Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-07, 15:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Volvo AB brukar reglera svängningarna genom att minska på inhyrd personal.
Och det som de tillverkar i Sverige exporteras i princip inte till USA för där har de fabriker för USA-marknaden.

AB Volvo är hyfsat väl rustade för det som sker nu.
Volvo Car däremot får det nog kärvare.

Ja exakt , i Usa är det trubnoslastbilar som görs där ala VN/VNl o så för fordonslängden räknas inte som här där man har högbyggda F serien

Sen har dom bra marginaler* på anläggningsmaskiner så dom kan säkert pressa priset tills man tjafsat klart med tullar.

Sen me eu tullar kommer inte amerikanska anläggningsmaskiner sälja här utan det blir från Volvo CE.

*Därför knoppades Cars bort 😆

Även aktieägare där kommer väl så småningon komma med i gäjmet i igen när Tesla säljer 651 bilar per år igen o de blir nya avtal som både är bra för Us and Eu
Citera
2025-04-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Volvo Lastvagnar eller Volvo Cars?

Cars av det jag hört.. men bara rykten tills vidare
Citera
2025-04-07, 15:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabtorsken

Volvo Cars har haft sådant snack förra hösten tydligen om överbemaning men snoka vidare om du känner folk där.

Nu lär det iaf besannas isåfall

Men det är ju positivt o strypa utgifter annars
Citera
2025-04-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabtorsken

Ok, varför skriva om det i denna grupp? Det berör ju inte Volvo Lastvagnar, Volvo Cars är ju eget bolag.
Citera
2025-04-07, 22:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag sålde faktiskt min lilla swingpost, men huvudpostenm ligger där den ligger.

Men vad jag lärt mig av hur björnarna dansar så är de lika ystra som tjurarna.

Vi kan mycket val falla till fantastiska köplägen.

Nu kan det definitivt vara värt att lätta på skattkistan lite, eller rentav ta en försiktig post med belåning. Volvo B är ett fantastiskt företag som i nuläget värderas väldigt lågt. Mitt största innehav som jag aldrig kommer att sälja av helt, även om jag kan skala av vid uppgångar för att hålla fast vid principen om att inget innehav ska utgöra mer än ca 5 % av portföljen. Det kommer säkert att vara volatilt en tid framöver, men eftersom de flesta mäklare har ett minimicourtage på 1 kr eller däromkring finns det inget som hindrar att man då och då köper in sig med småposter på nån tusenlapp i stället för att försöka pricka botten med en klumpsumma.
Citera
2025-04-08, 00:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nu kan det definitivt vara värt att lätta på skattkistan lite, eller rentav ta en försiktig post med belåning. Volvo B är ett fantastiskt företag som i nuläget värderas väldigt lågt. Mitt största innehav som jag aldrig kommer att sälja av helt, även om jag kan skala av vid uppgångar för att hålla fast vid principen om att inget innehav ska utgöra mer än ca 5 % av portföljen. Det kommer säkert att vara volatilt en tid framöver, men eftersom de flesta mäklare har ett minimicourtage på 1 kr eller däromkring finns det inget som hindrar att man då och då köper in sig med småposter på nån tusenlapp i stället för att försöka pricka botten med en klumpsumma.

Massa stora papper kommer återställas fort o många kanske helt.

Det går jävligt fort när Trump riskerar o hängas av galna medborgare om han inte förhandlar och det fort

Eu har ju gett han tid för detta
Citera
2025-04-08, 04:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Massa stora papper kommer återställas fort o många kanske helt.

Det går jävligt fort när Trump riskerar o hängas av galna medborgare om han inte förhandlar och det fort

Eu har ju gett han tid för detta

undra hur försäljningen av lastbilar påverkas under det här året med högre tullar m.m

kan tänka mig att det blir en låg eller ingen utdelning alls nästa år och då sjunker volvo tillbaka.
Citera
2025-04-08, 09:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
undra hur försäljningen av lastbilar påverkas under det här året med högre tullar m.m

kan tänka mig att det blir en låg eller ingen utdelning alls nästa år och då sjunker volvo tillbaka.

Volvo tillverkar lastbilarna som säljs i USA i egna fabriker i USA och Volvo äger även Mack Trucks.

Så just Volvo är inte det bolag som drabbas hårdast av Trumps tullar, då drabbas de hårdare av en svagare Dollar.
Citera
2025-04-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Volvo tillverkar lastbilarna som säljs i USA i egna fabriker i USA och Volvo äger även Mack Trucks.

Så just Volvo är inte det bolag som drabbas hårdast av Trumps tullar, då drabbas de hårdare av en svagare Dollar.

Lastvagnsförsäljningen i USA verkar gå ned. Blir det recession så är ju Volvo i en väldigt cyklisk bransch.

Men det liknar köpläge på min ära.
Citera
2025-04-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Utdelning blir det nog. Man kan fråga sig om det blir extrautdelning.

Men under den relativa lågkonjunktur som varit har Volvo ändå gjort vinster på mycket hög nivå. Och de har inte tömt hela kassan.
Citera
2025-04-08, 10:25
Medlem
Citat:

Man delade ut 10,50:- per aktie i förra veckan..

/Dick
Citera
2025-04-08, 10:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Men under den relativa lågkonjunktur som varit har Volvo ändå gjort vinster på mycket hög nivå. Och de har inte tömt hela kassan.

Exakt, Volvo står väl rustat, Volvo Car däremot är inget jag tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in