Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-27, 10:39
Bannlyst
Kan ett planerat natomedlemskap vara det som bidrar till att "det får klaras upp" Stay behind barbro ib03 gäller inte längre när vi är under Natos flagg. Nu kan man utreda säkerhetstjänsten i Sverige.
Citera
2016-02-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Nej, det var ingen slump. Första gången Palme går utan livvakter och han skjuts direkt. All logik säger att det fanns inside-information. Har något mordvapen hittats hos CP? Nej!
Ja eller kanske deras bostad varit avlyssnad.Vet att Lisbeth någon tid innan sett hur det varit någon/några som hållt på med teleskåpet nedanför deras hem.Nu behöver ju inte detta varit något konstigt,men det kan man ju aldrig veta ändå.
Citera
2016-02-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jag tycker därför det inte vore konstigt om Palme ej backat upp sitt personskydd och att någon spaningsorganisation fanns därute runt omkring honom någonstans.

Hur skulle ha skydda sig mot att hans egna stalkade honom? Begära skydd av dem eller av Säpo mot vadå? Stalkare?

Troligen kunde han inte föreställa sig att de skulle få för sig att skjuta honom. Irriterande, ja stressande, ja.

"Man vet inte vad som finns därute"
Citera
2016-02-27, 10:46
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Efter att ha sett intevjun med Mårelius är jag fan lite chockad.
Han säger att han sett skytten stå vid dekorima i minst fem minuter.
Det innebär att skytten stod där INNAN Palme bytte sida på Sveavägen.
Som jag skrev tidigare tar det drygt 1 min 20 sek att gå från Sari till Dekorima, om man går 5 km/h. Medelgångshastigheten brukar beräknas till 6-7 km/h.
Hans vittnesmål omkullkastar allt som vi fått som sanning.
Mårelius är en modig man.

Det där är konstigt tycker jag. Hur kunden skytten veta att paret skulle gå där? Var det på ren impuls han sköt då?
Jättekonstigt. Han kunde ju inte förutse att paret skulle vandra där. De kunde lika gärna tagit taxi eller en annan väg. 5 minuter är lång tid. Tror Mårelius tagit fel på tiden.
Senast redigerad av MagnusJ666 2016-02-27 kl. 10:52.
Citera
2016-02-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Christer Pettersson är gärningsmannen. Han blev ju faktiskt dömd för detta en gång.

Ja det är ju starkt att några politiskt utsedda nämndemän (ofta inte de skarpaste knivarna i den politiska sfären) röstade ner den kunniga domaren i Tingsrätten påverkade av en tillrättalagd presentation och rättsvidrig "konfrontation". Lärdomen av den och andra domar var att ändra systemet så att inte dumhet och okunskap kan slå ut domarens åsikt.

Då behöver vi alltså inte bevis någonsin prövas om man kan svepa sig till slutsatser utan att röra marken med fötterna?
Citera
2016-02-27, 10:49
Medlem
Dessutom så försvann ju en personlig dagbok som skulle finnas i "O.P" kassaskåp strax efter mordet,mycket märkligt då den kanske hade kunnat visa en del intressant info.Han sa ju också precis som det stod här innan i tråden att "Man vet inte vad som finns där ute".
Citera
2016-02-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Det där är konstigt tycker jag. Hur kunden skytten veta att paret skulle gå där? Var det på ren impuls han sköt då? Jättekonstigt. Han kunde ju inte förutse att paret skulle vandra där. De kunde lika gärna tagit taxi eller en annan väg. 5 minter är lång tid. Tror Mårelius tagit fel på tiden.

Med 80 WT-observationer som nu fastslagits som sammanhängande och ingående i en hemlig krigsorganisation lär det funnits goda möjligheter att täcka olika tänkbara utvecklingskedjor.

Att detta är fastslaget utesluter ju ett antal möjligheter. En ensam förföljare och någon som bara råkade vara där.
Citera
2016-02-27, 10:54
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De korsade gatan och de stannade till vid Sari. Tidsuppfattningar är alltid vanskliga att sekundmäta. Men visst. Den han såg kan ha stått där sedan innan. Motsatta sidan är ingen bra postition. Den bästa positionen där är nog korsningen där de korsar med lite mindre trafikerade flyktvägar. Det kan mycket väl ha funnits en alternativ gm där men tack vara att de korsar Sveavägen ändras hans uppgift.

