2011-10-05, 01:18
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre
Så vill man ju att det ska se ut.
Jag har vänt ut o in på Martingerfallet och den enda rimliga förklaringen är att Martinger deltog högst frivilligt i det här spelet.
I annat fall får man nog ta på sej foliehatten.

Nä, sakta i backarna nu! Har du sett hur han såg ut när han hämtade sin dom i Huddinge tingsrätt? Det var åsynen av en man vars världsbild just rämnat. För att inte tala om vanäran, förödmjukelsen att mista sitt jobb och belöningen på en halv miljon till den som kan rentvå honom.

Däremot måste han nog vid det här laget förstå vad spelet handlar om.
Citera
2011-10-05, 01:20
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Du gör en logisk tankevurpa. För all del, Avsan kan ha befunnit sig vid Dekorima och blivit igenkänd av de finska flickorna utan att ha varit inblandade i mordet. Du har väl själv förespråkat någon sorts kuppförsvarsövning eller avblåst knarkspaning eller hur?

Jag tror dock att PU kört Avsan i botten. Troligtvis vet man varför han var där (om han var där) och i så fall blir finskornas berättelse ointressant. Därför har man aldrig gjort någon konfrontation etc.

Man håller väl inte kommunikationen på finska under tjänst inom den svenska polisen?
Sen var ju inte Avsan där ö h t. Han var hemma. Det har hans sambo intygat. Så endera var han hemma och hade ingen tjänst. Eller också har han blivit försedd med falskt alibi.
Och det ger man väl inte om ens Sambo är på jobbet?
Citera
2011-10-05, 02:14
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ja, vem är spindeln i nätet Det kan förstås vara nån sjuk jävel som bara är ute efter att jävlas. Men varför så mycket besvär i så fall? Det är ju inte bara en massa mejl som har skickats. Vi har terrorn mot Martinger (hundratals telefonsamtal, skadegörelse, bedrägeri, ev påverkan av förundersökning och rättegång), terrorn mot Krantz (förföljelse, porrtidningar i trapphuset m.m.) och terrorn mot DSM:s redaktion i Gränna (skuggning av anställda, stulen post, skadegörelse, telefoner som kopplas om till konstiga anknytningar). En ensam galning kan svårligen genomföra en så stor operation på egen hand. Själv tänker jag mig något hemligt und-organ typ Barbrogruppen kanske med hjälp av CIA eller Mossad. CIA har säkert en manual för denna typ av black ops (oj, nu åkte visst foliehatten på). Jallai får gärna fylla i om han vet mer

Tja, det där skulle väl till och med Säpo klara på egen hand. Man skall inte gå över ån efter vatten.
Citera
2011-10-05, 08:49
Bannlyst
Citat:
Vem är spindeln i nätet?

Vad Lingärde kallar P3c?
Citera
2011-10-05, 09:26
Medlem
Som Kavring skriver, vi ska nog inte behöva blanda in så stora utländska organisationer i Palmemordet, det är svenskar som kan Sverige bäst och stockholmare som kan Stockholms innerstad bäst. Carl-Gustaf Östling kunde kvarteren runt mordplatsen som sin egen bakgård, eftersom det i princip var det. Han hade sin lokal på David Bagares gata och vistades dessutom där i egenskap av polis inom Norrmalms distrikt, där också Anti Avsan var anställd. Mest troligt hade de tjänst (Östling var blindtarmsopererad men struntade kanske i det, han hade avvikit från sjukhuset) som knarkspanare under mordkvällen, det är ju tämligen klarlagt att det pågick en knarkrazzia i området den kvällen.

Frågan är vad som hände sedan, några som blåste av operationen för att Palme dök upp till bion eller för att de inte lyckades hitta några knarkare. Gissningsvis hade de gärna plockat Sigge Cedergren. Men att de inte skulle sett att det var Palme känns väldigt långsökt. Flera poliser hade ju tillgång till lokaler på David Bagares gata, som polis G, H mfl. Inte uteslutet att någon av dem också var inblandade.

