Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-27, 08:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumineux
Intressant. Men står man 5 minuter vid ett rödljus?

Om man lästbakgrundshistorien så vet man varför.

Enligt mig är IM det bästa vittnet i hela historien. Nykter, samtidigt som det inte finns någonting som kan svärta ner hans historia. Lika lite som hans passagerare kan göra det. Detta är ett exempel på en ren slump. Även fast man ska hata slumpen i andra sammanhang.
Citera
2016-02-27, 09:07
Medlem
såg aftonbladets video, men måste bara säga att det var inte trevligt att dom lagt på musik till intervjun. Förstår inte hur man kan vara så smaklös och lägga på musik.
Citera
2016-02-27, 09:09
Medlem
B0B0-emulators avatar
Olof Palme var normalt en stabil och vänlig person. Han förvånade många genom att uppträda som vem som helst på Stockholms gator, men kunde också förarga t.ex. genom att tränga sig före i en kö eller så. En enda gång har jag sett honom aningen ur balans, i en TV-sänd diskussion, typiskt nog med Gösta Bohman. Men de sista månaderna i sitt liv tycks han ibland ha gått på knäna. Flera kollegor upplevde honom som nyckfull och oengagerad. Han gjorde dramatiska uttalanden mot de nyliberala politiska strömningarna i stil med att reklamteve bara kunde införas över hans döda kropp.

Det är nog sant att Harvard-ärendet tog hårt på honom och att det kom som en blixt från en klar himmel, men det fanns också annat som han oroade sig för. Under sin sista resa till Indien berättde han för Gro Harlem Brundtland att han kände sig förföljd. Var han än befann sig i världen så mötte han samma okända ansikten. Så förutom att han var illegalt förföljd i Stockholm och säkert resten av Sverige av grupper som Barbros grupp, så var han också stalkad när han reste runt i världen. Att Barbros grupp också befann sig på Sveavägen vid tiden för mordet kan inte ha varit någon tillfällighet.

Fem dagar innan mordet ska följande ha inträffat enligt Moriano Catán, som bodde nära Olof Palme i Gamla Stan:
I hörnet Lilla Nygatan och Schönfeldts Gränd mötte Mariano Olof Palme. Palme, som kommit norrifrån på Lilla Nygatan, skulle uppenbarligen hem och Mariano skulle åt samma håll så de hamnade gående bredvid varandra. Palme var ensam och sade inget. Efter att ha korsat Stora Nygatan och fortsatt upp mot Västerlånggatan på Skräddargränd kom de till porten där Mariano bodde, nr 2a. Mariano stannade och Palme stannade. Palme tittade på Mariano och gav plötsligt ett oväntat ljud ifrån sig, ett närmast mårrande samtidigt som han grimaserade.
Många gånger är syftet med förföljelser och stalking att få någon ur balans. Att uppfatta sig som globalt förföljd skulle ta hårt på de flestas psyken och jag kan tänka mig att Olof Palme både kände sig uppgiven och började prestera allt sämre. Och att han blev allt lättare att påverka och styra för ett erfaret team av psykologer, särskilt om de hade hjälp av personer som kände honom lite närmare.

Scenariot på Sveavägen kan ha varit mycket noggrant regisserat, med wt-män och för Olof Palme välkända ansikten av okända män och kvinnor. Flera personer som tillfrågats om de ville skjuta Olof Palme har sagt att det skulle ha funnits personer nära inpå Olof Palme som skulle hjälpa till. Själva skulle de inte behöva göra något annat än att stå någonstans med en pistol och få honom levererad.

http://iesho.blogspot.se/2015/05/25-var-platsen-for-mordet-pa-olof-palme.html
Senast redigerad av B0B0-emulator 2016-02-27 kl. 09:33.
Citera
2016-02-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Med tanke på att Engströms utseende gör honom hopplös som GM.....

Jag tror att jag förstår vad du menar, och den uppfattning du har verkar du delar med flera andra. Men personligen ser jag ingenting i hans utseende som med nödvändighet utesluter honom som GM.

Vad, mer exakt, gör att du betraktar honom som hopplös?
Citera
2016-02-27, 09:23
Medlem
Donald skriver själv i Aftonbladet om Barbro och mordet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22337725.ab
Citera
2016-02-27, 09:26
Medlem
Senaste pressträffen med PU berättar vad det handlar om.

