Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-29, 13:45
Medlem
ben-varfors avatar
Wedins artikel om Gordievskij från 1999 är intressant.

https://www.contra.nu/data/tidningen/Contra992.pdf

I en senare TV-intervju på Cypern framstår Wedin
som aningen stram och högdragen. Popmusik och
tillbakalutade möbler verkar inte heller
uppskattas.

Först kan man ju undra över att telefon och adress
till en så hemlig person som Gordievskij hanteras så
lättvindigt, även om detta var under Jeltsins styre.

Den springande punkten i artikeln är utpekandet
av Pierre Schori. Schori har ansetts vara en
sovjetisk inflytandeagent (Агент влияния) men
det begreppet är inte precist definierat.

"Pierre Schori var KGBs viktigaste informationskälla
i Sverige", säger Oleg Gordievskij till Contra.
"Det var den uppgift som KGB-ledningen i Moskva
hade givit oss, men eftersom alla visste att
många hade ögonen på honom, ville vi
för både hans och vår egen skull undvika
att officiella sovjetiska tjänstemän som
jag kunde ses i hans sällskap annat än vid
större mottagningar."

Det verkar krävas ett tydligare utpekande
för att Schoris ställning ska påverkas.
Citera
2020-01-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Han hade ju knappast nyckel så han kunde gå som han ville, han satt den här dagen, kolla på dokumentären om honom eller läs den sista boken.

Det är bra du har kollat senaste dokumentären om Svarten för då har du sett o hört när Guillou intervjuar honom på Säter -87. Undrade du inte varför S sa som han gjorde? Varför Guillou inte undrade är för mig en gåta o sen har han varit säker på att CP är mördaren. Känns inte ok nånstans!
(Svarten sa med att CP är Palmes mördare)
Citera
2020-01-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det är en i tråden som tror det. Och en som tror på Nicola Fauzzi. Deras envishet gör att tråden ser ut att peka åt Svarten och Fauzzi.

Det fenomenet kan man jämföra med Borgnäs korståg mot polisman Ö.

Med skillnaden att Borgnäs aldrig pekat ut Ö. Däremot använde han exemplet Ö för att visa på mystiska saker som PU aldrig brytt sig om att utreda. Allt för att kristisera PU:s låsning vid en ensam gärningsman i allmänhet och CP i synnerhet
Citera
2020-01-29, 19:12
Medlem
hehehos avatar
Killarna som greps på Ingvars tak har stöts och blötts i tråden.
En ny vinkel: kängorna de bär är lite för mycket "militär" , lite "ops" inte något man tar en sommarkväll till vattenfestivalen.

Historien är full folk som avslöjats av sina skor (kan göra en lista på 100 pers).
Citera
2020-01-29, 22:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men då har inte folk kommit på ngt själv pga vad de varit med om utan förlitar sig på andra. Så det är bra att ingen tror på mig här för det blir "följa John"

Ingen här tror dig av den enkla anledningen att du inte har någon teori som håller ihop. Har läst i stort sett alla inlägg du skrivit. Du har smågrejer. Här är dina "bevis" på att Svartenbrandt är mördaren:

1. Du vet saker
2. Kontraktet och en Svartenbrandt-bok är från samma förlag
3. Ett okänt vittne har skissat en wt-man som du tycker är lik Miro B, innan du kom på det tyckte du skissen var lik CP. Eftersom S kände båda måste det vara S som gjort skissen....
4. S har varit i Mockfjärdsområdet
5. Du tycker S är lik alla fantombilder, även fast mycket tyder på att de visar olika personer, vi vet ju inte ens om fantombilderna föreställer mördaren.

Måste säga att det är överväldigande bevisning. Det blir 50 miljoner till dig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-29 kl. 22:28.
Citera
2020-01-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ingen här tror dig av den enkla anledningen att du inte har någon teori som håller ihop. Har läst i stort sett alla inlägg du skrivit. Du har smågrejer. Här är dina "bevis" på att Svartenbrandt är mördaren:

1. Du vet saker
2. Kontraktet och en Svartenbrandt-bok är från samma förlag
3. Ett vittne har skissat en wt-man som du tycker är lik Miro B, innan du kom på det tyckte du skissen var lik CP. Eftersom S kände båda måste det vara S som gjort skissen....
4. S har varit i Mockfjärdsområdet
5. Du tycker S är lik alla fantombilder, även fast mycket tyder på att de visar olika personer, vi vet ju inte ens om fantombilderna föreställer mördaren.

Måste säga att det är överväldigande bevisning. Det blir 50 miljoner till dig.

Det är inte jag som behöver komma med bevisning. PU ordnar det. O du verkar ha missat många inlägg.
Du är bara avundsjuk o om du var det minsta klok så kan du tänka ut att jag inte kan skriva vissa saker pga jag inte vill bli igenkänd så därför lite kryptiskt. Eller hur jag ska säga.

