2019-11-27, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Ja, nog påminner teckningen en hel del om Christer A.

http://palmemordet.eu/palmemordet/vem-sag-teknaren-sanne-t/

Kan ha missat det men... Är CA fortfarande i livet? Har han varit förhörd av Palmegruppen?
Citera
2019-11-27, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Kan ha missat det men... Är CA fortfarande i livet? Har han varit förhörd av Palmegruppen?

Nej, han tog livet av sig 2008, under rätt stor dramatik.Hans bror blev orolig när han inte fick kontakt med CA, och kontaktade polisen. Polisen åkte hem till honom och knackade på. Inget svar. Då bankade polisen hårdare och sade "öppna, det är polisen". Inifrån lägenheten hörs ett skott. Polisen bryter sig in och hittar CA död, han hade skjutit sig själv. Han alltså alltså levt när brodern försökt kontakta honom, men sköt sig när polisen knackade på. Har spekulerats i att han sköt sig för att han trodde att polisen skulle förhöra honom om Palmemordet. Poliserna som knackade på hade ingen aning om att han förekom i utredningen om Palmemordet, och därför gjordes ingen undersökning av hans lägenhet i samband med att hans lägenhet tömdes.
Citera
2019-11-27, 08:39
Medlem
Jag har försökt mig på en simulering av minuterna efter skotten med vittnet Lars, Yvonne och poliserna som deltog i jakten de första 5 minuterna. Jag tycker själv att jag har gjort det på ett genomarbetat och seriöst sätt, men tar gärna emot tankar om andra möjligheter.

https://tradevenue.se/miljonarinnan30/veckans-projekt-palmemördarens-flyktväg

Det går så klart att dra i sekunderna på alla moment men mina slutsatser är ändå:

- Det är mördaren Yvonne ser. Att det ska springa två olika män inom en radie på 30 meter inom 15-20 sekunder är osannolikt.

- Att mördaren skulle svänga in på Johannesgatan känns märkligt. Det borde Yvonne sett. Dvs han måste sprungit ner till Regeringsgatan.

- Argumentet att springa på höger sida av David Bagares skulle vara märkligt och att det talar emot att det är mördaren Yvonne ser stämmer inte. Det finns flera fullt logiska skäl till höger sida och det kan så klart också bara vara en slump vald i stressad flykt.

- Lars kan rimligtvis inte sett mördaren efter trappkrönet. Hans vittnesmål om rörelse mellan bilarna och vid byggplasten är också väldigt svaga. Ändå tjatar folk om att mördaren sist sågs vid polismannens nyss omparkerade bil. Jag anser att mördaren sist sågs 1,5 kvarter högre upp och på andra sidan vägen.

- Lars säger i förhör att polisen som kommer Regeringsgatan söderifrån borde mött mördaren om mördaren sprungit den vägen. Det stämmer troligtvis inte eftersom mördaren var i den korsningen runt 1 minut tidigare, även om Lars bara väntade 10 sekunder med att ta upp jakten. Fullt rimligt att Lars har lite tveksam tidsuppfattning, men jag tycker ändå hans känsla av att han är så pass nära efter talar emot att han skulle väntat 1-2 minuter med att ta upp jakten som vissa påstår.

Tar som sagt gärna emot feedback på beräkningarna och även mina slutsatser.
Citera
2019-11-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Jag har försökt mig på en simulering av minuterna efter skotten med vittnet Lars, Yvonne och poliserna som deltog i jakten de första 5 minuterna. Jag tycker själv att jag har gjort det på ett genomarbetat och seriöst sätt, men tar gärna emot tankar om andra möjligheter.

Det går så klart att dra i sekunderna på alla moment men mina slutsatser är ändå:

- Det är mördaren Yvonne ser. Att det ska springa två olika män inom en radie på 30 meter inom 15-20 sekunder är osannolikt.

- Att mördaren skulle svänga in på Johannesgatan känns märkligt. Det borde Yvonne sett. Dvs han måste sprungit ner till Regeringsgatan.

- Argumentet att springa på höger sida av David Bagares skulle vara märkligt och att det talar emot att det är mördaren Yvonne ser stämmer inte. Det finns flera fullt logiska skäl till höger sida och det kan så klart också bara vara en slump vald i stressad flykt.

- Lars kan rimligtvis inte sett mördaren efter trappkrönet. Hans vittnesmål om rörelse mellan bilarna och vid byggplasten är också väldigt svaga. Ändå tjatar folk om att mördaren sist sågs vid polismannens nyss omparkerade bil. Jag anser att mördaren sist sågs 1,5 kvarter högre upp och på andra sidan vägen.

