Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 15:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Efter i onsdags menar du?
Ja något genererade nog ståhejet.
Ja efter i onsdags. KP sitter nu med en komplett lösning på mordet. Frågan är nu, hur man presenterar detta för Sverige ?
Citera
2018-03-06, 15:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu vet jag inte om du bara skämtar med mig eller om du inte känner till den dåvarande Krigsmaktens planläggning vid en eventuell invasion under kalla kriget. Jag listar några huvudpunkter med några pedagogiska kommentarer så får vi se om vi menar samma sak.

Vid en eventuell invasion.

- Svenska reguljära förband för uppehållande strid och där så var möjligt avvärjningsstrid.

- “Krigs IB-grupper" (ca. 8-10 man) stannar kvar i sitt operationsområde (stort flera tiotals kvadratmil) om fienden ockuperar detta område.

-Om något svensk förband, låt säga en svensk skyttebataljon om ca 1076 man, skulle bli avskuret från egna linjer, så var det “Krigs-IB" som tog kontakt med bataljonschefen och blev, skall vi kalla det rådgivare och “fria kriget"-stab.

- “Krigs-IB"-gruppen hade tillgång förråd av vapen, ammunition, sambandsutrustning, mat och andra förnödenheter utan vilka bataljonschefen inte skulle kunna verka med sitt förband.

- Dessutom hade “Krigs-IB"-gruppen samband med krigsledningen och kunde vidarebefordra mål och uppgifter till bataljonschefen för hans strid.

- Tilläggas kan väl också att skyttebataljonen var det lägsta förbandet som tilldelades fria kriget-uppgift inom ett geografiskt avgränsat område.

Nu till min fråga.

Menar du att dessa “Krigs-IB" grupper hade “Brun-mossgröna (khaki)” färgade baskrar och inte bar uniform och hjälm under sin samverkan med en svensk skyttebataljon under fria kriget?

Nu måste vi prata om två olika saker, du får gärna utveckla ännu mer.
Sista frågan är jag osäker på vad du menar, basker är ett kasernplagg, man har fältstridsmössa, hjälm eller annan lämplig huvudbonad ute i verkligheten.
Citera
2018-03-06, 15:28
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja efter i onsdags. KP sitter nu med en komplett lösning på mordet. Frågan är nu, hur man presenterar detta för Sverige ?

En komplett lösning kanske blir svår att presentera? Men en lösning med motiv och eventuell gärningsman?

Landsförrädarspåret verkar iaf vara huvudtesen hos ledande journalister såsom GW, Borgnäs, Wall och Jallai.
Citera
2018-03-06, 15:35
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
En komplett lösning kanske blir svår att presentera? Men en lösning med motiv och eventuell gärningsman?

Landsförrädarspåret verkar iaf vara huvudtesen hos ledande journalister såsom GW, Borgnäs, Wall och Jallai.
Det var inte därför han mördades.
Citera
2018-03-06, 15:35
Medlem
OPK123s avatar
Citat:

Om jag skulle gissa så tror jag det är PU som läckt uppgifterna om Näsén till Uppdrag Granskning. Kanske för att påbörja någon form av process? Först genom att frikänna C.P i allmänhetens ögon (konstigt nog så finns det fortfarande folk som tror att det är han, 33-åringen, PKK eller Sydafrika). För att slutligen presentera motiv (och gärningsman?). Beställare kanske blir svårare.
Citera
2018-03-06, 15:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Om jag skulle gissa så tror jag det är PU som läckt uppgifterna om Näsén till Uppdrag Granskning. Kanske för att påbörja någon form av process? Först genom att frikänna C.P i allmänhetens ögon (konstigt nog så finns det fortfarande folk som tror att det är han, 33-åringen, PKK eller Sydafrika). För att slutligen presentera motiv (och gärningsman?). Beställare kanske blir svårare.
Ja, det svenska folket är nu redo för lösningen. Det är ingen beställare.
Citera
2018-03-06, 16:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det svenska folket är nu redo för lösningen. Det är ingen beställare.

Om du lägger ner det där med oneliners och istället berättar vem som är mördaren och varför han gjorde det så skulle dina inlägg vara mer intressanta att läsa och tillföra tråden något.

