2012-01-19, 10:52
Medlem
Inlägg 23637
Man kan ju ta alla Walkie-Talkie observationer med en nypa salt, inklusive komikerns Robert Gustavsson observation utanför bio Grand, eller så kan man se dom finska flickornas observation som den sista observationen i kedjan.

Att kvinnor är fega och ljuger det vet vi och speciellt finska kvinnor, ljuga är nog det som kvinnor är bäst på. Sega och trötta är dom också, man får alltid vänta på dom.
Men hur mycket jag än tänker så hittar jag ingen anledning till varför dom finska flickorna ska koka ihop en sådan här story, komma med i tidningen och tjäna massa pengar kanske, någon slags hämnd mot personen som stått där i Dekorimahörnet, eller varför inte dom 50 miljonerna.

Finns det då någonting som stämmer i deras berättelse, jag tycker det.
Tycker du att det finns något stämmer i deras berättelse?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Deras beteende tyder knappast på att dom hittat på det hela.
Deras vittnesmål borde utretts ordentligt. Men dom kan, efter sju år, minnas fel om tiden och varit vid mordplatsen ex 2250, 2300 eller 2310. Det innebär inte att jag misstror deras uppsåt.
Robert Gustafsson och och flera av de som sett Walkie talkiemän har lämnat sina uppgifter timmar ,dagar eller kanske någon vecka efter mordet. De allra flesta möts av ointresse från PU.
Thelestam som ser bilen på Drottninggatan lämnar sina uppgifter så fort hon kan för att sedan ignoreras av PU.
Strömbäck-Larsson som gör iaktagelser i gamla stan utsätts för vad man närmast kan kalla förtal, då hon trots att hon lever under ordnade förhållanden, pekas ut som bag-lady.

I de finska flickornas fall är det just tidsrymden som gör att de kan minnas fel . Tycker experter på vittnesbedömningar är ganska eniga om att gäller få in uppgifterna så snart som möjligt efter att ett brott skett.

Du har en minst sagt trist bild av finskä kvinnor. De finskor jag jag träffat är charmiga , glada , ofta sexiga och härliga på alla sätt och vis.
Det enda vi ska ta med en nypa salt är det jag skrev om finska kvinnor, kvinnor generellt, eller hur.

Mycket tragiskt att all tror på Walkie-talkiemän här och där, men när det kommer till dom finska flickorna blir dom totalt sågade. Alla säger att dom finska flickorna ljuger, dom måste ha varit där någon annan tid, en annan dag, ett annat år, men inte då Olof sköts, varför är det så.
Det beror på att Björn Gustavsson vinner med hästlängder i trovärdighet över ett par stackars båtflyktingar från Finland, så även alla andra vita observationer av Walkie-talkies.

Se det så här; Dom finska flickorna kunde nog läsa att deras trovärdighet var låg, se på dig själv som dömer ut dom, och var nog extremt rädda för eventuella repressalier.
Citera
2012-01-19, 11:20
Medlem
ROBERT Gustafsson. Vittne som träder fram efter sju år måste väl ifrågasättas lite extra. Men självklart borde det blivit utrett. Nån som kan förklara en gång för alla att de har pekat ut AA ? Vad jag förstår så har Alsen visat foto av AA på gymmet som sen folk har namngett där. Men har även flickorna pekat ut honom på foto ? Vet bara att de har sagt att det är en finne som brukar träna på gymmet. Har jag missat nåt ?
Citera
2012-01-19, 11:57
Bannlyst
Det finns ingenting i finskornas historia som talar för att den skulle vara påhittad.

Tvärtom finns det flera detaljer som klart stärker trovärdigheten. För de första var flickorna inte överens om vilken film de sett vilket tyder på att de inte har snackat ihop sig, något som varit att förvänta om de mytade. För det andra har flickorna inte gjort det lätt för sig genom att beskriva en svart rock/blå dunjacka med långpipigt vapen som blivit de offentliga uppgifterna rörande GM. Istället har de beskrivit en man med brun skinnjacka och ett litet blankt vapen. Förutom de finska flickorna har totalt fyra vittnen till (Sigge med polare, Jan Nilsson och en taxichauför) sett en man med brun skinnjacka i området varav en (taxichauffören) sett han prata i walkie-talkie.