WT-observationer. Något som varit tabu i snart 30 år. Där ett antal spaningsledare och förundersökningsledare gjort allt för att detta avsnitt ska försvinna från dagordningen. Nu är det en annan Dagordning.

De ursprungliga två dränkte Holmer via sin önskan om flera. Något som Ölvebro senare jämförde med personer med bandyklubbor.

Men Ölvebro var ändå inne på rätt spår utan att förstå varför. Var döljer man inte bandyklubbor om inte bland åskådarna som tittar på en bandymatch.
Citera
2016-02-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Inget vittne har sett GM vid hörnet (avfasningen) till Dekorima för det var inte där GM stod. Detta är en skapelse av åklagaren/media.

GM stod vid porten vid Dekorima. Därför syntes han inte riktigt till och drog inte till sig blickar från särskilt många förbipasserande.

Precis, och i IM's siktlinje mot platsen fanns dessutom både en reklampelare och ett trafikljus. Det är inte otänkbart att Anders B har vandrat fram och tillbaka mellan Götabanken och resebyrån i sin väntan på sina kamrater, kanske rent av stannat till några sekunder och kollat in i skyltfönstret, och av IM misstagits för samma person som den som sedan faktiskt sköt.
Citera
2016-02-27, 09:32
Medlem
Den här Polisen Ö är han avskriven från detta,eller är han vid liv fortfarande?.Det pratades ju även om lägenheter och flyttad bil upp vid evt mödarens flygtväg.Tycker att dom där walkie talkie personerna som många fick syn på är också rätt intressanta.(Ber om ursäkt om jag inte läst alla trådarna innan).
Citera
2016-02-27, 09:35
Medlem
styrlunds avatar
Efter att ha sett intevjun med Mårelius är jag fan lite chockad.
Han säger att han sett skytten stå vid dekorima i minst fem minuter.
Det innebär att skytten stod där INNAN Palme bytte sida på Sveavägen.
Som jag skrev tidigare tar det drygt 1 min 20 sek att gå från Sari till Dekorima, om man går 5 km/h. Medelgångshastigheten brukar beräknas till 6-7 km/h.
Hans vittnesmål omkullkastar allt som vi fått som sanning.
Mårelius är en modig man.
Citera
2016-02-27, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Donald skriver själv i Aftonbladet om Barbro och mordet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22337725.ab

Donald.

-Att våra myndigheter som är satta att skydda vår demokrati och rikets integritet slipper osakliga påhopp och alla konspirationsteoretiker.......

Säger mannen som deltog i konspirationen att sätta dit CP.

Samtidigt som han pekar ut en Barbrogrupp som närvarande mordkvällen.

Shit Sherlock.
Citera
2016-02-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Efter att ha sett intevjun med Mårelius är jag fan lite chockad.
Han säger att han sett skytten stå vid dekorima i minst fem minuter.
Det innebär att skytten stod där INNAN Palme bytte sida på Sveavägen.
Som jag skrev tidigare tar det drygt 1 min 20 sek att gå från Sari till Dekorima, om man går 5 km/h. Medelgångshastigheten brukar beräknas till 6-7 km/h.
Hans vittnesmål omkullkastar allt som vi fått som sanning.
Mårelius är en modig man.

Man behöver inte vara modig för att berätta vad man sett. Eftersom han bevislligen inte deltog i mordet.

I CP-rättegångarna tilläts han inte berätta fullt ut om sina iakttagelser. Därför det var inte intressant när man skulle sätta dit CP. Han som följde efter och placerade sig i hörnan ett antal sekunder före mordet.

Likaväl som man tillät Engström vittna. Mannen som ljög om allting, utom om Lisbets skärpta närvaro.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-27 kl. 09:53.
Citera
2016-02-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Finns det inte någonstans här en misstanke om att Holmer samtidigt var enrollerad i både SB och IBs rest IBO3. Där han blev kickad från SÄPO eftersom de som bestämde inom SÄPO inte litade på honom. Inte ens främmande tjänster.

Både? Olika namn på samma sak. Det är ju sensationellt att ett s-lojalt ib03 över huvud taget fanns kvar. Det var inte längre en reguljär organisation utan en krigsorganisation som i fredstid inrikesspanade på yttre och inre fiender till partiet utan några som helst juridiska rättigheter. De ställde krav på att Säpo skulle dansa efter deras pipa.

