Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-19, 21:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Hahne verkade själv i utredningen inledningsvis. Han har ofta framhärdat sin egen tro på 33-åringens skuld.

Jag har själv en negativ inställning till Palme på de sätten, det ska inte automatiskt förhindra att man kan tänka klart och redigt. Sedan kanske en del (menar ej Hahne nu) stör sig på änglabilden av Palme som blivit hans eftermäle i stort och känner sig tvingade att ta med sådant i palmemordsdiskussioner etc.
Jag tror varken du eller någon annan kan ge ett konkret exempel på någon som hävdat att Olof Palme var änglalik. Det vissa störs av att många svenskar faktiskt gillade honom. Jag stödde oftast inte hans politik men jag gillade honom som person. Man sköt honom garanterat inte för att han var en ond människa eller för att han var farlig för Sverige. De som lät mörda honom däremot är onda människor som är farliga för Sverige. Den krigshets och masspsykos som den militära propagandan blåste upp och understödde, hade det uträknade syftet att utlösa Stay Behind och dess funktion i förtid.

Och det var inte några vanliga svenssons som trädde i funktion, utan under lång tid tränade kufar och våldsverkare.
Citera
2016-03-19, 21:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Svar till Ove.

Flummiga, tvetydiga och bristfälliga vittnesuppgifter om gärningsmannens agerande, sopmaskiner som städar platsen. Indiern.
Många framförda teorier om utbytta, tvättade och ovarsamt hanterade upphittade kulor. Konspiratoriska åsikter om obduktionsprotokollet, sårkanalernas tydliga bevis(enligt dig)för hur en kula från ett höghastighetsvapen uppför sig när den penetrerar mänsklig vävnad.

Jag föreslår att du(Ove M) läser vad Sverker Ulving, FM har kunskap om. Han har skrivit böcker om ämnet och är den som vet mest om hur man agerar som prickskytt i sverige.
Utbildad både i Sverige och U. S. A.

Gällande sårkanalerna i offret kan du läsa vad Per arvidsson, FMV har skrivit. Han har gedigen kunskap om ballistik och har skrivit utförligt och ingående om olika typer av ammunitioners effekt på människor.
Nu när jag tänker efter har de två ovanstående nämnda författare skrivit en bok tillsammans.

Mannen bakom paret Palme hade då som uppgift att först markera/peka ut målet åt skytten som var beväpnad med lämpligt gevär. Skytten skulle då ha haft en bekväm plats med bra utsikt över båda sidor av vägen(är det möjligt att hitta en sådan plats?). Markören hade sen till uppgift att avlossa lösa skott i samma stund som prickskytten? (hur ska du annars förklara vittnesuppgifter om mynningsflammor) och kontrollera om kulan/kulorna uppnått önskat resultat.