Vad är oddsen för att flickorna sju år efter mordet får för sig att fabulera och sen lyckas pricka in en person som enligt flera andra vittnen faktiskt befann sig i området med walkie-talkie??

Borgnäs beskriver deras berättelse som "klart och redigt berättad" och verkligen ingen fantasi. Varför de inte trädde fram tidigare är öppet för debatt men vi lär enas om att det är högst osannolikt att de ljuger. En av flickorna flyttade till Norrland och de tappade kontakten efter 1993. Inte omöjligt att de blivit hotade likt Anér blev.

Vad menar ni med att flickorna sett en person till???

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
ROBERT Gustafsson. Vittne som träder fram efter sju år måste väl ifrågasättas lite extra. Men självklart borde det blivit utrett. Nån som kan förklara en gång för alla att de har pekat ut AA ? Vad jag förstår så har Alsen visat foto av AA på gymmet som sen folk har namngett där. Men har även flickorna pekat ut honom på foto ? Vet bara att de har sagt att det är en finne som brukar träna på gymmet. Har jag missat nåt ?

Flickorna har inte pekat ut Avsan. Det har inte fått chansen men de beskriver en person 8 år äldre än Avsan som snackade finska vilket AA inte gjorde. Jag är inte helt säker på att det är han.
Senast redigerad av Acech 2012-01-19 kl. 12:02.
Citera
2012-01-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det finns ingenting i finskornas historia som talar för att den skulle vara påhittad.

Tvärtom finns det flera detaljer som klart stärker trovärdigheten. För de första var flickorna inte överens om vilken film de sett vilket tyder på att de inte har snackat ihop sig, något som varit att förvänta om de mytade. För det andra har flickorna inte gjort det lätt för sig genom att beskriva en svart rock/blå dunjacka med långpipigt vapen som blivit de offentliga uppgifterna rörande GM. Istället har de beskrivit en man med brun skinnjacka och ett litet blankt vapen. Förutom de finska flickorna har totalt fyra vittnen till (Sigge med polare, Jan Nilsson och en taxichauför) sett en man med brun skinnjacka i området varav en (taxichauffören) sett han prata i walkie-talkie.

Vad är oddsen för att flickorna sju år efter mordet får för sig att fabulera och sen lyckas pricka in en person som enligt flera andra vittnen faktiskt befann sig i området med walkie-talkie??

Borgnäs beskriver deras berättelse som "klart och redigt berättad" och verkligen ingen fantasi. Varför de inte trädde fram tidigare är öppet för debatt men vi lär enas om att det är högst osannolikt att de ljuger. En av flickorna flyttade till Norrland och de tappade kontakten efter 1993. Inte omöjligt att de blivit hotade likt Anér blev.

Vad menar ni med att flickorna sett en person till???

Flickorna har inte pekat ut Avsan. Det har inte fått chansen men de beskriver en person 8 år äldre än Avsan som snackade finska vilket AA inte gjorde. Jag är inte helt säker på att det är han.
Du har helt rätt Acech, det är flera vittnen som säger att GM hade helt andra kläder än den tolkningen som har gjorts hitintills, d.v.s. rock-huvudbonad eller C.P. versionen-täckjacka.

Dom finska flickorna säger; skinnjacka/barhuvad.
Limosinförare Jan Nilsson; skinnjacka/barhuvad.
Hans Johansson: skinnjacka/barhuvad.
Åke Svensson; Mörk jacka/huvudbonad-tveksam.
Cecilia Anderstedt; täckjacks liknande jacka/huvudbonad-tveksam.
Leif Ljungqvist; täckjacka/barhuvad
Jan Andersson; skinn-rock?/barhuvad
Stig Engström; jacka/barhuvad
Lisbeth Palme?; jacka/barhuvad opålitlig vittne

Dom finska flickorna är inte ensamma om skinnjacka och barhuvad GM.
Det är hög tid att omvärdera klädseln GM hade på sig.

