Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 14:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nu hänger jag inte med...Är det faktum att båda skotten sköts bakifrån samt att GM dröjde kvar en kort stund (enligt dig för att konstatera att LP inte var skadad) tecken på att den officiella versionen vad gäller skottordningen inte stämmer?

Är det den "officiella version" där GM stod och inväntade LOP, den som inget vittne sett och den man antog i samband med att man åtalade CP du menar?
Citera
2018-04-14, 14:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med...Är det faktum att båda skotten sköts bakifrån samt att GM dröjde kvar en kort stund (enligt dig för att konstatera att LP inte var skadad) tecken på att den officiella versionen vad gäller skottordningen inte stämmer?
Nej, det är inte bevisat att båda skotten sköts bakifrån och att GM dröjde sig kvar bara för att IM uppfattade det så Jag talar om den samlade bilden och tog IM som exempel. Jag skulle kunna gå igenom alla vittnesmål och citera dem hät för att visa den gemensamma bilden, men det orkar jag inte, de finns att läsa för den som vill.
Citera
2018-04-14, 14:04
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det den "officiella version" där GM stod och inväntade LOP, den som inget vittne sett och den man antog i samband med att man åtalade CP du menar?

Jag menar den officiella versionen gällande skottordningen. Det är i sammanhanget ovidkommande om mannen dök upp från dekorimahörnan eller följde efter LOP.
Citera
2018-04-14, 14:09
Medlem
Citat:
Inget som som tyder på att han träffats av första skottet? Det är ju den officiella versionen som stöds av i princip alla utom några isolerade trådskribenter på flashback. Är inte detta ett konstaterat faktum?
Delsborn stöder ju i själva verket versionen att det första skottet var det dödande.
I förhör med Jan Länninge 86 03 14:

”Han (Delsborn) hörde en kraftig smäll från andra sidan Sveavägen och vred direkt på huvudet och tittade i den riktningen. Han såg en man falla omkull. Inom 1-2 sekunder kom en ny smäll.”

Hur kan man då använda Delsborn som vittne till det motsatta?
Citera
2018-04-14, 14:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har för mig det. Ulf Karlsson vill jag minnas kom direkt från en brand i Nacka.

Ja så var det.

Om du såg Hylins dokumentär så talar Dahlsten om när han kom till Sabbatsberg samtidigt som ett foto visas i filmen. Det är fotot på Rimborn bredvid en Saab polisbil. Ska man tolka det som att det är den UD kom dit i?
Citera
2018-04-14, 14:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja så var det.

Om du såg Hylins dokumentär så talar Dahlsten om när han kom till Sabbatsberg samtidigt som ett foto visas i filmen. Det är fotot på Rimborn bredvid en Saab polisbil. Ska man tolka det som att det är den UD kom dit i?

Ulf Dahlsten syns relativt tydligt i en bil när han anländer till Sabb, snett från sidan. Han sitter i höger baksäte i en mörk bil med blåljus som körs av en skäggig förare.

Det kan stämma att han kommer när bilden på Åke Rimborn är tagen. Men brasklapp krävs då Dahlsten är duktig på att helt ändra sin story lite som det passar.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-04-14 kl. 14:22.
Citera
2018-04-14, 14:17
Medlem
Citat:
Men snälla, jag har väl inte sagt att han står upp i ett par sekunder. Ja, det gick någon sekund men inte mer och om då Palme inte ligger helt platt på marken när Delsborn tittar dit utan att han ser slutet av fallet, är det så konstigt. Ev. går fallet något långsammare eftersom LOP gick arm i arm och Lisbeth på så vis bromsade upp fallet något - hon vred och sjönk i hop själv samtidigt som andra skottet small av såsom framgår av den officiella versionen. Svara gärna på mina fyra punkter och hur du får ihop det med det alternativa tillvägagångssätt som ni påstår vara konstaterat (varför inte meddela Palmeutredningen att ni har spännande info som dom missat?) Varför finns det inga seriösa författare och journalister som förfäktar denna teori?

Uttrycket "någon sekund" avser att det är längre än en sekund. "Ett par" avser två ental. Ett par handskar är två stycketal.

Jag tror säkert PU har tillgång till de vittnesuppgifter och rättsläkarprotokoll som finns tillgängliga. Varför anser du att det är sensationellt att anta att Palme dödats med andra skottet?
Nu vet jag iofs inte hur en mördare tänker, men att skjuta någon i ryggen har väl en ytterligare negativ dimension utöver att man dödar någon. Så otänkbart är det väl inte att GM passerat makarna Palme, vänt sig halvt om och försökt döda OP snett framifrån, men attOP uppfattar att något händer, vänder sig bort från GM, sneddar ut ett halvt steg framför LP i riktning mot Sveavägen (ryggen vänds mot GM) . Det skulle kunna förklara revan i LPs kappa, men är inte något som skadar OP allvarligare.
Citera
2018-04-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Det är väl ett av problemen med alla versioner och varianter att ingen har kunnat ge ett bra signalement på gm.

