2009-11-14, 14:15
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Vad tror du, Joe?
Jag tror att man var väldigt angelägen om att till varje pris dölja något som absolut under några omständigheter absolut inte fick komma till allmän kännedom. Om det hade något konkret personligt med OP att göra (bordellhärvan?), var något politiskt oerhört opassande, eller hade med mordet eller mordorsaken att göra kan vi bara gissa och spekulera. Och det gör vi ju alla så gärna, eller hur?
Citera
2009-11-14, 14:32
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag tror att man var väldigt angelägen om att till varje pris dölja något som absolut under några omständigheter absolut inte fick komma till allmän kännedom. Om det hade något konkret personligt med OP att göra (bordellhärvan?), var något politiskt oerhört opassande, eller hade med mordet eller mordorsaken att göra kan vi bara gissa och spekulera. Och det gör vi ju alla så gärna, eller hur?

Japp. Vad tror du om OPs inblandning i bordellhärvan? Alltså då menar jag inte det officiella spelet, utan hans inblandning som "kund".
Citera
2009-11-14, 15:02
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Japp. Vad tror du om OPs inblandning i bordellhärvan? Alltså då menar jag inte det officiella spelet, utan hans inblandning som "kund".
Jag tror som de utnyttjade flickorna, Deanne Rauscher, Janne Mattson och många andra vet: skyldig som skrupelfri kund, yrkesskicklig erfaren mörkläggare, och rutinerad välsmord lögnhals.
Citera
2009-11-14, 15:10
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt min mening hade det smällt vid Tunnelgatan fast på västra sidan av Sveavägen.

Både om det var en ensam GM - som isf tog sig söderut längs Sveagatans västra trottoar och korsade den någonstans längs vägen -, eller om det var en komplott med flera inblandade, så skulle det ha smällt den kvällen. Allt tyder på det (Morelius vittnesmål). Nödvändigtvis i höjd med Tunnelgatan? Det låter jag vara osagt.
Citera
2009-11-14, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
"Operatör 2" eller skall vi säga en oidentifierad man har observerats av vittnen i korsningen Olofsgatan / Tunnelgatan och finns omskriven i GK. Det finns också vittnesuppgifter om två män som avlägsnar sig västerut längs Tunnelgatan direkt efter mordet.

Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?image=makarnapalmesvgtilldekodt5.jpg

"Operatör 1" befinner sig till höger om Morelius som har sin uppmärksamhet riktat framåt men också åt vänster där hans sällskap tog ut pengar. Det är alltså inte helt självklart att han skulle ha observerat en person som stod vid tunnelbanenedgången på den västra sidan.

Visst är det så att inte allt kommit fram kring personerna runt mordplatsen men att GM skulle ha tagit sig den väg du anger finns inget som helst stöd för med mindre än att denne tagit sig den vägen i ett tidigare skede dvs ett par minuter tidigare. Platsen är dock intressant. När man skuggar flyttar man kontinuerligt alternativa avlösare på strategiska platser framför den som skall förföljas. När paret oväntat korsar gatan är det läge att byta skugga då det är lite väl exponerande att följa efter. Skuggan som blir avlöst skyndar sig att antingen fortsätta i riktningen för att senare kunna ta över igen eller tar sig framåt via parallellgator. Just Tunnelgatankorsningen är en lämplig plats för skuggbyte. En plats med nedgångar till TB och möjligheter för skuggor att hålla sig dolda inväntandes objektet.

Har du något konkret som talar för existensen av backup 2-3?

Om någon fanns på andra sidan korsningen vid skotten borde deras uppgifter snarast ha varit att vägleda den flyende mördaren. Är han förföljd etc etc..