Nej, varför skulle det vara så Ove? Ge mig en bra anledning, gärna!
Men Palme stod upp efter första smällen kanske i upp till en sekund. Kulan som träffade honom dödade honom omedelbart. Han föll rakt ned utan något motstånd.
Citera
2016-03-19, 21:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
........
Det jag menar är att en liten grupp passade på. Som inte har något med den större gruppen av ogenerade legitima WT-män att göra. Där den större gruppens 30-åriga tystnad vittnar om denna tes. Denna lilla gruppen kan inte identifieras, eftersom de döljs av den stora gruppen som av andra orsaker än mordet inte får identifieras. Om de träder fram blir de automatiskt misstänkta deltagare i mordet, samtidigt som de röjer hemlig verksamhet.
Den springande punkten är Dallas berättelse. Att Holmer ledde sina styrkor som i sin tur banade väg för mordet.
Holmer ville inte på sin tid utreda sig själv, lika lite som att dagens PU vill utreda sina egna kollegor eller dess förgreningar.......
Citat:
....... mördaren kunde ingå i hemliga strukturer som inte ens kan avslöjas än idag. ....Själva förutsättningen för att vara hemlig och att inte avslöjas är väl just att man inte öppet är etablerad i samhället.
Citat:
......Mitt krav. Att en gång för alla fastslå var Holmer befann sig mordnatten. Om det kan fastslås att Dallas berättelse stämmer, så har vi förklaringen till hela mörkläggningen och orsaken till att Holmer måste utreda.
Jag kan tänka mig att 4 olika WT-team med var sin uppgift utan kännedom om övergripande mål fick tro att de övade samband med det nya system av växel och basstationer man på den tiden höll på att utvärdera för praktiskt bruk. Totalförsvaret kunde säkert ordna både finansiering och tillstånd så att både GRU och CIA kunde bjudas in i spelet mot Säpo FRA och polisen. CIA kunde ju också passa på att få in en fot åt ITT på kommande mobiltelefonmarknad. Oliver North uppträdde i vilket fall skickligt bakom den täckmanteln då han var här för att värva VG och IvB som försöksobjekt inför övningen.
Holmer var självklart lika väl förberedd som Näss på vad som skulle komma. Tillsammans måste de ha varit helt inriktade på att i låtsad konkurrens kunna avslöja eventuellt inre eller yttre fiender mot Palme under övningen. Båda måste då spela dubbelt mot alla om sina förehavanden.
Ingen kunde väl någonsin föreställa sig att det bedrägligaste förberedelser, genomförande och mörkande skulle utgå från Totalförsvarets egen sambandcentral. Lingärde var detta på spåret men fick aldrig chans att förklara saken offentligt innan också han dog.
Citera
2016-03-19, 21:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jag kan tänka mig att 4 olika WT-team med var sin uppgift utan kännedom om övergripande mål fick tro att de övade samband med det nya system av växel och basstationer man på den tiden höll på att utvärdera för praktiskt bruk. Totalförsvaret kunde säkert ordna både finansiering och tillstånd så att både GRU och CIA kunde bjudas in i spelet mot Säpo FRA och polisen. CIA kunde ju också passa på att få in en fot åt ITT på kommande mobiltelefonmarknad. Oliver North uppträdde i vilket fall skickligt bakom den täckmanteln då han var här för att värva VG och IvB som försöksobjekt inför övningen.
Holmer var självklart lika väl förberedd som Näss på vad som skulle komma. Tillsammans måste de ha varit helt inriktade på att i låtsad konkurrens kunna avslöja eventuellt inre eller yttre fiender mot Palme under övningen. Båda måste då spela dubbelt mot alla om sina förehavanden.
Ingen kunde väl någonsin föreställa sig att det bedrägligaste förberedelser, genomförande och mörkande skulle utgå från Totalförsvarets egen sambandcentral. Lingärde var detta på spåret men fick aldrig chans att förklara saken offentligt innan också han dog.
Du bör ändra ditt sätt att se på verkligheten tycker jag, annars kommer ingen att friskförklara dina inlägg. Svara gärna på det jag frågade dig om! Tack på förhand
Citera
2016-03-19, 22:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men Palme stod upp efter första smällen kanske i upp till en sekund. Kulan som träffade honom dödade honom omedelbart. Han föll rakt ned utan något motstånd.
Jag kan inte förstå vad du vill berätta för mig. Utveckla gärna lite mer. Vad har det du skriver med saken att göra?
Citera
2016-03-19, 22:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag kan inte förstå vad du vill berätta för mig. Utveckla gärna lite mer. Vad har det du skriver med saken att göra?
Du skrev att "markören" hade till uppgift att skjuta i samma stund som "prickskytten", eller hur? Men om Palme stod upp i någon sekund efter "markörens" skott, så sköt inte "prickskytten" samtidigt. Allt enligt det scenario som du målade upp men inte verkar tro på.
Citera
2016-03-19, 22:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Du skrev att "markören" hade till uppgift att skjuta i samma stund som "prickskytten", eller hur? Men om Palme stod upp i någon sekund efter "markörens" skott, så sköt inte "prickskytten" samtidigt. Allt enligt det scenario som du målade upp men inte verkar tro på.
Jag skrev som sagt:" i samma stund" Stund skulle möjligtvis kunna betyda mer än en sekund. Hur lång är en stund?
Nej det är inte ett sannolikt scenario. Vilka strategiska fördelar skulle gärningsmännen vinna av det? Om markören/observatören skulle gripas som misstänkt gm och sedan ha en startpistol i väskan med tillhörande lös ammunition. Ja då skulle Holmer ha kliat sig lite till i det redan obefintliga håret på hjässan. Att det finns blyrester på parets kläder som berättar om att skotten avlossats på nära håll, borde punktera (skjuta hål på)alla scenarier som innefattar gevär. Eller har Ove eller någon annan en fantastisk teori om hur detta har mörkats?
Senast redigerad av Gothus 2016-03-19 kl. 23:09.
Citera
2016-03-19, 23:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej det är inte ett sannolikt scenario. Vilka strategiska fördelar skulle gärningsmännen vinna av det? Om markören/observatören skulle gripas som misstänkt gm och sedan ha en startpistol i väskan med tillhörande lös ammunition. Ja då skulle Holmer ha kliat sig lite till i det redan obefintliga håret på hjässan. Att det finns blyrester på parets kläder som berättar om att skotten avlossats på nära håll, borde punktera alla scenarier som innefattar gevär. Eller har Ove eller någon annan en fantastisk teori om hur detta har mörkats?
Den som tror på de informationer som PU offentliggjort håller säkert med dig. Vi som anar oråd beträffande PU behöver inga fantastiska teorier. Verkligheten talar för sig själv.
Citera
2016-03-19, 23:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Den som tror på de informationer som PU offentliggjort håller säkert med dig. Vi som anar oråd beträffande PU behöver inga fantastiska teorier. Verkligheten talar för sig själv.
Jag anar oråd beträffande dina, Oves och PU's informationer/teorier. Men jag inser att inget blir bättre av att måla in sig i ett hörn och tro att det inte är värt att lyssna på o respektera andra idéer än sina egna. Kritisk granskning är bra.
Citera
2016-03-19, 23:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag anar oråd beträffande dina, Oves och PU's informationer/teorier. Men jag inser att inget blir bättre av att måla in sig i ett hörn och tro att det inte är värt att lyssna på o respektera andra idéer än sina egna. Kritisk granskning är bra.
Fast det är ju du som brister i respekt. Jag respekterar alla teorier som är ärligt menade. Att någons teori skulle vara helt sann är nog att hoppas på för mycket.

Vad du och andra uttrycker om mig i nedlåtande ton betyder ingenting.
Citera
2016-03-20, 00:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Fast det är ju du som brister i respekt. Jag respekterar alla teorier som är ärligt menade. Att någons teori skulle vara helt sann är nog att hoppas på för mycket.

Vad du och andra uttrycker om mig i nedlåtande ton betyder ingenting.
Jag är helt säker på att din omgivning bara har bra saker att berätta om dig. Det är dina inlägg på det här forumet om mordet på Olof Palme som jag och tydligen andra, ger dig ganska hård kritik för dina teorier.
Citera
2016-03-20, 00:22
Medlem
mvagrippas avatar
Tidigt AP-telegramm om Hur Mattias Palme tog sig hem till Stockholm. Här har ambassadör Carl Lidbom med bil varit med och transporterat MP till flygplatsen i Paris. Inget franskt regeringsplan och ingen läbbig Ebbe Carlsson agerande i kulisserna.

http://www.apnewsarchive.com/1986/Pa...0bce57510e8307
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in