Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-01, 11:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast var det den Barbrogruppen som var aktiv den kvällen? Varför skulle gamla IB gubbar som Donald känna dem personligen? På vilket sätt stämmer det med Dahlstens WT-män som spanar på knarklangare. Varför avblåstes spaningen på Oxen? Vem spanade de på och hur kommer det sig att observationerna kan följas från gamla stan till mordplatsen under flera timmar?

OF som själv jobbade på andra sidan jorden vid Palmemordet. Har han någon agenda med sina uppgifter? Varför ändrar han till Lennartgruppen?

Det kan nog vara trixigare än det verkar. En sådan grupp som Ortmarks Barbrogrupp hade fått shavottera tidigt ....var så säker!
Barbro berättade för Olof Frånstedt att Lennargruppen bevakade västra delen av Stockholm och var åtskild från Barbro-gruppen som opererade i centrum.

Edit: Frånstedt lämnade över ärendet till rotel B1 där kriminalkommsarie Israelsson undersökte Barbros uppgifter. Han återkopplade ett par månader senare, tillsammans med IB-mannen Klas Wikland. Det fanns substans i det Barbro berättat. IB hade nu upprättat kontakter med WT-grupperna. Både IB och WT-folket samlade information om "misstänkta" men utan Säpos inblandning.
Senast redigerad av MossTrums 2016-05-01 kl. 11:34.
Citera
2016-05-01, 11:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
.

Helt klart!

När det gäller de två GMs försvinnande så var det officiellt i samband med Holmers första presskonferens. Där han enligt egen utsago hade befunnit sig i polishuset i drygt en timme. Hur troligt är det att han under den tidsrymden kom på att det var ett missförstånd. Där de andra i samma polishushus bevisligen trodde på Lisbets uppgifter tills HH anlände. Ett missförstånd som Rimborn än idag förnekar. Dessutom ändrade inte HH Rikslarmet efter sin insikt. Man måste fråga sig om detta var bestämt före hans entre på polishuset, om det var hans egen ide eller någon annans och vilket syftet var. För det han egentligen gör är ju att förneka Lisbets egna ord. Det närmaste vittnet. Där även besökande statsråd vittnar om hennes ord på sjukhuset.

Den centrala personen i detta förloppet är HH. Där det också borde vara dags att en gång för alla bestämma var han befann sig mordkvällen. Där hans Åsa idag åtminstone borde veta var hon befann sig mordkvällen. Helt tyst i denna frågan under många år.

När det gäller Sabb så fanns det en suspekt besökare. Christiansson. Som bröderna Poutiainen försökte kartlägga. Där denne polis uppenbarligen ljög i vissa fall, och i andra fall vägrade att uttala sig om vad han egentligen gjorde mordnatten. Där han påstod sig rapportera till personer som förnekar att ens ha sett honom i Gropen. Kanske han rentav rapporterade till Säpo eller annan uppdragsgivare.

Frågan är hur vi ska kunna komma vidare. Är PU överhuvud taget intresserade av dessa saker. Om det nu inte råkar sammanfalla med WT i vissa fall.

En fråga till dig mvagrippa. Känner du till om Åsa Holmer någonsin har blivit förhörd i något samband med MOP. Eller har blivit ombedd att lämna upplysningar. Har någon s.k. privatspanare, journalist eller författare som Wall, Borgnäs eller Jallai seriöst försökt ta kontakt med henne i sammanhanget. På något sätt framstår hon lika okontaktbar och skyddad som LP.

Den centrala frågan om när de två GM försvinner från Rikslarm och medvetande tror jag är vital för att förstå vad som händer under MOPs första dygn. ÖB Lennart Ljungs dagbokanteckning att han fått info klockan sex på morgonen av Roine Carlsson att man letar efter två GM visar att detta är vad regeringen tror när man lämnar nattens möte vid femtiden på morgonen.

Då tre statsråd , Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt och Anita Gradin, på Sabbatsberg pratat med Lisbeth Palme är det uppenbart att dessa fått samma information av henne som Åke Rimborn, alltså två GM som LP kopplar till gamla stan. Något händer under förmiddagen som får dessa att förpassas ur rullorna, frågan är varför man helt struntar i LPs inledande vittnesmål.