Tore Forsberg berättade för mig att en "grupp" bearbetade honom intensivt kring att OP var en säkerhetsrisk och ville att han skulle ta över materialet och "vidta åtgärder". Tore förstod inte hur det skulle ske för det fanns inget av substans och han hade ej mandat att syssla med sådant speciellt inte som i praktiken IB03 skulle utföra "jobbet" under Säpos flagga utan hans insyn. Troligen var det väl material liknande diplomatbyggningen och där vet vi vad han gjorde. När jag frågade vilka det var använde han samma uttryck som han använt kring var han och för den delen Näss trodde man skulle söka OP:s mördare. "Vår egen bakgård". Vår egen bakgård står alltså I VERKLIGHETEN för IB03/barbro, SB, AG. Som säpochef försökte Holmer genomföra att Säpo skulle förlora sitt oberoende och i praktiken styras av denna icke existerande osynliga hand. Medel var att anklaga Säpo för att vara icke neutrala och icke pålitliga för att bekämpa dem. Det blev dock så att Holmer var den som fick gå men där fanns ett andningshål för dem och ett sätt att överleva. Krigsplacera lojala och på så sätt ha kanaler till enskilda inom Säpo (t ex den självständigare resursen Företagsskyddsgruppen) som kunde fortsätta att vara mullvadar och samtidigt verka för att återta kontrollen över Säpo.

När mordet skedde och Tore och Näss ganska snabbt kom till uppfattningen att lösningen skulle sökas i dessa kretsar såg de att just dessa kretsar tog kontroll över polisutredningen. Tore ville inte sitta med i Palmerummet och i än högre grad bli en gisslan än ha redan var. Näss fick ta alla kontakter med Palmerummet och Holmer kom de överens om. Näss försökte försiktigt seriöst undersöka tips som rörde personer som CGÖ mfl men det "tog stopp" som han uttryckte det. Han motsatte sig också de blå duster det skulle läggas resurser på som PKK spåret. Fortfarande hade han lite manöverutrymme men bara lite. Som ett brev på posten blev både han och i även Tore anklagade uppåt för att vara något så bisarrt som KGB-tillgångar. Tore var dels personligt närmare sådana som Donald dels inte en person som sökte intern strid. Näss däremot stod upp och hoppades att maktbalansen skulle ruckas över tid men beordrades att samrbeta. Eftersom IB03 inte fanns måste han stå för vissa beslut som de behövde. Motståndet gjorde IB03 folket vansinniga. Man kunde inte lita på Näss och att han skulle samarbeta. Samtidigt hände saker i utredningen och man kände att man måste få bukt med dem som hade tillräckliga kunskaper att avtäcka sanningen. Näss skulle avlyssnas och man skulle kartlägga vilka som stödde honom och ett oberoende Säpo. Det var Ebbeaffären. Enda chansen var att bränna dem.

Resultatet blev att också Näss drogs med. Ett annat resultat var att det från Politiskt håll utfärdades ett dekret att Säpo inte fick befatta sig med några saker som hade med Palmemordet att göra. De skulle överlåta allt till PU som tätades på läckor och rensades från sådana som ville titta på vissa spår som kunde leda mot upptäckten av den heliga organisation som låg bakom.

Inriktningen blev sedan CP spåret för tid och evighet....

Tyvärr för dem blev draget att avskaffa preskriptionstiden startskottet för en kedja händelser som ledde till att de väldigt många med viss insyn visste (dvs att det inte finns något av substans i CP-spåret) blev allt mer känt och att man måste titta på annat. Det gjorde att polis och militärspåret fick fart.

Som jag sade för ett bra tag sedan trodde jag att ett försök till slutlig avledning skulle läggas fram där vi skulle får en friserad sanning. Det är det vi ser ske nu. Samma typ av förklaring som personer inom partiet, familjen och myndigheter fått i lite olika versioner.

Man var där för att "skydda" OP och kan peka ut någon annan som den som utförde det kanske till och med offra någon i den processen.

Sanningen är en helt annan och nu när de stigit ur mörkret syns deras siluetter tydligt mot horisonten. Det brådskar för dem för inom några år kan vi sitta med som LGWP uttrycker det. Friska ögon och då är det kört.

Till de inom PU som förstår och vill göra något säger jag. Kör all in. Begär de resurser ni behöver för att knäcka fallet nu. Vem vet. kanske finns det uppgifter och dokumentation som kan dyka upp i den processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in