Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 05:57
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han arbetade i Tellus Maskins nedläggningshotade fabrikslokaler.

https://cached-images.bonnier.news/swift/kb-archive-dn-web/helbild-dagens-nyheter-torsdag-18-december-1986-sida-95_1950.jpeg

Det är handen på axeln och skottet i ryggen som gör Olof Palmes mördare till en Anckarström imitatör. Tellus Maskins nedläggningshotade fabrikslokaler skulle ombyggas till en teater (kungamördaren Anckarström skulle ha huvudrollen i teaterns premiärföreställning)

Jadu, det verkar orimligt att han får in så mycket historia i mordet som du önskar. För det första måste han noga studerat historia, därefter vara besinningslös.

Alltså, vad folk generellt inte begriper i den här tråden, är hur bizzart och motbjudande det är med avlivning. Pröva att planlägga och avliva ett djur, jag menar det verkligen, så kommer ni förstå det oerhörda i att lyfta vapnet på öppen gata och skjuta en farbror och hans tant i ryggen.

Antingen måste gm ha en skruv så lös att omgivningen runtom borde begripa att det är han, eller vara tränad, kanske erfaren av att mörda.

Därför är det viktigt att kolla med vänner och familj. Bland annat detta talar emot SE, som snarare borde varit starstruck än mordisk vid tillfället.
Citera
2018-08-15, 06:52
Medlem
SGDFs avatar
Den med skruv lös kan skyddas av familj och vänner. SEs fru säger att han var för feg, kunde inte ens slå ihjäl en fluga. CAs bror har mig veterligen aldrig uttalat sig, VGs familj är tyst. Det ligger i sakens natur.

En normal person måste hamna i Kangers kraftiga affekt för att ro land dådet, och i det tillståndet funderar gm inte så jävla mycket på någon 1700-tals maskeradbal.
Citera
2018-08-15, 07:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jadu, det verkar orimligt att han får in så mycket historia i mordet som du önskar. För det första måste han noga studerat historia, därefter vara besinningslös.

Alltså, vad folk generellt inte begriper i den här tråden, är hur bizzart och motbjudande det är med avlivning. Pröva att planlägga och avliva ett djur, jag menar det verkligen, så kommer ni förstå det oerhörda i att lyfta vapnet på öppen gata och skjuta en farbror och hans tant i ryggen.

Antingen måste gm ha en skruv så lös att omgivningen runtom borde begripa att det är han, eller vara tränad, kanske erfaren av att mörda.

Därför är det viktigt att kolla med vänner och familj. Bland annat detta talar emot SE, som snarare borde varit starstruck än mordisk vid tillfället.
Detta med handen på axeln och skottet i ryggen är bara en give-away, en referens till vad som egentligen besvärar honom, ombyggnaden av farsans fabrik till en teater. Inte en undervisning i Svensk historia.

Hursomhelst, det kan mycket väl vara något helt annat som besvärar honom, Palmes planerade resa till Moskva etc. Men detta ovannämnda är vad jag har hittat.

Jag tror besinningslösheten inträffade efter Olof Palmes resa till fabrikerna i Jämtland, tre dagar för mordet.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-15 kl. 08:32.
Citera
2018-08-15, 08:58
Medlem
SGDFs avatar
Siffrorna, jag ber dig att besinna dig, det är väl ett halvår nu som du har förklarat hur du tänker. Om du har underrättat PU så gör dom väl erforderliga undersökningar.

Misstänkta vittnen är en lång tradition, minns Lundin! Ölvebro var fast övertygad att mördaren skulle vara gripen samma vinter. Vid efterforskningar visar det sig att karln inte gått som han sagt. Det är även i detta ljus vi måste betrakta SE, där finns det dock en helt annan dignitet i detaljer, hur han gått, sprungit och vad han påstår sig sett.

