2011-02-23, 14:54
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Inte så mycket att gå på där. Man ser ju knappt om det är män eller kvinnor, även om personen till höger på tredje bilden står med benen tätt ihop och armarna på ett sätt som jag förbinder med kvinnor (även en möjlig rundning över höfterna). Hon(?) tycks bära ett par ljusare stövlar eller kängor. Personen till vänster - vars kroppsrörelser förefaller mer "manliga" - verkar vara iklädd en mörk beige eller brun jacka med mörkare byxor och rör sig i en rätt stadig takt vänsterut i bild. Båda har något på huvudet (föga förvånande med tanke på kylan). I princip omöjligt att utröna några anletsdrag. Att personen till höger böjer sig ned skulle ju alternativt kunna förklaras med att hon(?) hukar sig ned för att knyta ett skosnöre som lossnat (vilket skulle förutsätta kängor). Nån som kan bekräfta att det rör sig om samma plats som för kulfyndet?

På första bilden är det väl rimligen armen på en polis som skymtar längst till höger.
Vem filmade detta? Polisen? SVT? Svårt att avgöra om kameran befinner sig innanför avspärrningen eller utanför (och zoomar in).

Den simplaste förklaringen är förstås att det rör sig om nattspatserare som hade vägarna förbi gatan.

Här syns ju för övrigt hur mycket is det är på marken i området.

Personen till höger kan vara en kvinna som lägger en blombukett på mordplatsen, men var skulle hon i så fall fått tag på en blombukett mitt i natten?

Den enkla förklaringen är sannolikt den rätta, men jag tyckte det var lite intressant i alla fall med några bilder som i varje fall inte jag har sett tidigare.

Frågan är när exakt de är tagna.
Citera
2011-02-23, 15:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Inte så mycket att gå på där. Man ser ju knappt om det är män eller kvinnor, även om personen till höger på tredje bilden står med benen tätt ihop och armarna på ett sätt som jag förbinder med kvinnor (även en möjlig rundning över höfterna). Hon(?) tycks bära ett par ljusare stövlar eller kängor. Personen till vänster - vars kroppsrörelser förefaller mer "manliga" - verkar vara iklädd en mörk beige eller brun jacka med mörkare byxor och rör sig i en rätt stadig takt vänsterut i bild. Båda har något på huvudet (föga förvånande med tanke på kylan). I princip omöjligt att utröna några anletsdrag. Att personen till höger böjer sig ned skulle ju alternativt kunna förklaras med att hon(?) hukar sig ned för att knyta ett skosnöre som lossnat (vilket skulle förutsätta kängor). Nån som kan bekräfta att det rör sig om samma plats som för kulfyndet?

På första bilden är det väl rimligen armen på en polis som skymtar längst till höger.
Vem filmade detta? Polisen? SVT? Svårt att avgöra om kameran befinner sig innanför avspärrningen eller utanför (och zoomar in).

Den simplaste förklaringen är förstås att det rör sig om nattspatserare som hade vägarna förbi gatan.

Här syns ju för övrigt hur mycket is det är på marken i området.

det är SVTs bilder. De står utanför avspärrningarna och zoomar in. Blommor och marschaller började komma på platsen redan de första timmarna.

Kan rekommendera SVTs öppna arkiv. Länk finns på min sida.
Senast redigerad av portnoy 2011-02-23 kl. 15:06.
Citera
2011-02-23, 15:06
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Personen till höger kan vara en kvinna som lägger en blombukett på mordplatsen, men var skulle hon i så fall fått tag på en blombukett mitt i natten?

Den enkla förklaringen är sannolikt den rätta, men jag tyckte det var lite intressant i alla fall med några bilder som i varje fall inte jag har sett tidigare.

Ja det vore intressant att veta.

Rimligen borde det inte ha funnits så många blommor på plats förrän blomsterbutikerna öppnade på morgonen. Visserligen kan en del människor ha tagit med sig blommor de haft stående hemma [edit: ser att Portnoy klargjort detta, antagligen fanns det väl kanske något nattöppet ställe med blommor också], men större buketter och kransar torde kräva tillgång till en öppen butik.