Det som förbryllar är tillvägagångssättet (både för scenariot ensam galning och för mordkommando). Varför alls riskera onödig exponering genom förföljande och att offret tar en oväntad väg där man inte har kontroll över situationen? Enklast är att slå till direkt vid biografen så snart OP sätter sig i rörelse.... man kan obemärkt ha flera operatörer i aktivitet då många är i rörelse.. mördaren kliver upp bakom från en dold position... pang flyr via kyrkogården ner de smala gatorna. Man har lång tid på sig att förbereda under biobesöket med att placera ut flyktfordon.. förbereda klädbyten , ohändertagande av vapen, utplacerande av "vittnen" och kan skaffa sig detaljerad rekognocering av möjliga flyktvägar med aktuell information om det konkreta faktiska läget i form av aktiviteter mm längst dessa.

Varför reka en mordplats och slå till långt därifrån där man inte hade full kontroll och OP lätt kunnat valt en annan väg för hemfärd (t ex taxi)?

FÖR MIG TALAR DETTA STARKT FÖR ATT HUVUDSYFTET VAR ÖVERVAKNING OCH SKUGGNING AV OP INTE MORD. Frågan är när, varför och hur ändrades "uppdraget" i sådant fall?
Citera
2009-11-14, 16:09
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Jag håller helt och hållet med om det du skriver i inlägg #5724. Men att kolla upp de allra närmaste som potentiella gärningsmän står högst upp på sida ett i vilken utredningsmanual som helst och det helt oberoende vem offret är. Är du påläst vet du mycket väl hur det är med det i detta fall, vem som utförde personkontrollen och när. Vet du föresten vad Mårten gjorde på Västerlånggatan innan han tog sig till Sabb och var OPs dagbok tog vägen?

Vad jag vet har ingen, förutom fritänkaren Lars Krantz, sagt sig vara säker på att LP är inblandad. Sannolikt är han väldigt ensam om den slutsatsen.

Jag håller med dig i det avseendet. Alltså, självklart ska man kontrollera alla människor i offrets närhet. Det är det gängse sättet vid en mordutredning. Här har vi dessutom att göra med en polemisk statsman, och då måste man förvisso vidga perspektivet enär motivbilden blir så mycket större. Såväl Holmér som Ölvebro gjorde det häpnadsväckande misstaget att a-priori avfärda en massa tänkbara GM och konspirationer.

Dock, därifrån är steget långt till att hävda att LP och/eller MP var inblandade. Att man arbetar utifrån en hypotes ska inte innebära att man tror det ena eller andra. Det är precis tvärtom, med hypotesen avlägsnar man sig från intuition och subjektiva uppfattningar. Man agerar kort sagt professionellt.

När det gäller Lars Krantz, alltså, denne man har faktiskt mkt gemensamt med Holmér och Ölvebro. Lika säker som Holmér var på att mordet utfördes under under PKK:s försorg, var Ölvebro det beträffande CP. Först bestämmer Krantz sig för vem som är den skyldige och sen tar han argument ur luften för att styrka sin tes. Först var det poliser och nu är det LP och lika säker som han var då, är han nu.
Citera
2009-11-14, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Både om det var en ensam GM - som isf tog sig söderut längs Sveagatans västra trottoar och korsade den någonstans längs vägen -, eller om det var en komplott med flera inblandade, så skulle det ha smällt den kvällen. Allt tyder på det (Morelius vittnesmål). Nödvändigtvis i höjd med Tunnelgatan? Det låter jag vara osagt.

Maxestrella jag tror det mest är i dåliga fictions mördarteam förföljer offret längre sträckor och väljer en "random" lämplig plats. Att slå till direkt efter bion där man kunde förbereda bättre under lång tid med optimalt rek hade varit det logiska om detta varit syftet. Förresten varför inte slå till redan vid ditfärden vi T banan? Nä det är motsägelsefullt!

Två möjligheter kan jag direkt se.

Det egentliga syftet var att skugga och observera OP och mördaren var antigen en av dessa övervakare med egen agenda eller någon som bara snubblade in i det.

Övervakningen gällde inte OP utan någon annan som var t ex var på samma föreställning och råkade bara samanfalla.

