Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Månne om den gamla skrönan stämmer att Piltz var den som tog hand om vapnet som GM placerade i Djurfeldts bil? Krantz påstår ju om Piltz: I handen har Piltz en gråblå plastväska i A4-format med blixtlås. En sådan plastväska har vittnet Yvonne Nieminen sett hos den flyende mördaren två minuter tidigare...Tell var väl enligt Krantz den som klev på bussen trots allt medans Piltz tvekade och hoppade ur.
Vi vet iofs inte om den man YN såg, om hon nu såg nån, var GM.
Problemet med YN:s vittnesmål, som jag ser det, är att hennes berättelse bygger på iakttagelser hon skulle ha gjort utan att någonting s.a.s. skulle ha hänt. De är av den anledningen mycket svaga.
Om du promenerar på stan med din tjej en kväll, och hon efter en stund frågar dig hur den man såg ut som ni mötte fem minuter tidigare, på andra sidan trottoaren, skulle du veta det då?
YN hade väl dessutom druckit ett par glas, vill jag minnas.
Och även om vi accepterar att YN såg en man med en liten väska, såkan vi inte veta om det var mördaren. Det skulle ju lika gärna ha kunnat vara en hortorsk, en knarklangare, en snubbe vem som helst som hade bråttom, etc.
Jag tror att YN har varit negativ för utredningen på så sätt att man låste fast sig vid hennes berättelse, att det förutsattes att GM flydde längs D. Bagares g., Snickarebacken , Birger Jarlsgatan. Det är ju från det tecknerskans bild härrör sig.