2010-03-11, 19:07
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag kan inte se att det är bevis för att LAC-bandet är manipulerat.

Tidpunkten för mordet räknades ju fram utifrån Ljungqvists telefonsamtal till LAC. Så kom man fram till 23.21.20+- 10 sek (se t.ex. Poutiainen kap 1). Och om bandet då är manipulerat så faller ju hela konstruktionen som ett korthus. Alla annan kommunikation på bandet, som t.ex. Paulssons samtal till LAC och vidarekopplingen av detta samtal till SBC, och hennes senare samtal till LAC (ED), är ju allihop relaterade till Fröken UR-slingan i bakgrunden. Denna slinga kan man naturligtvis manipulera hur man vill och det var antagligen det som skedde. Kronologin är sannolikt intakt, men den absoluta tidsindikationen är troligtvis manipulerad. Helt klart är att beräkningen av Ljungqvists samtal och Lähres uttag inte kan vara korrekta samtidigt.
Senast redigerad av Maxestrella 2010-03-11 kl. 19:12.
Citera
2010-03-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Tidpunkten för mordet räknades ju fram utifrån Ljungqvists telefonsamtal till LAC. Så kom man fram till 23.21.20+- 10 sek (se t.ex. Poutiainen kap 1). Och om bandet då är manipulerat så faller ju hela konstruktionen som ett korthus. Alla annan kommunikation på bandet, som t.ex. Paulsson samtal till LAC och vidarekopplingen av detta samtal till SBC, och hennes senare samtal till LAC (ED), är ju allihop relaterade till Fröken UR-slingan i bakgrunden. Denna slinga kan man naturligtvis manipulera hur man vill och det var antagligen det som skedde. Kronologin är sannolikt intakt, men den absoluta tidsindikationen är manipulerad.

Det jag menade är att det jag skrev och som du citerade inte var bevis för att LAC-bandet var manipulerat.

Att anta att LAC-bandet var manipulerat kan vara intressant i något scenario men sen skall det bevisas annars blir det bara en förutsättning för att scenariot skall gälla.

Visst är det så att tiderna på Lähdes bankomatkvitto och den officiella mordtidpunkten motsäger varandra och jag tror som sagt att bankomatkvittotiden är felaktig.
Senast redigerad av Utredaren 2010-03-11 kl. 19:15.
Citera
2010-03-11, 19:53
Bannlyst
Det här med tidsexerciser och försök att dra slutsatser av det som skulle leda mot större klarhet kring GM har inte gett ett enda dugg på 24 år. De som fööljt detta har ofelbart hamnat i återvändsgränder. Repetition av det lär inte lyckas bättre nu heller. Inte heller analyser av inkompetens och ovilja bland vissa poliser eller rörelser och ankomsttider för polispatruller etc eller klantig brottspaltsundersökning. Det finns fakta så det räcker som pekar i en tydlig riktning.

Detta är exempel på sådant som tar fokus från de heta frågorna utan att tillföra något. Det tar bara fokus från det av substans som kommer fram mot en mycket begränsad personkrets med motiv, medel och kunnande både att genomföra gärningen och att mörklägga denna.

Sådana diskussioner gynnar dem som med vilka medel som helst vill ta fokus från denna krets. Om så krävs med rena lögner som många nog nu noterat. Spela inte stickspåren i händerna när de villigt spinner på sådant! Fokus framåt... inte jenka!
Citera
2010-03-11, 20:11
Medlem
portnoys avatar
Kan jag bara få bekräftat att det är 23:21:20 +/- 10 sek som gäller i "Labyrinten" och inte 30?

