2010-10-24, 21:06
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Är först och främst nästan säker på att det redan finns en tråd någonstans om detta, men hittade inget hur jag än sökte. Men jag chansar på att det inte finns.

Hur bokförs de tillsägelser som ni ger användare? Ni måste ju ha någon form av logg där dessa registreras, så att ni kan ha koll på när det är dags att ge en varning etc. åt en ohörsam användare?

Sedan fråga två: Hur vet jag som användare att om jag fått en felaktig tillsägelse, att denna efter moderatorns medgivande om felaktigheten makulerats?

// Abe
Citera
2010-10-24, 21:14
Medlem
micaeles avatar
Som standard i vBulletin finns kommentarsfält för varje användare, där mods [och uppåt] kan skriva allsköns saker som enbart är synligt för dessa. Detta fält syns i användarens profil, längst ner, och erbjuder mycken plats för loggböcker och annat ljug.
Man kan anta att detta används till viss del, även om FB lär ha vidareutvecklat och förfinat mycket.
Citera
2010-10-24, 21:17
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Som standard i vBulletin finns kommentarsfält för varje användare, där mods [och uppåt] kan skriva allsköns saker som enbart är synligt för dessa. Detta fält syns i användarens profil, längst ner, och erbjuder mycken plats för loggböcker och annat ljug.
Man kan anta att detta används till viss del, även om FB lär ha vidareutvecklat och förfinat mycket.

Okay, fan det viste jag inte. Men det låter ju lite bökigt att manuellt behöva skriva in på användaren att denne fått en tillsägelse. Kanske är lättare det med nu när det gjort om systemet för tillsägelser.
Citera
2010-10-24, 21:23
Medlem
SweTechs avatar
micaele är i rätt riktnummer.
Exakt hur det går till och visas vill inte jag gå in på, helt enkelt för att jag inte har koll på ifall det är information som ligger utanför outlaw.

Svar på fråga två kan jag däremot ge.
Samtliga moderatorer har tillgång till informationen och skulle det bli en diskussion om ohörsamhet så gås denna information igenom. Finns det då några felaktigheter så uppdagas dom.
Citera
2010-10-24, 21:25
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
micaele är i rätt riktnummer.
Exakt hur det går till och visas vill inte jag gå in på, helt enkelt för att jag inte har koll på ifall det är information som ligger utanför outlaw.

Svar på fråga två kan jag däremot ge.
Samtliga moderatorer har tillgång till informationen och skulle det bli en diskussion om ohörsamhet så gås denna information igenom. Finns det då några felaktigheter så uppdagas dom.

Bra att veta. Åkte nämligen själv på en tillsägelse som sedermera makulerades, därav funderade jag på detta.

Kunde dock vara intressant för oss användare att veta lite hur ni jobbar. Förstår dom om det är sådant som ni inte får prata om. Men i alla fall.
Citera
2010-10-24, 21:30
Medlem
micaeles avatar
För att visa hur det ser ut som standard: http://img841.imageshack.us/img841/8342/usernote.png
Det är vad mods och uppåt ser på vBulletin-baserade forum invid varje användarprofil. Alla usernotes visas som en tråd, precis som vilken annan tråd som helst.

Och för att spekulera ännu mer så har vB ett relativt sofistikerat system som kallas för User Infractions och är ungefär som tillsägelser, fast man kan räkna poäng och bete sig. Inte helt oväntat vore ifall detta också används till viss del, duktigt ombyggt.
Citera
2010-10-24, 21:32
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
För att visa hur det ser ut som standard: http://img841.imageshack.us/img841/8342/usernote.png
Det är vad mods och uppåt ser på vBulletin-baserade forum invid varje användarprofil. Alla usernotes visas som en tråd, precis som vilken annan tråd som helst.

Fan, du är insatt i detta. Kanske borde starta ett eget litet forum för mig själv, och lega moderator för en dag
Citera
2010-10-24, 21:38
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Fan, du är insatt i detta. Kanske borde starta ett eget litet forum för mig själv, och lega moderator för en dag
Jag som trodde alla hade ett eget litet vB-forum på sidan om...
Citera
2010-10-24, 21:48
Medlem
Joomlas avatar
Heh, jag har också ett eget litet vB forum jag lekt med, samt att jag moddat flera forum tidigare.
Dock trodde jag att man använde Infraction-systemet (Eng.) för varningar, och kryssade i rutan för "Warning" så att "Infraction" man ger blir 0 poäng.

Känns ju generellt smidigare, då allt hittas på samma ställe istället för att strula med två fält.
Skickas PM för tillsägelser automatiskt eller måste ni skicka de manuellt?
Citera
2010-10-24, 21:52
Medlem
epost72s avatar
Man kan väl säga att det hela hänger ihop med Varning för effektivare rutiner gällande off-topic och tillsägelser
Tillsägelser skickas automagiskt.
Citera
2010-10-25, 00:18
Medlem
Ganonitos avatar
Passar på att låna den här tråden. Var ser man sina varningar någonstans? Eller det är kanske bara synligt för mods?
Citera
2010-10-25, 00:21
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Passar på att låna den här tråden. Var ser man sina varningar någonstans? Eller det är kanske bara synligt för mods?
Bara synligt för mods.

Varningar ser du normalt sett också i underforumet Varningar och Bannlysningar, där sådant utannonseras.
Tillsägelser får du PM om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in