Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag hänger inte riktigt med, på vilket sätt är Brodin aktuell i Palmemordet ? Har hon varit aktiv i övervakningen av OP eller spelar hon på andra planhalvan ?

OF använder antydningar mot henne som påtryckningsmedel när han skall ut med sina eskalerande storys om OP:s förräderi med "bevis" som är hans egna anteckningar och påståenden. Syftet är alltså att bara insatta skall förstå samt att göra AJ intresserad. Näss däremot som inte hörde till OF:s påhejare drar sig tillbaka medan OF breder ut sig med DF och hela IB gänget bakom för att leda det mot någon krystad förklaring att Sovjeterna offrat OP. Det fanns en plan. Det fanns en drift att "avslöja OP postumt.

Jag tror inte att hon har varit inblandad på något sätt men osvuret är bäst. Jag tror inte heller att hon ringde till OF på andra sidan jorden. Inte heller Sagnell som var långt från hetluften. I ett skede passar hon plötsligt syftena genom att hon är död och OF har en faibesse att anklaga döda i sitt desinformationsbygge. Orsaken för mig att göra hennes namn publikt är att hon lever (till skillnad från OF) och att påtryckningen inte finns längre genom det.

Man skall veta att OF var mycket upprörd över att hållas undan från spökvälden och att han dessutom knappast var anhängare av hennes doktriner.
Citera
2018-03-09, 20:58
Medlem
trackbones avatar
Hur många har erkänt för detta mord? Tror det var runt 100+ personer haha undra på varför de ej löst.
Citera
2018-03-09, 20:59
Medlem
mvagrippas avatar
[QUOTE=gida|63457688]Jag vill också få det till att de var mycket nära. Konstigt att de inte berättat om det. Skottlossningen borde de inte missat på 30-40 meters håll. Ljudet kanske inte var så höga som man föreställer sig. Men det motsägs av Morelius och framför allt Fauzzi som var ända vid Adolf Fredriks kyrka.
Märkligt är det.[/quote]

Anders Björkman säger i förhör att bankomattrion går över Sveavägen till dess västra trottoar. Hinner dom hundra meter bort är det inte säkert att de kopplar ev smällar till skott.:
Citera
2018-03-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Pratade med en av landets bästa .357 skyttar i förra veckan. Han visste inget om MOP. När jag förklarade läget skrattade han så han vek sig dubbel "omöjligt att en .357:a skulle höras så lite [med den ammunitionen]". Han berättade att när han övade gick andra pistolskyttar (med öronskydd) av banan medan han höll på, för att det var så obehagligt med ljudtrycket och tryckvågorna från hans vapen.

Eftersom jag själv varit magnumskytt och dessutom varit med när en 357 avfyrats i staddmiljö (Rom) tar jag inte så hårt på ditt påstående. Kanske lurar du någon amatör som hävdar att OP sköts med något annat vapen!
Citera
2018-03-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackbone
Hur många har erkänt för detta mord? Tror det var runt 100+ personer haha undra på varför de ej löst.

Dock inte GM även om han ville det.
Citera
2018-03-09, 21:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anders Björkman säger i förhör att bankomattrion går över Sveavägen till dess västra trottoar. Hinner dom hundra meter bort är det inte säkert att de kopplar ev smällar till skott.:
Enligt Nyberg gick de över gatan först vid övergångsstället. Han vet inte vilken gata det är men det borde varit Adolf Fredriks kyrkogata.
Citera
2018-03-09, 21:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Pratade med en av landets bästa .357 skyttar i förra veckan. Han visste inget om MOP. När jag förklarade läget skrattade han så han vek sig dubbel "omöjligt att en .357:a skulle höras så lite [med den ammunitionen]". Han berättade att när han övade gick andra pistolskyttar (med öronskydd) av banan medan han höll på, för att det var så obehagligt med ljudtrycket och tryckvågorna från hans vapen.
När CP var med i Elfvings radioprogram framgick att han i sin ungdom alltid hade en 22 mm pistol på sig.

https://www.youtube.com/watch?v=YEuQgGiMzl0&t=15m40s
Senast redigerad av iesho 2018-03-09 kl. 21:26.
Citera
2018-03-09, 21:27
Medlem
Jag känner att jag måste ge mig in i den laddade ljud-diskussionen om hur högt en 357: a låter.

Ok, att personer på avstånd inte uppfattade smällarna som extremt kraftiga men borde inte LP hoppat rakt upp i luften.
Om skottet var 30 cm från OP:s rygg måste ju LP varit kanske 1-1,5 m bort från revolvern.
Gm ska ju också skjutit ett skott mot LP.
Att LP uppfattade skotten som barn som lekte med smällare måste ju innebära att smällen inte var så hög och min uppfattning är att en 357:a smäller med en rejäl knall.
Citera
2018-03-09, 21:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Nyberg gick de över gatan först vid övergångsstället. Han vet inte vilken gata det är men det borde varit Adolf Fredriks kyrkogata.

Med tanke på att Anders Björkman står och ser dessa passera över Sveavägen borde bankomatgänget hunnit förbi Ljubisa Najics gatukök när skotten faller. Också tänkbart att AB befunnit sig längre norrut på Sveavägen än han har angivit i förhören.
Citera
2018-03-09, 21:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Många vet i stora drag inklusive PU. Nyckeln ligger i det som dolts och manipulerats över tid. Två element. Det som KP hävdar hur man jobbat med vittnesmål och teknisk bevisning och uppgifter i utredningen kring vittnesmål. Det andra elementet är wt observationerna.
Där bakom finns sanningens detaljer. De som hade möjlighet, motiv men också kontakter och vilja att sabba utredningen. Det begränsar kretsen enormt. Lägg till vapnet så är det lösbart. Mordvapnet har aldri sökts. Istället har man jagat vapen som kan kopplas till CP. Lägg till att man för sju år sedan från OFs sida mot amnesti erbjöd sig att berätta med tvisten att få berätta om OPs förräderi dvs att gärningen var befogad.
De var alla förlamad av rädsla, boboslacke Alla trodde det var något stort, att det var en attack på Sverige.
Citera
2018-03-09, 21:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på att Anders Björkman står och ser dessa passera över Sveavägen borde bankomatgänget hunnit förbi Ljubisa Najics gatukök när skotten faller. Också tänkbart att AB befunnit sig längre norrut på Sveavägen än han har angivit i förhören.
Då finns två möjligheter, att bankomatgänget faktiskt gick norrut minuter innan mordet eller att ABs uppgift är felaktig. AB nämner inte något om diskussionen efter att de kom ut från bankomaten, medan Niklas F, Åsa G och Klas N alla menar att det var en sån diskussion.

Teoretiskt kan de ha kommit till bankomaten tidigt och fått sina kvitton, men att de sedan väntade tills LOP gick förbi och då gick ut och pratade med AB.
Citera
2018-03-09, 21:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bl.a. Klas Nyberg i förhör 26 mars 1986:
(...) Men jag tog i varje fall ut pengar. Sedan började jag och Åsa och Niklas gå Sveavägen fram. Vi skulle till kåren. Det ligger på Holländargatan så vi börjar gå Sveavägen norr ut och då blir Anders Björkman kvar och frågar om vi inte ska vänta på de andra, jo, säger vi, men dom kommer väl, så vi börjar gå. (...)
källa ? link ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in