2010-10-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrajsen
Men vafan jag blir ledsen bara jag läser sånt där! Xanor, Stesolid är ju drogklassat och riktigt jävla farligt. Det skapar bara ännu mer olycka

När man mår psykiskt dåligt så är det ofta något som tynger än. En tablett kan hjälpa för stunden men frågan är ju om tabletten verkligen löser grundproblemet? Jag tror inte det. Jag tror att man bara kan bli "verkligt" frisk på ett sätt och det är att handskas med problemet precis som man är.

Jag har själv mått VÄLDGIT psykiskt dåligt under en längre tid och ständigt vägrat psykofarmaka just för att jag vet att jag har så lätt för att bli beroende av saker. Jag har alltså bara fått terapi och det har hjälpt mig så jäävla mycket och jag hoppas att det kommer att hjälpa mig ännu mer.

xanor stesolid osv är ju narkotikaklassat som så många andra mediciner men följer man ordinerad dos är de ju inget man flummar iväg på. finns ju ingen som drogar med stess efter en läkares ordination? dom hjälper väldigt bra mot det dom ska. och har du inte dom problemen som dessa mediciner ska lösa så är det ju självklart inte bra att ta dom. ska man vägra ta nått bara för att det finns folk som missbrukar den substansen ?
Citera
2010-10-26, 13:34
Medlem
Xalterads avatar
Citat:
Du anser inte att du är beroende av något preparat? Tror du att det skulle bli problem att sluta med det du använder? Är du rädd för att behöva trappa upp dosen med tiden?

Jag beroende i viss bemärkning, men inte som läkarna ser som beroende...
Klomipramin har jag haft i snart ett år p å 125mg/dag och har inte behövt trappa upp den heller, men missar jag en dos så mår jag dåligt efter några timmar.
Haldolen tar bort mina hallucinationer, dessa blir såklart mer om jag glömmer en dos, men mår inte direkt dåligt om jag missar en dos heller.
Besodiazepiner har jag varit rakt av beroende av, och då kommer fler problem när man det mesta i livet går ut på tabletter och piller. Detta är absolute ingen hödjare.
Citera
2010-10-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
ska man vägra ta nått bara för att det finns folk som missbrukar den substansen ?
Nej. Känner man att man lätt fastnar så berätta det för läkaren, de försöker förstås att ge medicin som hjälper utan att ge beroende. Vill man veta mer så är en bra idé att prata med personalen på apoteken, de brukar ta sig mer tid och skall veta det mesta du vill veta.
Citera
2010-10-26, 14:49
Medlem
Gidellas avatar
Ibland är medicinering nödvändigt. Jag säger inte att det är rätt för alla, men för många hjälper det så otroligt mycket - särskilt ihop med terapi. TS, du tar själv inga mediciner? Om du inte gör/har gjort det tror jag inte du förstår hur många som mår så jävla psykiskt dåligt som faktiskt blir hjälpta av medicinering. Det är lätt att predika kring beroende m.m. och att medicinering är dåligt om man själv inte lever i den världen där medicin behövs för att man ska orka ta sig upp ur sängen och ta tag i sina problem.

Jag var ett vandrande vrak innan jag väl fick den ena av mina anti-depressiva. Kunde inte sova oavsett vad de gav mig för sömnmedel - varav vissa var beroendeframkallande. Jag hamnade på psyket för jag var så dålig och instabil. Nu sover jag äntligen - utan Imovane och liknande, och har lite mer ork att gå på KBT-terapin som de inte vågade sätta igång med förrän de kunde lita på att jag inte skulle göra något "dumt".
Citera
2010-10-26, 21:22
Medlem
Har hittills inte vart i behov av psykofarmaka, och anser väl i grund och botten att de bör undvikas i den mån som det är möjligt. Ser det lite som en våg - är man tillräckligt deprimerad så har man ingen energi att förändra sin situation, då kan man behöva kemisk hjälp bara för att ta sig ur det stadiet.

När jag mår som värst är jag i princip handlingsförlamad, det sker ganska sällan men jag brukar oftast röka braj och ta mig igenom det. Rökat hjälper mig att inta en analytisk position till lidandet - i bland kan det rentav vara intressant att må riktigt kasst (svårt att förklara), brukar tänka på varför jag mår som jag gör och fundera på vad jag borde förändra i mitt liv.
Citera
2010-10-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Vilken typ utav psykofarmaka är det du talar om? Vill även se en källa, är intresserad av att läsa mer om detta.

Här har du en: http://www.medscape.com/viewarticle/727323

""In other words, if you're trying to look at sustained benefit, you're only looking at 2.7%, which is a pretty jaw-dropping number," added Dr. Pigott." Mao, 2,7% har mer effekt än placebo av ssri ett år senare.