Från andra vittnen vet vi med säkerhet att det är en GM. Vi vet också att LP inte uppfattade vart hotet mot henne och Olof Palme kom ifrån. Hon fick för sig att skottet kunde kommit från distans. Om man verkligen ser vad hon säger är en av männen från Västerlånggatan den långe , beige mannen med avvisande attityd ca 20m norrut på Sveavägen.

Den andre LP kopplar samman med Västerlånggaran är mera olklar, kort och kompakt, med kort hals och blå täckjacka har ibland tolkats som ett signalement av Anders Björkman och likheter finns. Men kan också vara en sammanblandning från LPs sida av AB, Lars Jeppsson och den man hon ser ryggtavlan på när han springer in i gränden.

Åsa Holmer har mig veterligen aldrig hörts av PU. Hela hennes inblandning runt Hans Holmer är höljt i dunkel. Hon har aldrig velat svara de sk privatspanare som kontaktat henne, kan iofs bero på att en del av dessa inte varit balanserade. När Hans Ölvebro fick frågan om ÅH hörts om mordnatten svarade han i sedvanligt snorkig stil "Vi utreder ett mord , inte PU" . Han gjorde inte kopplingen att dessa två båda kan utgjort brottslig verksamhet.
Citera
2016-05-01, 12:31
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlottaModena
Men jag måste säga att Holmérs bok "Olof Palme är skjuten" är intressant. Den innehåller ju en massa intressanta detaljer som t.ex den upphittade blå kepsen med öronlappar. Holmér skriver i början av boken att han har försäkrat sig om att han inte har lämnat ut uppgifter som kunde tänkas skada utredningen, men så läste jag att t.ex den andra PU-gruppen med Ölvebro i spetsen var rätt förbannad över att Holmér ändå kunde ha tänkas ha gjort just det. Undrar jag om inte Holmér, av någon beskriven som "narcissistisk personlighet" kanske ville försöka rentvå sig från just sådana här misstankar som riktas mot honom som person i t.ex konspirationsforum som detta just pga av sin "smått narcissistiska personlighet genom att skriva sin bok?

Holmér kanske anade redan å förhand att han skulle tvingas bära hela hundhuvudet för "försiktighetsordern" själv? Eller nått ditåt. Men vägrade att gå med på det helt och hållet. Om det nu utgick en sådan "försiktighetsorder" högst uppifrån, men det skulle inte förvåna mig om det gjorde det just 1986. Under kalla krigets sista skälvande år hade väl Sovjetunionen redan börjat vittra sönder, folk anade att muren skulle komma att rivas, vilket gjorde hela världen instabil och farlig förstås. Det vore inte så konstigt om man från regeringshåll vidtog alla försiktighetsåtgärder för att inte t.ex reta upp björnen i öst under 80-talet och då borde MOP ha inkluderats.
Det finns med stor sannolikhet, ett eller flera hårstrån kvar i den upphittade mössan/kepsen. Om inte Holmér kastade den i tvättmaskinen?
Senast redigerad av Gothus 2016-05-01 kl. 12:36.
Citera
2016-05-01, 14:06
Medlem
mvagrippas avatar
Det var gamle KRUM-förespråkaren stig Edling som hittade på skrönan att Sigge Cedergren och Olof Palme skulle var lika. I dokumentären "Satans Mördare" använde han sin gamle arbetskamrat Harri Mikkalina som sanningsvittne vilket säger allt om Edlings omdöme.

Bilder på de "siamesiska tvillingarna" OBS Ironi!

http://farm9.staticflickr.com/8212/8419286025_779f1b961d_n.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b38710.jpg
Senast redigerad av mvagrippa 2016-05-01 kl. 14:56.
Citera
2016-05-01, 14:27
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var gamle KRUM-förespråkaren Mikael Hylin som hittade på skrönan att Sigge Cedergren och Olof Palme skulle var lika. I dokumentären "Satans Mördare" använde han sin gamle arbetskamrat Harri Mikkalina som sanningsvittne vilket säger allt om Hylins omdöme.

Tack för namnet, en person som kan få många uppslag och ideer genom andra i sitt yrke.

Ang bilderna :
Det var ju inte ett dugg lika, kanske kroppsform och om de haft liknande kläder kan ha fått någon att missta sig.

