Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
19-10-17, 12:53
Medlem
Är inte detta märkligt?
Hur fungerade egentligen kommunikationen hos polisen under mordnatten?

"Den mest bisarra upplevelsen under den här tiden var natten när Olof Palme mördades. Den kvällen satt jag och åkte med Norrmalmspolisen och vi var just på väg in för ”avbrott”, som det heter när man tar lunch i den polisiära världen. Gruppen jag åkte med hade med sig mat hemifrån men jag var tvungen att stanna till vid Restaurang Röda Rummet på Norra Bantorget och köpa med mig en Pytt i Panna upp på stationen som då låg där Hotel Royal Viking ligger idag. När jag hade fått min pytt och satte mig i polisbilen kom det ett ”all-anrop från 70” (ett anrop till samtliga enheter från ledningscentralen) om att det just hade varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan, Sveavägen. Jag hade precis satt mig i bilen med en varm pytt i handen och gruppen jag åkte med skulle spela kille på avbrottet.

En av poliserna, vi kan kalla honom Peter, med tog tag i mikrofonen för att eventuellt svara på anropet, men han väntade några sekunder för att se om någon annan enhet skulle hinna före. Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget. Nu kommer det märkliga; vi åkte den lilla sträckan från Norra Bantorget till Norrmalms polisstation, gick upp och åt mat och spelade Kille i en timme. Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.

Efter avbrottet åkte vi ut till Rågsved för att ingripa i ett lägenhetsbråk. Vi kommer in i en totalt sönderslagen lägenhet, det finns tre vuxna närvarande och en 11-årig dotter ligger och sover efter att äntligen lyckats somna. Det visar sig att en av de här personerna är avviken från en anstalt men hävdar att han har permisson. När detta ska kollas upp av Peter (polis) så kommer nästa anrop från ledningscentralen. Då har det gått nästan två timmar från det att Palme blev skjuten och det har inte hörts ett enda ljud på polisradion… detta anrop handlar om att den s.k. ”två-turen” kommenderas övertid. Detta är tydligen något så ovanligt att Peter reagerar och frågar om det finns en telefon i lägenheten han kan få låna. (detta var före mobiltelefonernas tid) jodå, under en omkullvält soffa i vardagsrummet hittar han en telefon. Han ringer upp till ledningscentralen och frågar vad det sista anropet handlade om. Då först får vi informationen att Statsminister Olof Palme hade blivit skjuten. Detta är två timmar efter att vi hörde det första anropet om skottlossning och det har inte hörts ett knyst på polisradion i hela Stockholm.

Efter att lägenhetsbråket hade klarats ut åkte vi runt på måfå ytterligare ett par timmar utan att höra något mer på radion. Det var en minst sagt märklig upplevelse, att veta att jag hade suttit i en polisbil ett par kvarter ifrån den plats där Palme blev skjuten och att de polisiära resurserna som fanns till förfogande inte blev utnyttjade. När jag kom hem på morgonkvisten slog jag på Tv:n och fick då informationen att Statsministern hade dött.

http://www.sauk.se/i-lagens-namn/?fbclid=IwAR1xS74zU5e6xxmPC21NDqNGvU8eEgRPhd8PBYNr j2U41PaH7NE3MO2TpV8
Citera
19-10-17, 13:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du namnen här?

SAIMR verkar fortfarande vara en mycket het potatis. Frågan är varför.

- AIDS-spridandet?

- Hammarskjöld?

- Palme?

All of the above?

Nigel Barnett*
Walus
Keith Maxwell
Claude Newbury
Shapiro, Julian
Neil Ritchie
Jerry Puren
O’Brien
McKeown
Eva Aminoff
Clive Jansen van Vuuren
Dagmar Feil
Neil Ritchie
Swanepoel
Colin John Cooper)
Alexander Jones
Van Risseghe
Andre Gilson
Roland “Bud” Culligan
“Beukels”
Delin

De Wet Potgieter har lista på alla namn
Citera
19-10-17, 15:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
. Det var en minst sagt märklig upplevelse, att veta att jag hade suttit i en polisbil ett par kvarter ifrån den plats där Palme blev skjuten och att de polisiära resurserna som fanns till förfogande inte blev utnyttjade. När jag kom hem på morgonkvisten slog jag på Tv:n och fick då informationen att Statsministern hade dött.