- Lars säger i förhör att polisen som kommer Regeringsgatan söderifrån borde mött mördaren om mördaren sprungit den vägen. Det stämmer troligtvis inte eftersom mördaren var i den korsningen runt 1 minut tidigare, även om Lars bara väntade 10 sekunder med att ta upp jakten. Fullt rimligt att Lars har lite tveksam tidsuppfattning, men jag tycker ändå hans känsla av att han är så pass nära efter talar emot att han skulle väntat 1-2 minuter med att ta upp jakten som vissa påstår.

Dina beräkningar och slutsatser är bra, om än lika bra som Palmegruppens då de helt gjordes utifrån Lars egna minnesbilder och tidsuppfattningar. Jag värjer mig dock emot vad detta vittne säger sig ha sett (långt efteråt) då han påstår att han kände Christer Pettersson och kunde säga att det inte var honom han såg springa uppför trappan. Inte just för att han avfärdar Pettersson, utan för att jag helt enkelt inte tror på att han såg någonting av mördaren mer än (möjligtvis) en siluett... Han stod och tryckte som en livrädd liten skit bakom barackerna så han kan omöjligt ha sett mer än en siluett eller ryggtavla. Vittnet har dessutom korrigerat vad han såg genom åren vilket gör att han förlorar i trovärdighet. Däremot så tror jag att hans tidslinje stämmer hyggligt.

Beträffande Christer Andersson så stämmer denne bättre in som gärningsman - på flera punkter - gentemot Pettersson. Ta bara en sån sak som huvudbonad, som vissa vittnen envisades med att mördaren hade, och som Pettersson aldrig använde. Anderssons brist på alibi är lika illa som Petterssons brist på alibi. Jag kan inte fatta hur Andersson kunde gå under radarn på Palmegruppen, och i synnerhet inte när man ska provskjuta alla vapen av typen som var aktuell och Andersson inte dyker upp med sitt vapen trots flera uppmaningar... Sanslöst. Såvitt jag vet så är ej heller ”Sucksdorffvapnet” testat. Det stals på 70-talet och har därefter aldrig synts till, men kan rent teoretiskt ha vandrat runt i kriminella kretsar och tillslut hamnat hos Cedergren i form av likvida medel för en knarkaffär. Det lär vi aldrig få veta... Det ska ha funnits en hotbild på Petterson vilket gjorde att han skulle lånat just en Magnumrevolver av Cedergren för att skydda sig. Detta ska ha varit hösten 1985, eller runt årskiftet 85/86. ”Jag kanske måste släcka en gubbe för att gå säker” - som Pettersson lär ha sagt - ska ha åsyftats två bröder ur ”Juggemaffian”... Trovärdighet? Vet ej.
Citera
2019-11-27, 11:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Yvonne och Ahmed mötte vittnet Lars i trappan (rekonstruktion FUP 565) + "När de kommit nedför trappan mötte de 4 poliser som kom springande med dragna pistoler" (FUP 555)

= Lars springer uppför trappan när polisen kommer på mordplatsen, ungefär klockan 23:24
Senast redigerad av 299792458 2019-11-27 kl. 11:32.
Citera
2019-11-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Yvonne och Ahmed mötte vittnet Lars i trappan (rekonstruktion FUP 565) + "När de kommit nedför trappan mötte de 4 poliser som kom springande med dragna pistoler" (FUP 555)

= Lars springer uppför trappan när polisen kommer på mordplatsen, ungefär klockan 23:24

Hur räknar du då? Det är ju runt en minuts promenad för Yvonne mellan det att hon möter Lars och poliserna. Plus att hon möter poliserna nedanför trappan och Lars nära toppen. Dvs tiden det tar för polisen att springa uppför trappan ska läggas till avståndet mellan Lars och poliserna. Lars kommer alltså till toppen av trappan ca 1,5 minut innan poliserna.

Jag tror till och med det är rimligt att Yvonne hinner stå still en stund nedanför trappan innan hon möter poliserna. Det rimliga är ju att stanna upp om man ser 4 poliser med dragna vapen springa rakt emot en. Dvs här bör man kunna addera ytterligare 5-10 sekunder som jag inte räknat in.
Citera
2019-11-27, 11:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hur räknar du då? Det är ju runt en minuts promenad för Yvonne mellan det att hon möter Lars och poliserna. Plus att hon möter poliserna nedanför trappan och Lars nära toppen. Dvs tiden det tar för polisen att springa uppför trappan ska läggas till avståndet mellan Lars och poliserna. Lars kommer alltså till toppen av trappan ca 1,5 minut innan poliserna.

