2010-08-30, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Hur vet du det?

Det märkligaste med denna av Holmér & co. så omhuldade tes (fast för Holmér var ju teser att betrakta som absoluta sanningar) är nog att om nu GM ville ta LP av daga, varför gjorde han inte det via ytterligare skott?

Det var lite så jag tänkte för en massa år sedan. En förklaring skulle kunna ha varit att GM använde en sk Derringer (tvåpipig med endast två skott) det skulle förklara kulornas avvikelser och att ej fler skott avlossades vilket ju kan vara viktigt att förstå för att förstå skedet samt den skottordning som vittensmålen pekar mot. I jakten på detta stötte jag på en av världens skickligaste tekniker som utbildar FBI:s experter. Han fastslog först att det inte fanns någon derringer som kunde stämma med spåren på kulorna men upplyste mig också om att detta var ett OVANLIGT TYDLIGT "skolexempel" på just fenomen som uppstår vid kortpipiga vapen vilket han bekräftade efter att ha granskat foton på de faktiska kulorna.

Därvid stod händelseförloppet klart. GM missar OP med första skottet (som därvid snuddar LP) och fullföljer därefter mordet vilket tolkas av något vittne som bråk eller tumult.
Citera
2010-08-30, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Apropå GW och vapenfrågan. I en av hans böcker, tror det kan ha varit "faller fritt som i en dröm" så

SPOILERVARNING- kan förstöra överaskningsmoment om du inte läst boken!

Det betyder ju inte att GW menar att det var just så det gick till. Antagligen beskriver han bara att det rent teoretiskt kunde gått till så och så blir det ju en bra historia. Å andra sidan överträffa verkligheten ofta fiktionen. Se bara på Stockholmspolisens infiltratörs- och vapenaffärer, Geijjeraffären och bordelhärvan samt nu Lindbergaffären.

Men vad säger ni om det vapenscenariet?
PS. Boken rekommenderas om ni inte läst, vilket jag i o f s misstänker att ni har.
DS.

Teorin är inte GW:s egen utan kreativt lånad från annan källa som är intresserad av polisspåret och en viss skytteförening. Problemet är att det inte verkar ha funnits något vapen som uppfyller kriterierna för ett Palmevapen i dessa sammanhang. Möjligen skulle en vapendel ha kunnat lånas mellan vapen??
Citera
2010-08-30, 09:48
Medlem
Maxestrellas avatar
Vid obduktion slogs fast att OP dog i samma ögonblick som projektilen drog in i hans kropp. Om vi betänker att flera av vittnena ser OP falla till marken, så måste man fråga sig vad det var som gjorde att dessa vittnen kunde se detta, att de vände blicken ditåt. Jo, naturligtvis första skottet. När de hör knallen från första skottet vänder de blicken åt de tre personerna i korsningen. Då kommer den andra knallen, och OP faller till marken.

Om det första skottet vore det dödande, så skulle ingen ha hunnit vända blicken åt de tre personerna innan det att OP låg på marken, eftersom han som sagt dog direkt.
Citera
2010-08-30, 10:13
Bannlyst
Citat:
Vid obduktion slogs fast att OP dog i samma ögonblick som projektilen drog in i hans kropp. Om vi betänker att flera av vittnena ser OP falla till marken, så måste man fråga sig vad det var som gjorde att dessa vittnen kunde se detta, att de vände blicken ditåt. Jo, naturligtvis första skottet. När de hör knallen från första skottet vänder de blicken åt de tre personerna i korsningen. Då kommer den andra knallen, och OP faller till marken.

Om det första skottet vore det dödande, så skulle ingen ha hunnit vända blicken åt de tre personerna innan det att OP låg på marken, eftersom han som sagt dog direkt.

Precis. Skottet tog på ett sådant sätt att det var som att stänga strömmen i nervsystemet. Benen vek sig omedelbart och OP föll direkt och handlöst där han stod utan att vackla.

