2010-05-28, 03:08
Bannlyst
Någon som funderat på om Ebbe Carlsson var med för att totalt förstöra utredningen kring Palmemordet? Jag tror inte på en skilsmässa mellan Lisbet och Olof som orsak till ett mordpå Lisbet som gick fel.

Jag tror snarare på en koppling mellan SÄPO och Palmemordet som hade med sex att göra. Hans Holmér tog med Ebbe Carlsson i ett tidigt skede i utredningen om mordet och båda satte de igång med en utredning som grundade sig på desinformation. Jag tror att Ebbe Carlsson som parhäst till Holmér skulle leda utredningen in på helt fel spår. Något som de två gjort ett antal gånger tidigare.

Jag skulle ej heller bli förvånad om utredningen om kapten Klänning gällde i princip samma sak som orsaken till Palmemordet.

Det verkar som om Hans Holmér och Ebbe Carlsson med avsikt ville förstöra utredningen och redan hade en målsättning om att filtrera utredningen på ett sådant sätt så att all info som inte stämde överens med det spår som de bestämt sig för helt sonika valdes bort selektivt. Det var som om allt annat än den riktning som man hade bestämt sig för skulle tvättas undan eller mörkläggas om man så vill.

Ebbe Carlsson och Holmér var ju att betrakta som experter på mörkläggning. De mörklade tillsammans med Palme Geijeraffären och även spioneriaffären på Sahlgrenska I Gbg där de hittade på att personal där hade ett samarbete med Carlos schakalen. En minst bisarr historia. De bevisade också att det inte funnits någon avlyssning på en tidningsredaktion om jag ej minns fel. Det finns ett klassiskt fotografi av Carlsson och Holmér där Holmer håller två avklippta sladdar framför kameran som ett bevis på att avlyssning ej förekom. Det faktum att sladdarna fanns där överhuvudtaget svarade man ingenting om.

Carlsson och Holmér var alltså att betrakta som experter på mörkläggning. Holmér hade ju också tidigare varit SÄPOchef. Allt detta tas också med i den dokumentär om Ebbe Carlsson som spelades in för något år sedan. I den dokumentären antyds mellan raderna att både Holmér och Carlsson var ett radarpar när det gällde just mörkläggning vilket man kan hålla med om när man ser vad de ständigt blev inblandade i innan Palmemordet.

Dessutom kan det tyckas som om Holmér faktiskt själv var homosexuell och hade någon form av relation med Carlsson som i så fall gick utanpå det rent professionella. Detta antyddes ju också i pressen utan att just den detaljen i Ebbe Carlssons fall inte uttalades. Holmér bodde ju hemma hos Ebbe tidvis. Holmér skilde sig ju efter en tid från sin fru. Frun hade under uppmärkssammade former under de första månaderna av Palmemordsutredningen förmodligen hittat på att hon hade blivit överfallen i ett joggingsspår. Samtidigt var ju Hans Holmér spaningsledare för Palmemordet. . Var detta ett rop på hjälp från frun i hopp om att få mer uppmärksamhet från Holmér för att därmed rädda sitt äktenskap med honom? Om hon fruktade för äktenskapet, vilka skäl hade hon att anse att det var hotat? Hade hon något uttalat skäl till detta? Fanns det en konkurrens om Holmérs gunst i så fall från vem? Kunde denna person i så fall vara Carlsson som Holmér under utredningen spenderat alltmer tid med?

Ebbe Carlsson dog sedan 1991. Holmér dog senare under 90-talet under omständigheter som aldrig skrevs ut i pressen. Kan han ha dött i HIV likt Carlsson? Tyvärr gick man ju hans testamente till mötes och man brände Ebbe Carlssons dokument och alla andra papper Carlsson hade vilket förmodligen hade kunnat besvara en hel del frågor, om man inte brytt sig om att tillmötesgå testamentet utan att läsa det först.

