Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Det har du rätt i. Någon kommer genast till din hjälp. Man får råd om självklarheter, men så fort de blir det minsta komplicerat - ja då är det tyst. Jag gillar tanken med Linux och Ubuntu, men det funkar ju inte. På min maskin körde jag förut Win XP. Visst, jag har massa invändningar mot Win och mot XP (och Vista och 7), men ALL min internetaktivitet funkar utan att jag måste söka i en massa forum och få genfrågor om jag kört en massa olika kommandon i terminalen. XP helt enkelt bara funkar! Jag är avancerad PC-användare och kör mycket i tolken, men jag kan inte fatta att en vanlig användare ska knacka kod för att få t.ex. youtube eller svt-play att unka i webläsaren...
Du har problem med grafiken. Lycka till - det har jag med och man söker hjälp på olika forum. Men då är det alltid någon som skriver en på näsan att bla bla bla, fritt är bättre (men det funkar inte) än "prorpriatary" (= fungerande).
Så, din fråga kommer förmodligen inte besvaras på ubuntu-se och det finns troligtvis inte någon Dlösning för din hårdvara. Ubuntu är tyvärr inte frihet. det är fritt "beroende på"...
det här du säger med att vanliga användare inte ska behöva knacka kod kan jag delvis hålla med om. lösningar av det slaget blir lätt obegripliga, i synnerhet då de inte förklaras, och den "vanliga" användaren vill med största sannolikhet inte befatta sig med en terminal (hur mycket enklare det än blir - det är svårare att förstå).
men när någon ber om hjälp är det oftast enklare att slänga in ett kommando som kan hjälpa istället för att spendera en halv sida med att förklara olika grafiska tillvägagångssätt.
smaken är som baken; jag trivs med fritt även (eller kanske för att) om jag får pilla lite för att få saker och ting att fungera som jag vill att de ska; du trivs när det bara funkar - fritt eller inte.
men, onT, det här med grafikdrivrutiner i linux skiljer sig lite från windows, ja, men det positiva med ubuntu är (enligt mig iaf) att de proprietära ligger i deras repo och de har ett program som upptäcker hårdvaran automatiskt. dock kan det uppstå problem i kommunikationen mellan den grafiska miljön, grafikdrivrutin och hårdvara, och då är det bra att veta vad man har för kort och googla det problem man har samt grafikkort och dist.
appropå "lspci | grep VGA" så listar ("ls") det allt som kopplas genom pci ("lspci"), och "grep" fångar det som skrivs efter, här "VGA". alltså kommer "lspci" bara att visa de rader där det står "VGA" istället för alla rader...