Jag tror till och med det är rimligt att Yvonne hinner stå still en stund nedanför trappan innan hon möter poliserna. Det rimliga är ju att stanna upp om man ser 4 poliser med dragna vapen springa rakt emot en. Dvs här bör man kunna addera ytterligare 5-10 sekunder som jag inte räknat in.
Det är för att poliserna springer från Sveavägen, medan Lars springer från Luntmakargatan.
Citera
2019-11-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är för att poliserna springer från Sveavägen, medan Lars springer från Luntmakargatan.

Det är bara 60 meter dvs 15-20 sekunders försprång. Dessutom är det rimligt att polisen springer fortare än Lars. Lars är obeväpnad och försiktig medan polisen springer så fort att en av dem spyr vid toppen av trappan.

Lars och polisbil 1520 är överens om att de möts en bra bit nedanför Malmskillnadsgatan. Allt detta tillsammans med skillnad i var de möter Yvonne gör det osannolikt att Lars tar upp jakten samtidigt som poliserna gör det samma bara 60 meter bakom honom.

Du menar att Lars väntar ett par minuter och att det alltså inte var mördaren som Yvonne såg?
Citera
2019-11-27, 12:38
Medlem
Citat:
Det är bara 60 meter dvs 15-20 sekunders försprång. Dessutom är det rimligt att polisen springer fortare än Lars. Lars är obeväpnad och försiktig medan polisen springer så fort att en av dem spyr vid toppen av trappan.

Lars och polisbil 1520 är överens om att de möts en bra bit nedanför Malmskillnadsgatan. Allt detta tillsammans med skillnad i var de möter Yvonne gör det osannolikt att Lars tar upp jakten samtidigt som poliserna gör det samma bara 60 meter bakom honom.

Du menar att Lars väntar ett par minuter och att det alltså inte var mördaren som Yvonne såg?

Vad spelar det för roll, sekunder och metrar hit eller dit? Ingen av dessa vittnen såg ju mördarens ansikte ändå. De såg endast mördarens klädsel och övriga signalement.

Vittnet Lars var sannolikt inte så kaxig som han först hävdade. Han sprang efter mördaren först när kusten var klar och mötte då Nieminen & Ahmed vid toppen av trappan. Mördaren var då redan long gone... Nieminen är emellertid det sista säkra vittnet beträffande mördaren.
Citera
2019-11-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Vad spelar det för roll, sekunder och metrar hit eller dit? Ingen av dessa vittnen såg ju mördarens ansikte ändå. De såg endast mördarens klädsel och övriga signalement.

Vittnet Lars var sannolikt inte så kaxig som han först hävdade. Han sprang efter mördaren först när kusten var klar och mötte då Nieminen & Ahmed vid toppen av trappan. Mördaren var då redan long gone... Nieminen är emellertid det sista säkra vittnet beträffande mördaren.

Det är just det som är det intressanta. Dvs om man kan räkna med Yvonne som ett säkert vittne dvs att det var mördaren hon såg. Om Lars väntade flera minuter som vissa hävdar så måste hon mött en annan springande man. Och om det var mördaren hon såg har man dels lite mer koll på flyktvägen och ytterligare ett vittne som kan stärka sigmalementet.

Sen löser det så klart inte mordet.
Citera
2019-11-27, 12:58
Medlem
Citat:
Det är just det som är det intressanta. Dvs om man kan räkna med Yvonne som ett säkert vittne dvs att det var mördaren hon såg. Om Lars väntade flera minuter som vissa hävdar så måste hon mött en annan springande man. Och om det var mördaren hon såg har man dels lite mer koll på flyktvägen och ytterligare ett vittne som kan stärka sigmalementet.

Sen löser det så klart inte mordet.

Förvisso sant. Och det är klart det var mördaren Yvonne såg på David Bagares Gata; Han sprang stappligt, hade jackan uppknäppt, kastade nervösa blickar bakåt då och då för att kolla att ingen förföljde, och fumlade med något som hon uppfattade som möjligen en liten väska eller som om han försökte stoppa in något i ärmen. Yvonne berättade att hon mötte ”en man” (Lars) först framme vid trappan. Vart och hur mördaren flydde därefter är en gåta.
Citera
2019-11-27, 13:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Rätt, det var inte mördaren som Yvonne N och Lars J såg. Ingen är så dum att han obeväpnad springer efter en beväpnad mördare som nyss mördat någon på Sveavägen.
Senast redigerad av 299792458 2019-11-27 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in