2012-04-26, 11:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan en snabb förflyttning från plats A till plats B skett i förvillande syfte när vittnen hörs om vilka personer de sett i grannskapet ? Vittnet X har sett dem på plats B medan vittnet Y påminner sig ha sett dem på plats A vid denna ungefärliga tidpunkt, vittnens klockor är knappast synkroniserande så tidsbestämningen blir ungefärlig, och den som springer fort hinner ganska långt på kort tid. Språngmarschen kan ha skett med avtagna huvudbonader och vittnen kan ha sett tre barhuvade män som sprungit och dessa kan ju ha varit tre andra män. Eller ? Vilket vittne är mest trovärdigt, X eller Y ? Amatörmässigt, visst, men det går att förvilla med enkla medel.
Är det inte lite långsökt? FOlk kan ju föflytta sig ändå snabbare genom att åka med bil tex.

Den här gruppen av tre pesoner som dyker upp i så många fall och som verkade prata tyska synes ha agerat tillsammans under en längre tid innan mordet. Om de gemensamt förflyttade sig snabbt på en parallellgata så var det nog i syfte att byta position. Tror inte de var rädda för att exponera sig. De hade exponerat sig ganska mycket i Gamla Stan tiden innan och även samma dag.

OM det var samma tre personer som sågs i Ulriksdal nära Järva krog, så antyder det att de kanske inte var på väg mot Arlanda, utom möjligen ajle-mannen, utan mer att de skingrade sig, for iväg till bestämda platser.

Det var läraren Anna-Britta som inte ens fick rapportera om männen på Holländargatan, eftersom "ljushåriga inte var aktuella i utredningen". Så om polisen har identifierat dem, så är det ytterst märkligt.
Citera
2012-04-26, 12:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Javisst har man stött på flera vittnesmål om "tre herrar" ett antal gånger när man har skummat igenom lite palmematerial på nätet? Ölvebro ska då enligt Oilerfan ha uppgett i media att de är identifierade men "Utredaren" talar om att han hade fått motsatt information. Det kan ju tala för att männen verkligen blev identifierade men att identiteteterna (eller deras ärende i Sverige) är "känsligt" av okänd anledning.

Ja, det verkar ju som att alla uppgifter som kan föra Mop närmare mål enkom av den anledningen hamnar i den sekretessbelagda högen. Ett konsekvent tillvägagångssätt inom polisen och svårt att dyrka upp. Men detta förfarande är i sitt tankesätt inte unikt, det påminner om felaktigheter som begåtts i annan offentlig verksamhet, då besvärliga frågor i enskilda fall regelmässigt inte kommenteras annat än principiellt. Ju mer av sekretessbelagt som förekommer i ett samhälle ju mer förflackad blir demokratin i dessa samhällen. Och som last resort, åtminstone om MOP, tillgrips uppfattningen att allmänheten ändå inte tål att höra sanningen.

Citat:
Det är ju lite märkligt att en polisman går ut idag 2012 och berättar att han var tipsaren om Bofors. Visst, vid första påsynen kan jag tycka att både hans och Jallais avslöjanden är BRA för vår demokrati, men jag är inte helt säker på att det idag 2012 bara handlar om att avslöja en svensk "varböld" av politiska hemligheter kring vapenaffärer och svensk militär underrättelsetjänst. Det kan ju också handla om något ännu större och då är det kanske inte så "bra" eftersom man inte vet vad det isåfall handlar om. Det kan ju vara en slags "attack" i syfte att skada/förändra landet också på ett eller annat sätt. Om det skulle vara så vill man ju helst veta vem "avsändaren" av dessa nya avslöjanden är liksom...

Intressant att se vad det landar i. Börjar det läcka brukar det fortsätta läcka om ingen försöker täta, och tätningsförsök kanske inte sker obemärkt ?
Citera
2012-04-26, 12:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är det inte lite långsökt? FOlk kan ju föflytta sig ändå snabbare genom att åka med bil tex.

Jag har inte förbisett det alternativet, men genom förflyttning i bil har du ytterligare ett identifierbart objekt som bestämt kan kopplas till någon av bilarna vid Scandic, vilket stärker antagandet om inblandning. Men avsikten med mitt exempel var att visa att en rask språngmarsch mellan två platser inte nödvändigtvis behöver vara höjden av amatörism. Ett exempel bara, ingen teori.
Citera
2012-04-26, 12:55
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Det är ju lite märkligt att en polisman går ut idag 2012 och berättar att han var tipsaren om Bofors. Visst, vid första påsynen kan jag tycka att både hans och Jallais avslöjanden är BRA för vår demokrati, men jag är inte helt säker på att det idag 2012 bara handlar om att avslöja en svensk "varböld" av politiska hemligheter kring vapenaffärer och svensk militär underrättelsetjänst. Det kan ju också handla om något ännu större och då är det kanske inte så "bra" eftersom man inte vet vad det isåfall handlar om. Det kan ju vara en slags "attack" i syfte att skada/förändra landet också på ett eller annat sätt. Om det skulle vara så vill man ju helst veta vem "avsändaren" av dessa nya avslöjanden är liksom...

