2007-10-29, 13:32
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
... som tyvärr innehåller så mycket nonsens och ogrundade påståenden att det inte går att ta det han skriver på allvar.

Är böjd att hålla med. Har svårt att ta hans tjatter på allvar.

Krokofil: Vad är din inställning när det gäller LP´s "inblandning" och "mötet" med gärningsmannen utanför Dekorima?
Citera
2007-10-29, 15:33
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det dröjer till maj innan jag ska till mordplatsen....just nu ska jag börja på GW Perssons nya bok om detta.

Lite fiction är aldrig fel en mörk höstkväll.
Citera
2007-10-29, 18:00
Medlem
ohemuls avatar
Själv har jag numera turen att jobba inom gångavstånd från mordplatsen.

Jag har nyss börjat på "Inuti Labyrinten" och har kommit några kapitel in. Jag tyckte hela ärendet luktade skumt förut, men det som visas där om polisens hantering av det får en ju att se spöken mitt på ljusa dagen, och då har jag ändå bara läst om polisens agerande under själva mordnatten än...
Citera
2007-10-29, 21:54
Medlem
Klockan 23:28:10 på LAC-bandet kan man höra LP säga "Palme....<störningsljud>..., Palme har fallit!" när hon sitter i ambulansen (antagligen).
Nån som också hört det?
Citera
2007-10-29, 22:05
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

Krokofil: Vad är din inställning när det gäller LP´s "inblandning" och "mötet" med gärningsmannen utanför Dekorima?

Att LP inte hade något med mordet eller en konspiration att göra. Man kan inte sätta likhetstecken med hennes omständiga beteende som vittne gentemot polis/åklagare och att hon därmed skulle vara inblandad i mordet på maken.

Visst kan man spekulera men fri spekulation utan någon som helst anknytning till fakta eller verkligheten känns inte speciellt givande i detta fall. Även om Lars Krantz är roande läsning.

Angående det s k mötesscenariet - tja, det är iaf värt att utreda grundligt. Kan på rak arm inte erinra mig att polis och åklagare har utrett det. Oavsett "den ensamme galningen" eller "konspirationen" skulle scenariet kunna vara relevant, men mig veterligen har man inte brytt sig om det. Detta sannolikt pga att LP inte har haft någon information att delge om detta, vilket i sig starkt försvagar hela mötesscenariet.
Citera
2007-10-29, 23:00
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Att LP inte hade något med mordet eller en konspiration att göra. Man kan inte sätta likhetstecken med hennes omständiga beteende som vittne gentemot polis/åklagare och att hon därmed skulle vara inblandad i mordet på maken.

Visst kan man spekulera men fri spekulation utan någon som helst anknytning till fakta eller verkligheten känns inte speciellt givande i detta fall. Även om Lars Krantz är roande läsning.

Jag håller visserligen med dig om att LPs underliga beteende inte nödvändigtvis gör henne till huvudmisstänkt. Men, vad menar du hon har bidragit med för fakta kring mordet? I själva verket är det ju inte mycket. Signalementet hon gav inledningsvis var helt åt helvete fel. Rätta mig om jag har fel men jag tror knappt det finns något hon berättat - som andra skulle kunna styrka - som visat sig vara riktigt.

Citat:
Angående det s k mötesscenariet - tja, det är iaf värt att utreda grundligt. Kan på rak arm inte erinra mig att polis och åklagare har utrett det. Oavsett "den ensamme galningen" eller "konspirationen" skulle scenariet kunna vara relevant, men mig veterligen har man inte brytt sig om det. Detta sannolikt pga att LP inte har haft någon information att delge om detta, vilket i sig starkt försvagar hela mötesscenariet.

LP skulle mycket väl kunna ha förstått (utan att vara inblandad) vad orsaken var till mordet men valde av okänd anledning att inte berätta om det som skulle avslöja det hela. Och just därför säger hon att det bara dök upp någon okänd från ingenstans och sköt och den alltid lika hjälpsamme vännen Holmér hjälper till att sabba hela utredningen.... case closed.
Citera
2007-10-29, 23:45
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Jag håller visserligen med dig om att LPs underliga beteende inte nödvändigtvis gör henne till huvudmisstänkt. Men, vad menar du hon har bidragit med för fakta kring mordet? I själva verket är det ju inte mycket. Signalementet hon gav inledningsvis var helt åt helvete fel. Rätta mig om jag har fel men jag tror knappt det finns något hon berättat - som andra skulle kunna styrka - som visat sig vara riktigt.

