Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-17, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow
Vilket käbbel det är härinne nu. Bland tomtar och troll så ställer jag en konkret fråga ang. provskjutningar av S&W men möts med tystnad. Åsikterna är många här inne, men svaren få. Det är tydligt.

Absolut, kanske kan dock en del sakligt gå att utvinna ändå. Tack för ditt PM, svarar här så alla kan se

Det stämmer som du säger rörande eftersökandet av vapen. Att döma av kulorna kan mordvapnet, teoretiskt vara något att följande:

Taurus 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"
Ruger 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"
Smith & Wesson 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"
Andra möjliga obskyra märken 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"

Trots det är det enda man har provskjutit, och ens eftersökt, Smith & Wesson 357 6", alltså endast en av otaliga möjliga kombinationer och inte ens där har man gått till botten med eftersökandet, exempelvis har man utelämnat vapen knutna till Försvaret. Slutsatsen är att utredningen, först under Holmér, präglades av inkompetens (Holmér försvarade exempelvis den helt ologiska låsningen vid Smith & Wesson med att PU "trodde" att det var en sån), därefter jagade ett Christer Pettersson-vapen och inte ett mordvapen.

Det intressanta är varför dessa misstag inte rättas till när utredningen trots allt fortgår för en kostnad av fem skattemiljoner om året.
Senast redigerad av jakeclawson 2012-08-17 kl. 21:27.
Citera
2012-08-17, 21:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krita88
Nej, jag tror verkligen inte att Lisbet är inblandad.

Uttalanden av det slaget brukar ofta spegla vad postaren vill tro. Har sett exempel på detta från en annan deltgare i just den här tråden ..

Citat:
Det är bara trams. För det första var hon en hårsmån från att bli träffad själv, och för det andra skulle dom KNAPPAST utföra mordet så centralt som i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan.

Nej, Lisbet Palme löpte ingen risk att bli träffad, det är bogus. Med tanke på var Palmesällskapet befann sig under kvällen var platsen för mordet inte alls oäven. Om man så säger.

Citat:
Du har rätt i att dessa personer som håller till i knarkarkvartar inte är de första man ska lita på. Men utöver hans iaktagelser i lägenheten så finns det lite mer grejer som tyder på CP. Och jag tror inte det är en slump.

Nej, det finns ingenting som handfast eller ostridigt tyder på att Christer Pettersson mördade Olof Palme. Lägg ner.
Citera
2012-08-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Uttalanden av det slaget brukar ofta spegla vad postaren vill tro. Har sett exempel på detta från en annan deltgare i just den här tråden ..

Nej, Lisbet Palme löpte ingen risk att bli träffad, det är bogus. Med tanke på var Palmesällskapet befann sig under kvällen var platsen för mordet inte alls oäven. Om man så säger.

Nej, det finns ingenting som handfast eller ostridigt tyder på att Christer Pettersson mördade Olof Palme. Lägg ner.

Finns heller ingenting som tyder på att han inte är skyldig.
Citera
2012-08-17, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krita88
Finns heller ingenting som tyder på att han inte är skyldig.

För oss med läsförståelse gör det det, du har fått flertalet argument.
Citera
2012-08-17, 21:36
Medlem
SavileRows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Absolut, kanske kan dock en del sakligt gå att utvinna ändå. Tack för ditt PM, svarar här så alla kan se

Det stämmer som du säger rörande eftersökandet av vapen. Att döma av kulorna kan mordvapnet, teoretiskt vara något att följande:

Trots det är det enda man har provskjutit, och ens eftersökt, Smith & Wesson 357 6", alltså endast en av otaliga möjliga kombinationer och inte ens där har man gått till botten med eftersökandet, exempelvis har man utelämnat vapen knutna till Försvaret. Slutsatsen är att utredningen, först under Holmér, präglades av inkompetens (Holmér försvarade exempelvis den helt ologiska låsningen vid Smith & Wesson med att PU "trodde" att det var en sån), därefter jagade ett Christer Pettersson-vapen och inte ett mordvapen.

Det intressanta är varför dessa misstag inte rättas till när utredningen trots allt fortgår för en kostnad av fem skattemiljoner om året.

Tack för svar.
Ja, att man just snöade in på S&W .357 6" är en sak. Men min fråga gällde egentligen provskjutningar av just denna. Jag har alltså en kollega som har just ett sådant vapen, men som inte provskjutits. Min fråga är alltså - provsköt man inte alla kända sådana vapen, utan nöjde sig med att kontrollera serienumret med licensen? I så fall är det många som går i villfarelsen att alla provskjutits.
Citera
2012-08-17, 21:38
Medlem
Typists avatar
Citat:
Jag är relativt ny i att dyka ner i den enorma hög som detta mord är, så jag är relativt öppen för förslag och åsikter. Men jag har en fundering.

På denna sida (http://ointres.se/christer_pettersson.htm) så har man lagt ner de flesta "fakta", vittnesmål, etc som är intressanta när CP kommer på tal. Vissa kan såklart ifrågasättas eftersom det blev mediauppbåd utan dess like (vittnen påstås se saker, CP erkänner på grund av enorm press)

Men jag är ändå ganska intresserad ifall det finns någon "debunk" utav dessa saker som är lite mer matnyttiga, som t.ex. att många utav CP's egna versioner inte alls stämmer och att han beter sig konstigt efter mordet.
Citera
2012-08-17, 21:43
Medlem
Citat:
För oss med läsförståelse gör det det, du har fått flertalet argument.

Du har bara tagit upp klädseln, varpå jag länkat en bild där han har en längre svart jacka som kan uppfattas som en rock. Du vägrar dock inse det
Citera
2012-08-17, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Typist
Jag är relativt ny i att dyka ner i den enorma hög som detta mord är, så jag är relativt öppen för förslag och åsikter. Men jag har en fundering.

På denna sida (http://ointres.se/christer_pettersson.htm) så har man lagt ner de flesta "fakta", vittnesmål, etc som är intressanta när CP kommer på tal. Vissa kan såklart ifrågasättas eftersom det blev mediauppbåd utan dess like (vittnen påstås se saker, CP erkänner på grund av enorm press)

Men jag är ändå ganska intresserad ifall det finns någon "debunk" utav dessa saker som är lite mer matnyttiga, som t.ex. att många utav CP's egna versioner inte alls stämmer och att han beter sig konstigt efter mordet.

Här har du debunk på flera punkter.

https://www.flashback.org/sp38768378

Kan återkomma med resten senare.
Citera
2012-08-17, 21:45
Medlem
Krokofils avatar
Citat:

Läs hovrättens dom. Läs HD:s nej till CP-resning. Läs litteraturen, t ex Gunnar Walls senaste.
Citera
2012-08-17, 22:42
Medlem
Roshambos avatar
Citat:

Trots det är det enda man har provskjutit, och ens eftersökt, Smith & Wesson 357 6"...

Av egen erfarenhet vet jag att även S&W 4" provskjutits.
Citera
2012-08-17, 22:52
Medlem
Citat:

Läs också hehehos crash course:
http://www.scribd.com/doc/50376852/Palmemordet-snabbkurs-allt-som-ar-mystiskt
Citera
2012-08-17, 23:00
Medlem
Citat:
Jag vill ingenting i det avseendet. Men nu förhåller det sig så att CP inte är GM. Oavsett det svider i själen på dig.

Du är verkligen a piece of work, Krita88. Institutionaliserad ?

Vem var det då? Finns ingen annan som erkänt mordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in