Måste ändra det på min sida isåfall!
Citera
2010-03-11, 20:23
Medlem
Tidpunkten

Jo, officiellt är det 23:21:20 +/- 10 sekunder. Denna tidpunkt har bestämts med hjälp av det telefonsamtal (till 90000) som vittnet Leif Ljungqvist ringer. Detta anges i Juristkommisionens rapport del 1 (SOU 1987:14) (som jag inte har här nu) Jag läser i "Labyrinten" s 22.
Citera
2010-03-11, 20:27
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Mest troligt var det Bror Perä som var Dekorimamannen som drog sig lite längre bort från mötesplatsen efter att ha blivit igenkänd av finskorna men det fick vi ju aldrig veta. Han berättade för en kompis Lars Lundberg under en tur till Köpenhamn dagarna efter att han varit involverad i Palmemordet och det var då inte bara fråga om den fiktiva historia han bidragit med i Lundbergs skrift "Kulturnytt" månaden innan om hur Palme skulle komma att bli skjuten. Fortsättningen skulle komma i följande nummer.
Perä var berusad och pratade för mycket därför mördades han innan polisen fick mera klarhet i saken. Ett hundratal nyckelvittnen har på olika sätt råkat dö i förtid under märkliga omständigheter. / Ove M

Nej, inte det minsta troligt. BP vistades i Norrtälje under mordkvällen med flera vittnen som kan intyga detta. Han berättade inte heller för LL att han varit med i mordkomplotten; det var LL som *misstänkte* detta. BP bidrog heller inte med en publicerad berättelse - LL vägrade publicera den för att den var för grov.

Såna här inlägg kommer valsa runt på nätet som "fakta" i framtiden. Skriv inte sånt du inte vet och vet du inte så var tydlig med att du spekulerar om du tvunget ska skriva stycken som de ovan.

Vad gäller denna pikanta lilla resa efter mordet för LL och BP har jag dock alltid undrat: hur exakt betedde de sig för att dra till sig polisens uppmärksamhet i bl a Norrköping? Och varför gav de sig ut på denna till synes meningslösa färd?
Citera
2010-03-11, 20:30
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Kan jag bara få bekräftat att det är 23:21:20 +/- 10 sek som gäller i "Labyrinten" och inte 30?

Måste ändra det på min sida isåfall!

I Labyrinten driver bröderna P tesen att tidpunkten för mordet är 23.21.30, i motsats till den officiella versionens 23.21.20+-10 sek.
Citera
2010-03-11, 20:48
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Det här med tidsexerciser och försök att dra slutsatser av det som skulle leda mot större klarhet kring GM har inte gett ett enda dugg på 24 år. De som fööljt detta har ofelbart hamnat i återvändsgränder. Repetition av det lär inte lyckas bättre nu heller. Inte heller analyser av inkompetens och ovilja bland vissa poliser eller rörelser och ankomsttider för polispatruller etc eller klantig brottspaltsundersökning. Det finns fakta så det räcker som pekar i en tydlig riktning.

Detta är exempel på sådant som tar fokus från de heta frågorna utan att tillföra något. Det tar bara fokus från det av substans som kommer fram mot en mycket begränsad personkrets med motiv, medel och kunnande både att genomföra gärningen och att mörklägga denna.

Sådana diskussioner gynnar dem som med vilka medel som helst vill ta fokus från denna krets. Om så krävs med rena lögner som många nog nu noterat. Spela inte stickspåren i händerna när de villigt spinner på sådant! Fokus framåt... inte jenka!

Uddis har helt rätt här. Man ska inte fastna i detaljer, som vilken sekund mordet sker eller kulornas vinklar hit och dit. Är inte det viktigaste att försöka jobba för att få fram vem som avlossade vapnet och om denne person hade ett supportteam med sig i området eller inte. JAG är övertygad om att det var en grupp som fick detta till stånd. Jag tror inte att denna grupp nödvändigtvis var från nån annan del av planeten, utan istället var en inhemsk grupp personer som samverkade med för dem ett utmärkt slutresultat.

Däremot säger jag till alla kalenderbitare som räknar sekunder och skottvinklar att jag är oerhört imponerad av era detaljkunskaper och den tid ni har lagt ner i er forskning/utredande. Hatten av för detta!!!
Citera
2010-03-11, 20:48
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)

Du har fel!

Först när man förstår hur mordet gick till kan man etablera en kronologi som överensstämmer med verkligheten. Först då kan man förstå människornas bevekelsegrund runt brottsplatsen. Som det är nu är det bara lösa anklagelser, indicier, men det finns ingen berättelse över hur det hela kan ha gått till. Bara om man vet VAD som manipulerades och HUR det manipulerades kan man förstå VARFÖR det manipulerades. Exakt VAD var det man ville dölja?

