2012-08-10, 00:00
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Riktigt bra inlägg med flera bra iakttagelser.

G ska ju ha ändrat utseende dagarna efter mordet, exempelvis skaffat helskägg. Matchar gärningsmannens utseende i övrigt också, lång, storväxt och mörkhårig.

Främlingslegionen var inte särskilt aktiva i heta sammanhang under 80-talet så det är inte helt omöjligt att när G insinuerar att han skjutit folk på nära avstånd tidigare menar han Palme.

Han böt efternamn också, från Flyckt till Karlsson. Inte helt vanligt att man byter från ett ovanligt till ett vanligt efternamn om man inte vill vara anonym.

Nja, av vad jag hittat så finns det inget som säger att G ändrat utseende i samband med mordet. Enl. honom själv hade han haft skägg i ett par månader, och enl. utredare var skägget inte längre än att det skulle kunna odlats fram på en vecka ( första förhöret gjordes 860306), men det borde ju rimligtvis finnas mängder med kollegor som skulle kunna verifiera hur det stod till med detta. Jag har dock inte kunnat finna något om det.

Att han böt namn kanske inte var så märkligt. Han verkar vara rätt känslig och labil, så efter den uppmärksamhet han utsattes för, så kanske det inte är så konstigt att man vill vara ifred..skyldig som oskyldig.

Också att tänka på är de uppgifter om "vaggande gång", som omskrevs CP, som vissa vittnen gjorde gällande. Har du ryggproblem, som Flyckt, så får man också en speciell gång.
Men man skall väl inte fästa alltför stor tilltro till vittnen, med tanke på att GM har varit alltifrån spänstig och barhuvad, till vaggande gång med gubbhatt med öronlappar.
Senast redigerad av natteknik 2012-08-10 kl. 00:30.
Citera
2012-08-10, 00:08
Medlem
Jag tror mördaren är en person med anknytning till hans närhet med säkerhetsanknytnig. tex en fd. livvakt som gjorde det. Han är bra skytt.

Gärningsmannen var väl informerad om att Palme ska ut ensam den kvällen.

Det var inte så ofta han sprang runt utan bevakning. Det var känt av Poliser att han ifrånsade sig bevakningen. Kan ju vara någon polis inte gillade Palme och utförde dådet.

Fler gärningsmän kanske 2-3 st som inte gillade Palmne passade på att ta tillfället i flykt.
Senast redigerad av KJBB0 2012-08-10 kl. 00:27.
Citera
2012-08-10, 01:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Träffande beskrivning. Och rolig! Det jag grunnar på är om "Jallaiorkestern" verkligen är tondöv eller om Jallaiorkestern vill bli "vinnaren som skriver den slutgiltiga historien om MOP" baserad på den sk landsförrädarteorin. Att både Jallai och Frånstedt har jobbat yrkesmässigt för familjen Douglas/Securitas är ju känt men jag undrar hur det är med PG Näss som har lånat ut sitt namn till Jallais bok? Jag delar nog Mr Boudines tankar kring motivbilden. Det var nog av ekonomisk-politiska skäl Palme avlägsnades från sin post. Folk mördar mest för Kärlekens och Pengarnas skull. I Palmes fall kan man säkerligen avfärda Kärleken som motiv eftersom han var så oerhört hatad i många läger. Och skytten var en erfaren fransktalande f.d främlingslegionär (med två medhjälpare ) som bytte bil vid Järva krog, kanske låg och tryckte ett tag i Norge och sedan flög ut ur landet när det hade lugnat sig lite och bevakning av flygplatserna hade lättat. Min teori är för övrigt den rätta.

Att Jallaiorkestern inte är beredd att överge landsförrädateorin med torra ögon verkar ganska säkert och hänger väl ihop med författarens bakgrund, och någon annan låt är ingen i orkestern intresserad av att ta fram noterna till. Positivhalare till sista man ..

Skytten är i vart fall inte svensk och händelsen ute vid Järva krog är ju synnerligen intressant om den inte är påhittad.

"Min teori är för övrigt den rätta." - Inget problem att hålla med om det.
Citera
2012-08-10, 02:21
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är mycket stor skillnad på det du kallar "teori" och en faktabaserad slutledning med verkliga källor djupt inifrån. För övrigt är det ganska svepande bedrägligt att påstå att de är kompetenta inom bara de områden du påstår. Så är det inte. GW är en av våra främsta kriminologer och Polisprofessor med odiskutabla meriter och insikter och känner de flesta inom denna värld i Sverige och spelen bakom gallerierna. Rent formellt är det nog ingen som kan slå det. Jallai är först en kompetent reasercher och många blev nog överraskade över de litterära kvaliteerna. Borgnäs snackar man heller inte bort. Tillsammans är det inte bara att vifta bort med en egen teori tagen ur luften.

