2012-02-14, 10:58
Medlem
Boboslacke,

Nej, jag vet verkligen varken ut eller in. Allt jag läst hittills gör inte att jag tror mer på det ena eller det andra. Jag tror att Harry Scheins uttalande rymmer väldigt mycket om man reflekterar över det. Först tyder det ju på att han har vissa insikter (bakgrunden till mordet alltför kontroversiellt) och sedan att det utesluter en ensam galning.

Jag tror absolut att detta mord kommer att lösas. Kanske blir det något överraskande.

Om jag skall vara ärlig så tror jag att Borgnäs, Wall och Jallai spekulerar precis som vi.

Skulle du vilja ha vänligheten att ange tre nya fakta som tillkommit de tre senaste åren.
Citera
2012-02-14, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Boboslacke,

Nej, jag vet verkligen varken ut eller in. Allt jag läst hittills gör inte att jag tror mer på det ena eller det andra. Jag tror att Harry Scheins uttalande rymmer väldigt mycket om man reflekterar över det. Först tyder det ju på att han har vissa insikter (bakgrunden till mordet alltför kontroversiellt) och sedan att det utesluter en ensam galning.

Jag tror absolut att detta mord kommer att lösas. Kanske blir det något överraskande.

Om jag skall vara ärlig så tror jag att Borgnäs, Wall och Jallai spekulerar precis som vi.

Skulle du vilja ha vänligheten att ange tre nya fakta som tillkommit de tre senaste åren.

1, Skottordning och vapen lutar allt mer mot ett annat scenario än det officiella vilket pekar bort från rövare, gangsters och galningar men antyder att utredningen kan ha manipulerats inte bara när det gäller att påverka vittnen att anpassa sina historier till CP spåret.

2, CP är i grunden avförd (och därmed andra GM i samma kretsar) och det har erkänts av gamla utredare som trodde på spåret (bla Tommy L och Krusell), åklagare mfl tack vare GW och Wall i första hand.

3, Jallai har med trovärdighet fått gamla Säpochefer att tala (fast inte helt ur skägget) som en spinoff till sitt arbete med utgångspunkt i DC3 affären och sin forskning som lett till två romaner och en tredje på väg. Stöds av andra källor indirekt. T ex "det grå Brödraskapet" och Borgnäs kontakter. Här utpekas grupper inom militär underrättelsetjänst som möjligt inblandade.

Detta har lett till att vi kan anta att mordet var organiserat och utfört välorganiserat och utstuderat men en bred bas i den svenska maktelitens inre rum. Att utredningen systematiskt manipulerats och tillrättalagts för att hindra att sanningen avtäcks. Det ställer också tidigare konspirationsteorier och eventuellt inblandade eller mystiskt agerande personer i ett nytt ljus och pekar ut att vi måste söka andra vägar för att nå visshet och motivera insatta att bidra med sitt.

Det är detta jag tar min utgångspunkt i för vidare funderingar... kring vad som kan utläsas av ev MO och kring desinformationsspridning och turer i utredningen.

Kan vi hitta mer... ja jag tror det.... jag har en möjlig hypotes som behöver utveckas och granskas...
Senast redigerad av boboslacke 2012-02-14 kl. 11:35.
Citera
2012-02-14, 11:36
Medlem
Som kallad privatspanare kan jag ju säga att jag inte vet speciellt mycket om Palmemordet. Jag har inte läst annat än vissa vittnesförhör och vissa andra personers resonemang om fallet. Det finns ju väldigt lite som kommit ut som står utom allt tvivel, runt skeendet före och efter mordet. Inte ens exakt klockslag verkar ju finnas, om man läser utskrifter och hör ljudupptagningarna.