Det intressanta med flickornas berättelse är att dom säger att Dekorimamannen håller
vapnet i vänster hand.
http://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4&feature=player_embedded
Om du prövar själv så blir det svårt att träffa Lisbeth parallellt ut med hennes skuldror
om du håller vapnet i höger hand, du får vinkla handen eller hela armen närmare
75-80 grader ut mot Sveavägen för att få den träffen.
Om du däremot håller vapnet i vänster hand mot kroppen-10grader utanför kroppen och inte flashar omkring med det, pekar vapnet ut mot Sveavägen, den parallella träffen på Lisbeths rygg blir då mer naturlig. Testa själv.
Senast redigerad av sovvandring 2012-01-19 kl. 13:37.
Citera
2012-01-19, 14:12
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Du har helt rätt Acech, det är flera vittnen som säger att GM hade helt andra kläder än den tolkningen som har gjorts hitintills, d.v.s. rock-huvudbonad eller C.P. versionen-täckjacka.

Varför ljuger du för? Du har av ovanstående inlägg att döma inte ens orkat dig igenom förhören, utan du bänder, förvränger och tolkar dem på ditt eget klärvoajanta sätt för att det ska passa dina syften.

Tragiskt...
Citera
2012-01-19, 14:21
Bannlyst
Citat:

Läs förhören (och mitt inlägg...) en vända till och läs noggrant så får du en sammanhängande bild av hur allting gått till. Sammanfattningsvis rör det sig om flera olika personer och personer som sett varandra. Däremot kan alla göra missar speciellt i ett så invecklat ärende och det finns ingen anledning att sätta dig på ignore eller kalla dig någonting otrevligt för det.

Vittnesförhören: http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Rekonstruktion: http://www.youtube.com/watch?v=k1tjKvOEpXs

Mitt inlägg handlade om Dekorimamannen som inte var mördaren....
Citera
2012-01-19, 14:22
Medlem

Dom finska flickorna är inte ensamma om skinnjacka och barhuvad GM.
Det är hög tid att omvärdera klädseln GM hade på sig.

Det intressanta med flickornas berättelse är att dom säger att Dekorimamannen håller
vapnet i vänster hand.
http://www.youtube.com/watch?v=FzM8w...layer_embedded
Om du prövar själv så blir det svårt att träffa Lisbeth parallellt ut med hennes skuldror
om du håller vapnet i höger hand, du får vinkla handen eller hela armen närmare
75-80 grader ut mot Sveavägen för att få den träffen.
Om du däremot håller vapnet i vänster hand mot kroppen-10grader utanför kroppen och inte flashar omkring med det, pekar vapnet ut mot Sveavägen, den parallella träffen på Lisbeths rygg blir då mer naturlig. Testa själv.
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Varför ljuger du för? Du har av ovanstående inlägg att döma inte ens orkat dig igenom förhören, utan du bänder, förvränger och tolkar dem på ditt eget klärvoajanta sätt för att det ska passa dina syften.

Tragiskt...
Nej, jag ljuger inte, det är hämtat från Polisens spaningsuppslag i grövre brottsmål rörande Olof Palmemordet.
Berätta för mig var jag ljuger!
Citera
2012-01-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det har du rätt i. Åklagarna var med hela tiden, åtminstone efter Holmér. Jörgen Almblad var kanske den som dribblade allra mest med vittnen i fallet med Walkie talkie- männen

Tro mig. Det fanns Åklagare som reagerade och de blev utbytta liksom de polischefer som inte gjorde som de blev tillsagda. Detta inkluderar Säpochefer och utredare inom Säpo samt domare.