Jag vet inte om GW är en av våra främsta kriminologer...att han är den mest mediala är det dock ingen fråga om. Hur det står till med Jallais kunskap skall jag inte ifrågasätta, men att han har litterära kvaliteer kan man nog diskutera. Jag skulle nog vilja säga att det är en av de sämsta litterära författarna jag läst. Typ kioskdeckare. Men att han är en dålig författare innebär ju inte att han ev. sitter inne med mycket relevant fakta. Borgnäs snackar man inte bort...helt klart...eftersom mannen ifåga är en mänsklig granitvägg som ingen tränger igenom, vad han än säger och påstår.
Men helt klart har han dock mycket fakta bakom sig, och vågar stå för det han presenterar. Hade dock varit ett till plus i kanten om han erkännt de gånger då han kommit med fel uppgifter.
Kan dock erkänna att alla de tre du presenterar har ett högt underhållningsvärde..och GW är till skillnad mot Jallai en fantastisk författare

Edit: kanske skall tillägga att båda GW är fantastiska författare. Dvs GW Persson och Gunnar Wall
Senast redigerad av natteknik 2012-08-10 kl. 02:26.
Citera
2012-08-10, 03:25
Medlem
lawzs avatar
Är Anti Avsan den mest populära teorin som flödar på nätet idag?

Vad säger GW Persson om Anti Avsan teorin?
Citera
2012-08-10, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
G pratade i telefon med sin persiska flickvän 23:30 dvs 7 minuter efter det att gärningsmannen kommit undan. Jag tror att tidsschemat blir för tight.
Finns det loggar från ...Telegrafen (hette det då va?) som bekräftar det? Eller är det från vittnesmål?
Citera
2012-08-10, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att Jallaiorkestern inte är beredd att överge landsförrädateorin med torra ögon verkar ganska säkert och hänger väl ihop med författarens bakgrund, och någon annan låt är ingen i orkestern intresserad av att ta fram noterna till. Positivhalare till sista man ..

Skytten är i vart fall inte svensk och händelsen ute vid Järva krog är ju synnerligen intressant om den inte är påhittad.

"Min teori är för övrigt den rätta." - Inget problem att hålla med om det.

Påhittad? Ja, det vet ju inte jag. Till skillnad från den unike Jallai har jag tyvärr inte tillstånd att gräva ohämmat i SÄPO.s arkiv. Det var ju tydligen ett par som ägnade sig åt otrohet på Esso motorhotell vid Järva krog som var ute på promenad som iakttog bilarna och bilbytet ca 23.35. Paret måste ha promenerat på en gångväg som löper precis intill påfarten mot Uppsala/Norge från Enköpngsvägen för att ha kunnat iaktta mannen med väska som bytte bil i en rasande fart och som sade "eile" eller "allez"till den andra föraren. Inte så lätt att höra skillnad på tyska "eile" och franska "allez". Uppdragsivaren för den här mördartrion ska nog sökas bland storfinansen och då kolla upp folk som gjorde finfina ekonomiska affärer efter mordet. Men å andra sidan som PU:s poliser har sagt i någon artikel: de måste ha ett erkännande och teknisk bevisning. Gissar att det tyvärr är helt omöjligt.

Någon nämnde för övrigt Securitas i samband med en brand i ett inlägg nyss? 2011 polisanmälde SL Securitas eftersom deras biljettkontrollanter hade tvingats fuska av sina chefer för att tjäna mer pengar. Jag sökte in på Securitas en gång men föll på testerna pga av att jag ALDRIG skulle vara lojal intill döden mot en chef som skulle be mig göra något olagligt/omoraliskt/samvetsfel. ÄR Securitas någon slags modern armé eller? Som drivs av näringslivet?
Senast redigerad av Flaxx08 2012-08-10 kl. 08:07.
Citera
2012-08-10, 09:28
Medlem
[quote=Flaxx08]Uppdragsivaren för den här mördartrion ska nog sökas bland storfinansen och då kolla upp folk som gjorde finfina ekonomiska affärer efter mordet.QUOTE]
Kan mycket väl vara så som du säger. Men personligen tror jag kanske att det inte var så viktigt att göra snabba bra affärer. Det kan ju likväl vara någon som vet att de kommer göra bra affärer på lång sikt!
Citera
2012-08-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Om det nu stämmer att de pratade med varandra i telefon?..det vet vi ju inte. Läser man förhörsprotokollen, så är det vissa detaljer som inte stämmer om man jämför förhöret med G och hans iranska flickvän.
G var ju med och skulle hjälpa till med flyttbestyr hos sin flickväns bror.

Enl. flickvännen var själva flyttningen inte alls förberedd, utan det fanns massor att göra.
Enl. G var det mesta av flyttningen redan var avklarad.

G åkte hem tidigare då han inte mådde bra ( ryggproblem efter bilolycka, då han var i främlingslegionen).
Enl. båda ringer hans flickvän mellan 23:00-23:30 för att höra hur det var med honom.