Med spekulationer utan fakta syftade jag främst på Lars Kranz påhittigheter. Visst kan det vara kul läsning om hiv/aids, Mårten Palme som mördare, osv... men nej. I slutändan är det destruktivt för att en del människor är villiga att tro på att detta har något med verkligheten att göra. Det förskjuter fokus från mer jordnära diskussioner rörande mordet och utredningen.

Jag tvivlar starkt på att LP skulle sitta inne med lösningen på mordet eller en förståelse över hur det kunde gå till utan att delge detta till polis och åklagare. Utan mer kött på benen ser jag det som uteslutet. Det finns inga belägg för det.

Att LP å andra sidan betett sig verkligen bångstyrigt genom hela utredningen och rättegångarna är en annan sak. Jag har ingen vettig förklaring till det, utöver att hon verkar sakna ett grundläggande förtroende för polis- och åklagarmyndigheterna. Men att påstå att hon skulle dölja sanningen om mordet för omvärlden kräver betydligt mer kött på benen för att åtminstone jag ska ta det på allvar.
Citera
2007-10-30, 00:20
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Jag tvivlar starkt på att LP skulle sitta inne med lösningen på mordet eller en förståelse över hur det kunde gå till utan att delge detta till polis och åklagare. Utan mer kött på benen ser jag det som uteslutet. Det finns inga belägg för det.

Att LP å andra sidan betett sig verkligen bångstyrigt genom hela utredningen och rättegångarna är en annan sak. Jag har ingen vettig förklaring till det, utöver att hon verkar sakna ett grundläggande förtroende för polis- och åklagarmyndigheterna. Men att påstå att hon skulle dölja sanningen om mordet för omvärlden kräver betydligt mer kött på benen för att åtminstone jag ska ta det på allvar.

Innan vi vet hur det gick till så tycker jag inte man kan ta det för givet att mordet har sin grund i OPs politiska liv att göra. Det kan mycket väl ligga ett sjaskigt svartsjukedrama eller något liknande bakom. Jag vet att de flesta önskar att blåsa upp OPs politiska tyngd och betydelse och därmed önska honom martyrdöden för "det öppna samhället" och liknande nonsens. Så, innan vi vet mer så bör vi inte utesluta någonting.

Det finns väldigt många som med avsevärt mer fog än LP hyser ett minimum av förtroende för polisen och åklagarmyndigheterna men inte beter sig, och/eller får bete sig, som hon gjort. Glöm sen inte heller att hon faktiskt sade sig tycka bra om och litade på Riberdahl och Almbladh. Hon litade väl på att dom skulle sy in CP och att alla skulle vara nöjda med det.
Citera
2007-10-30, 01:31
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Innan vi vet hur det gick till så tycker jag inte man kan ta det för givet att mordet har sin grund i OPs politiska liv att göra. Det kan mycket väl ligga ett sjaskigt svartsjukedrama eller något liknande bakom. Jag vet att de flesta önskar att blåsa upp OPs politiska tyngd och betydelse och därmed önska honom martyrdöden för "det öppna samhället" och liknande nonsens. Så, innan vi vet mer så bör vi inte utesluta någonting.

Har jag påstått något liknande?
Citera
2007-10-30, 08:07
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Klockan 23:28:10 på LAC-bandet kan man höra LP säga "Palme....<störningsljud>..., Palme har fallit!" när hon sitter i ambulansen (antagligen).
Nån som också hört det?

Jag har hört det. Men hur in i h-vete kan du säga att det är LP som säger det!??!?!
Citera
2007-10-30, 08:13
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag håller visserligen med dig om att LPs underliga beteende inte nödvändigtvis gör henne till huvudmisstänkt. Men, vad menar du hon har bidragit med för fakta kring mordet? I själva verket är det ju inte mycket. Signalementet hon gav inledningsvis var helt åt helvete fel.

Ja, troligen är det ju Björkman som hon beskriver kläderna på. Sedan att hon och Rimborn o co får ihop det till två gärningsmän gör det inte bättre.

Hon säger ju att den som hon uppfattade att hon inte hade någon "hjälp att hämta" hos stod på ca 8m avstånd. Precis som Björkman. Sedan yrade hon om någon ca 30 norrut också. Vet inte om detta är Björkman också och att hon ändrade uppfattning senare. I vilket fall så talar hon inte om någon så nära som 2 m ifrån vid första "samtalet" med polisen.
Citera
2007-10-30, 08:15
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Men att påstå att hon skulle dölja sanningen om mordet för omvärlden kräver betydligt mer kött på benen för att åtminstone jag ska ta det på allvar.

Äntligen någon med åtminståne någon kroppsdel jordad. Det var ett tag sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in