Björkman stod nära men var berusad .
Några har sett på avstånd , några har hört skotten och tittat efter skotten gått i väg.
Några har suttit i en bil.
Anna Hage såg OP strax efter skotten
Lisbet Palme säger i förhör 860301 15,23 att gm var cirka 180 cm lång, 40 års åldern med kompakt kropp och kort hals.
Rimborn förhörde LP mordnatten och han har pratat om två gm.
Det ska även finnas hemligstämplade förhör med LP och man får anta att det kan finnas saker där som man sparar till lämpligt tillfälle.
LP är ju också den som pekade ut CP och gjorde honom mycket intressant för dåvarande PU.
Citera
2018-04-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Delsborn stöder ju i själva verket versionen att det första skottet var det dödande.

”Han (Delsborn) hörde en kraftig smäll från andra sidan Sveavägen och vred direkt på huvudet och tittade i den riktningen. Han såg en man falla omkull. Inom 1-2 sekunder kom en ny smäll.”

För att han i det första förhöret som upptogs 1986-03-01 kl. 00.20 synes uppge att BO faller vid det andra skottet som han även ser mynningsflamman av. Han ser det för att han tittar dit eftersom han strax innan hört en smäll från den riktningen. Detta uppger han alltså när han själv har händelsen i färskt minne, och inte heller har läst, sett på tv eller hört på radio om hur mordet gott till med diverse färgglada illustrationer.
Citera
2018-04-14, 14:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida

I sitt första förhör säger AD tvärtom, att han hörde en smäll och efter andra smällen tittade mot mordplatsen och såg en man falla. Två veckor senare säger han det du citerade.

Delsborn är det starkaste argumentet för att OP träffades av första skottet.
Citera
2018-04-14, 14:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ulf Dahlsten syns relativt tydligt i en bil när han anländer till Sabb, snett från sidan. Han sitter i höger baksäte i en mörk bil med blåljus som körs av en skäggig förare.

Det kan stämma att han kommer när bilden på Åke Rimborn är tagen. Men brasklapp krävs då Dahlsten är duktig på att helt ändra sin story lite som det passar.

Det kan ju vara så att Hylin tagit en slupvis bild från Sabbatsberg när samtalet just då handlar om den platsen.
Jag tror också att UD är mannen i den mörka Saaben.
Citera
2018-04-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är väl ett av problemen med alla versioner och varianter att ingen har kunnat ge ett bra signalement på gm.

Björkman stod nära men var berusad .
Några har sett på avstånd , några har hört skotten och tittat efter skotten gått i väg.
Några har suttit i en bil.
Anna Hage såg OP strax efter skotten
Lisbet Palme säger i förhör 860301 15,23 att gm var cirka 180 cm lång, 40 års åldern med kompakt kropp och kort hals.
Rimborn förhörde LP mordnatten och han har pratat om två gm.
Det ska även finnas hemligstämplade förhör med LP och man får anta att det kan finnas saker där som man sparar till lämpligt tillfälle.
LP är ju också den som pekade ut CP och gjorde honom mycket intressant för dåvarande PU.

Fast nu berörde jag inte specifikt avsaknad av tydligt signalement för det är ett ständigt problem med fall där fler än ett vittne finns. Hur GM ser ut är ett annat problem än det som gäller var GM befann sig. Var hittar du någon oenighet om var GM befann sig (förutom LP som verkar uppfatta AB som åtminstone kopplad till GM och kanske även LJ) ?

Jag talar om den egenheten att man valde ett händelseförlopp där GM väntar in LOP innan han skjuter. Ingen vittnesutsaga stöder detta, som man av någon anledning valde vid åtalet mot CP.

De som sett något innan skotten:
AB ser tre personer som verkar vara i sällskap går på trottoaren drygt fem meter framför honom.
Delsborn står vid rödlyse, ser tre personer i sällskap gå på trottoaren.
IM ser tre personer stå och samtala som han uppfattar det, GM står vänd mot LOP men antagligt i sidled i förhållande till LOP.
Förvisso kan man anta att GM inte var i "sällskap" med LOP i egentlig mening, antagligt också smugit in i deras närhet rätt snart inpå det han skjuter. Men ändå, inget vittne har observerat att han möter dem framifrån och vänder upp bakom för att skjuta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-14 kl. 14:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in