2011-09-29, 23:07
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Ok ok. Låter otroligt med Sigge men tänk på Holmérs uttalanden exempelvis att Sverige kommer skakas i dess grundvalar om sanningen kommer fram. Undrar vad karln menade med det..

Inte för att vara sådan, men nog hade Holmér en förkärlek för att spetsa sina framträdanden och uttalanden en hel del. Säger inte att han inte hade fog för uttalandet, men man får nog vara lite försiktig att sätta för stor tilltro till det med.
Citera
2011-09-29, 23:08
Medlem
Grandiosos avatar
Har ni hört talas om detta: Palmeuppropet - För en förutsättningslös mordutredning,
utan skygglappar...Nu

http://palmeuppropet.blogg.se/
Citera
2011-09-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
En Säpo-chef berättar

”Han [Palme] lade sig i vårt dagliga arbete. Han drevs av sitt politiska patos och det gick ut över oss.”

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/en-sapo-chef-berattar_6498778.svd

Vad tror du på för motiv Kavring? Palme var mycket bekymrad över Harvardakterna, informationen om ärendet raderades ur länsrättens databas exakt samma kväll som mordet. Harvardakterna blev till slut hans död, det är vad jag tror.
Citera
2011-09-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Inte för att vara sådan, men nog hade Holmér en förkärlek för att spetsa sina framträdanden och uttalanden en hel del. Säger inte att han inte hade fog för uttalandet, men man får nog vara lite försiktig att sätta för stor tilltro till det med.

Jag tror nog Holmér vet vad motivet var och vem som sköt, han tog själv hand om utredningen och gjorde väll det mesta för att sabotera den, vilket han lyckades med.
Citera
2011-09-29, 23:15
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vad tror du på för motiv Kavring? Palme var mycket bekymrad över Harvardakterna, informationen om ärendet raderades ur länsrättens databas exakt samma kväll som mordet. Harvardakterna blev till slut hans död, det är vad jag tror.

Motivet kan ju vara vad fan som helst....men att Harvardakterna skulle raderas av en slump samma kväll som mordet...det tror jag inte på.
Citera
2011-09-29, 23:21
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton

Jag är inte psykiater men nog visade både Holmer och Ebbe Carlsson tecken på storhetsvansinne. De trivdes i rampljuset helt enkelt. Därmed inte sagt att de enbart var ute på en egotripp. När dessa herrar dyker upp, ja då finns det något att dölja....IB, sjukhusspionen, bordellaffären....
Citera
2011-09-29, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Jag är inte psykiater men nog visade både Holmer och Ebbe Carlsson tecken på storhetsvansinne. De trivdes i rampljuset helt enkelt. Därmed inte sagt att de enbart var ute på en egotripp. När dessa herrar dyker upp, ja då finns det något att dölja....IB, sjukhusspionen, bordellaffären....

Holmér pendlar lite i mina ögon. Ibland tror jag att han ville visa att han hamnat i en offerroll men egentligen tror jag att han njöt av strålkastaren. Fick leka av sig lite med kurdspår, vindar, tunnlar, ljus och livvakter med attachéväskor samtidigt som han skötte sitt jobb (= cover-up). Gick hem hos flickorna i alla fall, som kuriosa kan man nämna att han blev bombaderad med blommor och chokladaskar av diverse beundrarinnor
Senast redigerad av Acech 2011-09-29 kl. 23:30.
Citera
2011-09-29, 23:28
Medlem
bartrams avatar
Raderade Harvardakter: Del av en motivbild eller del av utlagt villospår?. Båda är väl tänkbara-jag lutar åt det senare. En del av det som hänt på gatuplanet är förmodligen villospår inkl ev utlagda kulor etc

Men man behöver väl dock inte gå så långt att man hävdar att ett av skotten kom från ett tak och att det sprang omkring flera falska GM på Sveavägen med omnejd med "knallpulverpistoler"
Citera
2011-09-29, 23:30
Medlem
Grandiosos avatar
Maria minns Palmemordet

En av de första på plats var Maria Larsson, då ambulansförare, idag polis i Östersund.
- Vi fick larmet vid 23:24 på kvällen om skottlossnig vid Tunnelgatan/Sveavägen,
berättar Maria Larsson.
Hon har följt jakten på mördaren på distans och tvivlar på att vi egentligen får veta vem
som låg bakom mordet.

http://svt.se/2.55755/1.2342139/maria_minns_palmemordet
Citera
2011-09-29, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Raderade Harvardakter: Del av en motivbild eller del av utlagt villospår?. Båda är väl tänkbara-jag lutar åt det senare. En del av det som hänt på gatuplanet är förmodligen villospår inkl ev utlagda kulor etc

Men man behöver väl dock inte gå så långt att man hävdar att ett av skotten kom från ett tak och att det sprang omkring flera falska GM på Sveavägen med omnejd med "knallpulverpistoler"

Var Harvardakterna inblandade gissar jag på någon form av spiontrick, kanske kopplat för att blåsa OP att gå mot Skandia. Har svårt att se ett konkret motiv växa ur det. Bjuder på ett tips till trådens LR-fans och andra flummare:

Kanske sugvärt om man har fantasi.
Citera
2011-09-30, 00:14
Medlem
Grandiosos avatar
Palmemordet - det hopplösa uppdraget

En långt samtal med Stig Edqvist, från förra året. Några utdrag därifrån:

- När Olof Palme mördades fanns han på 22 dödslistor runt om i världen.
Vi har fått 130 erkännanden, vi har 130 hyllmeter handlingar, kulorna som sköts mot
paret Palme kom från ett parti om 73 000 kulor...som vi har spårat.

Den allra vanligaste arbetsuppgiften numera är annars att svara alla ihärdiga privatspanare
som håller på med sina alternativa teorier. De begär ut olika handlingar och får de avslag av
Stig Edqvist, överklagas det först till polismyndigheten, sedan till kammarrätten och
slutligen till regeringsrätten.

Stig Edqvist och hans kolleger sitter med världens största mordutredning och utan nåt större
hopp om att kunna få mördaren fälld.
Och ska man tala klarspråk så förstördes utredningen redan första dagen av länspolismästaren
Hans Holmér.
- När någon sätter sig som spaningschef utan att ha någon erfarenhet kan det bara
gå dåligt,
säger Stig Edqvist.

http://mobil.hd.se/skane/2010/02/14/palmemordet-det-hopplosa-uppdraget/?images=all
Citera
2011-09-30, 00:19
Medlem
bartrams avatar
OT men jag måste ändå få fråga nån som vet. Är det verkligen sant att PU är störst. Jag trodde att JFK-fallet var det. När blev det nedlagt fö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in