Låt oss ponera att mordet ägde rum 23.18.45. Vilket var i så fall syftet att med att få det att verka som det ägde rum 23.21.20? Det är ju där nyckeln finns, fattar du inte det?

Att hosta ur sig massa bladder om stay behind, Skandia, kulvertar och Engström är däremot totalt meningslöst. Gissningar. Det är helt enkelt inte sakligt.
Senast redigerad av Maxestrella 2010-03-11 kl. 20:51.
Citera
2010-03-11, 20:49
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Tidpunkten

Jo, officiellt är det 23:21:20 +/- 10 sekunder. Denna tidpunkt har bestämts med hjälp av det telefonsamtal (till 90000) som vittnet Leif Ljungqvist ringer. Detta anges i Juristkommisionens rapport del 1 (SOU 1987:14) (som jag inte har här nu) Jag läser i "Labyrinten" s 22.

Ok, tack.
Citera
2010-03-11, 21:08
Medlem
Intressant läsning här nu.
En fråga; vad anser ni vara den bästa flyktvägen för GM?
Citera
2010-03-11, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Du har fel!

Först när man förstår hur mordet gick till kan man etablera en kronologi som överensstämmer med verkligheten. Först då kan man förstå människornas bevekelsegrund runt brottsplatsen. Som det är nu är det bara lösa anklagelser, indicier, men det finns ingen berättelse över hur det hela kan ha gått till. Bara om man vet VAD som manipulerades och HUR det manipulerades kan man förstå VARFÖR det manipulerades. Exakt VAD var det man ville dölja?

Låt oss ponera att mordet ägde rum 23.18.45. Vilket var i så fall syftet att med att få det att verka som det ägde rum 23.21.20? Det är ju där nyckeln finns, fattar du inte det?

Att hosta ur sig massa bladder om stay behind, Skandia, kulvertar och Engström är däremot totalt meningslöst. Gissningar. Det är helt enkelt inte sakligt.

Fatttar du inte att de finns de som tjänar på att fokus flyttas från det som hände till meningslös debatt om tidsangivelser. Ingen har kommit någon annan stans än att bli "rättshaverister" med den exersisen på 24 år. Vart skulle det leda? Vad skulle det avslöja för mörka hemligheter? Nej ock åter nej det förvirrar bara och är exakt samma sak som vittnestolkningar men vittgående slutsatser utifrån upplevda tidsuppgifter och samband. Folk missbedömmer tider och avstånd. Klockor går fel. Folk ser fel. Det är fullständigt normalt.

Att ens tänka tanken att någon hos LAC och eller Polisen skulle i denna situation sitta och manipulera det är befängd. Enligt vitenesmålen är polis och ambuland normalsnabbt till mycket snabbt på plats efter mordet jämfört med hur det brukar vara med larm. Eller skulle någon sitta med direktkontakt med det som händer och justera klockor för att förvilla? Det finns lättare sätt. Ungefär lika smart tänkt som att kulorna skulle vara planterade. Sådant är helt enkelt omöjligt att medvetet fejka då det finns för många okontrollerbara variabler. Däremot begås mänskliga fel.

Det enda av betydelse som skulle kunna komma fram var om Engstöm kom ut efter skotten eller före men det måste stämma med iakttagelser etc. Ingen såg Engström trots att han kunde beskriva en hel del del frånsett tydlig desinformation kring GM:s signalement. Talar det för att han kom efteråt som han påstår? Nej snarare talar det för att han var där före och såg det som hände? Tyvärr kan inte dessa exersiser i klocktider ge oss exakta svaret då dessa klockor som jämförs inte var synkade med varandra med en tidskod men får man tro de officiella tiderna så var SE vid mordplatsen en dryg minut före skotten. Tyvärr kommer man inte att komma längre. De som försökt har bevisligen hamnat i återvändsgränder utan att ha kommit en tum på rätt väg. Varför skulle det göra det nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in