Är det dock inte märkligt att Palmegruppen i många år mot bättre vetande fortsatt hävdat så tokigt både vad gäller detta och vad gäller vapnets beskaffenhet. Med rätt tekniska analys hade man varit tvungen att söka på helt andra ställen t ex bland Sonnys kollegor och vänner.
Citera
2010-08-30, 10:34
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Teorin är inte GW:s egen utan kreativt lånad från annan källa som är intresserad av
polisspåret och en viss skytteförening. Problemet är att det inte verkar ha funnits något vapen som uppfyller kriterierna för ett Palmevapen i dessa sammanhang. Möjligen skulle en vapendel ha kunnat lånas mellan vapen??
Aha, det har säkert varit uppe förut, men tråden är lång..
Menar du i vapenförrådet? Kan man vara säker på att alla vapen har registrerats ordentligt? Eller du kanske menar "ute i omlopp" - att klientelet man beslagtar från inte har sådana vapen?

Fast detta var kanske ett sidospår... Kan man förresten utgå ifrån vilka vapen som fanns i Sverige på den tiden? Att ta in ett sådant vad jag förstår ganska litet vapen kan inte ha varit alltför svårt. Tex om du åker tåg. Särskilt om det är en svensk respektabel person (tex med uniformsyrke). Liten risk att man skulle vända ut och in på hans bagage.

Fast ni har väl reda stött och blött ALLT vad gäller vapnet. Jag lär inte tillföra något där. Bättre att sköta sitt jobb...
Citat:

Det mest sannolika är som du säger att båda skotten var för herr Palme. Inte konstigt att den som missar snuddar Lisbet. Och varför skulle GM sikta på Lisbet? När det gäller vad vittnena såg så är mycket av det man minns efterkonstruktioner. Hjärnan fyller på... Om jag hör ett skott, vänder mig och ser en man ligga så vet jag att han måste ha fallit. Då jag återberättar skulle jag nog kunna "minnas" att jag ser honom falla, tror jag. Om vittnena på platsen pratar med varandra eller hör varandras vittnesmål kan de också påverkas. Men din teori, att de hörde det missade först verkar klart mest sannolik. Väldigt konstigt hur Holmér och grabbarna har resonerat som sagt...
Citera
2010-08-30, 10:41
Bannlyst
En möjlighet som jag inte sett diskuteras är att spanare från knarkspan kan vara inblandade.

Vi vet att både Oxen och Sigges lägenhet nära bion var under bevakning. Vi vet också att telefonautomaten vid biografen avändes av flera personer (Östlund, Pettersson mfl) för att ringa in "affärer" med Sigge. Det kan då vara så att den tredje mobila gruppen i knarkspaningen bevakade denna och att en av dessa poliser när han fick agera civilt tog med sin kära 357 laddad med gott om pulver ifall nån jävla knarkare blev skogstokig. (Eller hämtar han den senare hos en kompis i grannskapet?)

Väl bevakande bion får han se att OP kommer dit och att han är obevakad. Vi vet att flera av dessa som flyttats till knarket under Holmers tid var sådana som kom från gatuvålsdsgruppen inklusive AA som kan ha setts vid mordplatsen just före mordet men starka antipatier gentemot OP.

Han fortsätter sin spaning och iden tar fart att det skulle vara möjligt att knäppa svinet. Diskuterar det med en kollega och vips så är planen igång. Om någon frågar vad de gör så är de ju i tjänst och därmed utom misstanke. Kanske ler de åt att det är GW:s ide från en roman om alibi för en polis som passar på att i tjänst begå ett rån. Kanske till och med tanken slår dem att OP kan vara lik Sigge bakifrån. Fokus faller dock för dessa från sitt egentliga uppdrag till sitt privata. t ex AA gör det han skall dvs är mördarens ögon och lämnar platsen strax innan OP kommer dit varpå mördaren kliver in i bilden. Platsen är säker eftersom man vet var kollegorna finns och känner terrängen väl från tidigare spaning. Skulle man bli stoppad av kollegorna i piketen som man känner så har man ju legitimt ärende att vara där spanande på Oxen så risken att man blir tagen är mycket liten.

