Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Jag har svårt att förstå hur samarbetet mellan SÄPO och Stay-behind såg ut. Sen kommer SSI in i bilden och rör till det ännu mer. I Jallais böcker framstår Barbo-gruppen som en utlöpare till SSI (även AGAG nämns väl i sammanhanget) har jag för mig men i Ortmarks skildring verkar Barbro mer handla om udda existenser i storstadsmiljö som rapporterar till SÄPO och öppna polisen. Blir inte klok på detta...
Har svårt att se påstådda Barbrogrupper på beskrivningen som OF ger ursprungligen som något annat än en hemlig gren inom SSI inrikes ej kopplad till Säpo utan som vanligt i vart fal efter 74 är det de som ger säkerhetsgodkännandet på personal till militära sidan utan att ha insikt i vad det rör sig om.
Stay Behind har några olika huvuduppdrag. Understöd via livlinor för infiltration och exfiltration. Underättelseinhämtning i krig och Motståndsrörelse vid ockupation (samordna skringrade grupper i "fria kriget" dvs gerillaaktiviteter. Svårt att ha överblick kring olika delar. Väldigt få har en samlad bild. Grupper som skall likvidera medlöpare ingår med all säkerhet. Olika kompetenser ingår i grupper. Samband... ofta televerkare, ekonomi (företagare som kan dölja resurser), logistik etc.
Personer inom underrättelsverksamhet är med all säkerhet krigsplacerade som kader inom underrättelsetjänst med tillgång till dolda resurser.
Ortmarks Barbro är vare sig det ena eller det andra. Det är ren frivilligverksamhet som gränsar till och utreds för olovlig kårverksamhet. Ofta folk som överdriver och ljuger om sin roll.