Namnet jag nämner är centralt och innehåller kopplingen direkt in i Partiets inre kretsar ända till Bodström. Hon höll själv i förnyade förhör med centrala vittnen till mordet som innebar att deras minnesbilder kraftigt förvanskades. Det är synnerligen ovanligt och anmärkningsvärt. De som varit inblandade där och drivit CP spåret som galna hundar samt mörkat allt som heter ens antydningar om konspirationer. I nationens intresse? De har till och med genom Bodström drivit det därhän att mordet aldrig skall preskriberas och leva under ständig förundersökningssekretess genom att införa en lag som verkar retroaktivt dvs bakåt i tiden vilket är mycket ovanligt och tvivelaktigt. Vilka är motiven till att partiets inre kretsar till varje pris vill att utredningen inte går till botten med det här, stoppa huvudet i sanden och sluta leden och låta en havererad utredning sitta och rulla tummarna?

Vi har också sett aktiva inom IB lägga sig i mordets lösning med olika teorier och försök att snärja CP. Att IB stod Partiet nära vet vi från t ex sjukhusspionaffären etc.

Är de kanske i själva verket högerextrema Palmehatare? Sydafrikanska kollaboratörer och rasister? Sympatisörer till en enskild galning som de skyddar? Nej det låter väl inte så troligt! Därmed faller en hel del teorier bara på det hindret.

Möjligen finns där aktiva sionister och sympatisörer till den Israeliska staten inom partiet och personer som står nära västliga underrättelsetjänster men det måste väl vara väldigt speciella omständigheter när ett parti kollektivt och under lång tid inte vill utreda mordet på sin ledare seriöst och att de får stöd för det av sina politiska antagonister.
Citera
2012-01-19, 22:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tro mig. Det fanns Åklagare som reagerade och de blev utbytta liksom de polischefer som inte gjorde som de blev tillsagda. Detta inkluderar Säpochefer och utredare inom Säpo samt domare.

Namnet jag nämner är centralt och innehåller kopplingen direkt in i Partiets inre kretsar ända till Bodström. Hon höll själv i förnyade förhör med centrala vittnen till mordet som innebar att deras minnesbilder kraftigt förvanskades. Det är synnerligen ovanligt och anmärkningsvärt. De som varit inblandade där och drivit CP spåret som galna hundar samt mörkat allt som heter ens antydningar om konspirationer. I nationens intresse? De har till och med genom Bodström drivit det därhän att mordet aldrig skall preskriberas och leva under ständig förundersökningssekretess genom att införa en lag som verkar retroaktivt dvs bakåt i tiden vilket är mycket ovanligt och tvivelaktigt. Vilka är motiven till att partiets inre kretsar till varje pris vill att utredningen inte går till botten med det här, stoppa huvudet i sanden och sluta leden och låta en havererad utredning sitta och rulla tummarna?

Vi har också sett aktiva inom IB lägga sig i mordets lösning med olika teorier och försök att snärja CP. Att IB stod Partiet nära vet vi från t ex sjukhusspionaffären etc.

Är de kanske i själva verket högerextrema Palmehatare? Sydafrikanska kollaboratörer och rasister? Sympatisörer till en enskild galning som de skyddar? Nej det låter väl inte så troligt! Därmed faller en hel del teorier bara på det hindret.

Möjligen finns där aktiva sionister och sympatisörer till den Israeliska staten inom partiet och personer som står nära västliga underrättelsetjänster men det måste väl vara väldigt speciella omständigheter när ett parti kollektivt och under lång tid inte vill utreda mordet på sin ledare seriöst och att de får stöd för det av sina politiska antagonister.

Claes Zeime och KG Svensson var två åklagare som försökte håll Holmer stången. Dom hade det inte lätt genom det stöd Holmer hade från Sten Wickbom och i sista änden Ingvar Carlsson.

Kan vara ide att påminna om vilka som jobbade hos minister Wickbom på Justietiedepartementet och höll Holmer om ryggen.
Statssekreterare Harald Fälth, därefter ambassadör i vapenköpande länder som Indonesien och Tjeckien.
Departmentsråden Klas Bergenstrand och Kurt Malmström sedemera SÄPO-chefer.
Rättschef Johan Munck.
Och en ung Politiskt sakkunnig gosse vid namn Per Nuder.