Efteråt har man kontakter som direkt kan desinformera HH. Kanske till och med direktkontakter med Ebbe och Holmer. Vänner med anknytning till både knarkspans avlyssningar och säpo samt den militära underrättelsetjänsten kan också hitta skäl att mörka visa förhållanden. Cirkusen är igång med HH och Ebbe. När dessa är ute ur bilden tar gamla kollegor från knarket över utredningen i snabb fart. Problemet är att dessa poliser inte har någon kompetens eller kunskap kring annat än klientelet kring Oxen. Alltså föll valet på att man skulle söka där efter någon man kunde kasta misstanken mot. Östlund och det andra "packet" kände de att de kunde domptera. Till varje pris måste alla misstankar mot kollegorna sopas under mattan.

En helt annan hypotes... sim sala bim.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-08-30 kl. 11:03.
Citera
2010-08-30, 10:55
Bannlyst
Citat:
Aha, det har säkert varit uppe förut, men tråden är lång..
Menar du i vapenförrådet? Kan man vara säker på att alla vapen har registrerats ordentligt? Eller du kanske menar "ute i omlopp" - att klientelet man beslagtar från inte har sådana vapen?

Fast detta var kanske ett sidospår... Kan man förresten utgå ifrån vilka vapen som fanns i Sverige på den tiden? Att ta in ett sådant vad jag förstår ganska litet vapen kan inte ha varit alltför svårt. Tex om du åker tåg. Särskilt om det är en svensk respektabel person (tex med uniformsyrke). Liten risk att man skulle vända ut och in på hans bagage.

Problemen med ett sådant för många attraktivt vapen är att det säkert används för skytte och att ryktet om sådana vapen snabbt sprider sig i både skyttekretsar och bland buset.

Visst kan man ha bytt någon del med ett beslagtaget vapen (pipa t ex). Vad vi vet var ju det vapen som i ett sammanhang där pekades ut av ett fabrikat som har andra bomdata viket jag meddelade dem då det begav sig och som sedan SKL bekräftade. Det fanns heller inte sådana vapen i omlopp i kriminella kretsar som man känner till. Totalt fanns 10 kända 357 magnum med lämpliga bomdata i omlopp och alla kan väl avföras som ointressanta.

När det gäller vittnesmålen är det initiala vittnesmål och dessutom flera oberoende vittnen som säger att de reagerar på första skottet och sedan ser det andra samt att det är först då efter detta skott som OP faller.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-08-30 kl. 10:59.
Citera
2010-08-30, 11:28
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
En möjlighet som jag inte sett diskuteras är att spanare från knarkspan kan vara inblandade.

Vi vet att både Oxen och Sigges lägenhet nära bion var under bevakning. Vi vet också att telefonautomaten vid biografen avändes av flera personer (Östlund, Pettersson mfl) för att ringa in "affärer" med Sigge. Det kan då vara så att den tredje mobila gruppen i knarkspaningen bevakade denna och att en av dessa poliser när han fick agera civilt tog med sin kära 357 laddad med gott om pulver ifall nån jävla knarkare blev skogstokig. (Eller hämtar han den senare hos en kompis i grannskapet?)

Väl bevakande bion får han se att OP kommer dit och att han är obevakad. Vi vet att flera av dessa som flyttats till knarket under Holmers tid var sådana som kom från gatuvålsdsgruppen inklusive AA som kan ha setts vid mordplatsen just före mordet men starka antipatier gentemot OP.