Är Jallai en del i en sån "attack" menar du då? Eller vad menar du egentligen?
Citera
2012-04-26, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Är Jallai en del i en sån "attack" menar du då? Eller vad menar du egentligen?

Har ingen aning tyvärr! Men jag tycker Jallai är en riktigt ful jävel som med tydlig älskvärdhet (och under juristers översyn) porträtterar fram en lätt igenkännlig f.d statsminister som alkoholiserad vare sig denne är det eller ej. Jallai borde skämmas.,
Citera
2012-04-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tror som du med Skandiahuset, symbolik och mystik. Men vad betyder WGG?

WGG = Wallingatsgänget, den grupp om drygt 15 poliser med naziböjelser som hade
en klubblokal på Wallingatan 34, hos WACL och Baltiska kommittén. De bedrev en,
tyvärr outredd, olovlig kårverksamhet och var med stor sannolikhet de som stod
för logistiken; spaning, samband och stöd vid MOP. Med tanke på "Blut und Boden"
i deras föreställningsvärld är det svårt att tro på en kurd eller annan icke-arier som
GM. Det hade varit en alltför stor vanära för dem under deras hedersuppdrag.
Citera
2012-04-26, 14:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Har ingen aning tyvärr! Men jag tycker Jallai är en riktigt ful jävel som med tydlig älskvärdhet (och under juristers översyn) porträtterar fram en lätt igenkännlig f.d statsminister som alkoholiserad vare sig denne är det eller ej. Jallai borde skämmas.,

I fablernas värld är allting tillåtet, tycks det. Jallai drar fördel av sitt förflutna och besitter antagligen aktningsvärd kunskap inom det område han tidigare verkat och där hans romaner tilldrar sig, men han har ingen aning i vilket vädersträck lösningen på fallet Palme ligger. Inte en dorf, det är ett skämt. Har inte läst några böcker av vare sig Jallai eller andra, men på din beskrivning låter hinten om en alkoholiserad OP som direkt osmaklig. Respektlöst. Hur fan kan man sälja böcker med slikt innehåll .. Tycker en del av skuggan faller på bokförlaget.
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-26 kl. 14:28.
Citera
2012-04-26, 14:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Tack. Då vet jag vad jag ska göra i kväll —
Öcalan och Palmemordet ...

Har studierna - "Öcalan och Palmemordet" - resulterat i en mogen åsikt ? Ett delbetänkande ?
Citera
2012-04-26, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har studierna - "Öcalan och Palmemordet" - resulterat i en mogen åsikt ? Ett delbetänkande ?
Mycket relevant iakttagelse och fråga. Det jag kan säga är att jag fortfarande "tar del av" och s.a.s. just delbetänker ärendet.

En tillhandahållande åsikt i klar form finns dessvärre ännu ej.

Det som kan sägas, tycker jag, tills vidare, är att Öcalans tankegång/utsaga då (2009) om att
"den enda som inte tagit ställning mot kurder och PKK var Olof Palme" – för mig är tämligen anmärkningsvärd.
Ser du det också så som Öcalan ger uttryck för?
Citera
2012-04-26, 15:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Det som kan sägas, tycker jag, tills vidare, är att Öcalans tankegång/utsaga då (2009) om att
"den enda som inte tagit ställning mot kurder och PKK var Olof Palme" – för mig är tämligen anmärkningsvärd.
Ser du det också så som Öcalan ger uttryck för?

Jag tror Öcalans utsaga 2009 om förhållandet mellan Sverige under OP och PKK var tal mot bättre vetande i förhoppning att församlingen han talade inför inte kände till eller hade glömt att Sverige under OP var det första västland, t.o.m. före Tyskland, som terroriststämplade PKK. Har drag av "Arkelsten" som påstod att högern varit starkt drivande i frågan om kvinnlig rösträtt.
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-26 kl. 15:36.
Citera
2012-04-26, 15:36
Medlem
Information och sanningar.

MBoudine har outat sig som vetenskapsman och gjort ett inlägg med en förmodan att man med abstrakt matematik skulle kunna bevisa att de tillgängliga informationerna inte kan leda till att mordet på Olof Palme klaras upp. Inlägget är lite slarvigt men föranleder en del frågor: vad kan göras med information? Kan matematik användas för att analysera vittnesmål generellt? Osv.

I tråden har jag hittat flera intressanta attityder till information:

Vad jag lärt mig är att man skall lyssna på alla... en till synes tokig rättshaverist kan ha viktiga uppgifter som misstolkas eller som försvinner i utsvävande teorier och den mest seriöse kan ha hamnat fel ändå. Viktigt är dock att man dels värderar vittnesmål korrekt dels tar sin utgångspunkt i hard facts i form av tekniska bevis. Uddis(s)

Det finns alltid mer att finna ut..........om man verkligen vill. Klippo

Eftersom en allmän diskussion om detta ganska snabbt blir off topic har jag startat en tråd där den som vill kan diskutera sådana och liknande frågor: Matematiken och förnuftet.
Citera
2012-04-26, 16:36
Medlem
KimNeilJungs avatar
Diskussioner om andra användare är inte trådens ämne.

//mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in