http://www.sauk.se/i-lagens-namn/?fbclid=IwAR1xS74zU5e6xxmPC21NDqNGvU8eEgRPhd8PBYNr j2U41PaH7NE3MO2TpV8
Man bara häpnar....eller inte...
Citera
19-10-17, 15:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nigel Barnett*
Walus
Keith Maxwell
Claude Newbury
Shapiro, Julian
Neil Ritchie
Jerry Puren
O’Brien
McKeown
Eva Aminoff
Clive Jansen van Vuuren
Dagmar Feil
Neil Ritchie
Swanepoel
Colin John Cooper)
Alexander Jones
Van Risseghe
Andre Gilson
Roland “Bud” Culligan
“Beukels”
Delin

De Wet Potgieter har lista på alla namn
Eva Aminoff?

Nu får du gärna förklara?
Har hamnat åtskilliga gånger vid det namnet utan att egentligen riktigt förstå varför.

Vem är hon?
Citera
19-10-17, 16:21
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är inte detta märkligt?
Hur fungerade egentligen kommunikationen hos polisen under mordnatten?

"Den mest bisarra upplevelsen under den här tiden var natten när Olof Palme mördades. Den kvällen satt jag och åkte med Norrmalmspolisen och vi var just på väg in för ”avbrott”, som det heter när man tar lunch i den polisiära världen. Gruppen jag åkte med hade med sig mat hemifrån men jag var tvungen att stanna till vid Restaurang Röda Rummet på Norra Bantorget och köpa med mig en Pytt i Panna upp på stationen som då låg där Hotel Royal Viking ligger idag. När jag hade fått min pytt och satte mig i polisbilen kom det ett ”all-anrop från 70” (ett anrop till samtliga enheter från ledningscentralen) om att det just hade varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan, Sveavägen. Jag hade precis satt mig i bilen med en varm pytt i handen och gruppen jag åkte med skulle spela kille på avbrottet.

En av poliserna, vi kan kalla honom Peter, med tog tag i mikrofonen för att eventuellt svara på anropet, men han väntade några sekunder för att se om någon annan enhet skulle hinna före. Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget. Nu kommer det märkliga; vi åkte den lilla sträckan från Norra Bantorget till Norrmalms polisstation, gick upp och åt mat och spelade Kille i en timme. Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.

Efter avbrottet åkte vi ut till Rågsved för att ingripa i ett lägenhetsbråk. Vi kommer in i en totalt sönderslagen lägenhet, det finns tre vuxna närvarande och en 11-årig dotter ligger och sover efter att äntligen lyckats somna. Det visar sig att en av de här personerna är avviken från en anstalt men hävdar att han har permisson. När detta ska kollas upp av Peter (polis) så kommer nästa anrop från ledningscentralen. Då har det gått nästan två timmar från det att Palme blev skjuten och det har inte hörts ett enda ljud på polisradion… detta anrop handlar om att den s.k. ”två-turen” kommenderas övertid. Detta är tydligen något så ovanligt att Peter reagerar och frågar om det finns en telefon i lägenheten han kan få låna. (detta var före mobiltelefonernas tid) jodå, under en omkullvält soffa i vardagsrummet hittar han en telefon. Han ringer upp till ledningscentralen och frågar vad det sista anropet handlade om. Då först får vi informationen att Statsminister Olof Palme hade blivit skjuten. Detta är två timmar efter att vi hörde det första anropet om skottlossning och det har inte hörts ett knyst på polisradion i hela Stockholm.

Efter att lägenhetsbråket hade klarats ut åkte vi runt på måfå ytterligare ett par timmar utan att höra något mer på radion. Det var en minst sagt märklig upplevelse, att veta att jag hade suttit i en polisbil ett par kvarter ifrån den plats där Palme blev skjuten och att de polisiära resurserna som fanns till förfogande inte blev utnyttjade. När jag kom hem på morgonkvisten slog jag på Tv:n och fick då informationen att Statsministern hade dött.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Man bara häpnar....eller inte...
De finns några som systematiskt anklagar poliser och ger dem fingerade namn. Vilka åkte han med?
Sauk är inte bättre än ngn annan.
Citera
19-10-17, 19:40
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Eva Aminoff?

