Citat:
Jag håller visserligen med dig om att LPs underliga beteende inte nödvändigtvis gör henne till huvudmisstänkt. Men, vad menar du hon har bidragit med för fakta kring mordet? I själva verket är det ju inte mycket. Signalementet hon gav inledningsvis var helt åt helvete fel. Rätta mig om jag har fel men jag tror knappt det finns något hon berättat - som andra skulle kunna styrka - som visat sig vara riktigt.
Med spekulationer utan fakta syftade jag främst på Lars Kranz påhittigheter. Visst kan det vara kul läsning om hiv/aids, Mårten Palme som mördare, osv... men nej. I slutändan är det destruktivt för att en del människor är villiga att tro på att detta har något med verkligheten att göra. Det förskjuter fokus från mer jordnära diskussioner rörande mordet och utredningen.
Jag tvivlar starkt på att LP skulle sitta inne med lösningen på mordet eller en förståelse över hur det kunde gå till utan att delge detta till polis och åklagare. Utan mer kött på benen ser jag det som uteslutet. Det finns inga belägg för det.
Att LP å andra sidan betett sig verkligen bångstyrigt genom hela utredningen och rättegångarna är en annan sak. Jag har ingen vettig förklaring till det, utöver att hon verkar sakna ett grundläggande förtroende för polis- och åklagarmyndigheterna. Men att påstå att hon skulle dölja sanningen om mordet för omvärlden kräver betydligt mer kött på benen för att åtminstone jag ska ta det på allvar.