2017-10-27, 21:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Nu blir jag riktigt glad! Det finns inte många som fortfarande orkar diskutera EAP med mig. I ungefär tio års tid var jag rätt säker på att EAP låg bakom. I mitten av 90-talet reviderade jag denna uppfattning.

Spara ned detta innan det försvinner. Det förklarar en hel del.
Tack för tidningsklippet från 1969! Clifford Gaddy var alltså en mycket språkbegåvad person och atlet som skulle skolas inom underrättelsetjänsten men som flydde till Sverige av moraliska skäl.

Det skulle mycket väl ha kunnat vara ett cover och att "skolningen" fortsatte i Sverige. Skulle inte tro att de andra desertörerna var målet, utan snarare Olof Palme som året innan hade demonstrerat med Nordvietnams Moskvaambassadör och som några månader senare skulle bli Sveriges statsminister.
Senast redigerad av iesho 2017-10-27 kl. 21:38.
Citera
2017-10-27, 21:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Vad fick dig att tro att en bunt sekteristiska knäppgökar skulle kunna ro i land ett uppenbarligen välorganiserat mord på en statsminister? Har du träffat folk som varit med i den där organisationen? Det rör sig inte direkt om några hard core navy seals killers utan mest lönnfeta gubbiga typer som lika gärna hade kunnat driva ett new age-antikvariat i nån bortglömd förort.
De skulle kunnat ha varit ett cover för andra som verkade mer i bakgrunden, t.ex.
Citera
2017-10-27, 21:34
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Vad fick dig att tro att en bunt sekteristiska knäppgökar skulle kunna ro i land ett uppenbarligen välorganiserat mord på en statsminister? Har du träffat folk som varit med i den där organisationen? Det rör sig inte direkt om några hard core navy seals killers utan mest lönnfeta gubbiga typer som lika gärna hade kunnat driva ett new age-antikvariat i nån bortglömd förort.

Hehe, jorå, jag har träffat rätt många. Men EAP under första halvan av 80-talet var något helt annat än idag; de lönnfeta antikvariatgubbar vi ser idag var i 35-årsåldern i början av 80-talet. Förresten är det bara kvar en antikvariatgubbe idag.

Nej, man skall inte försöka utvärdera 1980-talets EAP baserat på de spillror vi ser idag. På den tiden var de kompetenta, motiverade och hängivna. Och den forskare som diskuteras i tråden just nu är en av de mest begåvade och intelligenta människor jag känner till.
Citera
2017-10-27, 21:38
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tack för tidningsklippet från 1969! Gaddy Clifford var alltså en mycket språkbegåvad person och atlet som skulle skolas inom underrättelsetjänsten men som flydde till Sverige av moraliska skäl.

Det skulle mycket väl ha kunnat vara ett cover och att "skolningen" fortsatte i Sverige. Skulle inte tro att de andra desertörerna var målet, utan snarare Olof Palme som året innan hade demonstrerat med Nordvietnams Moskvaambassadör och som några månader senare skulle bli Sveriges statsminister.

Det har sagts att CG inte togs på allvar i desertörskretsarna i Stockholm, eftersom han inte var en äkta dodger. Så ja, det finns starka skäl att fundera över hans motiv.
Citera
2017-10-27, 21:41
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag förstår. Det kan ju dock visa sig att du får delvis rätt. Kanske finns det beröringspunkter med EAP (liksom WACL, SÄPO, etc) men att mordet planerades och utfördes av en ad hoc organiserad grupp så att säga.

Woop woop! Det där bränns! Periferin. En okänd grupp strax utanför men i närheten av den kända gruppen.

Det är precis här man skall nysta!
Citera
2017-10-27, 21:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Woop woop! Det där bränns! Periferin. En okänd grupp strax utanför men i närheten av den kända gruppen.

Det är precis här man skall nysta!
Men det mest troliga ändå är väl att EAP mest utnyttjades för trakasserier riktade mot OP? Och möjligen att EAP:are utnyttjades som medlemmar i Barbrogrupper kanske utnyttjades.
Citera
2017-10-27, 21:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Hehe, jorå, jag har träffat rätt många. Men EAP under första halvan av 80-talet var något helt annat än idag; de lönnfeta antikvariatgubbar vi ser idag var i 35-årsåldern i början av 80-talet. Förresten är det bara kvar en antikvariatgubbe idag.

Nej, man skall inte försöka utvärdera 1980-talets EAP baserat på de spillror vi ser idag. På den tiden var de kompetenta, motiverade och hängivna. Och den forskare som diskuteras i tråden just nu är en av de mest begåvade och intelligenta människor jag känner till.
Om man vill, kan man begrunda över hur Clifford Gaddys analys såg ut inför Olof Palme´s resa till Sovjetunionen.

Och vad analysen fick för konsekvens. Det tror jag inte Gaddy själv var medveten om.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-27 kl. 22:04.
Citera
2017-10-27, 22:26
Avslutad
Citat:

Jo men ganska långt ifrån några kallhamrade, slipade mördare va? De känns ändå lite för tama för att vara direkt inblandade i mordet, tänker mig mer att de utnyttjades som "nyttiga idioter" i diverse kampanjer.
Citera
2017-10-27, 22:28
Avslutad
Citat:
De skulle kunnat ha varit ett cover för andra som verkade mer i bakgrunden, t.ex.

Vet inte, vore nog väldigt riskfyllt för kallhamrade proffs att beblanda sig med dessa förvirrade knäppskallar som man aldrig riktigt vet var man har. Tror du inte?
Citera
2017-10-27, 23:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vet inte, vore nog väldigt riskfyllt för kallhamrade proffs att beblanda sig med dessa förvirrade knäppskallar som man aldrig riktigt vet var man har. Tror du inte?
Proffsen behöver ju inte bikta sig för "knäppskallarna". Utan kanske är proffs också på att samverka med och utnyttja "knäppskallar"?
Citera
2017-10-27, 23:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jo men ganska långt ifrån några kallhamrade, slipade mördare va? De känns ändå lite för tama för att vara direkt inblandade i mordet, tänker mig mer att de utnyttjades som "nyttiga idioter" i diverse kampanjer.

För mig har EAP framstått som vulgära och högröstade propagandister. Med drag av rättshaverister. Men någon våldshistoria hittar jag inte hos dom. Finns påståendet om att dom skulle gjort ett attentat mot Demokratisk Allians lokaler 1974. Men det har mig veterligen aldrig bekräftats.
Citera
2017-10-27, 23:59
Avslutad
Citat:
Proffsen behöver ju inte bikta sig för "knäppskallarna". Utan kanske är proffs också på att samverka med och utnyttja "knäppskallar"?

Fast på vilket sätt då menar du? Vad skulle de kunna tänkas ha för nytta av EAP för att genomföra ett mord?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För mig har EAP framstått som vulgära och högröstade propagandister. Med drag av rättshaverister. Men någon våldshistoria hittar jag inte hos dom. Finns påståendet om att dom skulle gjort ett attentat mot Demokratisk Allians lokaler 1974. Men det har mig veterligen aldrig bekräftats.

Sektmänniskor skulle jag kalla dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in