Nu får du gärna förklara?
Har hamnat åtskilliga gånger vid det namnet utan att egentligen riktigt förstå varför.

Vem är hon?

En spion som var i säng med alla sidor både bildligt och bokstavligen.
I kongo.
Citera
19-10-17, 23:16
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En spion som var i säng med alla sidor både bildligt och bokstavligen.
I kongo.
Finlandssvenska?
Journalist?
Judinna
Scientologikyrkan
Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter(Scientologikyrkan)
Senast redigerad av Gothus 19-10-17 kl. 23:22.
Citera
19-10-18, 00:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Om den gode Chip inte visst, vem han arbetar för, skulle han nog gjort misstag, så han vore död för länge sen. Ty han vet alldeles för mycket. Att man trots allt inte mördat honom tidigare, är ett bevis för, att han är nyttig. Som informatör? Det är hela poänget - han får folk att tro, han är informatör.

Kanske är han inte död för de 6 dödmansgrepp han har runt om i världen fungerat.
Citera
19-10-18, 00:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Finlandssvenska?
Journalist?
Judinna
Scientologikyrkan
Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter(Scientologikyrkan)

Hon var världsresenär och journalist.

Aminoff is a Swedish-Finnish noble family of Russian origin ("Russian bayors").

The family originated with boyars from Veliky Novgorod and hails from the clan of Ratsha, a court servant (tiun) to Prince Vsevolod II of Kiev. Later it split in two branches: the Russian and Nordic. The Russian Aminovs were a lineage of the Kuritsyn boyar family, who, in turn, were offspring of the Novgorodian Kamensky clan. The Russian branch is thought to be extinct.

The Nordic branch family members live in Sweden and in Finland, and its genealogy branches are represented in Sweden's and Finland's Houses of Nobility. Aminoffs were introduced to Swedish House of Nobility in 1650 with the number of 446, and to Finnish House of Nobility in 1836 with the number of 36.
Senast redigerad av heheho 19-10-18 kl. 00:39.
Citera
19-10-18, 04:32
Medlem
hehehos avatar
Så här skriver LA times dagen efter mordet:

Senast redigerad av heheho 19-10-18 kl. 04:42.
Citera
19-10-18, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Mannen som opererade näsan i december -86 ?

who had their nose operated on in December 1986?
Please expand
Citera
19-10-18, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Om GM talade tysk eller spansk, så kunde det gott vara Roberto Thieme (RT). Han har allt som behövs, men hittills har det inte varit nödvändigt, att draga in honom. Det finns tecken, på att chilener kan ha varit involverade i planeringen, men få indikationer på medverkan i utförandet. Om MOP var utförd av SAIMR på "kontrakt" och inte direkt av dom hemliga sydafrikanska tjänsterna, så kanske är RT/JI mera aktuella i mordkommandot. Vad gäller politiska attentat och mord (också med revolver) på politiska motståndare, är det ju klart, att RT har en track record som troligen ingen sydafrikaner kan uppvisa. Troligen kunde han, som Condor-veteran och kupp-mõrdare, också vara operationsledare. Om mordkommandot bestod utav fyra personer, så kunde det t.ex vara Nigel B, Anthony W, RT och JI. Problemet med chilenarna, är brist på direkta indikationer på att dom faktiskt medverkade.

Och tyvärr verkar det som, om Anders Leopold varit lite lättlurad - som villospår är ju RT fantastisk, i kombination med "direkta order från amerikanska statsmakten". Jag tycker grävande journalister borde vara lite mer analytiska och källkritiska, annars bidrar dom lätt till mörkläggning.

Jag måste tillfoga, att om Roberto Thieme var direkt involverad i MOP, så skulle det troligen vara bland dom bäst bevarade hemligheterna. Ty RT hade ju direkt förbindelse med Pinochet, och han var väl även sambo med Pinochets dotter under några år. Det skulle tala för en roll inom operationsledningen snarare än mordkommandot, om han var i Stockholm mordkvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in