• 1
  • 2
2010-10-24, 20:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Tackar för artikeln.
Halalslaktade djur är något som jag undviker.
Inga menlösa ramsor ska vara involverade i min mat.

Nej, det känns spontant jävligt onödigt. Nog för att de bedövar djuren i Sverige och sådär, men det finns ingen funktion med att köpa halal-slaktat. Däremot förstår jag tillverkarna. Många svenskar bryr sig väl inte (eller kollar inte efter märkningen) och samtidigt kan de sälja till muslimerna också, så de ökar sin kundgrupp utan att förlora särskilt mycket på det. Det vore intressant om fler skulle bry sig och undvek halal-kött, hur tillverkarna skulle hantera det. Själv bryr jag mig inte så mycket.
Citera
2010-10-24, 20:51
Medlem
StigAllans avatar
Detta att mina pengar går till en stolle som står och rabblar ramsor över maten är fullt tillräckligt för mig att avstå halal.
Finns ingen anledning att bistå med mina surt förvärvade slantar till en sådan onödig människa.
Citera
2010-10-24, 21:20
Medlem
zepofans avatar
Låt oss som vill slippa halal! Det jag tycker är värst är att barn inte kan välja på halal eller inte i skolmatsalen, det är iaf fortfarande en majoritet som inte måste äta ritualslaktade djur. En majoritet tvingas alltså mot sin vilja att stödja en urgammal, barbarisk slaktmetod där man skär halsen av obedövade djur (dock inte i Sverige). Det skulle vara obligatoriskt att visa för barnen hur halalslakt går till, jämfört med en normal slakt. Som vuxen borde man fråga på restauranger om köttet är halalslaktat, får man ett ja är det bara att resa sig och gå därifrån med motiveringen att man inte stöder sådant djurplågeri.
Citera
2010-10-24, 21:20
Medlem
Raketprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vo
De senaste dagarna har det varit en jävla snack om "Halal-kött", "Halal-godis" osv.

Vad händer, haha?

Man blir aktiv mot islamiseringen och bojkottar allt mumbujumbo-kött/godis
Citera
2010-10-24, 23:49
Medlem
StigAllans avatar
Att det även är vidrigt att titta på när halaslaktandet fortgår på löpande band när det gäller får och nötkreatur stärker bara min uppfattning om att det bör förbjudas att importera halalslaktat kött till Sverige.
De som önskar sådan föda kan söka den på annan plats!
Citera
2010-10-25, 21:20
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Att det även är vidrigt att titta på när halaslaktandet fortgår på löpande band
Går det verkligen till så? Ett element som ska uppfyllas för att det ska bli halal är väl att inga andra djur ska bevittna ett annat djurs död?
Senast redigerad av meinhoonkaun 2010-10-25 kl. 21:23.
Citera
2010-10-26, 01:01
Medlem
StigAllans avatar
Sök på youtube efter halal så får du se hur vidrigt det kan gå till.
Citera
2010-10-26, 11:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Går det verkligen till så? Ett element som ska uppfyllas för att det ska bli halal är väl att inga andra djur ska bevittna ett annat djurs död?

Enligt wikipedia finns följande krav på halal-slakten (Dhabiba):

Citat:
Ursprungligen postat av se.wikipedia.org
Innan djuret slaktas så måste:
* Muslimerna inte ta djurens liv på eget bevåg utan med Guds auktoritet, man säger Bismillah.
* Djuret vara friskt och utan skador.
* Djuret behandlas med medlidande och vänlighet.
* Djuret få mat och vatten och lugnas innan det avlivas.
* Slakten ska utföras av en kunnig troende som kan genomföra den på rätt sätt.
* Man använda en vass kniv. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktats.

Under slakten:
* Matstrupen, luftstrupen och de stora blodkärlen till och från huvudet, arteria carotis respektive vena jugularis, skärs av utan att ryggmärgen skadas.[7]
* Blodet måste helt avtappas.
* Ett djur får inte se ett annat djur dö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in