Ang HM så borde han haft någon slags heder utav vana men om droger och annat tagit överhand och/eller en dröm om ett bättre liv så kan denne ju blivit lite "politisk " av sig. Jag har mött flera som ljuger och tar heder och ära av folk och som har bra poster, så en som har en position och vana att kanske hacka på andra , vet direkt vad som de kommer drabbas av om de är ärliga/ påkomna vid fel.
Senast redigerad av Harfager 2016-05-01 kl. 14:38.
Citera
2016-05-01, 14:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det var gamle KRUM-förespråkaren Mikael Hylin som hittade på skrönan att Sigge Cedergren och Olof Palme skulle var lika. I dokumentären "Satans Mördare" använde han sin gamle arbetskamrat Harri Mikkalina som sanningsvittne vilket säger allt om Hylins omdöme.

http://www.kj8182.n.nu/2a-pluton
Kan det verkligen vara samma Hylin? Åldern stämmer.
Var det möjligtvis avhumanisering Hylin ville uppnå?

Plutonslista 2:a pluton| GU 1981-82

208 M-----Leif
219 T-----Per
221 Hans*------
228 Magnus*----
232 Marcus*-----
234 Lars*---
241*Mikael*Hylin
Citera
2016-05-01, 14:46
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det där visar ju ingenting.

Jag vet mycket väl att CA hördes (vad jag minns 3-5 gånger) på 90-talet, långt innan självmordet.

Du hade alltså inget bevis. Du avför en het kandidat helt i blindo.

Fanns det något foto på denna CA ?

Jag har bott i förorter och såg ofta pundare och alkisar , endast ett fåtal var alltid neddrogade , andra kunde utav dåliga affärer , kärlek , etc skärpa till sig . Jag har sett mig veterligen CP en gång och då syntes inga missbruks spår på han . Visst det vara bara kort och han sade hej och jag hej och han passerat för att tala med den som han var där för. ( Hade hört att en person som kunde vara farlig var på ingång , och blev ju lite förvånad då en städad person dök upp)
Citera
2016-05-01, 14:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Tack för namnet, en person som kan få många uppslag och ideer genom andra i sitt yrke.

Ang bilderna :
Det var ju inte ett dugg lika, kanske kroppsform och om de haft liknande kläder kan ha fått någon att missta sig.

Ang HM så borde han haft någon slags heder utav vana men om droger och annat tagit överhand och/eller en dröm om ett bättre liv så kan denne ju blivit lite "politisk " av sig. Jag har mött flera som ljuger och tar heder och ära av folk och som har bra poster, så en som har en position och vana att kanske hacka på andra , vet direkt vad som de kommer drabbas av om de är ärliga/ påkomna vid fel.

Du såg att jag fick error på linjen och skrev fel namn. Stig Edling ska de vara , inte hylin
Citera
2016-05-01, 14:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
http://www.kj8182.n.nu/2a-pluton
Kan det verkligen vara samma Hylin? Åldern stämmer.
Var det möjligtvis avhumanisering Hylin ville uppnå?

Plutonslista 2:a pluton| GU 1981-82

208 M-----Leif
219 T-----Per
221 Hans*------
228 Magnus*----
232 Marcus*-----
234 Lars*---
241*Mikael*Hylin

Som sagt , fel av mig, Edling ska det vara
Citera
2016-05-01, 15:16
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Som sagt , fel av mig, Edling ska det vara
Ja. Det var Freudianskt. Oavsett, vad tror du om att det är Hylin som gjorde grundutbildning?

Att Hylin har gjort en film med sig själv och Christer Pettersson i huvudrollerna är lite komiskt.
Eller är det inte ett dugg komiskt och att Hylin medvetet skapar en vilseledande historia och Christer gärna spelar med, mot betalning.
Senast redigerad av Gothus 2016-05-01 kl. 15:37.
Citera
2016-05-01, 15:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja. Det var Freudianskt. Oavsett, vad tror du om att det är Hylin som gjorde grundutbildning?

Ja, det borde vara han men ser inte ett vitten som har med MOP att göra.
Citera
2016-05-01, 15:42
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ja, det borde vara han men ser inte ett vitten som har med MOP att göra.

Att Hylin har gjort en film med sig själv och Christer Pettersson i huvudrollerna är lite komiskt.
Eller är det inte ett dugg komiskt och att Hylin medvetet skapar en vilseledande historia och Christer gärna spelar med, mot betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in