2009-05-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är inte osäkert hur lång stund.

Helena L hörde skotten när hon tog ut pengar och Susanne L tog ut pengar en minut innan dvs "23:20:20". IM släppte väl av dom ungefär 23:20:00 kan jag tänka och måste sedan köra och vända vid Olofsgatan och komma tillbaka till Sveavägen innan han kan observera GM vid Dekorima.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13256349&postcount=2634

Dvs IM kan inte ha observerat mer än en till en och en halv minut.

Att det sedan inte går att få ihop med Dekorimamannen är en annan sak.

Hej utredaren, Inge Morelius satt o titta på dekorimamannen i upp till 4 minuter. Inte i bara en och en halv minut.
Senast redigerad av mackeeee 2009-05-20 kl. 13:26.
Citera
2009-05-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Hej utredaren, Inge Morelius satt o titta på dekorimamannen i upp till 4 minuter. Inte i bara en och en halv minut.

Hej mackeeee

Nej, IM ville inte stå länge och "blockera trafiken". Det är bankomatklockan som går fel.

När Helena L hör skotten 23:21:20 visar bankomatkvittot 23:18. Det är därifrån den felaktiga uppgiften om cirka fyra minuter kommer.

Justerar du för detta kommer du ner i mer rimliga 1 ½ till 2 minuter.
Citera
2009-05-20, 16:35
Medlem
Citat:
Hej mackeeee

Nej, IM ville inte stå länge och "blockera trafiken". Det är bankomatklockan som går fel.

När Helena L hör skotten 23:21:20 visar bankomatkvittot 23:18. Det är därifrån den felaktiga uppgiften om cirka fyra minuter kommer.

Justerar du för detta kommer du ner i mer rimliga 1 ½ till 2 minuter.

Han säger ju själv att han kan uppskatta det till säkert 4 minuter. Jag tror han har sett dekorimamannen i minst 3 minuter iallafall.
Citera
2009-05-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Han säger ju själv att han kan uppskatta det till säkert 4 minuter. Jag tror han har sett dekorimamannen i minst 3 minuter iallafall.

http://www.kriminalkanalen.se/2009/02/28/lyssna-alla-vittnen-pa-sveavagen-om-mordet-pa-palme/

I förhöret säger IM att han har svårt att ge en exakt uppskatta tiden han tittade på GM men säger en par tre minuter innan.

Vad som är intressant är att IM uppskattar tiden från att släppa av sina passagerare till dess han svänger runt och står med bilen vänd mot Tunnelgatan till cirka 15 sekunder.

Detta stämmer inte med att han säger att han kom till bankomaten 23:15.

CPs advokat plockar sönder IMs vittnesmål ganska rejält och IM erkänner att han kan ha fel angående tiden.

IM utgår därefter från bankomatkvittots tid på 23:18 för att bestämma mordtidpunkten eftersom hans flickvän hör skotten samtidigt.

Mellan 23:15 och 23:18 är det tre minuter vilket låter rimligt medan det mellan 23:15 och 23:21 (officiell mordtidpunkt) är sex minuter vilket blir orimligt.

Min argumentering är den att man utifrån tidsstämplingen på bankomatkvitton mer objektivt kan avgöra hur nära i tiden räknat från skottögonblicket 23:21:20 som IM kom till bankomaten med sin bil och kan se mannen vid Dekorima.

Jag tycker också det verkar som om att han ser GM ser mannen exakt i det ögonblick han kommer fram till Dekorima. GM står då och tittar in i skyltfönstret mellan avfasningen (snedfönstret) och ingången. Det låter logiskt eftersom GM vill "snegla" söderut och se att paret Palme verkligen är på väg och inte "korsar Sveavägen tillbaka igen".

Jag förstår att alla som vill att Dekorimamannen skall vara GM benhårt vill tro på IMs subjektiva uppfattning. Men jag anser att det finns andra möjligheter.
Senast redigerad av Utredaren 2009-05-20 kl. 17:21.
Citera
2009-05-20, 22:49
Medlem
Leif Ds avatar
Dekorimamannen != GM. Tror jag.

I tidsuppfattningen "upp till 4 minuter" ingår alla tider upp till just 4 minuter. 1 och en halv minut, bland annat.

Intressant i sammanhanget är dock att denna dekorimaman vad jag vet är okänd för utredningen. Ingen vet vem det är. Om någon faktiskt stog och häckade där mintuerna före mordet borde ju vedebörande ha sagt till polisen. Hörrni, det är nog mig IM, menar. Jag gick sedan dit och dit.

Det kan också hända att han faktiskt HAR hört av sig till polisen, men att dom antingen slarvat bort det, struntat i det eller rent av har koll på det, men inte berättar det för någon annan (särskilt inte här).
Senast redigerad av Leif D 2009-05-20 kl. 22:53.
Citera
2009-05-21, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Dekorimamannen != GM. Tror jag.