Med den förstörda dokumentationen förstördes alla spår av en möjlig mörkläggning. Hur kunde det komma sig att man gick en sådan begäran, att förstöra alla papper som Carlsson hade innehaft, till mötes efter önskningarna från en person som med stor sannolikhet kunde misstänkas för att med avsikt vilseleda utredningen av det viktigaste mordet i Sveriges hisitoria? Egentligen måste ju Carlsson ha kunnat misstänkas för brott varför han dokument också borde ha konfiskerats och granskats. Detta "misstag" och förbiseendem som jag är säker på att man nu i efterhand måste se det som, kan inte ha fått ske annat än med någons goda minne men vems i så fall?
Citera
2010-05-28, 09:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
1) Jag tycker att man ser ett tydligt mönster med teamandet av några nic för att förstöra tråden med ovidkommande förvirrat trams.

2) Det har redovisats omständigheter som pekar på en mycket begränsad grupp med möjlighet att både genomföra mordet och att påverka mörkläggning av detta samt medel (vapen av den typ som användes) samt motivbilder med en tät väv av personkopplingar samt nya uppgifter som förklarar konstiga mörkningar kring den nattliga verksamheten i anknytning till Skandia.

3) På andra sidan står utredaren och Mollvik som till viss del bygger på konstaterad desinformation från t ex Donald Forsberg som själv hörde till de misstänkta grupperingarna.

4) Nu senast har väl en del av beskrivingarna av underättelsetjänstens verksamhet av Jallai bekräftat just den bild kring hur dessa opererat som jag berättat om till skillnad från dessa debattörers vrångbilder. Om det bara är okunnighet och fantasi och fabuleringar får var och en bedöma.

5) Ingen av dem har dock bidragit med något som fört saken framåt vad jag kunnat se. Rätta mig den som kan. Däremot fångar man gärna upp andras uttalanden för att skapa trovärdighet och tvingar in den i egna sammanhang av förvirrande resonemang. T ex har utredaren bland annat länkat till mina vapenefterforskningar i olika sammanhang för att sedan vända till det med sina egna teorier.

6) Hoppas Walls bok kan ge lite nya frågeställningar eller att Jallai kommer att intressera sig för ämnet längre fram.

1) Detta var min upptäckt redan då nätdebatten introducerades på 90-talet. De som agerar anonymt för att undvika kärnfrågan är ändå rörande ärliga och entydiga i sina rädslor. Av dem har jag fått alla bekräftelser på mina värsta aningar med CIA SPF Feldt osv.

2) Ola Tunander har redogjort för allt detta i ett opublicerat PM som jag råkade få av en amerikansk kritiker. Min inställning var redan då den omvända efter att ha läst Tunanders avslöjanden om ubåtarna och NATO i Hårsfjärden. Konspirationen är världsomfattande och nu särskilt inriktad på att störa svenska rättsnormer. Deras nästa mål är att skandalisera svenska kungahuset och ställa till med kravaller som i Göteborg. Inte ens efter mordet på Anna Lindh lät sig Peter Althin och hans anhang sig nöja. I de lugnast vatten som sagt innan också Sten Andersson togs av daga. Han kunde annars ha vittnat om verksamheten från södra Afrika precis som min vän Ivan v Birhan.

3) Tore Forsberg är den enda jag läst något av. Mellan raderna berättar han något väsentligt precis som Jallai. Tror du att Utredarens hätska attityd mot mig är spelad så kan man ju tro detsamma om dig. Hej kompis!

4) Jallai har jag faktiskt mött i tv-huset. Han ger ett övertygande intryck som hedervärd avhoppare från dubbelspelet och gör det givetvis med övermaktens egna medel. Om den skadade ubåten verkligen var rysk hade boken som fakta inte behövts och som roman knappast blivit marknadsförd.

5) Dina vapenteorier behöver kompletteras för att bli trovärdiga. Om det missande skrämskottet på tvären kom från ett av Östlings kortpipiga vapen blir det hela riktigt intressant. Heder åt dina efterforskningar!

6) Både Wall och Jallai lär vara förbrukade som källor men om de sätts i samband med Stieg Larssons antydningar så kommer bilden säkert att klarna.