Hela gänget kickades av Anna-Greta Leijon när hon tog över Justitieministerposten efter Stig Berglings rymling. Hon hade dock gamla bindningar till Ebbe Carlsson så frågan är hur stor förbättringen blev för en sund mordutredning.
Citera
2012-01-20, 16:01
Medlem
Grandiosos avatar
Hittade ett gammalt tidningsurklipp från Expressen 16 oktober 1990 med en artikel som
jag tänke jag kunde återge några delar ur och som knyter an lite till "landsförrädartänket."
Inget nytt, inte alls, men kan ju vara värt att påminna om:

"KGB försökte värva Palme"

KGB försökte värva Olof Palme som agent. Bakom påståendet står den avhoppade KGB-mannen
Oleg Gordievskij - under flera år perioder stationerad på Sovjetunionens ambassad i
Köpenhamn - med en täckbefattning som diplomat.
Förre APN-journalisten Nikolaj Nejland utpekas som ansvarig för försöken att snärja
Palme. Oleg Gordievskij gör avslöjandet om KGB:s försök att värva dåvarande statsminister
Olof Palme i sin bok "KGB: The Inside Story".

Oleg Gordievskij är en man med djup insikt i den sovjetiska underrättelsetjänsten KGB:
operationer riktade mot de skandinaviska länderna och Storbritannien. Han tillhörde sjätte
avdelningen och var under två perioder mellan åren 1966 och 1978 stationerad i Köpenhamn.
Men redan i början av 1970-talet blev han dubbelagent för danska och brittiska underrättelse-
tjänsterna. Han hoppade av till väst 1985.

Enligt Gordievskijs beskrivning blev KGB intresserad av Olof Palme när han tog över
statsministerstolen efter Tage Erlander 1969.
Det fanns mycket i Olof Palmes förhållande till tredje världen, hans insatser för Vietnam och
kritiken mot USA som föll ryssarna i smaken. KGB utarbetade en plan som gick ut på att försöka
värva Olof Palme som så kallad inflytelseagent.
Oleg Gordievskij påstår att det var förre APN-journalisten i Stockholm, Nikolaj Nejland som
fick uppdraget att försöka snärja Olof Palme.

Några belägg för att KGB skulle ha varit nära att lyckas med sina försök att värva Palme
finns dock inte.
Nikolaj Nejland lämnade Sverige 1980 och utsågs senare till vice utrikesminister på det
lettiska utrikesdepartementet.
Citera
2012-01-20, 22:14
Medlem
Här är min hypotetiska rekonstruktion av händelsesförloppet kort före och efter mordet:

Kl är ungefär 23. De sammansvurna befinner sig i lägenheten i Regeringsgatan 85 som Norrmalmspolisen förfogar över. De har gått igenom planen för sista gång och ger sig i väg. Flera polisbilar, bland dessa piket 3230 från Södermalm, kör norrut och svänger in mot Grand bio. Claes Djurfeldt, Carl-Gustaf Östling och en tredje mann, kanske Ingvar Grundborg, kör i Djurfeldts privatbil, en vit bubbla. Östling är operationsledare för mordbanden, Grundborg chaufför, och Djurfeldt mannen som skall knäppa Palme. Poliserna tar uppställning kring Grand med walkie-talkies och väntar. När Lisbet och Olof börjar gå söderut längs Sveavägen kör bubblan parallelt längs Luntmakargatan, släpper av Djurfeldt och kör till krönet i Brunkebergsåsen där trappan från Tunnelgatan kommer upp. Grundborg släpper av Östling och kör sedan ner i David Bagares gata och parkerar bilen vid Östlings lägenhet där den senare hittas. Han går till krönet. Under detta har piket 3230 kört upp till samma krön i korsningen Döbelns gata/ David Bagares gata. Grundborg ansluter sig till Östling. Östling talar nu på finska i sin walkie-talkie med Anti Avsan som håller vakt över mordplatsen i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Denne meddelar att de finska flickorna har känt igen honom men Östling vil inte avbryta aktionen. Djurfeldt gömmer sig innanför bakdörren till Skandiabygget eller mellan barackerna i Tunnelgatan (som då stod där). Han får tecken från Avsan och går mot mordplatsen medan Avsan själv börjar gå söderut längs Sveavägen. Djurfeldt intar samma plats som Avsan nyss lämnade. Han skjuter Palme och springer upp trappan, hoppar in i piketen 3230. Där väntar Grundborg med vapenväska som Djurfeldt lägger vapnet ner i. Grundborg springer ner David Bagares gata och in bakdörren till lägenheten som han och Östling gör vapenaffärer från. Östling hoppar in i piketen och den kör söderut på Malmskillnadsgatan. Djurfeldt är andfådd, nervös och törstig efter språngmarschen och dricker en coca-cola. I krysset Malmskillnadsgatan/ Mäster Samuelsgatan släpper de av Östling och en till (hvem?) som tar en taxi till Östlings lägenhet i Stockholm söder. Piketen kör nu vidare mot Brunkebergs torg och svängar mot Sergels torg där de väntar på larmet. Planen är att komma först till mordplatsen efter att larmet går för att ha koll på alt. Söderström beordrar dem att springa efter mördaren. Djurfeldt är fortfarande trött och tar rulltrappan upp. Han mår illa och kräks när han kommer upp. Nu möts de av kommissariebil 1520 som kommer upp David Bagares gata. Dens uppgift är att plocka upp eventuella förföljare. Lars Jeppson står stilla när den kommer förbi så den bryr sig inte om honom. Men den kommer tillbaka igjen efter samtalet med 3230-poliserna och då hejdas den av Jeppson. Christian Dalsgaard ger order om att han skall föras tillbaka til mordplatsen för att avhöras. Alla lämnar nu Brunkebergsåsen utom Djurfeldt som går hem till sin lägenhet i korsningen David Bagares gata/ Regeringsgatan för att vila efter det ansträngande och nervpåfrestande mordet.
Citera
2012-01-21, 00:06
Medlem
Rätt intressant scenario faktiskt, som inte heller är helt orimligt om man tänker sig att Basebolligan ändå låg bakom mordet på Olof Palme. Om alla skeenden skulle varit som i ditt scenario så skulle det kunna fungerat fullt ut. Men samtidigt, om uppgifterna stämmer att Djurfeldt sysslade med omparkering av sin egen bil på David Bagares gata kan han knappast ha varit nere i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och utfört mordet. Mycket tyder på att Djurfeldt talar sanning när han och Gedda berättat vad de gjorde. Tveksam till att så mycket polisstyrkor var direkt inblandade.

Som Aceh återigen konstaterar, med relativt stor säkerhet var inte den som kallats Dekorimamannen och den som utförde Palmemordet samma person. Det passar in i Vejdemans scenario, att DM förflyttade sig från blivande mordplatsen strax före mordet och lämnade fältet fritt för gärningsmannen. För mig funkar Leif Tell (kan ha siktats utanför Grand) eller Thomas Piltz (kan ha siktats på en buss på Eriksbergsgatan) bäst som gärningsmän om man tänker sig att Basebolligan utförde Palmemordet. De var säkert i närheten av bion och tog sig sedan till mordplatsen och eventuellt bytte plats med Dekorimamannen. Jag är inte så sugen på scenariot att gärningsmannen pratade med makarna Palme en stund före mordet, men visst, uteslutet kanske det inte är heller. Pratade han med dem var det ju en uppgörelse att röja undan Palme av någon anledning som Lisbet också kände till, varför skulle han annars prata med dem före? Makarna Palme ställde inte självmant till med det kaos som drabbade Sverige när Palme mördades, de arrangerade inte mordet på något sätt. Gärningsmannen med medhjälpare hade kartlagt dem så långt de kunde och planerat för bästa mordplats, flyktvägar etc. De knäppte Palme när tillfället gavs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in