Citat:
Ursprungligen postat av AfraidHeart
Jag har läst sambolagen nu men jag måste medge att det verkar finnas flera "anledningar" och "orsaker" till att en lägenhet kan delas mellan parterna. Hur kan jag på bästa sätt stålsätta mig och försäkra mig om att lägenheten tillhör mig? Det måste väl rimligtvis vara att jag betalar hyran och ber henne skicka mig pengar istället?
Jag ska försöka spalta upp det tydligare, så tydligt jag kan.
Vi börjar med hur/när/varför lägenheten är köpt. Är den köpt för att du ska bo ensam i den (läs, oftast innan ni blir seriösa med varandra, framför allt innan ni bestämmer er för att flytta ihop) - gå vidare till 1 nedann. Är den köpt för att ni ska bo i den gemensamt (alltså, oftast efter att ni bestämt att ni ska flytta ihop) - gå till 2 nedan.
1. Är lägenheten köpt för dig själv är den inte samboegendom. Den är då din egendom och ska inte heller ingå i bodelningen. Skaffar du och din flickvän barn ihop riskerar du dock att bli av med den ändå om hon har större behov av lägenheten än du har, och det inte är oskäligt att hon får den på sin andel i bodelningen. Oskäligt är det inte du som avgör, utan i förlängningen en domstol om ni inte kommer överens. Hon är dock då skyldig att ersätta dig för värdet, du får alltså mer av de andra grejjerna än hon får. Det här kan du inte skydda dig emot, man kan inte avtala bort den paragrafen i sambolagen.
Om ni bor i en lägenhet som inte är gemensam, utan din enskilda egendom, men sedan säljer den för att köpa en ny och köper den för de pengarna du får i försäljningen så blir den nya lägenheten däremot samboegendom.
2. Är lägenheten inköpt för gemensamt bruk blir den samboegendom och ingår i bodelningen som huvudregel. Då delas värdet på lägenheten och ni får hälften av värdet var. Värdet är försäljningspriset minus det lån som du troligen har på lägenheten. Säljer ni inte lägenheten räknar man istället på marknadsvärdet.
För att skydda dig emot det här skriver ni ett samboavtal som antingen säger att sambolagen inte skall gälla ert förhållande alls, eller ett mer specifikt som säger att lägenheten inte skall vara samboegendom. Skriver ni det mer specifikt kan det vara en bra idé att också ta med att även det som träder i lägenhetens ställe skall vara enskilt - annars hamnar du i samma sits som ovan, att den nya lägenheten ni köper för pengarna blir samboegendom, fast det ni sålde för att få pengarna var enskilt.
Även här gäller dock den möjliga övertaganderätten som jag beskrev ovan, och den går fortfarande inte att skydda sig emot.
Ett samboavtal skall (bör i alla fall) vara skriftligt och underskrivet av båda parterna. Ni behöver inte ha några vittnen, men ett tips är att ha varsin kopia någonstans där den andra inte kan komma åt det.
Vill du att din sambo ska kunna bo kvar om du skulle råka dö helt plötsligt skriver du ett testamente där lägenheten tillfaller henne - detta påverkar inte utgången ifall ni skulle separera, men hon slipper flytta mitt i sorgearbetet om du dör då dina föräldrar ärver dig istället.
Hur ni väljer att betala hyran spelar ingen roll - bor ni tillsammans under äktenskapsliknande former gäller sambolagen, om ni inte avtalar bort den.