/ Ove Mollvik
Citera
2010-05-28, 09:30
Medlem
Hej Supermarine

Jag har en uppgift om att Hans Holmér skall ha dött av "Primary amyloidosis" enl. Jan Bondeson i "Blood on the snow" där refererande till Expr. och AB 6 oktober 2002.
Citera
2010-05-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Någon som funderat på om Ebbe Carlsson var med för att totalt förstöra utredningen kring Palmemordet? Jag tror inte på en skilsmässa mellan Lisbet och Olof som orsak till ett mordpå Lisbet som gick fel.

Jag tror snarare på en koppling mellan SÄPO och Palmemordet som hade med sex att göra.
Jag skulle ej heller bli förvånad om utredningen om kapten Klänning gällde i princip samma sak som orsaken till Palmemordet.

Hej Supermarine

Det du skriver om skilsmässa mellan Lisbet och Olof kan mycket väl vara relelvant på ett sätt och samtidigt en personlig tragedi för Lisbet Palme.
Om orsaken till skilsmässan skulle vara någon forma otrohet i äktenskapet blir nedanstående inlägg på Svenska Mord mer begripligt.
http://www.svenskamord.se/index.php?...22848#msg22848
Citat av användaren Buxen
Citat:

En sak som jag undrat over och som jag skulle vilja att Anders Leopold kommenterade ar det att, det sags att under mordnatten forovades ett inbrott pa Svea Hovratt dar samtliga handlingar i Palmes overklagande i Harvardaffaren stals. Finns det nagon substans i detta eller ar det bara rykten? Vad tycker du Anders?
Svar av Anders Leopold
Citat:
Till Buxen:
Harvardaffären var känd och det fanns knappast någon orsak att riskera ett komplicerat inbrott på Svea hovrätt för att stjäla handlingar. Däremot finns det viss trovärdighet i att handlingar hos tingsrätten raderades från datorerna dagarna efter mordet. Det var enligt synnerligen osäkra uppgifter skilsmässohandlingar rörande makarna Palme. Det bör finnas vittnen men sådana har i alla fall inte framträtt i offentliga sammanhang.

När du Supermarine sedan skriver
Citat:

så är du inte ensam om denna koppling. I tråden om Göran Lindberg finns följande kommentar

https://www.flashback.org/sp21746757
Citat:

Länspolismästaren Göran Lindberg och hans anhang verkar ha kopplingar till en bordellhärva i slutet av 70-talet i Stockholm/Vimmerby.

Om man sedan går till Stieg Larssons Milleniumserie så tar den sin början just år 1976 under bordellhärvan då SL också skriver att Säpo haft en mångårig spaning mot Olof Palme och naturligtvis också i samband med Bordellhärvan. Millenium får sin upplösning under 2000-talet dvs vår nutid.

Luftslottet som sprängdes sid 117 ff
Citat:

En offentlig granskning skulle få IB-affären att framstå som en dokusåpa. Om Sektionens arkiv öppnades skulle en rad omständigheter som inte var helt förenliga med konstitutionen blottläggas, för att inte tala om deras mångåriga övervakning av Palm och andra kända socialdemokrater. … Än värre – galna journalister skulle utan minsta tvekan lansera teorin att Sektionen låg bakom Palmemordet, vilket i sin tur skulle leda till ytterligare en labyrint avslöjanden och anklagelser.

Leif G W Persson sammanfattar detta som
Citat:

När han sedan får frågan: "När du säger offrets närhet Leif, vad menar du då”

säger Leif G W:
”Personer med säkerhetsförflutet som går omkring och tror på fullt allvar att Palme spionerar för ryssarna när han i själva verket var gammal CIA-agent

Sådana människor är bevisat farliga i många situationer"

Dvs, själva otroheten var inte orsak till mordet medan det mycket väl har varit en motivationsfaktor för svenska säkerhetsmän som upplevde sig som beskyddare av Sveriges frihet och oberoende från Sovjetunionen att det pågick på en av KGBs bordeller.