I tidsuppfattningen "upp till 4 minuter" ingår alla tider upp till just 4 minuter. 1 och en halv minut, bland annat.

Intressant i sammanhanget är dock att denna dekorimaman vad jag vet är okänd för utredningen. Ingen vet vem det är. Om någon faktiskt stog och häckade där mintuerna före mordet borde ju vedebörande ha sagt till polisen. Hörrni, det är nog mig IM, menar. Jag gick sedan dit och dit.

Det kan också hända att han faktiskt HAR hört av sig till polisen, men att dom antingen slarvat bort det, struntat i det eller rent av har koll på det, men inte berättar det för någon annan (särskilt inte här).

Hej Leif D

Vad menar du ?

Det finns en Dekorimaman och det är mannen i skinnjacka som talade med de två finska flickorna.

Sedan finns det GM som IM mycket riktigt såg.

Någon annan finns det inte.
Citera
2009-05-21, 09:22
Medlem
Rättelse

Citat:
http://www.kriminalkanalen.se/2009/02/28/lyssna-alla-vittnen-pa-sveavagen-om-mordet-pa-palme/

Jag tycker också det verkar som om att han ser GM ser mannen exakt i det ögonblick han kommer fram till Dekorima. GM står då och tittar in i skyltfönstret mellan avfasningen (snedfönstret) och ingången. Det låter logiskt eftersom GM vill "snegla" söderut (skall vara norrut) och se att paret Palme verkligen är på väg och inte "korsar Sveavägen tillbaka igen".

Jag förstår att alla som vill att Dekorimamannen skall vara GM benhårt vill tro på IMs subjektiva uppfattning. Men jag anser att det finns andra möjligheter.

Upptäckte att jag skrev söderut istället för norrut varifrån paret Palme kom.
Citera
2009-05-21, 11:35
Medlem
Maxestrellas avatar
Hur som helst måste man väl kunna konstatera att om vi utgår från att det finns eller fanns en dekorimaman (DM), så kan vi helt utesluta CP som gärningsman.

1. Ty om DM är kumpan till GM, så innebär ju det att åtminstone två personer måste ha varit inblandade och det är orimligt att tro att CP skulle ha varit inblandad i en komplott mot OP. Inte ens PU eller Polisen har väl ens indicier på att något sådant skulle vara möjligt.

2. Och om DM=GM, så innebure ju det att CP måste ha varit tankeläsare, eftersom han ju omöjligtvis - om han visste att att LOP var på biografen Grand, och skulle ta sig därifrån och hem (vilket man iofs heller inte kunde veta med säkerhet; tänkbart vore ju ett glas på stan, te hemma hos MP eller vad som helst) -, kunde veta att LOP skulle spankulera i riktning Gamla Stan längs Sveavägens östra trottoar.

En möjlig förklaring vore förvisso att CP följde efter LOP från Grand, såg dem korsa Sveavägen, och sen sprang ned till Tunnelgatan längs Sveavägens västra sida för att genskjuta dem, korsade därvid Sveavägen, och ställde sig vid Dekorima (under åtm. en minut) för att vänta ut dem. Denna förklaring håller jag förvisso som otrolig, dels p.g.a. tidsaspekten (han skulle helt enkelt inte ha hunnit, om nu inte LOP stannade till någonstans längs vägen, vilket CP inte skulle kunna ha känt till på förhand) och dels för att LOP då skulle ha lagt märke till honom.

Utredaren: Finns det belagt, att Bankomats-klockan gick fel? Kollade Polisen upp det? Jag menar, såvitt jag förstår kollade man inte ens upp den tidsangivelse som SBC:s datasystem gav vid handen. Och när författaren till Inuti labyrinten var på studiebesök hos SBC, långt senare förvisso, så skilde sig dataloggens tidsangivelse och Fröken Ur åt med 50 sekunder. Om du vet att saken kollades upp, vore jag tacksam för källangivelse!

Summan av kardemumman är, som jag ser det, att man helt kan avfärda CP som tänkbar GM. Det finns egentligen ingenting som tyder på att han skulle kunna ha varit den skyldige. Det fanns (och finns tydligen fortfarande, bland somliga) en utbredd naivitet i Sverige på den tiden, en makalös tilltro till Staten och myndigheters yrkesutövning, och en tro på att alla illdåd begicks av enskilda galningar. Svenska folket kunde härvidlag liknas vid Candide.
Citera
2009-05-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Hur som helst måste man väl kunna konstatera att om vi utgår från att det finns eller fanns en dekorimaman (DM), så kan vi helt utesluta CP som gärningsman.