Ungefär samtidigt som en skugga passerar korvmojjen utspelar sig händelsen med de sk "finska flickorna" vid Dekorima. Dessa komradiomäns uppgifter blir plötsligt att ta över i samband med att gatan korsas av paret. De känner sig dock igenkända men måste "göra det de skall" dvs ta över övervakningen. Snabbt anmäler sig dock avlösare. Engström i receptionen på Skandiahuset + GM? Engstöm och GM är inte fullt införstådda med vad som pågår. Engström tar posto dolt på Tunnelgatan och GM vid dekorima. GM får via radio veta när OP passerar. Kliver fram och skjuter OP till allas förvåning. Ingen kan dock ingripa eller blotta sig i detta läge. Kaos utbryter när de avlösta på Tunnelgatan retirerar. Flera vittnen ser troligen VG på flykt men är han GM äller åskådare? Lars som kommer in senare än han påstår ser troligen Engström på väg uppför samma trappor (Engström påstår ju sig ha sett och följt efter GM fast ingen sett honom göra detta)
Citera
2009-11-14, 17:36
Medlem
Skandiamannen blir jag inte klok på. Likaså vittnet Lars....
Citera
2009-11-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG

Håller med det är ganska sjukt att så många skumma personer har sett i närheten av mordplatsen. Knappast en slump..
Citera
2009-11-14, 18:43
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG

Vad är det för märkligt med Lars J?
Citera
2009-11-14, 19:05
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Maxestrella jag tror det mest är i dåliga fictions mördarteam förföljer offret längre sträckor och väljer en "random" lämplig plats. Att slå till direkt efter bion där man kunde förbereda bättre under lång tid med optimalt rek hade varit det logiska om detta varit syftet. Förresten varför inte slå till redan vid ditfärden vi T banan? Nä det är motsägelsefullt!

För många vittnen på nära håll, naturligtvis, och ingen lämplig flyktväg.

Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Två möjligheter kan jag direkt se.

Det egentliga syftet var att skugga och observera OP och mördaren var antigen en av dessa övervakare med egen agenda eller någon som bara snubblade in i det.

Övervakningen gällde inte OP utan någon annan som var t ex var på samma föreställning och råkade bara samanfalla.

Ungefär samtidigt som en skugga passerar korvmojjen utspelar sig händelsen med de sk "finska flickorna" vid Dekorima. Dessa komradiomäns uppgifter blir plötsligt att ta över i samband med att gatan korsas av paret. De känner sig dock igenkända men måste "göra det de skall" dvs ta över övervakningen. Snabbt anmäler sig dock avlösare. Engström i receptionen på Skandiahuset + GM? Engstöm och GM är inte fullt införstådda med vad som pågår. Engström tar posto dolt på Tunnelgatan och GM vid dekorima. GM får via radio veta när OP passerar. Kliver fram och skjuter OP till allas förvåning. Ingen kan dock ingripa eller blotta sig i detta läge. Kaos utbryter när de avlösta på Tunnelgatan retirerar. Flera vittnen ser troligen VG på flykt men är han GM äller åskådare? Lars som kommer in senare än han påstår ser troligen Engström på väg uppför samma trappor (Engström påstår ju sig ha sett och följt efter GM fast ingen sett honom göra detta)

Din hypotes kan direkt avfärdas. Lars J:s utsaga bekräftas av vittnet Nieminen: de möttes ju på trappkrönet. Strax före hade hon mött GM när denne sprang utefter David Bagares södra sida. Hon och hennes manliga sällskap gick västerut längs gatans norra sida. Det finns ingen anledning att tvivla på Lars J:s berättelse; han är ett nyckelvittne genom att han mötte kommissariebilen som dök upp från Regeringsgatan och som inte stoppade honom trots att han rent objektivt sett mycket väl hade kunnat vara GM.
Senast redigerad av Maxestrella 2009-11-14 kl. 19:09.
Citera
2009-11-14, 20:51
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Jag tror som de utnyttjade flickorna, Deanne Rauscher, Janne Mattson och många andra vet: skyldig som skrupelfri kund, yrkesskicklig erfaren mörkläggare, och rutinerad välsmord lögnhals.

Hmmm... undrar om han var så dum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in