Att Säpo hade spaning på regeringsmedlemmar i samband med bordellhärvan är ett historiskt faktum som bekräftas av dåvarande operative chefen för Säpo Olof Frånstedt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article244450.ab
Citat:

Bordellhärvan oroade CIA
Kontaktade svenska Säpo
Bordellhärvan som skakade Sverige på 1970-talet fick uppmärksamhet även utanför landets gränser.
Både CIA och MI6, USA:s respektive Storbritanniens underättelsetjänster, hörde av sig till Säpo.
– Definitivt var det en säkerhetspolitisk aspekt i det hela, säger Olof Frånstedt, som var operativ chef på Säpo vid tidpunkten för skandalen, till SR Ekot.

Det var i maj 1976 som polisen inledde utredningen om bordellhärvan. En 45-årig kvinna greps, misstänkt för att ha drivit flera bordeller. Dåvarande rikspolischef Carl Persson skrev en promemoria till Olof Palme där justitieminister Lennart Geijer - tillsammans med bland andra Thorbjörn Fälldin - pekades ut som några av sexköparna.
och som jag kommenterat tidigare
https://www.flashback.org/sp23240764

Att denna bordell och människohandelshärva pågått sedan dess och att det först nu avslöjas är väl bättre sent än aldrig.

Dina kommentarer runt HH och Ebbe är inte ointressanta men jag vill ha lite mer fakta innan jag placerar in dessa personer i sammanhanget på ”rätt sätt”.
Senast redigerad av Utredaren 2010-05-28 kl. 11:18.
Citera
2010-05-28, 11:27
Medlem
portnoys avatar
Ang. Banken

Ok, för den som läser tråden ordentligt kan vi alltså utesluta Skandiabanken. (Bra jobbat med research Hmmmm2)

Det lämnar då Götabanken och postens uttag (på andra sidan Sveavägen, där Morelius´ sällskap tog ut pengar, denna kan vi ju bortse från)

Alltså har vi Björkman endast ett 20-tal meter från mordplatsen. Detta kan ju röra om lite i resonemangen.

För den konspiratoriskt lagde (såsom vår gode Ove) kan man ju tycka det är hemskt att varken bankens namn eller gatunumret framgår av de offentliga dokumenten....
Citera
2010-05-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Ang. Banken

Ok, för den som läser tråden ordentligt kan vi alltså utesluta Skandiabanken. (Bra jobbat med research Hmmmm2)

Det lämnar då Götabanken och postens uttag (på andra sidan Sveavägen, där Morelius´ sällskap tog ut pengar, denna kan vi ju bortse från)

Alltså har vi Björkman endast ett 20-tal meter från mordplatsen. Detta kan ju röra om lite i resonemangen.

För den konspiratoriskt lagde (såsom vår gode Ove) kan man ju tycka det är hemskt att varken bankens namn eller gatunumret framgår av de offentliga dokumenten....

Hej portnoy

Då får du nog läsa inlägg #8384 en gång till för där säger Drasut att han varit inne i "foajen" på Sveavägen 44 tillsammans med en kamrat och tagit ut pengar i bankomaten där. Dvs cirka 60 meter från mordplatsen.
https://www.flashback.org/sp23335348
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Det fanns visst en bankomat i foajén. Jag var ju själv inne i foajé både före och efter mordet och var med kompis som tog ut pengar.
Citera
2010-05-28, 11:41
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej portnoy

Då får du nog läsa inlägg #8384 en gång till för där säger Drasut att han varit inne i "foajen" på Sveavägen 44 tillsammans med en kamrat och tagit ut pengar i bankomaten där. Dvs cirka 60 meter från mordplatsen.
https://www.flashback.org/sp23335348

Men är Drasut säker på att det är denna foaje? Enligt vittnesmålet så gick ju Björkmans sällskap helt riktigt in i en lokal, men detta kan ju ha varit götabanken...

tänker bara på att de själva på Skandia säger att denna bankomat anrättades på 90-talet.