Hej Maxestrella

Det finns alltid en risk i att vara kategorisk. Visst vore livet mycket enklare om det fungerade i svart/vitt, god/ond osv men så är det inte. Framtiden kan vi bara bedöma med risken att vårt mer eller mindre dåliga omdöme avslöjar oss om vi öppnar munnen och säger något oförnuftigt.

Samma gäller för det som hänt om vi saknar fullständig kunskap om det faktiska händelseförloppet och då kan slutsatser bli dåligt grundade i verkligheten.

Inom ramen för det vi vet kan vi däremot konstatera att en GM som förföljer paret Palme från Grand utesluter en GM som väntar vid Dekorima ett tre - fyra minuter.

Tidigare i tråden har jag alltid blivit attackerad med provocerande kränkande ord och förtal så fort jag fört på tal möjligheten (märk den hovsamma formuleringen) att GM korsade Sveavägen. Det är då främst de som förespråkar" en väntande Dekorimaman som GM.

Låt oss nu studera åklagarens hypotes i målet mot CP. Vi använder oss av hur HR formulerade denna hypotes och prövar den mot polisförhör och rekonstruktioner.

Tänk vad informativ Kriminalkanalen kunde vara om de publicerade både den fällande domen i TR och den friande domen i HR samt HD utslag som tex i denna länk

http://www.juridik.org/palme.html

tillsammans med utskrifter av de banden från förhandlingarna i TR.

Nu återvänder vi till ämnet.

Ur Hovrättens friande dom.

Citat:
Slutöverväganden

Åklagarens hypotes om hur mordet gått till bygger på antagandet att Christer Pettersson upptäckt makarna Palme vid deras ankomst till biografen Grand, att han bestämt sig för att döda statsministern och därför skaffat fram en revolver, att han väntat utanför biografen och följt efter makarna Palme när de promenerade på Sveavägens västra sida, att han passerat dem i samband med att de sneddade över Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata och stannade till vid klänningsaffären, samt att han därefter inväntat dem vid avfasningen vid butiken Dekorima.

Dvs. GM förföljer paret Palme från Grand och går över på "samma ställe" och passerar paret Palme när dessa tittar in i skyltfönstret vi d butiken Sari.

Det låter ju ganska genialiskt eller hur ?

Det finns ett problem och det är att GM, in spe, då kommer att möta Nicola F som ju möter paret Palme i höjd med Sveavägen 44 längre söderut och denne säger att han inte mötte någon före mötet med paret Palme. Men låt oss inte hänga upp oss på detta utan fortsätta.

Frågan är när dessa, enligt Åklagaren paret Palme och GM, korsade Sveavägen?

Nicola F återfinns inte som bandat vittne vid TRs förhandlingar mot CP men vi har ett polisförhör upplagt på IT-demokratis hemsida.

http://www.itdemokrati.nu/page36d.html

Där står:

Citat:
Fauzzi gick vidare Sveavägen norrut. Då han passerade nr. 56 hörde han ett skott och någon sekund senare ytterligare ett.

Fauzzi får i egen takt provgå den aktuella sträckan från mötet med makarna Palme och till skotten hördes. Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder. Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs., makarna Palmes väg klockas till 52 sekunder i promenadtakt.

Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par. Han såg inga andra personer, varken gående eller stående. Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen.

Vilken slutsats kan vi dra av denna rekonstruktion ?

Jo, att om Nicola F höll samma gånghastighet kvällen den 28/2 1986 som vid rekonstruktionen så passerade han det tomma Dekorimafönstret 23:18:53 och mötte paret Palme 23:19:45 och hörde skotten i höjd med Sveavägen 56 vid den officiella mordtidpunkten 23:21:20.

Om paret Palme höll samma gånghastighet från det att de lämnade butiken Sari som de höll efter det att de mött Nicola F så skulle det innebära att de lämnade butiken Sari 23:18:33 eller två minuter och fyrtiosju sekunder (2:47 min) innan den officiella mordtidpunkten 23:21:20.

Mot denna bakgrund kan vi dra slutsatsen att om GM passerade bakom paret Palme vid butiken Sari 2:47 minuter innan mordet kan GM inte samtidigt stå och vänta 3 - 4 minuter vid Dekorima.

Innan paret Palme korsade Sveavägen kan inte GM veta detta.

Slutsatsen blir därför att en GM som förföljer paret Palme från biografen Grand utesluter en GM som väntar vid Dekorima längre tid än den tid det tar för GM att korsa Sveavägen och komma till Dekorima eller cirka två (2) minuter.

Jag kan bjuda på några sekunder till om det skulle vara så.
Citera
2009-05-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella

Utredaren: Finns det belagt, att Bankomats-klockan gick fel? Kollade Polisen upp det? Jag menar, såvitt jag förstår kollade man inte ens upp den tidsangivelse som SBC:s datasystem gav vid handen. Och när författaren till Inuti labyrinten var på studiebesök hos SBC, långt senare förvisso, så skilde sig dataloggens tidsangivelse och Fröken Ur åt med 50 sekunder. Om du vet att saken kollades upp, vore jag tacksam för källangivelse!