Han fortsätter sin spaning och iden tar fart att det skulle vara möjligt att knäppa svinet. Diskuterar det med en kollega och vips så är planen igång. Om någon frågar vad de gör så är de ju i tjänst och därmed utom misstanke. Kanske ler de åt att det är GW:s ide från en roman om alibi för en polis som passar på att i tjänst begå ett rån. Kanske till och med tanken slår dem att OP kan vara lik Sigge bakifrån. Fokus faller dock för dessa från sitt egentliga uppdrag till sitt privata. t ex AA gör det han skall dvs är mördarens ögon och lämnar platsen strax innan OP kommer dit varpå mördaren kliver in i bilden. Platsen är säker eftersom man vet var kollegorna finns och känner terrängen väl från tidigare spaning.
...

En inte alls orimlig hypotes tycker jag. En stor konspiration är krånglig och riskabel. Att agera helt själv tror jag också är väldigt tufft - lättare att våga om man är två. Ett radarpar som vet var man har varandra till 100%. I jobbet - du vet kollegans kapacitet och lojalitet av erfarenhet - han viker sig inte när det kniper. Han pratar inte bredvid munnen. Politiskt - ni har pratat om vad man borde göra med Palme över både kaffe och öl.

Du blir plötsligt medveten om möjligheten som öppnat sig. Du nämner det kanske först mest som ett skämt. Ni skrattar, men så får du en blick som säger att det behöver inte vara på skoj den här gången... Med den kunskap ni har ser ni båda snabbt att det är fullt möjligt! Precis som rånarpolisen - det perfekta alibit. Den perfekta täckhistorien.

Ang. mörkningen efteråt. De poliser som skulle aktivt planera och genomföra mordkomplot mot statsministern är (förhoppningsvis) inte så många, att snacka är en annan sak. Men desto fler skulle skydda kollegor i efterskott, om de ställs inför fullbordat faktum antar jag. De skulle uppleva att de inte har något val. Kanske är det allra bekvämast att inte veta exakt vad som hänt... man har sina aningar och tittar åt ett annat håll... rent hypotetiskt.
Citera
2010-08-30, 12:10
Bannlyst
Citat:
En inte alls orimlig hypotes tycker jag. En stor konspiration är krånglig och riskabel. Att agera helt själv tror jag också är väldigt tufft - lättare att våga om man är två. Ett radarpar som vet var man har varandra till 100%. I jobbet - du vet kollegans kapacitet och lojalitet av erfarenhet - han viker sig inte när det kniper. Han pratar inte bredvid munnen. Politiskt - ni har pratat om vad man borde göra med Palme över både kaffe och öl.

Jag gissar mera på 3-5 direkt inblandade i sådant fall. Kanske fler indirekt. Inte mer. Möjligen en kollega i tjänst samt kollega ej i tjänst och andra som man känner privat. Skuggorna är ju de som exponeras mest medan skytten bara framträder just vid skotten. Skytten kan skyddas av kollega i tjänst som kan förvirra begreppen och agera fördröjande.

Just något som liknar det har ju berättats förr. En knarkspanare som sett kollegor på fel ställe och en som påstås ha sett mordet på avstånd utan möjlighet att ingripa.
Citera
2010-08-30, 12:12
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
När det gäller vad vittnena såg så är mycket av det man minns efterkonstruktioner. Hjärnan fyller på... Om jag hör ett skott, vänder mig och ser en man ligga så vet jag att han måste ha fallit. Då jag återberättar skulle jag nog kunna "minnas" att jag ser honom falla, tror jag. Om vittnena på platsen pratar med varandra eller hör varandras vittnesmål kan de också påverkas.

Visst är det så, att den risken finns, att vittnena "fyllde på" sin berättelse. I själva verket kan man nog utgå från det. Icke desto mindre är det väl så att om det inte vore för att åtminstone en del av dessa vittnen hade sett en person falla, så skulle de inte ha förstått att det handlade om att det var skottlossning det var fråga om. Det kunde ju ha varit smällare.