O tex vad gäller Kontraktet så är den o Svartens första självbiografi från samma förlag ja men jag har med skrivit att där finns likheter i båda böckerna. Men du har väl inte läst dom?
Jag orkar inte kommentera vidare. Det är jag som vet saker o inte du.
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-29 kl. 22:36.
Citera
2020-01-29, 23:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är inte jag som behöver komma med bevisning. PU ordnar det. O du verkar ha missat många inlägg.
Du är bara avundsjuk o om du var det minsta klok så kan du tänka ut att jag inte kan skriva vissa saker pga jag inte vill bli igenkänd så därför lite kryptiskt. Eller hur jag ska säga.

O tex vad gäller Kontraktet så är den o Svartens första självbiografi från samma förlag ja men jag har med skrivit att där finns likheter i båda böckerna. Men du har väl inte läst dom?
Jag orkar inte kommentera vidare. Det är jag som vet saker o inte du.

Ja du vet så mycket. Så mycket vi andra inte vet. Så otroligt övertygande bevis, men tyvärr kan du inte berätta vad. Det hjälper dig inte i ett diskussionsforum.

I tre år har du sagt att PU när som helst presenterar S som mördaren....
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-29 kl. 23:14.
Citera
2020-01-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

Kulan som träffade Olof Palme (enligt den rättsmedicinska undersökningen) rörde sig enligt följande:

1) Den gick från höger till vänster. I en svag vinkel.
2) Den gick uppifrån och nedåt. I en svag vinkel.

Samtidigt som skottet avlossades var Palmes överkropp vänd svagt åt höger. Antingen var han på väg att säga något till LP eller så uppfattade han någon form av ljud (revolvern?) som fick honom att reagera omedvetet.

Även LP kan ha reagerat omedvetet på att det fanns en fara bakom henne. Hon vred därför kroppen åt höger bort från den upplevda faran.

Enligt IM kan GM ha vidrört OP:s vänstra axel med sin vänstra hand men den uppgiften är osäker. IM själv är inte säker på detta.

Det är enligt IM troligt att kulan hamnade någonstans där den hittades eller möjligen lite mer till vänster in på Tunnelgatan. GM sköt, enligt honom, med höger hand snett in mot Tunnelgatan.

Det AB ser "när personen till vänster med sin högra arm är på väg att omfamna personen i mitten" är mest troligt när GM lyfter högra armen för att avlossa det dödande skottet.

En annan viktig sak är att de aktuella kulorna (WW.357 Metal Piercing) uppträder lite annorlunda än andra kulor på så sätt att de "tumlar" genom kroppen eftersom kulans bas är klart tyngre än kulans spets.

Kulan vände sig alltså flera gånger när den färdades från ryggen till bröstet genom Palmes kropp.

Det var därför som kulan som passerade genom LP:s kappa kunde ha ett längre ingångshål än utgångshål trots att hon av allt att döma träffades "rakt" parallellt med ryggen eller till och med uppifrån och nedåt precis på samma sätt som hennes make träffades. Och då troligen i en något brantare vinkel eftersom LP var kortare än OP.

LP-kulan "vandrade" alltså snett uppåt i relation till ingångshålet.

En delförklaring till det är att kulbanor förändras när de träffar tjockt tyg. Kulan blåser inte bara rakt igenom kappan utan trycker kappan framför sig ett (mycket) kort stycke innan den penetrerar kapptyget och fortsätter längs ryggen. En annan delförklaring är alltså detta med den tumlande kulan.

Värt att notera är också att skottet som avlossades mot LP riktades mot exakt samma punkt i ryggen som det skott som dödade OP - mot ryggraden mitt emellan skulderbladen.

Placeringen är som bekant direkt dödande eftersom ryggraden krossas och stora kroppspulsådern (aorta) slits sönder. Man faller omedelbart (ca 0,5 sek) handlöst till marken och förblöder på några sekunder.

Konstigt då att OP hade morfin i benet och i hjärtat. Kan knappast röra sig om magiskt morfin? Källa: obduktionen.
Citera
2020-01-29, 23:28
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Wedins artikel om Gordievskij från 1999 är intressant.

https://www.contra.nu/data/tidningen/Contra992.pdf

I en senare TV-intervju på Cypern framstår Wedin
som aningen stram och högdragen. Popmusik och
tillbakalutade möbler verkar inte heller
uppskattas.

Först kan man ju undra över att telefon och adress
till en så hemlig person som Gordievskij hanteras så
lättvindigt, även om detta var under Jeltsins styre.

Den springande punkten i artikeln är utpekandet
av Pierre Schori. Schori har ansetts vara en
sovjetisk inflytandeagent (Агент влияния) men
det begreppet är inte precist definierat.

"Pierre Schori var KGBs viktigaste informationskälla
i Sverige", säger Oleg Gordievskij till Contra.
"Det var den uppgift som KGB-ledningen i Moskva
hade givit oss, men eftersom alla visste att
många hade ögonen på honom, ville vi
för både hans och vår egen skull undvika
att officiella sovjetiska tjänstemän som
jag kunde ses i hans sällskap annat än vid
större mottagningar."

Det verkar krävas ett tydligare utpekande
för att Schoris ställning ska påverkas.

