frisk" just under morden. Även om han inte har varit i kontakt med psykiatri under delar av sitt liv finns det andra tecken på psykisk störning så som avvikande beteende strykt från arbetskamrater och människor i hans närhet. Att han haft en svår uppväxt (från barndomen till mobbningen i skolan) så kan man dra slutsatsen att han i tidig ålder utvecklade en psykisk störning. Sen är ju inte rättspsykiater Sten Levander direkt känd för att vara givimild i utlåtande om vård.

Jag skulle vilja veta vad för typiskt psykisk störning som han lider av. Han verkar inte lida av psykossjukdom utan en allvarlig personlighetsstörning men en allvarlig personligthetsstörning räcker väl inte för att få bli dömd för rättspsykiatrisk vård.
Citera
2005-02-01, 18:21
Medlem
BlizzardKings avatar
Denne man och mördare bodde ju i Vimmerby vid tiden för anhållandet. En polare till mig har berättat hur denne Ulf vid ett tillfälle helt enkelt tog en kätting med bastant hänglås och skulle kedja fast en personbil som hade parkerat på en handikapplats. Men kättingen var för kort för att nå fram till stolpen så han tog helt sonika och låste fast kättingen runt hjulet, genom fälgen. Gissa om det lät när dom skulle åka därifrån. Polis tillkallades och inte ens deras medhavda avbitare hjälpte, istället fick grövre verktyg avhämtas på station. Själv satt han på en kulle en bit därifrån och bevittnade spektaklet.

"-Jag njöt", lär han ha sagt.

Personligen tror jag att han blir borta i många många år, om han nånsin kommer ut igen och lika bra är väl det. En sån oberäknelig dåre är skrämmande att ha lös. Min polare fick ju ångest när det framgick vem som gripits för Helén-mordet och att han umgåtts med denna person en kortare period några år efter mordet.
Citera
2005-02-02, 07:26
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Nej, med den logiken så är alla mördare / våldsmän psykiskt sjuka....Jag anser INTE att man i efterhand kan ställa en diagnos över 15 år tillbaka i tiden, det är orimligt.
Och även om det hade varit så att han var "sjuk" så borde han ändå dömas till ett hårt fängelsestraff. Ungefär som det står i min signatur.

PS.
DS.

Det räcker att mindre än hälften av alla saker media rapporterat om är sanna så är det svårt att komma fram till ngt annat. Det är ju inte direkt så att han begått ett mord på fyllan och levt fullt normalt i övrigt, varken då el nu. Fängelse i alla ära men de gör ingen friskare och man kommer normalt sett ut därifrån snabbare, men är det vad du vill så förstår jag ditt resonemang...

Sista stycket har andra redan svarat på och jag kan inte lägga till mer än att det lär dröja innan någon vågar skriva ut honom.
Citera
2005-02-02, 07:34
Medlem
Han verkar ganska konstig i alla fall av det man hört. Om han är psykiskt sjuk vet jag inte det beror väl på hur man klassar psykisk störning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in