2010-10-22, 22:23
Medlem
Overminds avatar
Godkväll!

Tänkte börja simma 3 ggr i veckan, t ex måndag, onsdag och fredag. Simma typ 1 timme till 2 timmar. Simma bröstsim (vanligt sim alltså), lite crawl och simma på rygg.

Fråga 1

Är simma en bra träning? Det är ju otroligt snällt mot kroppen iallafall. Otroligt bra rehabilitering för alla och alla kan göra denna träning. Jag har simmat några gånger nu och jag blir riktigt trött i armarna (inte så mycket i benen) och vattnet svalkar en så man aldrig blir svettig. Efter ett par vändor så känner jag att min puls är ganska hög, en anledning är nog att jag har järnbrist/blodbrist just nu (väntar på att få ta en järnspruta i magen så jag blir återställd igen) vilket ger biverkningarna att man måste både andas mera/oftare och kraftigare för att syresätta blodet. Förhoppningsvis kan jag ta sprutan denna kommande vecka (20-30 oktober).

Fråga 2

Hur skall jag lägga upp detta? Ska jag simma så mycket jag bara kan under 1 timme eller 2 timmar eller ska jag göra ett visst antal vändor? T ex 50 vändor på en träning? 100 vändor? Köra efter hur många km jag simmar per gång?

Tack på förhand!
Citera
2010-10-22, 22:25
Medlem
Nu läste jag bara rubriken, men simning är väldigt bra. Det bränner väldigt mycket och kalorier och ger fina muskler och bra hållning. Hade också simmat om jag hade haft orken...
Citera
2010-10-22, 22:25
Medlem
Bra träning för vad ? Vad är dina mål ?
Citera
2010-10-22, 22:26
Avslutad
Fel träningsmetod om du vill bli grov
Citera
2010-10-22, 22:30
Medlem
Overminds avatar
Jag vill få lite mer "definierade" muskler och en välsvarvad kropp. Gå ner några kilon och få bättre kondition och mer ork. Vill få en slankare/smalare kropp helt enkelt. Ingen gym kropp alltså, t ex bodybuilder eller som Magnus Samuelsson. Ingen gym biff.
Citera
2010-10-22, 22:34
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag vill få lite mer "definierade" muskler och en välsvarvad kropp. Gå ner några kilon och få bättre kondition och mer ork. Vill få en slankare/smalare kropp helt enkelt. Ingen gym kropp alltså, t ex bodybuilder eller som Magnus Samuelsson. Ingen gym biff.
Då är simning bra
Citera
2010-10-22, 22:38
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainomaxamoniaG
Då är simning bra

Okej! Skönt att höra! =)

Men hur tycker du jag skall lägga upp detta? Citerar mig själv:

"Hur skall jag lägga upp detta? Ska jag simma så mycket jag bara kan under 1 timme eller 2 timmar eller ska jag göra ett visst antal vändor? T ex 50 vändor på en träning? 100 vändor? Köra efter hur många km jag simmar per gång?"
Citera
2010-10-22, 22:39
Medlem
Högsta möjliga intensitet under längsta möjliga tid, då bränner du mest kalorier
Citera
2010-10-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Okej! Skönt att höra! =)

Men hur tycker du jag skall lägga upp detta? Citerar mig själv:

"Hur skall jag lägga upp detta? Ska jag simma så mycket jag bara kan under 1 timme eller 2 timmar eller ska jag göra ett visst antal vändor? T ex 50 vändor på en träning? 100 vändor? Köra efter hur många km jag simmar per gång?"

Vill du bränna mycket energi under träningen är det så intensivt och så länge du kan köra som gäller. Öka din simkondition kan du ju variera, långträning, intervaller etc borde fungera. Inte någon vidare koll på simning alls men borde ju fungera som löpning etc.
Citera
2010-10-22, 22:43
Medlem
Om du vill bli bättre på att simma är det teknikträning som gäller, du kan vara hur stark som helst men med kass teknik spelar det inte så stor roll. Kan rekommendera Total Immersion, finns videos på youtube och böcker/info på nätet att läsa.
Citera
2010-10-22, 22:45
Medlem
bananmannen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Fel träningsmetod om du vill bli grov

Ja där får jag hålla med. Men vill man hålla sig i allmänt gott trim finns det få träningsformer som spöar simning.
Citera
2010-10-22, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bananmannen08
Ja där får jag hålla med. Men vill man hålla sig i allmänt gott trim finns det få träningsformer som spöar simning.

Yes, simning hade varit väldigt kul om det inte vore för att man blir så nedkyld och i bassäng gör kloret huden till fnöske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in