Helt klart, oavsett om Holmér var inblandad i mordet på något sätt, genom att beordra sina Basebollpoliser att plocka Palme kanske, så var han fel person att leda utredningen av mordet, av flera andra skäl. Han var länspolismästare och utredningen borde skett på Länskriminalen under ledning av de vana mordspanarna. Dessutom slogs det fast för många saker utan att det fanns någon bärighet i de uttalandena. Fantombilden gjordes på en person som inte hade med mordet att göra och blev den som användes. Holmérs viftande med två revolvrar är klassisk och helt tokig. Till och med Palmegruppens vapenexpert Sonny Björk låtsades ju inte känna till att det är möjligt att borra upp kolven på en revolver och stoppa in andra typer av ammunition än den som är avsedd för vapnet. Vilket gör att mordvapnet kan vara av flertalet andra typer än just Smith & Wesson 357 Magnum. Jag tror att mordvapnet hämtades hos Carl-Gustaf Östling i hans vapenarsenal. Samma med ammunitionen. Då är ju sannolikheten extremt stor att mördaren finns inom Basebolligan också.
Citera
2011-10-05, 10:04
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
I annat fall får man nog ta på sej foliehatten.

Så svårt är det väl inte att förklara vad som hänt Anér, Martinger, Lingärde m fl? Men visst kräver det sin foliehatt. Vad som krävs är resurser, några har inte varit så märkvärdiga, i något fall väldigt speciella resurser.

Bevakning. Man har följt dessa personer och bevakat deras bostad. Kartlagt vart de befunnit sig. Man har varit på samma pizzeria t ex. Man har följt Martinger på Gotland, Lingärde med bil o s v. Inte så speciellt, vem som helst kan göra det. Det intressanta är att man snabbt fått reda på vilka handlingar som begärts ut från polisen. Det gissar jag är information som inte kreti och pleti får.

Anonyma mail. Det här klara vilken tolvåring som helst. Internetkafé på Pressbyrån har använts med anonyma adresser. Hur lätt som helst faktiskt.

Ringa anonymt. Det finns fortfarande telefonkiosker här och där. De är helt anonyma. Vem som helst kan ringa anonymt. Idag är det nästa lika lätt att ringa anonymt med mobiltelefon och kontantkort. Det som är intressant är de uppgifter när nummerpresentationen sagt ett felaktigt nummer. Går säkert att fixa för en duktig hacker men ännu enklare om man har tillgång till en telefonväxelstation. Vilka misstänker vi ha använt växlarna för krigstelefonerna?

Åklagare. Kan vara bra att ha kontakter med en bra åklagare ifall man vill iscensätta brott så inte "fel" åklagare lägger ned i brist på bevis.

Det finns få spår här men ett konkret är ju Mårten "Carl Stålbrännare" Sundmark som vi vet gillar att skicka anonyma mail för att få sin vilja fram. Från Sundmark är steget väldigt nära till Paraniak, de arbetade tillsammans i "ArbetsGruppen för försvarsmaktens framtida GRundOrganisation". Vart har vi sett Paraniak och Avsans namn tillsammans? Jo på medlemslistan över Försvarsskytteföreningen som binder ihop fler av de personer som förekommer som enorma frågetecken runt palmemordet. Försvar, polis, ljusskygg verksamhet. Skulle man i dessa kretsar ha de resurser jag räknade upp ovan? Skulle dessa personer ha de kontakter som krävs? Skulle dessa personer ha något intresse av att flytta fokus bort från palmemordet?
Citera
2011-10-05, 13:40
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Så svårt är det väl inte att förklara vad som hänt Anér, Martinger, Lingärde m fl? Men visst kräver det sin foliehatt. Vad som krävs är resurser, några har inte varit så märkvärdiga, i något fall väldigt speciella resurser.
...
Det finns få spår här men ett konkret är ju Mårten "Carl Stålbrännare" Sundmark som vi vet gillar att skicka anonyma mail för att få sin vilja fram.

