2013-03-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esamawuta
SPF-spåret är lika komplext som hela historien kring MOP och det finns inga genvägar. Här ett litet sammandrag från tråden i omvänd kronologisk ordning som förhoppningsvis belyser sammanhangen.
http://www.mediafire.com/view/?4iimtafdek4xq2f

SPF spåret är en fantasi utan substans och trovärdighet.
Citera
2013-03-05, 15:58
Medlem
Bland annat Palmemordet kommer i kväll upp i programmet min sanning med Inga-britt Ahlenius. Säkert sevärt för de intresserade.

http://www.svt.se/min-sanning/inga-britt-ahlenius-i-min-sanning
Citera
2013-03-05, 16:20
Medlem
mvagrippas avatar
Det finns skeenden som går stick i stäv med den i många sammanhang omhuldade svenska välvilligheten mot NATO/USA. Bofors affärer med DDR/Iran har nämnts men kontroversiellare affärer gjordes sedan regeringen Palme återkom till makten 1982.

Åttonde november 1984 godkände Thage G Peterson ASEAs export av sk Isostat-pressar till Honeckers lyckorike. Officiellt skulle de användas i civil produktion men Isostat-pressar har egenheten att de också var en komponent i kärnvapen-framställning. Den svenska regeringens OK för export av nukleär teknik till en kommunistdiktatur kan inte tagits väl emot i vida kretsar både utom och inom Sverige.

Sammanlagt fick ASEA exportera fyra dylika pressar till DDR 84-85. Nu hade iofs DDR överskott på kärnvapen vid nämnda tidpunkt men landet hade utvecklat en kapacitet att sälja vidare vapenteknologi till mindre nogräknade regimer , ex Khomeinis onda prästdiktatur i Iran.
Kan tänka mig att Israel inte skulle jublat åt en sån utveckling. Inte heller Reagans USA trots att han just då var djupt insyltad i Iran-Contras affären.

Noterbart att Nicolin/Barnevik i ASEA gärna kritiserade på palmes politik på hemmaplan men gnuggade händerna när de fick sälja kärnteknologi till Moskvas viktigaste vasall.
Data-Saab affären är en annan vidlyftig export av teknologi till Östblocket som inte heller gjorde jänkarna mer positiva till Olof Palme.

Om man inte som en del tråddeltagare föraktar böcker så finns det mycket intressant att läsa om ämnet i boken Operation Norrsken av Christoph Andersson,
Citera
2013-03-05, 16:52
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Det är just av den anledningen mordet aldrig kommer att klaras upp. För att " de " som du beskriver med sunda vätskor avfärdar CP inblandning som slumpmord och likt en kalle-anka cirkus förvirrar och irrar sig in i de teorier som bäst passar konspirationsbibeln. Krogägaren är närmast identisk i kropp, hållning, ansikte och om jag inte missminner mig så även en karakteristisk näsa. Hade också liknande rock. CP var skyldig krogägaren pengar - samt CP hade tillgång till en Magnum. CP anhölls på indicier - dels av de faktum att han haltade vilket ögonvittnen angivit, annars hade han knappast blivit anhållen. Teorin att CP skulle skjuta Palme pga en interns rättshaveristiska hat mot Palme är inte alls trovärdigt, möjligtvis att internen kräkt galla om detta. Vad jag förstår - så hade krogägaren "lyst" CP inom den närmaste kretsen för blåsningar kring amfetaminförsäljning - vilket säkert snabbt nådde CP öron.

Idag finns inte ett enda vittne som VET - vem som sköt Palme.( förutom Lisbeth P diffusa vittnesmål)
Idag finns inte en enda som med säkerhet kan ange ett motiv. ( mer än spekulationer )

Att Palmetråden fortf är högintressant handlar närmast om de allehanda "avslöjanden" via anonyma artiklar i pressen - om en den ena och än den andra som avhandlat "sanningen" i testamenten och bordlagda noteringar. " den sa det till den som jobbade där och han satt i den gruppen som var gift med kvinnan vars bror hatade Palme...unt so weiter. Rappakalja. Sen har vi sveriges intellektuella intelligensreserv som frenetiskt avhandlar den ena teorin efter den andra. Utan att framställa konkret bevis.

Måste rätta dig här och faktiskt påtala det faktum att inget vittne har uppgivit att GM haltade. Dock sa några vittnen att han rörde sig smidigt. Att GM "haltade" var en lögn från PU's sida som vid närmare granskning av bl.a. Borgnäs fullkomligt krossades.
Citera
2013-03-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har nämnt att LP enligt en välunderrättad källa i Grekland har en son med Andreas Papandreou, men detta är ju inte liktydigt med att denne är inblandad i MOP. Har förklarat det här i ett flertal inlägg utan att detta verkar haft effekt .. Läsförståelse inte bästa grenen ?

Tack för den. Jag bemödar mig inte med att kasta skit tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
I synnerhet inte om Barbrogruppen var inblandad, sägs ju att den gruppen tog initiativet att spana på, och ange narkomaner för att rensa upp i träsket. Baseballigan var också en grupp som gick hårt åt slöddret, misshandlade, men även planterade bevis och förvanskade sanningen. Så expertis för att blanda in CP fanns att tillgå om man säger.

Någon frågade efter en intern som hade permission vid tillfället. Bergling har nämnts i sammanhanget.

mvh

Tack ska du ha för den infon!
Enligt min väns teori så skall det tveklöst vara han som är GM, hur han nu kommer fram till det. Om det nu är Bergling han avsåg..
Citera
2013-03-05, 17:20
Medlem
För att vara öppensinnig så tittatde jag på denna dokumentären inatt:
http://www.youtube.com/watch?v=IbgQI28uZb8

Ca en timme lång och är från 2006.

