Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
När det gäller vad vittnena såg så är mycket av det man minns efterkonstruktioner. Hjärnan fyller på... Om jag hör ett skott, vänder mig och ser en man ligga så vet jag att han måste ha fallit. Då jag återberättar skulle jag nog kunna "minnas" att jag ser honom falla, tror jag. Om vittnena på platsen pratar med varandra eller hör varandras vittnesmål kan de också påverkas.
Visst är det så, att den risken finns, att vittnena "fyllde på" sin berättelse. I själva verket kan man nog utgå från det. Icke desto mindre är det väl så att om det inte vore för att åtminstone en del av dessa vittnen hade sett en person falla, så skulle de inte ha förstått att det handlade om att det var skottlossning det var fråga om. Det kunde ju ha varit smällare.
Oavsett det så finns det knappast någonting som talar för att det första skottet skulle vara det dödande, medan det finns ganska mycket som talar för att det var det andra skottet som dödade honom. Fast det förutsätter naturligtvis att OP var det tänkta offret, och inte LP; skulle någon vilja hävda någonting annat?
------
GM står vid avfasningen Dekorima och väntar. LoP kommer förbi. Han går ut på trottoaren bakom dem och skjuter, på tre meters håll, men missar (målet blir mycket litet vid skott snett-från-sidan och dessutom siktar ju GM inte med kornet utan skjuter från brösthöjd) och projektilen snuddar vid Lisbeth. Skottet väcker OP:s uppmärksamhet fast han förstår i hastigheten inte att knallen kommer från ett vapen. Han vrider på huvudet och ser mannen som nu är dem i hasorna. OP säger nånting. GM skjuter av den andra projektilen med mynningen upptryckt mellan OP:s skulderblad.
GM överväger under ett kort ögonblick om han ska döda närmaste vittnet, LP, men bestämmer sig för att det vore för riskabelt. Planen var naturligtvis bara att ta bort OP. Att LP överhuvudtaget kommer på fråga beror på att GM missar första skottet.
-------
Den andra synen, att GM först skulle döda OP för att sen ge sig på LP, missa, och sen ge tusan i detta projekt, tillhör, som jag ser det, en fantasifull hjärna. Så agerar bara ingen!