Hur ser det ut, vem tror du höll i mordvapnet och varför? Vilka bevis har du för den teorin i så fall?
Citera
2018-03-06, 17:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är enbart mord eller dråp och försök till mord och dråp, grovt folkrättsbrott, folkmord och försök till folkmord, terroristbrott och försök till terroristbrott, som omfattades av riksdagsbeslutet.

Förräderi eller som lagen säger högförräderi, menas att någon försöker ställa riket eller del av riket under främmande makts kontroll. Kan det bevisas är det livstid i straffskalan men det omfattas fortfarande av preskription.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Samtliga inblandade i brottet att mörda Palme har gjort sig skyldiga till förräderibrott med samma straffskala som mord. Mao ej preskriberat.
Senast redigerad av FurirRevaer 2018-03-06 kl. 17:14.
Citera
2018-03-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om du lägger ner det där med oneliners och istället berättar vem som är mördaren och varför han gjorde det så skulle dina inlägg vara mer intressanta att läsa och tillföra tråden något.

Hur ser det ut, vem tror du höll i mordvapnet och varför? Vilka bevis har du för den teorin i så fall?

Han tror det är "vittnet" Nicola Fauzzi.
Citera
2018-03-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är enbart mord eller dråp och försök till mord och dråp, grovt folkrättsbrott, folkmord och försök till folkmord, terroristbrott och försök till terroristbrott, som omfattades av riksdagsbeslutet.

Förräderi eller som lagen säger högförräderi, menas att någon försöker ställa riket eller del av riket under främmande makts kontroll. Kan det bevisas är det livstid i straffskalan men det omfattas fortfarande av preskription.
Svensk lag definierar terrorism som en straffbar gärning, till exempel mord, som allvarligt ska kunna skada en stat. Den som begår brottet ska ha haft i syfte antingen (1) att injaga allvarlig fruktan hos befolkningen, (2) att tvinga offentliga organ att vidta eller avstå från att vidta åtgärder eller (3) att destabilisera eller förstöra grundläggande strukturer i en stat.[4]
Citera
2018-03-06, 17:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Han tror det är "vittnet" Nicola Fauzzi.

Det är ingen omöjlighet, men steget till att påstå att det är bevisat är långt.

En intressant detalj är att NF påstår att han tittade in på Tunnelgatan när han passerade men såg ingen där. Hur kan mördaren ha stått där och väntat helt osynligt. NF har inte heller märkt någon person eller prång längs promenaden utmed Sveavägen.

NF såg ingen på Tunnelgatan, AB såg ingen på Sveavägen, osynliga mannen är GM?

LJ såg ingen längs med Luntmakargatan, när han kommer fram till Tunnelgatan går han några steg in på Tunnelgatan, därefter sker mordet.

Varifrån kom mördaren, varför såg ingen av de här nämnda vittnena honom innan mordet?

IM menar att GM stod utmed Dekorimas fasad och väntade.
Citera
2018-03-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nu måste vi prata om två olika saker, du får gärna utveckla ännu mer.
Sista frågan är jag osäker på vad du menar, basker är ett kasernplagg, man har fältstridsmössa, hjälm eller annan lämplig huvudbonad ute i verkligheten.

Varsågod, nedan följer min utveckling i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej TinFoilBob

Här följer "lite ljus" över ”Stay Behind-organisationen” som sägsvara ansvarig för mordet på Olof Palme.

Som första länk rekommenderar jag

http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/16/35/0593f41a.pdf

som specifikt tar upp detta i kapitel

7.8.4 Förberedelser för stay behind i Sverige på 1970- och 80-talen

"Det har förekommit påståenden i media att en stay behindorganisation verkat i Sverige på 1970- och 80-talen. Uppgifterna innebar i huvudsak följande: Det har bl.a gjorts gällande att ledarskapet år 1978 övertogs av den f.d. SAF-chefen och försäkringsdirektören Curt Stefan Giesecke, som därmed skulle har ersatt försäkringsdirektören Alvar Lindencrona.”

Det finns följande länkar som kan intressera dig.

SOU 2002:87 Säkerhetstjänstkommissionen.