Visst, Sundmark är nog det hetaste spåret. All heder till Braqckt som grävde fram detta. Denne spinndoktor på försvarsdepartementet tillika frimurare var också inblandad i JAS-affären med Norge som så snöpligt gick i stöpet. Sundmark framstår lite som en 2000-tals upplaga av Ebbe Carlsson, fast sämre. Klantigt att bli så flagrant avslöjad av Aftonbladet. Sundmarks ålder talar dock mot direkt inblandning i MOP. Troligtvis fullföljde han bara ett uppdrag från högre ort som du säger. Att det krävs fler personer för en kampanj av det här slaget framgår av min senaste uppdatering av Martingertråden (källa återigen DSM). Sundmark (?) beskriver där tillvägagångssättet. Tyvärr ingrep "bror duktig" förklädd till moderator och slängde tråden i papperskorgen :suck: Jag återger därför delar av innehållet här.

Särskilt formuleringen "Vi har en samarbetspartner som liknar dej och det passar ju dessutom helt perfekt, särskilt som många poliser är dåliga på att begära leg" är intressant. Hur stora resurser har de här personerna egentligen? Jag tänker på Krantz som påstår att han träffat rådmannen Avsan på kvarterspizzerian. Det här kräver sannerligen sin foliehatt...
Citera
2011-10-05, 16:59
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Nä, sakta i backarna nu! Har du sett hur han såg ut när han hämtade sin dom i Huddinge tingsrätt? Det var åsynen av en man vars världsbild just rämnat. För att inte tala om vanäran, förödmjukelsen att mista sitt jobb och belöningen på en halv miljon till den som kan rentvå honom.

Däremot måste han nog vid det här laget förstå vad spelet handlar om.

Och hur borde han ha sett ut?
Om han var så förkrossad, varför skickade han ingen annan att hämta domen?
Det är klart. Bra bilder blev det ju antagligen.

Martingers försvar visade med alla önskvärd tydlighet t ex i fråga om "snuskringningen" från Hornstull att han inte hade fysisk möjlighet att vara där när samtalet ringdes. Och att samtalet innan från samma automat hade ringts till ingen mindre än (tadam) Calle Lidbom.

Ändå fälldes han. I vad som enligt min mening var en arrangerad skenrättegång.

Och vad gör Martinger numera? Det var nån som viskade att han jobbar vid Säpo... fast ALLT skvaller ska man kanske inte tro på..

Om det nu skulle finnas en gruppering som trakasserar och ställer till jävelskap för folk som engagerar sej palmemordet så har dom bara lyckats med en sak. Dom har skaffat uppmärksamhet. Inte den bästa taktiken om man vill få tyst på spekulationer. Utan precis tvärtom den sämsta taktiken man kan välja om man vill smyga runt o vara Hemliga MOP86.
Jag kan bara inte ta det på allvar..
Citera
2011-10-05, 17:08
Bannlyst
Citat:
Om det nu skulle finnas en gruppering som trakasserar och ställer till jävelskap för folk som engagerar sej palmemordet så har dom bara lyckats med en sak. Dom har skaffat uppmärksamhet. Inte den bästa taktiken om man vill få tyst på spekulationer. Utan precis tvärtom den sämsta taktiken man kan välja om man vill smyga runt o vara Hemliga MOP86.
Jag kan bara inte ta det på allvar..

Hur hanteras vi i tråden tror ni? Finns vi i några register? Farligt? Vad säger du Utredaren, går larmet hos er om man nämner Lingärde?
Citera
2011-10-05, 17:17
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Hur hanteras vi i tråden tror ni? Finns vi i några register? Farligt? Vad säger du Utredaren, går larmet hos er om man nämner Lingärde?

Jag tror det piper till i Baseballsatelliten.
Citera
2011-10-05, 17:24
Medlem
bartrams avatar
Citat:

Acech, Du torde tillhöra "The 10 most wanted". Prioriteringsordningen är korrelerad med antalet utpekanden m a p GM
Citera
2011-10-05, 17:34
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag finns nog eftersom jag är den enda som är på rätt spår

Citat:
Senast redigerad av Durgedurg 2011-10-05 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in