I
Tintin i Hajsjön (iofs inte tecknat av Hergé själv) försöker kapten fly från Rastapopoulos undervattenskomplex i en mini-ubåt, givetvis utformad som en haj, men råkar ut för att en ryttarstaty med utsträckt sabel (ett av de många rövade konstverken) landar på hans för, mitt i synfältet. Haddock utbrister upprört: "Anfäkta och anamma! De kommer att dränka mig som en katt!"
En annan favorit från samma album - om än inte av Haddock - är när de båda syskonen Niko och Nosjka som Rasta har tagit som gisslan förs till hans högkvarter, där den hemliga "dupliceringsdegen" har svällt över alla bräddar. Rastapopoulos ropar genom den stängda dörren: "Förräderi! Sabotage! MORD!!" och henchmannen som har uppsyn över de två barnen säger "Hör noga på! Chefen är på specialhumör!". När dörren till det stora valvrummet sedan öppnas faller en bit av den svällande degen ner på den ursinnige Rastapopoulos panna. (Fan, det är minst 25 år sedan jag läste albumet senast men de här replikerna och scenerna sitter som berg i minnet!)