Den handlar om CP-spåret och att CP skulle begått mordet för att göra en tjänst inom den undre världen. Den bild jag tidigare haft av CP är att han gjort det i rent vanvett och bortom all sans. Intressant tycker jag med denna teorin.

Dock tror jag fortfarande inte på CP som GM. De som pekar ut CP är grabbarna grus. Dvs folk från samma umgängeskrets och socialgrupp. Antagligen är det en slags hämnd på CP efter att han dött och att lägga beslag på belöningen.

Roger i filmen skall också ha ingått i den plan om att mörda SC, varpå han därför kan peka ut CP som sköt Palme av misstag.

Jag håller inte dessa stackars krakars trovärdighet högt, även om jag kan känna för deras livssituation.
Dock är det intressant att de för fram aspekten om att det var knarkspan i SC närhet, vilket i sig kan förklara all WT-aktivitet runt Sveavägen (dock inte Gamla stan) och alla välkända figurer från Baseballigan.

Intressant som sagt, men jag tror det är bluff det som framhålls kring MOP.
Senast redigerad av fiskarwilly 2013-03-05 kl. 17:23.
Citera
2013-03-05, 17:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Måste rätta dig här och faktiskt påtala det faktum att inget vittne har uppgivit att GM haltade. Dock sa några vittnen att han rörde sig smidigt. Att GM "haltade" var en lögn från PU's sida som vid närmare granskning av bl.a. Borgnäs fullkomligt krossades.

Delsborn säger att GM rörde sig klumpigt, inte med en ung mans smidighet, någon i rätten nämner orden, halt eller lytt,
Citera
2013-03-05, 17:32
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Delsborn säger att GM rörde sig klumpigt, inte med en ung mans smidighet, någon i rätten nämner orden, halt eller lytt,

Ja i rätten ett gäng år senare när det intensivt från PU's håll har framhävts att vittnen uppgett att han haltade. Jag har själv läst alla förhören och har ej hittat något där det står att GM haltat eller haft en haltande gång.
Citera
2013-03-05, 17:49
Medlem
p.norths avatar
Allt för och ta fram en gärningsmanna profil som skulle efterlikna c.p eftersom. Fantombilden som släpptes i början var verkligen och vilseleda. Vittnena blev osäkra.
Jag tänker på dom 2 finska flickorna hörde "gör det du ska göra" sen strax efter hörde skott, sen lisbets vittnesmål, hur kan så många vittnen har fel. Varför skrev Östling ut från sjukhuset så snabbt. Och alla dessa mörkläggningar etc...
Citera
2013-03-05, 17:51
Medlem
Citat:

Delsborn uppfattade också i ett tidigt skede att de 3 personerna vid Dekorima samtalade innan skotten, han står fortfarande bakom sitt uttalande många år efteråt trots att polisen inklusive Lisbeth säger att det inte förekom en kontakt innan skotten, bra märkligt va?

Det går bara komma fram till en sak och det är att Lisbeth ljuger om händelseförloppet, så är det bara.
Senast redigerad av mackeeee 2013-03-05 kl. 17:57.
Citera
2013-03-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Allt för och ta fram en gärningsmanna profil som skulle efterlikna c.p eftersom. Fantombilden som släpptes i början var verkligen och vilseleda. Vittnena blev osäkra.
Jag tänker på dom 2 finska flickorna hörde "gör det du ska göra" sen strax efter hörde skott, sen lisbets vittnesmål, hur kan så många vittnen har fel. Varför skrev Östling ut från sjukhuset så snabbt. Och alla dessa mörkläggningar etc...

Dekorimamannen måste vara gärningsmannen, "gör det du ska", det borde innebära att ha ihjäl OP? Grandmannen om det nu finns en sådan är absolut inte mördaren.
Citera
2013-03-05, 18:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarwilly
För att vara öppensinnig så tittatde jag på denna dokumentären inatt:
http://www.youtube.com/watch?v=IbgQI28uZb8

Ca en timme lång och är från 2006.

Den handlar om CP-spåret och att CP skulle begått mordet för att göra en tjänst inom den undre världen. Den bild jag tidigare haft av CP är att han gjort det i rent vanvett och bortom all sans. Intressant tycker jag med denna teorin.

Dock tror jag fortfarande inte på CP som GM. De som pekar ut CP är grabbarna grus. Dvs folk från samma umgängeskrets och socialgrupp. Antagligen är det en slags hämnd på CP efter att han dött och att lägga beslag på belöningen.

Roger i filmen skall också ha ingått i den plan om att mörda SC, varpå han därför kan peka ut CP som sköt Palme av misstag.

Jag håller inte dessa stackars krakars trovärdighet högt, även om jag kan känna för deras livssituation.
Dock är det intressant att de för fram aspekten om att det var knarkspan i SC närhet, vilket i sig kan förklara all WT-aktivitet runt Sveavägen (dock inte Gamla stan) och alla välkända figurer från Baseballigan.

Intressant som sagt, men jag tror det är bluff det som framhålls kring MOP.
Filmen är intressant och ger en del perspektiv. För CIA är det antagligen möjligt att arrangera något liknande, alltså att någon dödas av "misstag".

Men jag tror inte heller på det. Jag tror att hans polare fantiserade rätt friskt för att göra sig intressanta nog att kunna tjäna lite på mediauppmärksamhet. I CPs anda.

Det mest intressanta var att CP framställdes som en person som kunde lejas för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in