Att från det lägga fram sanningen en omöjlighet utan att mycket mer kommer fram som kan ställas utom allt rimligt tvivel, som det heter när saker och ting klarnat. Vi har alla våra teorier byggda på delar av andra teorier om fallet. En del vill ju ha det till att Palme sköts framifrån, att han sköts från ett hustak på långt håll, ingen går upp bakom statsministern och skjuter ner honom var den teorins utgångspunkt. Saken var ju den att Palme inte hade livvakter den kvällen, han rörde sig som vilken person i allmänheten som helst.

Vi förkastar en del av varandra teorier till förmån för någon annan version. Utan att egentligen ha något på fötterna som säger att den egna teorin är bättre än någon annan.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2012-02-14 kl. 12:09.
Citera
2012-02-14, 12:02
Medlem
Vad man kan utläsa av eventuellt MO när det gäller Palmemordet.

Själva attentatet säger inte mycket mer än att det var relativt kompetent utfört, att vapnet ej kunnat hittas eller identiferas och att GM uppträder rationellt men ser man i ett större perspektiv kanske man kan utläsa en del.

GM dyker upp just där mordet sker och observeras ingen annan stans vare sig före eller efter mordet. Denne kan inte heller vara den som iakttagits "följa" OP från bion och samtidigt som GM träder in går skuggorna upp i rök.

GM försvinner på ett sätt som antyder att han kan ha haft support i flykten med gömställen och eller undantransport och kanske viss logisktik när det gäller vapen.

Ganska snabbt sprids villospår. T ex samtalet till ambassadtjänstemannen.

Slutsatsen är att det handlar om en kompetent konspiration organiserad med olika funktioner. Spaningsgrupp (aktiv över en längre tid), Aktionsgrupp, Logistikgrupp uppbackat av desinformationsspridning, med lokal anknytning/kunskap och fackmannamässigt genomförande och diskretion. Detta är MO:t inte valet av plats och vapen som kan vara styra av andra omständigheter och tillfälligheter.

Vilka kan vara kapabla och motiverade att genomföra sådant och har uppdragsgivare som kan påverka utredning och politiker? Finns det några ideer annat än t ex Anders Elmqvists spekulationer kring sydafrikanska diffusa intressen?
Citera
2012-02-14, 12:45
Medlem
GM dyker upp just där mordet sker och observeras ingen annan stans vare sig före eller efter mordet. Denne kan inte heller vara den som iakttagits "följa" OP från bion och samtidigt som GM träder in går skuggorna upp i rök.

Är det detta något gåtfulla förhållande som talar för ett möte?!
Citera
2012-02-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Är det detta något gåtfulla förhållande som talar för ett möte?!

Det är det som somliga tolkar att OP stämt möte eller letts dit men det finns just inget som stödjer det i övrigt. Ensamgalningteorierna bygger ju på att det var en tillfällighet då det inte går ihop att en förföljare skulle klarat det ensam. Alternativet är att det är inövat noga och kan säga något om hur man jobbade och kompetensen och kanske indikera vilka som kan ha haft sådan kompetens.

Eftersom skuggor som rapporteras från promenaden bara några hundratals meter bort dels har avvikande signalement och som verkar gått upp i rök där och inte återfinns bland vittnena kring mordplatsen tyder det på ett MO där man dragit undan spaning medvetet och placerat ut GM vid platsen bara någon eller några minuter före skotten för att ett tillfälle yppades och GM skulle exponeras så lite som möjligt. Det betyder också att man bör ha förfogat över trådlösa kommunikationer i någon form.

Om man tror på Dekorimamannen och dennes kompanjon så har ju även de försvunnit från platsen hastigt och omärkligt samtidigt som GM dyker upp ur intet. Känns som att det kan vara del av ett systematiskt och genomtänkt agerande som är inövat om det stämmer.
Citera
2012-02-14, 22:43
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Många går vid 60.

Har fått veta av anonym källa att Lars Nilsson gick i pension vid 55.
Dåvarande pensionsåldern för kompaniofficerare.
Citera
2012-02-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Precis min tanke. Det är mycket möjligt och till och med troligt att lösningen finns rätt framför oss. Gäller bara veta var.