Du har lagt fram din sak, men vart menar du att du kommer genom dina inlägg här? Jag tänker lite som Gedda när han konfronterade Minell: du ljuger, när du kunde tagit kontakt och frågat. Gedda avslutar, "men det törs du väl inte".
Citera
2018-08-15, 09:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Man får intrycket att han vill erövra hjälterollen och ha den alldeles för sig själv...
Då måste han tona ner deras insatser.
Märklig karl vi har att göra med.
Eller: SE har en dubbel upplevelse av sin ankomst. Han kom först på plats med en personlighet eller ett medvetandetillstånd och vände sedan tillbaka för att hjälpa till i ett annat tillstånd?

Enligt tinytiny hade SE fått en personlighetsförändring sedan han brutit nacken.
Citera
2018-08-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eller: SE har en dubbel upplevelse av sin ankomst. Han kom först på plats med en personlighet eller ett medvetandetillstånd och vände sedan tillbaka för att hjälpa till i ett annat tillstånd?

Enligt tinytiny hade SE fått en personlighetsförändring sedan han brutit nacken.
Jo uppenbarligen verkar han ha någon form av störning.
Det gör honom inte till mördare, men förklarar säkert en hel del tokerier och missförstånd.

Om han nu var mannen som sprang - vilket jag har svårt att få ihop med hänvisning till hans vittnesmål som ändå beskriver förhållandena på plats relativt väl i vissa detaljer, medan andra detaljer verkar uppdiktade.
- Så har han sprungit och återvänt inom loppet av någon eller ett par minuter.
Han har därmed inte sprungit upp för trappen.

Han säger själv ang sin högst suspekta språngmarsch att han återvände på den södra sidan av barackerna.

Kan det vara så att han mycket tidigt i handlingen sprungit in i gränden, och vikit in mellan barackerna, om det nu fanns en smal gång där emellan?

Han har då sprungit bakom en annan man som fortsatte upp för trappen.
Därför har inte LJ sett honom, och det skulle i princip vara möjligt för SE att göra iakttagelsen av LJ dold mellan barackerna.
Jag är ute på tunn is nu, men det känns inte osannolikt.

På denna bild ser man en smal korridor mellan byggbarackerna. Eller kanske inte?

http://2.bp.blogspot.com/-U5FIp5pEhh8/VVKW0ci-t8I/AAAAAAAATXE/Dic5GzPGOvA/s1600/2%2BBlodpölen%2B15.jpg
Senast redigerad av MacMackay 2018-08-15 kl. 12:25.
Citera
2018-08-15, 12:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Siffrorna, jag ber dig att besinna dig, det är väl ett halvår nu som du har förklarat hur du tänker. Om du har underrättat PU så gör dom väl erforderliga undersökningar.

Misstänkta vittnen är en lång tradition, minns Lundin! Ölvebro var fast övertygad att mördaren skulle vara gripen samma vinter. Vid efterforskningar visar det sig att karln inte gått som han sagt. Det är även i detta ljus vi måste betrakta SE, där finns det dock en helt annan dignitet i detaljer, hur han gått, sprungit och vad han påstår sig sett.

Du har lagt fram din sak, men vart menar du att du kommer genom dina inlägg här? Jag tänker lite som Gedda när han konfronterade Minell: du ljuger, när du kunde tagit kontakt och frågat. Gedda avslutar, "men det törs du väl inte".
Jag tror inte vi kan placera vittnet Fauzzi i samma låda som vittnen Lundin och Engström.

Det har varit ett otroligt halvår i Palme-utredningen, Gunnar Wall säger "en vändpunkt". Höjdpunkten var när "Mr. Palme said in a telephone interview. “Of course, It’s a bit of a difficult situation because we all believed that Christer Pettersson was guilty. But if new evidence is brought up you have to update your beliefs"

kalla: https://www.nytimes.com/2018/05/24/world/europe/sweden-olof-palme-killing.html

Jämför nuläget med läget på 30-årsdagen
Senast redigerad av 299792458 2018-08-15 kl. 13:28.
Citera
2018-08-15, 12:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo uppenbarligen verkar han ha någon form av störning.
Det gör honom inte till mördare, men förklarar säkert en hel del tokerier och missförstånd.

Om han nu var mannen som sprang - vilket jag har svårt att få ihop med hänvisning till hans vittnesmål som ändå beskriver förhållandena på plats relativt väl i vissa detaljer, medan andra detaljer verkar uppdiktade.
- Så har han sprungit och återvänt inom loppet av någon eller ett par minuter.
Han har därmed inte sprungit upp för trappen.