TS, du gör kardinalfelet att tro att ditt psyke är något annat än din hjärna. Det finns ingen mystisk själ eller annat trams. Således är alla "psykiska sjukdomar" fysiska... Skillnaden blir i slutändan inte större än att man inte ger opiater till någon som kan bli fri från sin smärta mha träning istället, men att man faktiskt ger opiater till någon med stark kronisk smärta där annan behandling inte hjälper. På samma sätt är terapi en mer långsiktig lösning än piller i många fall, och oftast finns det ingen motsättning mellan dessa... men det finns inte evidens för att terapi hjälper vid vad som helst, och här finns det också en ovilja från psykiatrin att utvärdera annan terapi än kbt som behandlingsform eftersom psykiatriker ofta är folk med doktorskomplex (de vill skriva ut saker). Det är iaf min uppfattning även om jag inte träffat några psykiatriker vad jag minns, så rätta mig om jag har fel.

Ta t.ex. olika psykostillstånd, de svarar bra på antipsykotika eftersom dessa verkar som dopaminantagonister. Man hypotiserar även om att dopamin spelar en viss roll i schizofreni, även om man numera lägger större vikt vid andra faktorer vad jag förstått efter 1 min på wikipedia
Citera
2010-10-27, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Här har du en: http://www.medscape.com/viewarticle/727323

""In other words, if you're trying to look at sustained benefit, you're only looking at 2.7%, which is a pretty jaw-dropping number," added Dr. Pigott." Mao, 2,7% har mer effekt än placebo av ssri ett år senare.

TS, du gör kardinalfelet att tro att ditt psyke är något annat än din hjärna. Det finns ingen mystisk själ eller annat trams. Således är alla "psykiska sjukdomar" fysiska... Skillnaden blir i slutändan inte större än att man inte ger opiater till någon som kan bli fri från sin smärta mha träning istället, men att man faktiskt ger opiater till någon med stark kronisk smärta där annan behandling inte hjälper. På samma sätt är terapi en mer långsiktig lösning än piller i många fall, och oftast finns det ingen motsättning mellan dessa... men det finns inte evidens för att terapi hjälper vid vad som helst, och här finns det också en ovilja från psykiatrin att utvärdera annan terapi än kbt som behandlingsform eftersom psykiatriker ofta är folk med doktorskomplex (de vill skriva ut saker). Det är iaf min uppfattning även om jag inte träffat några psykiatriker vad jag minns, så rätta mig om jag har fel.

Ta t.ex. olika psykostillstånd, de svarar bra på antipsykotika eftersom dessa verkar som dopaminantagonister. Man hypotiserar även om att dopamin spelar en viss roll i schizofreni, även om man numera lägger större vikt vid andra faktorer vad jag förstått efter 1 min på wikipedia
Man måste ju bli medlem för att komma vidare.
Citera
2010-10-30, 00:43
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha lite åsikter om psykofarmaka. För mig är psykisk medicinering ingen lösning av psykiska problem då jag hävdar att man skapar ett beroende vilket innebär nya problem.
Självklart finns det enskilda fall där det gått så långt att det inte finns någon annan lösning.

Hur ställer ni er som använder medicinering till just psykiska problem till detta? Har det hjälpt er? Har det skapat ett beroende? Är ni rädda för att sluta med medicinen? Kommer ni att behöva den för resten av era liv?

Självklart ren idioti som du säger. Lider man inte av en genetisk deffekt som gör att det produceras för lite av en viss kemikalie i hjärnan BIOLOGISKT så är det moroniskt att ta piller för att må bättre.

Tog ingen av er stackare som mår dåligt piller utan faktiskt GJORDE något åt denna förbaskade skitvärld så kanske den hade blivit bättre för er och oss alla?
Citera
2010-10-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Självklart ren idioti som du säger. Lider man inte av en genetisk deffekt som gör att det produceras för lite av en viss kemikalie i hjärnan BIOLOGISKT så är det moroniskt att ta piller för att må bättre.

Tog ingen av er stackare som mår dåligt piller utan faktiskt GJORDE något åt denna förbaskade skitvärld så kanske den hade blivit bättre för er och oss alla?

Jag beklagar att du vet så lite. Varför inte testa att börja läsa på lite, det kan göra skillnad i din del av skitvärlden.
Citera
2010-10-30, 01:33
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Jag beklagar att du vet så lite. Varför inte testa att börja läsa på lite, det kan göra skillnad i din del av skitvärlden.

Du vet nog för lite! Aha...där fick jag dig?
Citera
2010-10-30, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Du vet nog för lite! Aha...där fick jag dig?

"Fick mig" för att vi inte delar åsikt? Eller tydligen inte delar samma erfarenheter eller kunskap?
Citera
2010-10-30, 02:16
Medlem
LFEs avatar
Tydligen förstod du inte min sarkasm.

Nåja jag ska inte leka smartass...Varför har jag fel da? Det är klart att det kan "hjälpa" men det är fel sorts hjälp. Kortsiktig, dyr och ogynsam. Möjligen att det kan användas vid akuta tillfällen men även då är jag skeptisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in