Gordievskijs information har också förmedlats
via andra kanaler än Wedin.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-01-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
de flesta ?

Tänker du på Anders Delsborn som säger han såg en mann iklädd en gråaktig ulster, grå herrhatt eller Sherlock Holmes-mössa stå med ryggen vänd mot husfasaden och på uppskattningvis fem meter skjuta med högra hand mot paret som stod vänd mot honom ?

De flesta ser inget vapen, Inge Morelius och Ann-Charlott Holmgren spegelvänder minnesbilden, ett minnesfel som ibland förkomer hos vittnen.

Det vittnen ser, är att GM riktar/sträcker ut höger handen mot Olofs höger axel, samtidigt som det blixtrar till.
Det är tunnsått med vittnen som har en uppfattning om den saken, och jag trodde att HJ sagt höger hand, men efter viss efterforskning har jag förstått att han inte tycks fått frågan förrän i hovrätten, och då kan han inte svara.
IM är dock mera säker och säger också att han stoppade ner vapnet i höger ficka.
Jag säger som tidigare ”han sköt nog med höger”, men säker kan man ju förstås inte vara.
Citera
2020-01-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

Kulan som träffade Olof Palme (enligt den rättsmedicinska undersökningen) rörde sig enligt följande:

1) Den gick från höger till vänster. I en svag vinkel.
2) Den gick uppifrån och nedåt. I en svag vinkel.

Samtidigt som skottet avlossades var Palmes överkropp vänd svagt åt höger. Antingen var han på väg att säga något till LP eller så uppfattade han någon form av ljud (revolvern?) som fick honom att reagera omedvetet.

Även LP kan ha reagerat omedvetet på att det fanns en fara bakom henne. Hon vred därför kroppen åt höger bort från den upplevda faran.

Enligt IM kan GM ha vidrört OP:s vänstra axel med sin vänstra hand men den uppgiften är osäker. IM själv är inte säker på detta.

Det är enligt IM troligt att kulan hamnade någonstans där den hittades eller möjligen lite mer till vänster in på Tunnelgatan. GM sköt, enligt honom, med höger hand snett in mot Tunnelgatan.

Det AB ser "när personen till vänster med sin högra arm är på väg att omfamna personen i mitten" är mest troligt när GM lyfter högra armen för att avlossa det dödande skottet.

En annan viktig sak är att de aktuella kulorna (WW.357 Metal Piercing) uppträder lite annorlunda än andra kulor på så sätt att de "tumlar" genom kroppen eftersom kulans bas är klart tyngre än kulans spets.

Kulan vände sig alltså flera gånger när den färdades från ryggen till bröstet genom Palmes kropp.

Det var därför som kulan som passerade genom LP:s kappa kunde ha ett längre ingångshål än utgångshål trots att hon av allt att döma träffades "rakt" parallellt med ryggen eller till och med uppifrån och nedåt precis på samma sätt som hennes make träffades. Och då troligen i en något brantare vinkel eftersom LP var kortare än OP.

LP-kulan "vandrade" alltså snett uppåt i relation till ingångshålet.

En delförklaring till det är att kulbanor förändras när de träffar tjockt tyg. Kulan blåser inte bara rakt igenom kappan utan trycker kappan framför sig ett (mycket) kort stycke innan den penetrerar kapptyget och fortsätter längs ryggen. En annan delförklaring är alltså detta med den tumlande kulan.

Värt att notera är också att skottet som avlossades mot LP riktades mot exakt samma punkt i ryggen som det skott som dödade OP - mot ryggraden mitt emellan skulderbladen.

Placeringen är som bekant direkt dödande eftersom ryggraden krossas och stora kroppspulsådern (aorta) slits sönder. Man faller omedelbart (ca 0,5 sek) handlöst till marken och förblöder på några sekunder.
Precis.
Det jag kan tillägga är att en kula som beter sig så bör vara betydligt dödligare än en som gått som en pil genom kroppen.
Frågan är om det fanns en sådan tanke bakom valet av kula?
Citera
2020-01-30, 06:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är tunnsått med vittnen som har en uppfattning om den saken, och jag trodde att HJ sagt höger hand, men efter viss efterforskning har jag förstått att han inte tycks fått frågan förrän i hovrätten, och då kan han inte svara.
IM är dock mera säker och säger också att han stoppade ner vapnet i höger ficka.
Jag säger som tidigare ”han sköt nog med höger”, men säker kan man ju förstås inte vara.
Morelius ser inte vapnet, han ser att GM tar höger handen ur fickan och riktar/sträcker ut höger handen mot Olofs höger axel, samtidigt som det blixtrar till.

Förhörsledaren: Såg du vapnet?
Morelius: Nej, jag såg att han tog upp handen ur fickan och så small det.
Förhörsledaren: Vilken ficka då?
Morelius: Höger.

källa: FUP 360

Förhörsledaren accepterar inte detta och fortsätter ställa frågor om vapnet i höger handen, för att också Morelius ska säga han såg vapnet i höger handen.

I samband med rättegångar är ledande frågor förbjudna.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-30 kl. 06:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in