Det var min kompis, som jag vid tiden inte kände så bra eftersom han var 4 år äldre än mig (d.v.s ca 22 år då), var ute och festade med sina kompisar på en nattklubb som hette Karelia, som låg på Snickarbacken 2-4:
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=snickarbacken+2%2c++Stoc kholm#contactlinks
på mordnatten.
Min kompis brukade inte sällan bli för full tidigt på kvällen, och det hände även då, och han lämnade stället ensam för att åka hem (till föräldrarna där han bodde då). Han lämnade stället strax efter kl 23 nångång. Han behövde pissa innan han skulle försöka få tag på en taxi. Han gick in i Smala gränd och gick en bra bit in i denna, det var en gata som inte var upplyst då som jag förstått, han gick ungefär hit:
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=smala+gr%e4nd+3%2c+Stock holm#contactlinks
Då när han står och pissar vid nån bil, så ser han plötsligt att det sitter två personer i bilen och ryggar till. Han var full men kunde spontant få känslan av att de var poliser, spanare eller nått. Han var själv uppväxt i förorten och hade några kriminella/halvkriminella bekanta under sina unga år. Personerna i bilen uppträdde mycket besvärat uppfattade han. De satt i en Saab 9000. Min kompis farsa var Saab-försäljare och han visste en del om dessa, bl.a så var dessa bilar nya på marknaden vid den tiden. Hans farsa hade berättat att polisen hade köpt ett antal Saab 9000 lite tidigare (under 85 tror jag).
Han har inga bevis på att de var poliser utan det var bara hans spontana känsla.
Kanske var detta en "flyktbil"?
Jag fick reda på det här långt senare i mitten av 90-talet när jag började umgås med honom. Han hade aldrig gjort nån anmälan, han gillar inte att inolvera sig med myndigheter, men hans föräldrar har ju intygat hans berättelse eftersom han berättade detta till dem dagen efter mordet 1/3 -86.
Nu efteråt sett så spelar hans vittnesmål ändå ingen roll.
Tänkte bara delge detta till alla ni som är polisspårsfrälsta.
P.S Länkarna ovan blir konstiga då "Stockholm" delas upp i "Stock holm", men det är bara att ta bort mellanslaget.