Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Vilken typ utav psykofarmaka är det du talar om? Vill även se en källa, är intresserad av att läsa mer om detta.
Här har du en:
http://www.medscape.com/viewarticle/727323
""In other words, if you're trying to look at sustained benefit, you're only looking at 2.7%, which is a pretty jaw-dropping number," added Dr. Pigott." Mao, 2,7% har mer effekt än placebo av ssri ett år senare.
TS, du gör kardinalfelet att tro att ditt psyke är något annat än din hjärna. Det finns ingen mystisk själ eller annat trams. Således är alla "psykiska sjukdomar" fysiska... Skillnaden blir i slutändan inte större än att man inte ger opiater till någon som kan bli fri från sin smärta mha träning istället, men att man faktiskt ger opiater till någon med stark kronisk smärta där annan behandling inte hjälper. På samma sätt är terapi en mer långsiktig lösning än piller i många fall, och oftast finns det ingen motsättning mellan dessa... men det finns inte evidens för att terapi hjälper vid vad som helst, och här finns det också en ovilja från psykiatrin att utvärdera annan terapi än kbt som behandlingsform eftersom psykiatriker ofta är folk med doktorskomplex (de vill skriva ut saker). Det är iaf min uppfattning även om jag inte träffat några psykiatriker vad jag minns, så rätta mig om jag har fel.
Ta t.ex. olika psykostillstånd, de svarar bra på antipsykotika eftersom dessa verkar som dopaminantagonister. Man hypotiserar även om att dopamin spelar en viss roll i schizofreni, även om man numera lägger större vikt vid andra faktorer vad jag förstått efter 1 min på wikipedia