Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Ibland lessnar jag på spekulationer kring jackor, hårfärger, vapen och kartor och kommer på mig själv med att tänka att det givetvis var Östling hela tiden. Tanken glider undan, men det kan vara därför han dog.
Tänk om han var F14?
Det är nog inte helt omöjligt..
Fritt spekulerande, säkerligen med flertalet felaktigheter:
Östling var ev "sambandsman" mellan de som skulle utföra MOP, sittandes antingen i deras lokal eller i Skandiahuset, Avsan hade positionerat sig vid Dekorima som backup/kontrollkille/spanare om OP skulle välja den vägen, medans XX antal andra positionerat sig på andra sidan Grand, när sedan Palme valde den vägen de gjorde (och ev legoknekt/hitman inte tar skottet) och Avsan blir igenkänd, ropade Avsan till Östling/central att han var igenkänd, Östling ropar till ev Tell, m fl (WT-männen) och undrar om de hinner genskjuta Palme, de svarar att de antaligen inte kommer hinna det innan OP kliver ner på T-banan Rådmansgatan, men skall försöka, Östling funderar snabbt, tar sen beslutet att själv ta Avsan´s plats...
Visst Östling var nyopererad, men ser faktiskt inte det som nåt eg hinder, det finns gott om mediciner/droger som gör att man kan röra sig obehindrat under en tid + adrenalinpåslaget lär ha varit MAX, och då känner man ingen smärta el liknande.
Oavsett, så är jag helt övertygad om att Östling hade en roll i det hela!