Kapitel 1 – 5 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/f86b3f9b.pdf
Kapitel 6 – 7 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/cdb532ab.pdf
Kapitel 8 – 12 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/6ec10404.pdf

SOU 2002 Länkar om ”IB”
Kapitel 1 – 5 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/69ef2f13.pdf
Kapitel 6 – 10 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/b66c7bc1.pdf
Kapitel 11 – 18 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/7cdace65.pdf

Forskarrapporter till Säkerhetstjänstkommissionen SOU 2002:9
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/42/9efcbeff.pdf
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/42/8745f960.pdf

Kortfattat kan sägas att det existerade två ”stay behind-organisationer” fram till 1960.

”Kommissionen konstaterade sammanfattningsvis att uppgifterna växlade rörande hur omfattande Colbys nät var, men det syntes klart att den på amerikanskt initiativ tillkomna verksamheten torde helt ha upphört omkring år 1960. Parallellt med denna verksamhet fanns i varje fall sedan början av 1950-talet stommen till en svensk motståndsrörelse med anknytning till fackföreningsrörelsen, näringslivet och försvaret. År 1958 ställdes denna verksamhet, som sköttes helt av svenskar, under statens kontroll.”

Naturligtvis är det intressant när och hur Olof Palme kommer i kontakt med denna stay behind-organisation som sägs ha mördat honom:

Enligt DN var Olof Palme själv delaktig i att bygga upp denna organisation.

CIA ville värva den unge Olof Palme

”För Palme var underrättelseverksamhet inget ungdomsäventyr, utan ett starkt intresse. Under sina studentresor bakom järnridån lämnade han underrättelser till den svenska militära underrättelsetjänsten. Sin första repmånad fullgjorde han på Försvarsstabens underrättelsebyrå 1951 och två år senare tillträdde han en tjänst som analytiker på byråns utrikesavdelning. Han var en av dem som byggde upp Stay behind, en topphemlig svensk motståndsrörelse avsedd att aktiveras under en sovjetisk ockupation,”

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=732388

En liten historielektion följer nedan:

Thede C Palm, chef för den militära underrättelsetjänsten. Han begärde tjänstledigt 1943 för att arbeta under Carl Petersén vid C-byrån, han blev chef för verksamheten 1946 och avdelningen bytte namn till T-kontoret, vars uppgift var att sköta utrikes underrättelseinhämtning. När han slutade 1964 övergick han till militärhögskolan där han var forskningschef 1965-1977.

Thede Palm skriver följande om Olof Palme:

”En gång bad en officer som tjänstgjorde i Försvarsstaben - han var överste och chef för en svd i sektion II - att få komma till mig i ett ärende. Han sade *mig att han hade två män som tjänstgjorde hos sig, båda löjtnanter i reserv, båda begåvade och annat. Båda ville komma över till mig, men de hade inte velat komma direkt till mig utan hade bett honom att tala för dem. Jag svarade att jag inte kunde ta över någon till mig av den anledningen att jag inte hade pengar att anställa dem. Jag vet inte om jag tillade att jag aldrig tog över någon som anmält sig själv. Jag hoppas att jag inte gjorde det. Översten var pratsam och kunde mycket väl ha fört vidare vad jag sagt. Och jag vet att jag inte sade till honom att de två sökande var på något sätt olämpliga. De två blev längre fram ganska kända. En av dem blev min efterträdare, sedan han innan dess av staten beviljats avsevärda belopp för att bygga upp en säkerhetstjänst avsedda för sitt politiska parti. Den andre hette Olof Palme."

"T-kontoret - Några studier till T-kontorets historia" av Thede Palm, ISBN 978-85789-09-2

http://groups.google.com/group/swnet.politik/browse_thread/thread/c3bf277d24e4969c/b2a6dbd5057f24d8

Under 1950-talets sista år diskuterades en gränsdragning mellan försvarets inrikesavdelning och säkerhetspolisen vilket under 1959/1960 mynnade ut i att Elmér började lämna rapporter också till statspolisen.

(...) Det kan inte råda något tvivel om att den enhet som är IB:s föregångare och som snart kom att kallas Grupp B, först gick under benämningarna Bearbetningsdetaljen eller Bearbetningsbyrån.

” (...) därav utsågs år 1962 majoren Bertil Wenblad till souschef i grupp B. Wenblad var stabsutbildad och kom direkt från inrikesavdelningen, där han varit chef för kontraspionagedetaljen. Också han var socialdemokrat.