Nej, jag vet inte om man kollade Bankomat-klockan.

Den visade på 23:18 när skotten hördes vilket avviker från den officiella mordtidpunkten.

Vad som är intressant är att Anders Björkmans kamrater tog ut pengar kl. 23:15 och 23:16 enligt bankomatklockan vid Götabanken cirka 25-30 meter från mordplatsen.

Om det skulle stämma att mordet begicks 23:18 så skulle dessa personer förmodligen befinna sig mellan Nicola F och mordplatsen och absolut höra skottlossningen. Det gjorde de inte.

Alltså skiljer sig tidgivningen från bankomatklockorna från Götabanken på Sveavägen och bankomatklockan på Tunnelgatan där Helena L tog ut pengar samtidigt som hon hörde skotten.
Citera
2009-05-21, 19:42
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Hej Leif D

Vad menar du ?

Det finns en Dekorimaman och det är mannen i skinnjacka som talade med de två finska flickorna.

Sedan finns det GM som IM mycket riktigt såg.

Någon annan finns det inte.

Ja, vad menar jag? Jo, jag menar att den man som setts stå och häcka utanför dekorima inte är gärningsmannen. Däremot att han avvek strax före skotten föll. Jag tror att dekorima mannen var polis. Och att han inte alls skulle ha varit där, åtminstone inte officellt. Det är vad jag tror. Men jag utesluter inte att det kan röra sig om GM. Jag utesluter dock ingenting i det här fallet.

Dom finska flickornas vittnesmål sätter jag ingen större tro till.

Jag tycker dock att den här dekorimamannen, om hade hade rent mjöl i påsen, borde ha hört av sig till polisen och meddelat att det var honom dom såg och förklarat vad han gjorde på platsen. Men, det kan ju ha varit en langare eller vad som helst. Men ganska osannolikt att han skulle stå just där och då och råka gå därifrån precis just före mordet. Och nåt ärende måste han haft. Man står inte och hänger i ett gathörn mitt i smällkalla vintern, mitt i natten, för att det är så jävla kul.
Så, nä, dekorimma mannen hade nog inte så rent mjöl i påsen, eller näsan. Jag tror det var en sambandsgubbe, införstådd med vad som var på gång.
Citera
2009-05-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Ja, vad menar jag? Jo, jag menar att den man som setts stå och häcka utanför dekorima inte är gärningsmannen. Däremot att han avvek strax före skotten föll. Jag tror att dekorima mannen var polis. Och att han inte alls skulle ha varit där, åtminstone inte officellt. Det är vad jag tror. Men jag utesluter inte att det kan röra sig om GM. Jag utesluter dock ingenting i det här fallet.

Dom finska flickornas vittnesmål sätter jag ingen större tro till.

Jag tycker dock att den här dekorimamannen, om hade hade rent mjöl i påsen, borde ha hört av sig till polisen och meddelat att det var honom dom såg och förklarat vad han gjorde på platsen. Men, det kan ju ha varit en langare eller vad som helst. Men ganska osannolikt att han skulle stå just där och då och råka gå därifrån precis just före mordet. Och nåt ärende måste han haft. Man står inte och hänger i ett gathörn mitt i smällkalla vintern, mitt i natten, för att det är så jävla kul.
Så, nä, dekorimma mannen hade nog inte så rent mjöl i påsen, eller näsan. Jag tror det var en sambandsgubbe, införstådd med vad som var på gång.

Tack för att du svarar. Jag förstod inte riktigt ditt resonemang.

Först av allt så kan du inte gärna ha någon uppfattning om "de finska flickornas vittnesmål". Dom är nämligen sekretessbelagda och varken du eller jag vet vad som står i dom. Däremot tar jag inte Olle Alséns version som den absoluta sanningen.

Du får gärna ha din uppfattning om Dekorimamannen.

Jag menar att om Dekorimamannen existerar så kan han ha varit en spanare som hade till uppgift att se ner längs Tunnelgatan i västlig riktning och Sveavägen söderut för att varna för uppdykande polisbilar.

Mötet med de finska flickorna måste ha varit varit betydligt tidigare. Dels för att det cirka 23:15 passerade två kvinnor förbi Dekorima som kom från samma bio (Grand) som paret Palme bevistade. Sedan har vi Anders B och hans kamrater och Nicola F som passerade Dekorima.

Det är naturligt att det finns en "hel del personer" som kommer gående när bion väl slutat.

Jag förlägger tiden till mötet med de finska flickorna till när paret Palme kommer ut från bion då det ju stämmer med att Dekorimamannen blir anropad med ungefär: "Nu kommer dom!"

Sen om han var polis, militär eller FB-debattör vill jag låta vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in