Övriga (WT män) är alltså IB03/Barbro enligt Donald.Pplatsen denne står på blir då med ens ännu bättre. Flyktväg i en gränd med skymmande baracker och närhet till ett hemligt kontor på baksidan Skandia. Han övertar då rollen från att ha varit observatör.
Han säger GM stod där i fem minuter, han är tydlig med att det kan ha varit längre.
Det innebär antigen att OP måste ha gått från övergångstället vid korvkiosken via Sari till Dekorima på över fem minuter.
För om mördaren ställer sig där måste han ha fått infon att palme bytt sida.
Då då pratar vi troligtvis om 7-8 minuter från att GM får infon till att han går dit.
Hur man än vänder och vrider på saken går det inte ihop.
Citera
2016-02-27, 10:57
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Med 80 WT-observationer som nu fastslagits som sammanhängande och ingående i en hemlig krigsorganisation lär det funnits goda möjligheter att täcka olika tänkbara utvecklingskedjor.

Att detta är fastslaget utesluter ju ett antal möjligheter. En ensam förföljare och någon som bara råkade vara där.

Ja. Kanske ändå det är fler inblandade. Någon som skuggade paret och över radiokommunikation meddelade skytten precis parets väg som stod och väntade vid dekorima. Enda förklaringen om skytten stod i minst 5 minuter vid mordplatsen innan skotten enligt Mårelius vittnesmål, utöver att det var en ren impuls avrättning från skytten.

Det sista alternativet kan inte vara trovärdigt. Jag som innan jag lyssnade på Mårelius uttalande hela tiden trott att det var CP som var skytten börjar nu tvivla.

Svårt att tänka mig att CP är inblandad i radiokommunikation med någon annan som skuggat paret och "förvarnade" Petersson att de skulle gå just den vägen.

Dessa fem minuter är märkliga om de stämmer. Kanske CP eller annan gärningsman stod och väntade på någon annan vid dekorima. Hade revolvern på sig. Såg paret på avstånd och helt enkelt fick en ren impuls. Men det låter inte så troligt.
Senast redigerad av MagnusJ666 2016-02-27 kl. 11:12.
Citera
2016-02-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Parissvensken jag mötte hette Göran Printz. För någon tid sedan upptäckte jag att Stf. chefen på Rikspolisstyrelsen (=Byrådirektören), tom. åtminstone 1984, har samma efternamn och hette Lennart Printz.

Eftersom Palmegruppen svarat mig att mitt tipps är ordentligt utrett men ej lett till någonting, så funderar jag på om Parissvensken kunde varit familjens "svarta får" och avsiktligt skrutit på fyllan för att hämnas på sin eventuella släkting vid RPS?
Hur kunde då Parissvensken två månader före mordet så detaljerat skryta om det för mig?
Hade han info som härstammade från Byrådirektören?
Tveklöst för mig är ju att min upplevelse var ett av många tecken på att "rykten var i omlopp" före mordet och att hotbilden borde varit mycket hög.

Jag tycker därför det inte vore konstigt om Palme ej backat upp sitt personskydd och att någon spaningsorganisation fanns därute runt omkring honom någonstans.

Jallai skriver ju i stitt senaste inlägg att Sovjetunionen backat upp agenter som Bergling och Wennerström inför möten. Om Palme värderades högt som samtalspartner och kanal mellan Öst-Väst i en framtida konflikt, så borde öststaterna haft sin spaning ute runt Palme om de kände till ryktena. Speciellt i denna känsliga tid då kollapsen av Sovjet bankade på dörren och vad som helst kunde hända som en panikreaktion.
Som ni skriver är det väl troligt att Stay Behind/IB03/Barbro/Åkesgubbar var ute och spanade på dessa alternativt skyddade Palme också.

Hur skulle då en attentatsman kunna tränga sig på? Detta talar emot Christer Petterson och för en organisation med tillgång till telefonavlyssning eller källor i Palmes direkta närhet.

Kvar i ovanstående resonemang kvarstår Säpo CIA och Sydafrikanska und.tjänsten som tänkbara organisationer med tillgång till så detaljerade underättelser som telefonavlyssning/signalspaning mm.

Ovanstående är för mig ännu bara en av flera hypoteser till förklaring av mitt palmetipps.

Samma person ? http://www.dn.se/arkiv/kultur/goran-printz
Citera
2016-02-27, 11:05
Medlem
Citat:
Hur skulle ha skydda sig mot att hans egna stalkade honom? Begära skydd av dem eller av Säpo mot vadå? Stalkare?

Troligen kunde han inte föreställa sig att de skulle få för sig att skjuta honom. Irriterande, ja stressande, ja.

"Man vet inte vad som finns därute"

Resonemanget bygger ju på att IB03/Barbro/SGI som Donald F säger, skyddade Palme. Varför skulle Ingvar Carlsson annars låta skydda dem från undersökning och granskning av Holmér? Tyvärr hittar jag många åsikter men få fakta om detta i tråden. Hjälp med detta mottages tacksamt.
Citera
2016-02-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Samma person ? http://www.dn.se/arkiv/kultur/goran-printz

Det mesta verkar överensstämma. Har visitkortet kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in