2010-10-24, 11:46
Medlem
Megabituss avatar
Hejsan,

Har problem med ett nytt grafikkort, ett ATI Radeon HD5830. Efter byte fungerade datorn felfritt, men efter någon halvtimmes användande rebootade datorn oförklarligt och har då låst upplösningen till 640x480.

Jag har pratat med leverantören som vill att jag ska returnera kortet då det kan vara defekt, men jag vägrar gå med på att hårdvaran skulle vara defekt innan jag provat allt.

Min största misstanke ligger på drivrutinerna. Jag hade ett ATI-kort tidigare som var defekt. Jag returnerade detta och fick mitt nya som ersättning, men jag glömde avinstallera drivrutinerna till detta kort innan jag returnerade det, och jag misstänker någon form av konflikt där.

Så min första fråga är, någon som vet exakt vart alla ATIs drivrutinsfiler ligger? Jag har manuellt raderat alla mappar som innehåller något med "ATI" under C:/ och C:/Program Files. Något annat som kan tänkas skapa konflikter? Registernycklar? Allt ska bort.

Någon som har någon annan idé på vad som kan vara fel?

Observera att kortet fungerade felfritt några minuter innan det ballade ur - det som är det lustiga.

Tack!
Citera
2010-10-24, 11:54
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabitus
Hejsan,

Har problem med ett nytt grafikkort, ett ATI Radeon HD5830. Efter byte fungerade datorn felfritt, men efter någon halvtimmes användande rebootade datorn oförklarligt och har då låst upplösningen till 640x480.

Jag har pratat med leverantören som vill att jag ska returnera kortet då det kan vara defekt, men jag vägrar gå med på att hårdvaran skulle vara defekt innan jag provat allt.

Min största misstanke ligger på drivrutinerna. Jag hade ett ATI-kort tidigare som var defekt. Jag returnerade detta och fick mitt nya som ersättning, men jag glömde avinstallera drivrutinerna till detta kort innan jag returnerade det, och jag misstänker någon form av konflikt där.

Så min första fråga är, någon som vet exakt vart alla ATIs drivrutinsfiler ligger? Jag har manuellt raderat alla mappar som innehåller något med "ATI" under C:/ och C:/Program Files. Något annat som kan tänkas skapa konflikter? Registernycklar? Allt ska bort.

Någon som har någon annan idé på vad som kan vara fel?

Observera att kortet fungerade felfritt några minuter innan det ballade ur - det som är det lustiga.

Tack!
testa detta program
http://www.bosseweb.se/video-memory-stress-test
Citera
2010-10-24, 11:58
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
testa detta program
http://www.bosseweb.se/video-memory-stress-test

Mjukvara för stress har jag. Känns ganska värdelöst i nuläget dock eftersom jag bara kan köra kortet i 640x480 - vilket inte kommer generera någon större stress för kortet.

Men visst, det skadar inte att prova. Mina misstankar ligger dock fortfarande på drivrutinerna, det känns som ett typiskt drivis-problem.
Citera
2010-10-24, 12:09
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabitus
Mjukvara för stress har jag. Känns ganska värdelöst i nuläget dock eftersom jag bara kan köra kortet i 640x480 - vilket inte kommer generera någon större stress för kortet.

Men visst, det skadar inte att prova. Mina misstankar ligger dock fortfarande på drivrutinerna, det känns som ett typiskt drivis-problem.
men då får du uppdatera dina drivrutiner ,om du misstänker detta
dem finns konrollpanelen-system-maskinavara-enhetshanteraren-bildskärmskort
välj kortet högerklicka uppdatera drivrutiner
Citera
2010-10-24, 12:48
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
men då får du uppdatera dina drivrutiner ,om du misstänker detta
dem finns konrollpanelen-system-maskinavara-enhetshanteraren-bildskärmskort
välj kortet högerklicka uppdatera drivrutiner

Problemet är att jag tror att det blir konflikter med mitt förra korts drivisar, då fragment av dem ligger kvar på disken. Drivisarna till det nya kortet är fullt uppdaterade.
Citera
2010-10-24, 12:52
Medlem
skogspromenads avatar
Formatera om du tror att det blir konflikt mellan drivrutiner.
Citera
2010-10-24, 12:57
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Formatera om du tror att det blir konflikt mellan drivrutiner.

Ganska onödigt då det går att ta bort filerna manuellt. Gäller bara att veta exakt vart alla ligger, vilket jag är osäker på i ATIs fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in