Då flickvännen kommer hem säger hon att hon går och lägger sig, men G stannar uppe och ser färdigt en film.

Enl. G kommer flickvännen hem och han går då och lägger sig samtidigt.

Antingen minns de olika om kvällen, eller annars är de dåligt synkade i en påhittad version.

Om G och hans vän L(Perä) finns det ju faktiskt en del att fundera över.
Båda har uppträtt på ett milt sagt sätt underligt vid flertal tillfällen, och märkligt nog skall båda återfinnas i VG:s anteckningsbok av någon anledning.

Edit: att L fanns med i VG:s anteckningsbok skall jag låta vara osagt, eftersom jag inte kan hitta de uppgifterna just nu, men är rätt övertygad om att jag läst det.

Angående BP, är hans alibi morkvällen helt säkerställt? Även om så är fallet är ju hans beteende på den ökända fylleresan med journalisten, ett tecken på att han visste ngt om vem/vilka som kunde tänkas inblandade i mordet, såvida ej journalisten ljugit.
Citera
2012-08-10, 09:50
Bannlyst
[quote=Oraneandblue][quote=Flaxx08]Uppdragsivaren för den här mördartrion ska nog sökas bland storfinansen och då kolla upp folk som gjorde finfina ekonomiska affärer efter mordet.QUOTE]
Kan mycket väl vara så som du säger. Men personligen tror jag kanske att det inte var så viktigt att göra snabba bra affärer. Det kan ju likväl vara någon som vet att de kommer göra bra affärer på lång sikt![/QUOTE

Absolut. Man kan ju särskilt kolla upp personer som stod nära ruinens brant 1985 och som idag vill ha anställda som inte ser saker i svart och vitt och som alltid lyder chefen även om denne påstår att himlen är grön och inte blå. Ett mord på en folkvald statsminister i en demokrati kan ju i allafall bara ha färgen svart.
Senast redigerad av Flaxx08 2012-08-10 kl. 09:53.
Citera
2012-08-10, 09:55
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Angående BP, är hans alibi morkvällen helt säkerställt? Även om så är fallet är ju hans beteende på den ökända fylleresan med journalisten, ett tecken på att han visste ngt om vem/vilka som kunde tänkas inblandade i mordet, såvida ej journalisten ljugit.

Esso Motorhotell i Norrtälje var det va? Och typ sex personer som vittnade om att han var på det danshaket och svängde om.
Citera
2012-08-10, 10:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Påhittad? Ja, det vet ju inte jag. Till skillnad från den unike Jallai har jag tyvärr inte tillstånd att gräva ohämmat i SÄPO.s arkiv. Det var ju tydligen ett par som ägnade sig åt otrohet på Esso motorhotell vid Järva krog som var ute på promenad som iakttog bilarna och bilbytet ca 23.35. Paret måste ha promenerat på en gångväg som löper precis intill påfarten mot Uppsala/Norge från Enköpngsvägen för att ha kunnat iaktta mannen med väska som bytte bil i en rasande fart och som sade "eile" eller "allez"till den andra föraren. Inte så lätt att höra skillnad på tyska "eile" och franska "allez". Uppdragsivaren för den här mördartrion ska nog sökas bland storfinansen och då kolla upp folk som gjorde finfina ekonomiska affärer efter mordet. Men å andra sidan som PU:s poliser har sagt i någon artikel: de måste ha ett erkännande och teknisk bevisning. Gissar att det tyvärr är helt omöjligt.

Någon nämnde för övrigt Securitas i samband med en brand i ett inlägg nyss? 2011 polisanmälde SL Securitas eftersom deras biljettkontrollanter hade tvingats fuska av sina chefer för att tjäna mer pengar. Jag sökte in på Securitas en gång men föll på testerna pga av att jag ALDRIG skulle vara lojal intill döden mot en chef som skulle be mig göra något olagligt/omoraliskt/samvetsfel. ÄR Securitas någon slags modern armé eller? Som drivs av näringslivet?

Om kärleksparet kontaktade polisen samma dag eller en eller annan dag efter mordet och berättade om sina iakttagelser är trovärdigheten högre än om uppgiften nådde polisen långt senare när en mängd tips, korrekta varvade med påhittade, strömmat in ett tag. Om vi utgår från att tipset är riktigt lutar jag mera åt att paret hörde tyska "eile" snarare än franska "allez".

Beträffande Securitas tror jag det företaget är en svensk motsvarighet till amerikanska Black Water.

Var skulle teknisk bevisning komma ifrån ? Om ingen kan förmå Lisbet Palme och Ingvar Carlsson att ta bladet från munnen och heller ingen direkt eller indirekt inblandad träder fram och berättar hur det ligger till kommer palmemordet aldrig klaras upp. Mordutredarna har en oändlig uppförsbacke med ett backkrön som man inte kommer att nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in