edit: läste i Björkmans första förhör att banken som sällskapet besökte låg ett 50-tal meter från Tunnelgatan. Så det kanske var Skandia då trots allt.
Senast redigerad av portnoy 2010-05-28 kl. 11:46.
Citera
2010-05-28, 11:49
Medlem
Citat:
Men är Drasut säker på att det är denna foaje? Enligt vittnesmålet så gick ju Björkmans sällskap helt riktigt in i en lokal, men detta kan ju ha varit götabanken...

tänker bara på att de själva på Skandia säger att denna bankomat anrättades på90-talet.
Hej Portnoy

Det är just det jag förstår av Drasuts kommentar att utrymmet vid Sveavägen 44 cirka 60 meter från mordplatsen var uthyrd till Götabanken. Det är alltså inte fel att säga att de hämtat ut pengar på Götabanken men den bankomaten låg alltså inte 25 meter från mordplatsen.

Jag fetmarkerar i inlägget under för tydlighetens skull. Drasut bekräftar också att det INTE FANNS en Götabanksbankomat 25 METER från mordplatsen. För Götabanken hade i alla fall inte två bankomater så nära varandra.

Citat:
Det är ju jättefånigt, som om jag är vittne till en händelse.
Det finns ganska säkert dokumenterat både här och var.
Jag är HELT säker på att det fanns en bakomat på det sättet i foajén.
Det fanns ingen annan bankomat i närheten, förutom på andra sidan Sveavägen där Lähde var.
Hitta.se har inget med saken att göra.

Nu gick jag förbi stället (Skandias huvudingång Sveavägen 44) på vägen hem från jobbet och kan då konstatera:
- Det var via en sidodörr till vänster som inpassagen till foajén var, den finns kvar än idag.
- Går man in genom svängdörren (eller sidodörren) idag, så kommer man till en foajé, eller ett förmak, som inte tillhör Skandia. Väl där så befinner sig Skandiabanken idag till höger.
- Vidare så finns där en BANKOMAT i denna stund!!!!!! Som var i bruk även för en liten stund sedan. Nu är jag inte säker på att bankomaten idag är situerad på exakt samma ställe som 1986, men det är av underordnad betydelse.
- Om man ska in till Skandia så måste man passera ytterligare en passage, genom skjutdörrar gjorda av glas.

Så om man frågar om det har funnits en bankomat i Skandias foajé, så kan det vara korrekt att svara nej, eftersom foajén utanför, d.v.s Skandiabankens eller tidigare Götabankens utrymme, inte tillhör Skandia. Dock så är den inhyst i samma fastighet och adress. Men den ytan var inte uthyrd till Skandia utan till Götabanken.
Citera
2010-05-28, 11:51
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Det fanns ingen annan bankomat i närheten, förutom på andra sidan Sveavägen där Lähde var.

Ok, ska inte tjata om det här, litar på dina uppgifter, men varför satt en bankomatskylt så nära dekorima? bild

jämför
Senast redigerad av portnoy 2010-05-28 kl. 11:56.
Citera
2010-05-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ok, ska inte tjata om det här, litar på dina uppgifter, men varför satt en bankomatskylt så nära dekorima? bild

jämför

Jag har inget svar på det och har som jag sagt tidigare alltid trott att bankomaten låg 20 - 25 meter från mordplatsen. Men som jag sagt så har jag ingen anledning att misstro Drasut.
Citera
2010-05-28, 11:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har inget svar på det och har som jag sagt tidigare alltid trott att bankomaten låg 20 - 25 meter från mordplatsen. Men som jag sagt så har jag ingen anledning att misstro Drasut.

Ok, tack utredaren. Frågan var eg. riktad till Drasut och påståendet att det endast fanns postens och Skandias bankomater.
Citera
2010-05-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ok, tack utredaren. Frågan var eg. riktad till Drasut och påståendet att det endast fanns postens och Skandias bankomater.

Ursäkta. Mitt fel. Observerade inte att det var riktat till Drasut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in