Affären Krantz del 1
Nedan följer ett antal citat från bloggen nationalmordet.nu med kommentarer. Det är inte min aviskt att spamma tråden, men det blir mycket text. Eftersom detta är ett begränsat urval av ca 700 sidor ser jag tyvärr ingen annan utväg. Så här började det.
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Krantz
2000-10-14
Ibland går man på en mina, det är lika bra att erkänna det. Jag misstog mig måhända när det gäller fallet Jerry Martinger. I en månads tid har vi utväxlat mail, utan att jag träffat Jerry. Först var jag smickrad över beröm som jag fick för mina hemsidor. Sedan blev jag mera skeptisk. Han svarade då att han blivit mycket mycket ledsen för det. Här återger jag ett av mina senaste mail till Jerry Martinger:
Genom f poliskommissarien Gösta Söderström blev jag intresserad av Ditt fall och trodde först att det verkligen var så att Du blivit utsatt för en komplott för att Du engagerat Dig i Palmemordet.Sedan fann jag till min häpnad att Du i KU medverkat till att scientologernas bibel blivit skyddad inte bara av regeringen, efter påtryckningar från USA, utan även av Riksdagen.
Och det fortsätter på klassiskt Krantz-manér. Så långt Krantz. Vi vet att Martinger vid den här tiden utsatts för hot och trakasserier under en tid, åtalats och dömt för snusksamtal och blivit av med sitt jobb i riksdagen. Detta förefaller vara den riktige Martinger, ni vet han som ”åkte på en rejäl käftsmäll”. Martinger misstänker tydligen att Krantz kan ligga bakom trakasserierna.
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Krantz
2001-12-19
Min senaste file ÅRETS NYHET har föranlett den avsatte riksdagsmannen och åklagaren Jerry Martinger att skicka mig följande mail, sedan jag undanbett mig vidare otidigheter i min mailbox:
”Jag kommer att fortsätta att skicka mail till Dig så snart det finns skäl till detta. Skulle Dina trakasserier av mig och min familj fortsätta på Internet blir jag naturligtvis tvungen att i stället koppla in någon myndighet på ärendet.”
Enligt Krantz fortsätter nu Martinger att "flåsa i hans mailbox". Martinger är irriterad på saker som Krantz tidigare skrivit. T.ex. att Carl Bildt nekade honom posten som justitieminister p.g.a. hans efterforskningar i Palmemordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Jerry Martinger
Jag har inte haft någon möjlighet att skapa klarhet i mordet på Olof Palme. Varför skulle jag som privatperson eller riksdagsman lyckas med det som inte heller någon annan gått i land med? Jag har inte heller varit lika engagerad i frågan som exempelvis Du.
Krantz är vid det här laget övertygad om scientologernas inblandning i Palmemordet, sprängningen av åklagare Denckers villa och styckmordet på Catrine da Costa

Krantz får inte bara mejl från Martinger. Detta verkar vara första gången Avsan-spåret planteras hos Krantz.
Citat:
Det kommer ett mail i boxen också, En man som säger sig ha stått på andra sidan Sveavägen när folk samlades vid ”jubileet”. Han skriver att en av de två SÄPO-männen som kom först och pratade i nalle och sedan försvann var Anti Avsan. Va? Det är ju Olle Alséns finska kroppsbyggare, som stod nära Decorima på Sveavägen på mordnatten och talade finska i sin walkietalkie när två finska flickor gick förbi och hörde det. De slog sig i slang med honom, och de lade märke till att han var beväpnad fast han var civil. Mailaren säger att han finns med i utredningen men förhöret är hemligstämplat. Han var polis men inte i tjänst på mordkvällen. Senare ska han ha drivit ett företag i Täby tillsammans med Per G[J]örlin, polisen som likviderade sin thailändska fästmö, gömde liket och dömdes till 3 ½ år för grov misshandel.
Det fortsätter med anonyma mejl från någon som Krantz tror finns på RPS och "Jerry Martinger" och "Lars Bergman" (båda troligtvis falska avsändare, den senare känd från Affären AA) om Krantz favoritämnen (se ovan). Läs
http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0425.html. Jag tar en Treo...
Men Krantz nappar inte riktigt. Mejlskriven ändrar då ton.
Citat:
Tror du fortfarande på fullt allvar att Lisbeth sköt Olof? I så fall är du Nordens största idiot genom tiderna!!!
...
För att gå rakt på sak. Är det inte dags att lägga ned din hemsida nu? Är det pengar det handlar om kan jag kanske ordna saken, diskutera en uppgörelse i godo. Det handlar i så fall om en stor summa. Om du är med kan du föreslå en plats som du kan träffa en person på, nån sen kväll utanför ditt hus.
…
Din lampa lyser ibland till halv två-två på nätterna. Är det kanske småpojkarna du brukar ha hemma och förlusta dig med som stannar så länge? [Aha, var det därför som en öldrickare på en pizzeria häromdagen började tala med mig om kontakter med småflickor man kan få på nätet? Och var det därför som det stod en hel gottepåse, en hel bärkasse med porrvideos i soprummet? Vid ett tillslag skulle de avslöja pedofilen!]
Nu kanske många tror att Krantz fabulerar, men historien om kassen med porrfilmerna är beskriven av en annan källa i Affären AA. Man försöker t.o.m. få in Lisbeth Palme på ett hörn för att Krantz ska nappa.
Citat:
http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0470.html
Sen hade vi ögonen på Avsan och hans bolag Team SOS HB med också Per Jörlin, Kjell Bertil Östling, en Lindberg, en Nielsen och en Grönkvist. De sa att de skjututbildade en fru till en hög politiker och vi trodde hela tiden att det var Lisbeth Palme. Det var så himla hemligt på den tiden 1984-1986. Ja, vi blev till och med övertygade. Men när vi sen hörde den teorin som nån framfört att det skulle vara hon som sköt tillsammans med att Avsan bevisligen var på Sveavägen 28.2.86 och av tradition brukar gå dit tillsammans med nån kompis varje år det datumet blev vi ännu mer troende i frågan. Deras bolag sattes i likvidation 94 04 12. Ett annat bolag som dom försökte med hette Sat Staff Assessment Tools AB. Även det sprack 97 08 27. Det var helskumma rörelser, saker som jag inte ens kan skriva. Du skulle bara veta. Vi hade förresten ögonen på dom där herrarna för att dom hade nazifester i ett hus i en norrort. Stod ute på balkongen och sjöng ´Die Fahne hoch´ sent på kvällarna och gjorde hitlerhälsningar och kladdade på damer som gick i trappuppgången. Detta upprepades varje vår och höst.
Brevskrivaren tipsar även om Donald Forsberg-specialen i Gotlands Allehanda 2004-10-01. Krantz tar det med ro och avslöjar till sist namnet på sin koresspondent.
Citat:
http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0470.html
2004-11-03
Och så har jag läst det långa mailet igen. Det är något som inte stämmer. Varför vill han att jag ska göra så mycket? Han säger att jag ska akta mig för Avsan. Är det ett hot? Vill han skrämma mig till tystnad? Eller vill han verkligen ha klarhet i MORDET PÅ OLOF PALME? Och att lilla jag ska klara den biffen.
Vill ni veta vad han heter? Ska jag avslöja min grundlagsskyddade källa? OK. Han kallar sig Peter Lundqvist och han skriver att han var kollega med Anti Avsan vid Norrmalmspolisen på 80-talet.