Han säger själv ang sin högst suspekta språngmarsch att han återvände på den södra sidan av barackerna.

Kan det vara så att han mycket tidigt i handlingen sprungit in i gränden, och vikit in mellan barackerna, om det nu fanns en smal gång där emellan?

Han har då sprungit bakom en annan man som fortsatte upp för trappen.
Därför har inte LJ sett honom, och det skulle i princip vara möjligt för SE att göra iakttagelsen av LJ dold mellan barackerna.
Jag är ute på tunn is nu, men det känns inte osannolikt.

På denna bild ser man en smal korridor mellan byggbarackerna. Eller kanske inte?

http://2.bp.blogspot.com/-U5FIp5pEhh8/VVKW0ci-t8I/AAAAAAAATXE/Dic5GzPGOvA/s1600/2%2BBlodpölen%2B15.jpg
Bilden: Hur kunde LJ se OP falla in i hans synfält, från sin position i sö hörnet?
Senast redigerad av iesho 2018-08-15 kl. 12:46.
Citera
2018-08-15, 12:49
Medlem
Citat:
Jo, min uppfattning är att han ljuger om sitt aktiva deltagande i återupplivningen.

Jag tror att han stod upprätt hela tiden och fällde lite dryga kommentarer om framstupa sidoläge och annat.

Han gjorde också ett halvhjärtat försök att ändra läget på kroppen, vilket föranledde att AH röt ifrån.

Han slängde en blick in mot gränden och såg LJ stående vid det ”upplysta kulturhuset på Luntmakargatan 14”

Han anlände också platsen då AH redan hunnit lägga kroppen i ryggläge.

SE ville spela hjälte, men det blev helt fel. Ingen trodde honom och det på goda grunder.

Tyvärr blev konsekvenserna av detta att han blev misstänkt och förhånad.
För detta antiklimax har han sig själv att skylla. Han hade väl något behov av att stå i rampljuset som hjälten inför hela svenska folket.
Ja, din gissning är lika god som min. Men som brukligt här så är det bara rent hypotetiska resonemang, gissningar. Att SE ville vara hjälte är nog klart. Vi är bara inte överens om på vilket sätt han ville bli det.

Det första vi ser av Stig i media är väl när han beklagar sig för att polisen tror att mördarens signalement är identiskt med honom. Polisen har blandat ihop honom med mördaren. Några framhävande av hjältedåd verkar inte vara syftet.

Min gissning är väl snarare att om det ser ut som en anka, och går som en anka, ja då är det en anka.
Citera
2018-08-15, 12:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han arbetade i Tellus Maskins nedläggningshotade fabrikslokaler.

https://cached-images.bonnier.news/swift/kb-archive-dn-web/helbild-dagens-nyheter-torsdag-18-december-1986-sida-95_1950.jpeg

Det är handen på axeln och skottet i ryggen som gör Olof Palmes mördare till en Anckarström imitatör. Tellus Maskins nedläggningshotade fabrikslokaler skulle ombyggas till en teater (kungamördaren Anckarström skulle ha huvudrollen i teaterns premiärföreställning)

Menar du att det räcker för att Nicola att mörda OP?

Hur kom då Nicola LOP på spåren den kvällen, och var fick han vapnet igrån?
Citera
2018-08-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bilden: Hur kunde LJ se OP falla in i hans synfält, från sin position i sö hörnet?
Det tycker jag verkar gå alldeles utmärkt.

http://3.bp.blogspot.com/-9Eu7KRMxsig/VVKWgWCMlJI/AAAAAAAATVk/TNcU8Hs-78I/s1600/2%2BBlodpölen%2B3.jpg
Citera
2018-08-15, 12:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det tycker jag verkar gå alldeles utmärkt.

http://3.bp.blogspot.com/-9Eu7KRMxsig/VVKWgWCMlJI/AAAAAAAATVk/TNcU8Hs-78I/s1600/2%2BBlodpölen%2B3.jpg
Bra! Perspektivet var fel i den första bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in