För övrigt anser jag att Portnoy borde ges obegränsat tillgång till Palmerummet samt körsbärspaj och kaffe svartare än en månlös natt. Det skulle utan tvekan leda till större framgångar än de Palmegruppen rönt under de senaste decennierna.
Senast redigerad av General Nogi 2011-02-23 kl. 15:09.
Citera
2011-02-23, 15:16
Medlem
MeMajks avatar
Märkligt är att det fanns ett vittne som kontaktade polisen och berättade om iaktagelser och fick svaret att dennes uppgifter inte var relevanta.
Vittnet befann sig i ett mindre sällskap som bestod av bland annat brandmän från en stad i mellan Sverige och han gick någon form av vidareutbildning i STH. Han hade besök av någon hemifrån och de hade varit ute på testaurang och var på väg till det tillfälliga beoendet.
Det fanns uppgifter om att stanna för att tända ett rökverk och någonting om att flytta upp en sjal/halsduk från axlarna till att ha den över huvudet. Initialerna på den som inte fick göra anmälan nimms jag tydligt som LM.
Någon som vet vem denna LM är eller varför personen inte fick lämna in sina uppgifter?
Citera
2011-02-23, 15:17
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat

På tågstationen.
Citera
2011-02-23, 15:32
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Imponerande att du orkar, Max.

Men det gör jag ju inte... ...men men, det återgår snart till det normala så vi kan försöka lösa mordet i lugn och ro.

Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
själv funderar jag bara på att vila från tråden tills alla luffare försvunnit. förstår inte att de som skriver om CP är meed i själv hypen men tydligen missat dokumentären igår. den förklarade ju ganska bra hur ofattbart osannolik CP är som GM.

Det intressanta är den totala renonsen inför bokläsning, kunskap, fakta och tilltro till rykten och rena lögner. Vad tror du, kan man dra slutsatsen att det finns en korrelation mellan:

Ju mer av tro på CP som GM, desto högre dos av idioti, och lägre av intelligens.

En giltig maxim? Ja, jag tror det.
Citera
2011-02-23, 15:35
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella

Ju mer av tro på CP som GM, desto högre dos av idioti, och lägre av intelligens.

En giltig maxim? Ja, jag tror det.

Spot on.
Citera
2011-02-23, 15:37
Medlem
portnoys avatar
Citat:

För övrigt anser jag att Portnoy borde ges obegränsat tillgång till Palmerummet samt körsbärspaj och kaffe svartare än en månlös natt. Det skulle utan tvekan leda till större framgångar än de Palmegruppen rönt under de senaste decennierna.

Hahaha... Tackar... det vore nåt... fasen.. nu blev jag sugen på paj!
Citera
2011-02-23, 15:45
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Ekvationen är svår att få ihop. Sättet, på vilket mordet utförs, talar emot en alkis/pundare och för ett proffs.

Falska premisser, falsk logik. För att en mördare inte är alkis/pundare så behöver det ju inte betyda att vederbörande är proffs. Hur många mordproffs finns det egentligen här i världen? En snut/säkerhetssnut/militär i svenska försvaret, är ju inte proffsmördare för att han har en sådan bakgrund.
Citera
2011-02-23, 15:49
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
På tågstationen.

Och det kunde man få tag i år 1986 på Centralen närmare midnatt?
Citera
2011-02-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daimster
Det är korrekt. Fattas några cm. Men det förutsätter att personen lyft pistolen och skjutit "normalt". Ett vanligt skott på ett sådant avstånd att GM är säker på att träffa men inte onödigt nära (så att offret kan ta tag i GM). Så ser 99% av alla skott ut. Men inte Palme skottet.

Men här går GM betydligt närmare. Sätter skottet något hög upp på rytten. Kulan går genom ryggraden och hjärtat. GM skjuter på ett sådant sätt att en eventuell skyddsväst inte hjälpt Palme. Han sätter skottet ganska högt upp. Och har kulor som har en ganska god förmåga att penetrera en skyddsväst. Vi snackar en "utbildad" mördare. Detta är 1986. Finns inget Internet så vilken snorunge som helst kan skaffa sig dessa kunskaper.

Nu förlorade jag spåret. Det jag ville säga var att om GM trodde Palme hade skyddsväst skulle han satt skottet på exakt samma vinkel oavsett lång på GM själv är.

Jag har själv inte skjutit med grovkalbrig revolver, men tvivlar på att man kan bränna av ett skott med "vinklad" handled med ett sådant vapen inkl. den speciella ammunitionen. Man behöver hela kroppen bakom som stöd för att kunna hantera rekylen.
Citera
2011-02-23, 16:01
Medlem
Väldigt intressanta bevakningsbilder det där. Personerna på bilderna kan ju vara ganska intressanta i det här fallet, men samtidigt kan de ju också ha varit nyfikna förbipasserande...

Låt oss nu fokusera på realistiska spår istället för diverse gangsters och missbrukare som är fullkomligt harmlösa vad gäller Palmemordet. Polisen borde ha undersökt de gamla medlemmarna i Baseball-ligan och kollat upp deras förehavanden under mordnatten, men förmodligen var det väl den berömda kårandan som spökade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in