Förstår inte hur man kan gnälla över samma "gamla skpåmat", det ligger ju lite i brottets natur att man måste diskutera om och om igen efter såhär många år.
Kanske lösningen redan finns i tråden.

Imponerande arbete och tid många här lägger ner. Själv följer jag tråden med intresse men kan tyvärr inte tillföra så mycket. Men en sak kanske jag kan tillföra er proffs, och det är saker ni k a n s k e inte tänkt på:

* En polis spydde när han tagit upp jakten på GM. Vet vi att han verkligen spydde? Eller sa han det bara för att "täcka upp" en ev GM spya? Vet inte hur DNA teknik fungerade då men en spya i GM ev flyktväg borde varit intressant.

* Många inlägg här handlar om en hitmans Palmehat. Tänk om GM handlade på uppdrag att skjuta nån men inte visste att det var Palme..?
Citera
2012-02-15, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
En polis spydde när han tagit upp jakten på GM. Vet vi att han verkligen spydde? Eller sa han det bara för att "täcka upp" en ev GM spya? Vet inte hur DNA teknik fungerade då men en spya i GM ev flyktväg borde varit intressant.

Har också tänkt på detta och tanken nuddade vid nyopererade CGÖ...det är f ö vanligt att man spyr efter att man har skjutit någon för första gången, även om man "gillar" det.
Citera
2012-02-15, 17:40
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ingen skillnad på detta och t ex Durgedurgs lånade luftslott.

Nä det handlar precis som i Durgedurgs fall om att söka personer som redan är kända i olika tillgängliga publikationer för att skapa en illussion av kunskap och kompetens och kanske för att ta kontroll i debatten.

Kan ni inte se det lilla faktum som GH´s försvunna vapen så är ni inget annat än Lo-o-ome-ade
id-oter.

Pröva bortse en liten sekund från CGÖ och dom spåren som aldrig kommer leda till mer än spekulationer.

Eller nää.... ni kommer TROLIGEN ALDRIG bortse från dom realistiska faktorerna.

PU Letar idag efter 5 vapen. och GH´s vapen tillhör en av dom.. det gör honom intressant.
Lika intressant som dom 4 övriga vapnen.. Vars vapen INTE tillhör någon i polisspåret!!

Därav kan man fylla slottet med mer än luft!
Citera
2012-02-15, 18:22
Medlem
deadzantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Har också tänkt på detta och tanken nuddade vid nyopererade CGÖ...det är f ö vanligt att man spyr efter att man har skjutit någon för första gången, även om man "gillar" det.

Samma tanke har följt mig också. Jag skriver sällan i tråden men följer den. Att polisen som spydde, CGÖ och dessutom en i denna tråd, känd politiker, alla var med i samma skytteklubb gör givetvis att man höjer på ögonbrynen.
Citera
2012-02-15, 18:26
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Kan ni inte se det lilla faktum som GH´s försvunna vapen så är ni inget annat än Lo-o-ome-ade
id-oter.

Pröva bortse en liten sekund från CGÖ och dom spåren som aldrig kommer leda till mer än spekulationer.

Eller nää.... ni kommer TROLIGEN ALDRIG bortse från dom realistiska faktorerna.

PU Letar idag efter 5 vapen. och GH´s vapen tillhör en av dom.. det gör honom intressant.
Lika intressant som dom 4 övriga vapnen.. Vars vapen INTE tillhör någon i polisspåret!!

Därav kan man fylla slottet med mer än luft!

Haha, du är bra rolig du. Och din nästan sjukliga besatthet av GH fortsätter ser jag...Snacka om att sjunka lågt!

CGÖ med flera är inte bara spekulationer, det är konkreta indicier det handlar om, vilket du helt väljer att blundar för. Istället så väljer du att följa fullständigt okunniga luftgubbar som Paul Smith.

Där kan man verkligen snacka om att bygga luftslott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in