Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Boboslacke,
Nej, jag vet verkligen varken ut eller in. Allt jag läst hittills gör inte att jag tror mer på det ena eller det andra. Jag tror att Harry Scheins uttalande rymmer väldigt mycket om man reflekterar över det. Först tyder det ju på att han har vissa insikter (bakgrunden till mordet alltför kontroversiellt) och sedan att det utesluter en ensam galning.
Jag tror absolut att detta mord kommer att lösas. Kanske blir det något överraskande.
Om jag skall vara ärlig så tror jag att Borgnäs, Wall och Jallai spekulerar precis som vi.
Skulle du vilja ha vänligheten att ange tre nya fakta som tillkommit de tre senaste åren.
1, Skottordning och vapen lutar allt mer mot ett annat scenario än det officiella vilket pekar bort från rövare, gangsters och galningar men antyder att utredningen kan ha manipulerats inte bara när det gäller att påverka vittnen att anpassa sina historier till CP spåret.
2, CP är i grunden avförd (och därmed andra GM i samma kretsar) och det har erkänts av gamla utredare som trodde på spåret (bla Tommy L och Krusell), åklagare mfl tack vare GW och Wall i första hand.
3, Jallai har med trovärdighet fått gamla Säpochefer att tala (fast inte helt ur skägget) som en spinoff till sitt arbete med utgångspunkt i DC3 affären och sin forskning som lett till två romaner och en tredje på väg. Stöds av andra källor indirekt. T ex "det grå Brödraskapet" och Borgnäs kontakter. Här utpekas grupper inom militär underrättelsetjänst som möjligt inblandade.
Detta har lett till att vi kan anta att mordet var organiserat och utfört välorganiserat och utstuderat men en bred bas i den svenska maktelitens inre rum. Att utredningen systematiskt manipulerats och tillrättalagts för att hindra att sanningen avtäcks. Det ställer också tidigare konspirationsteorier och eventuellt inblandade eller mystiskt agerande personer i ett nytt ljus och pekar ut att vi måste söka andra vägar för att nå visshet och motivera insatta att bidra med sitt.
Det är detta jag tar min utgångspunkt i för vidare funderingar... kring vad som kan utläsas av ev MO och kring desinformationsspridning och turer i utredningen.
Kan vi hitta mer... ja jag tror det.... jag har en möjlig hypotes som behöver utveckas och granskas...