• 1
  • 2
2010-10-24, 20:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Tackar fr artikeln.
Halalslaktade djur r ngot som jag undviker.
Inga menlsa ramsor ska vara involverade i min mat.

Nej, det knns spontant jvligt ondigt. Nog fr att de bedvar djuren i Sverige och sdr, men det finns ingen funktion med att kpa halal-slaktat. Dremot frstr jag tillverkarna. Mnga svenskar bryr sig vl inte (eller kollar inte efter mrkningen) och samtidigt kan de slja till muslimerna ocks, s de kar sin kundgrupp utan att frlora srskilt mycket p det. Det vore intressant om fler skulle bry sig och undvek halal-ktt, hur tillverkarna skulle hantera det. Sjlv bryr jag mig inte s mycket.
Citera
2010-10-24, 20:51
Medlem
StigAllans avatar
Detta att mina pengar gr till en stolle som str och rabblar ramsor ver maten r fullt tillrckligt fr mig att avst halal.
Finns ingen anledning att bist med mina surt frvrvade slantar till en sdan ondig mnniska.
Citera
2010-10-24, 21:20
Medlem
zepofans avatar
Lt oss som vill slippa halal! Det jag tycker r vrst r att barn inte kan vlja p halal eller inte i skolmatsalen, det r iaf fortfarande en majoritet som inte mste ta ritualslaktade djur. En majoritet tvingas allts mot sin vilja att stdja en urgammal, barbarisk slaktmetod dr man skr halsen av obedvade djur (dock inte i Sverige). Det skulle vara obligatoriskt att visa fr barnen hur halalslakt gr till, jmfrt med en normal slakt. Som vuxen borde man frga p restauranger om kttet r halalslaktat, fr man ett ja r det bara att resa sig och g drifrn med motiveringen att man inte stder sdant djurplgeri.
Citera
2010-10-24, 21:20
Medlem
Raketprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vo
De senaste dagarna har det varit en jvla snack om "Halal-ktt", "Halal-godis" osv.

Vad hnder, haha?

Man blir aktiv mot islamiseringen och bojkottar allt mumbujumbo-ktt/godis
Citera
2010-10-24, 23:49
Medlem
StigAllans avatar
Att det ven r vidrigt att titta p nr halaslaktandet fortgr p lpande band nr det gller fr och ntkreatur strker bara min uppfattning om att det br frbjudas att importera halalslaktat ktt till Sverige.
De som nskar sdan fda kan ska den p annan plats!
Citera
2010-10-25, 21:20
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Att det ven r vidrigt att titta p nr halaslaktandet fortgr p lpande band
Gr det verkligen till s? Ett element som ska uppfyllas fr att det ska bli halal r vl att inga andra djur ska bevittna ett annat djurs dd?
Senast redigerad av meinhoonkaun 2010-10-25 kl. 21:23.
Citera
2010-10-26, 01:01
Medlem
StigAllans avatar
Sk p youtube efter halal s fr du se hur vidrigt det kan g till.
Citera
2010-10-26, 11:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Gr det verkligen till s? Ett element som ska uppfyllas fr att det ska bli halal r vl att inga andra djur ska bevittna ett annat djurs dd?

Enligt wikipedia finns fljande krav p halal-slakten (Dhabiba):

Citat:
Ursprungligen postat av se.wikipedia.org
Innan djuret slaktas s mste:
* Muslimerna inte ta djurens liv p eget bevg utan med Guds auktoritet, man sger Bismillah.
* Djuret vara friskt och utan skador.
* Djuret behandlas med medlidande och vnlighet.
* Djuret f mat och vatten och lugnas innan det avlivas.
* Slakten ska utfras av en kunnig troende som kan genomfra den p rtt stt.
* Man anvnda en vass kniv. Kniven mste underskas och slipas fre och efter varje djur som slaktats.

Under slakten:
* Matstrupen, luftstrupen och de stora blodkrlen till och frn huvudet, arteria carotis respektive vena jugularis, skrs av utan att ryggmrgen skadas.[7]
* Blodet mste helt avtappas.
* Ett djur fr inte se ett annat djur d.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här