Oavsett det så finns det knappast någonting som talar för att det första skottet skulle vara det dödande, medan det finns ganska mycket som talar för att det var det andra skottet som dödade honom. Fast det förutsätter naturligtvis att OP var det tänkta offret, och inte LP; skulle någon vilja hävda någonting annat?
------

GM står vid avfasningen Dekorima och väntar. LoP kommer förbi. Han går ut på trottoaren bakom dem och skjuter, på tre meters håll, men missar (målet blir mycket litet vid skott snett-från-sidan och dessutom siktar ju GM inte med kornet utan skjuter från brösthöjd) och projektilen snuddar vid Lisbeth. Skottet väcker OP:s uppmärksamhet fast han förstår i hastigheten inte att knallen kommer från ett vapen. Han vrider på huvudet och ser mannen som nu är dem i hasorna. OP säger nånting. GM skjuter av den andra projektilen med mynningen upptryckt mellan OP:s skulderblad.

GM överväger under ett kort ögonblick om han ska döda närmaste vittnet, LP, men bestämmer sig för att det vore för riskabelt. Planen var naturligtvis bara att ta bort OP. Att LP överhuvudtaget kommer på fråga beror på att GM missar första skottet.
-------

Den andra synen, att GM först skulle döda OP för att sen ge sig på LP, missa, och sen ge tusan i detta projekt, tillhör, som jag ser det, en fantasifull hjärna. Så agerar bara ingen!
Citera
2010-09-03, 12:29
Medlem
Sitter och läser ”Vem mördade Olof Palme? Kommunistiska Arbetarförlaget 1990:

""Vid rättegången mot tidningen Proletären förra våren, redogjorde DN-journalisten Olle Alsén om ett tips han fått. Det var en kvinna som sökt upp honom och berättat som sina iakttagelser på mordkvällen. Tillsammans hade de gått till Malmskillnadsgatan till en plats där kvinnan hade sett en polis i uniform och med walkie-talkie. Kvinnan kände igen den här polisen sedan tidigare och säger att hon lätt kan peka ut honom. När hon stod där och stirrade ilsket på polisen kom plötsligt någon springande alldeles bakom hennes rygg, fortsatte över gatan fram till polisen, överlämnade något och sprang vidare. Alldeles bakom hennes rygg var de trappor, som mördaren sprang uppför!""

Finns det någon som kan kasta mer ljus över detta vittnesmål?
Citera
2010-09-03, 13:25
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Säpo och desinformation #5564
Man får ibland för sig, när man läser om Palmemordet, att information läcker ut från Säpo. Herrarna Tore och Donald Forsberg var mer än frikostiga med information som kunde användas mot Christer Pettersson....misstankarna mot Pierre Schori lär också komma från samma håll.

Vad som är så intressant med de nu avhemligade dokumentet är inte att de kastar skit på Jan Guillou. Det mest intressanta är att det inte läckt ut tidigare. Det borde ha varit en fördel för Säpo att kunna bränna Guillou redan på 70-talet. Om inte annat borde det varit frestande för de agenter som kände till historien att släppa den anonymt till pressen. Spioner som Gunnar Ekberg, som kände till uppgifterna om Guillou, har i efterhand gjort stor sak av han tidigare var spion. Inte heller han har "läckt" så länge uppgifterna har varit hemliga.

Vad jag kommit fram till tidigare, och som jag nu anser vara bevisat, är att uppgifter inte "läcker" från Säpo. När Forsberg (välj vilken du vill) målande berättar om Christer Pettersson, eller annan information sipprar ut från Säpo, är det aldrig annat än ren desinformation.

"Läckorna" från Säpo regleras tydligen av CIA. Guillous avslöjanden med sin senast dräpande kritik mot Gunnar Ekberg som Palme tvingades ljuga om för att inte avslöja Birger Elmérs samspel med CIA förklarar hela det psykologiska spelet.
/ Ove Mollvik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in