Enligt Wenblads minnesanteckningar bestod grupp B av fyra enheter, nämligen

1.expedition med arkiv,

2.en enhet för bearbetning,analys och samverkan,

3.en enhet för registrering av personer tillhörande kommunistpartiets kaderdel och dess frontorganisationer samt av ”emigrantgrupper” och

4.en enhet för utbildning, säkerhetsskydd och krigsorganisation.
Uppgiften var att klarlägga omfattningen av ett subversivt hot från extremistorganisationer, som sade sig främja främmande makts politik, främst Stalintrogna kommunister.

http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/6ec10404.pdf

1965 IB, den svenska underrättelse- och säkerhetsorganisationen, bildas och chef blir Birger Elmér.

16 "Krigs-IB"
Vad Elmér alltså vill säga är att han hade till uppgift att söka rätt på personer inom exempelvis LO för att utbilda dessa i stay behindverksamhet eftersom sådana personer var dåligt representerade inom Lindencronas verksamhet. I och med att Elmér rekryterade dessa, knöts de inte till den ordinarie stay behind-organisationen utan krigsplacerades vid IB eller ”personalreserven”.1 Elmér har i annat sammanhang beskrivit verksamheten som att man kan kalla det vad man vill, krigs-IB eller annat är mest en lek med ord, krigsmakten hade i vilket fall en verksamhet som i händelse av krig skulle fungera som en motståndsrörelse. Den ska inte blandas samman med Lindencronas organisation. Krigsmakten har, enligt Elmér, kvar ”öar eller dynamiska enheter” i ett ockuperat land. Dess uppgift är att ”jävlas så mycket som möjligt med ockupanten”. De som ingick i denna verksamhet var, i motsats till Lindencronas organisation, personer på lokal och regional nivå och här fanns kontakter över hela parti- och samhällsspektrat.

16.3 Krigs-IB i utredningssammanhang

I utredningssammanhang dök IB:s krigsorganisation upp först i samband med JK Ingvar Gullnäs utredning om sjukhusaffären. Troligen gick det till så att den förre chefen för säkerhetspolisen P G Vinge runt julen 1977 nämnde för JK Ingvar Gullnäs att Leif Andersson ”är en gammal IB-man”.14
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/7cdace65.pdf

Från Wikipedia:

I Sverige organiserades ett Stay-Behind-nätverk av Informationsbyrån. Nätverket var mest aktivt under 1950- och 1960-talen och omfattade 3-4000 personer, främst på landsbygden. De rekryterade personerna kontrollerades av SÄPO

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

1969 beslutade regeringen genom Personalkontrollkungörelsen att SÄPO inte fick registrera någon person enbart på grundval av dennes politiska uppfattning. Rikspolisstyrelsens chef Carl Persson ogillade att det ännu hemliga IB kom undan och övertalade regeringen att besluta att endast SÄPO fick syssla med inrikesspionage. IB fick dock tillåtelse att fortsätta syssla med utrikesspionage. Misstron mellan SÄPO och IB var dock stor. SÄPO fick tillåtelse att placera två poliser på Försvarsstaben för att kontrollera vad IB sysslade med, den ene var den senare dömde spionen Stig Bergling.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n

Låt oss nu sammanfatta detta helt kort.

Stay Behind, var alltså ett nätverk av militära förband som i händelse av en sovjetisk invasion skulle ta upp fria kriget (det svenska ordert för ”gerillakrig”) bakom fiendens linjer. Det ingick i västeuropas länders krigsmakter och stod under dessas befäl och i de fall då landet ingick i NATO så samordnades detta också med NATO. Sverige hade sitt eget nationella nätverk som oegentligt och till glädje för desinformatörer kallades ”krigs-IB”. Det var mao ett militärt specialförband som hade förmågan att föra fria kriget bakom fiendens linjer och inte att förväxla med ”fackföreningsanslutna kontorister som spionerade på politiska meningsmotsåndare”.

Olof Palme hade varit med och byggt upp IB och dess förmåga att föra fria kriget mot en sovjetisk invasion. Dessutom tar Olof Palme IB i försvar och försöker dölja dess existens. Alla anklagelser mot Olof Palme att han skulle vara sovjetisk spion och sälja ut Sverige vid Moskvaresan och därför mördades av landsförrädare inom militären närmare bestämt ”IB / stay behind” faller på sin egen orimlighet.

/U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in