2011-08-22, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
och VG....som jag tror var där, men för att förvilla.....

Tror isåfall mer på att han drabbades av panik. Wingren poängterar likheterna med Kennedy-mordet men ironiskt nog tror jag att han då som nu beskrev en patsys agerande.
Citera
2011-08-22, 17:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Jo, man kan tycka det, men hur välutrett är det spåret egentligen? Någon som vet?

VAr det inte så att det telefonsamtalet inte kom från Tyskland läste jag någonstans. (Inga utlandssamtal i loggarna den tidpunkten.)
Citera
2011-08-22, 17:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokare
Att vi diskuterar seriöst, inte hänger ut folk utan belägg, resonerar sakligt och fokuserar på mordplatsen

Vem tycker du är mest uthängd?
Citera
2011-08-22, 17:34
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
VAr det inte så att det telefonsamtalet inte kom från Tyskland läste jag någonstans. (Inga utlandssamtal i loggarna den tidpunkten.)

Vet inte var det kom ifrån, men det var två samtal. Ett till Svenska ambssaden i Bonn (således bör det ha varit ett inrikessamtal), och ett till en nyhetsbyrå i London.
Senast redigerad av Kavring 2011-08-22 kl. 17:42.
Citera
2011-08-22, 17:39
Medlem
Herr-Rs avatar
http://svtplay.se/v/2341786/oran_ahgren_om_jakten_pa_palmemordaren_fran_1986
Kolla in skumma "töntiga/Bonniga" snubben precis i början med omodern "skidjacka" "domusjacka" mm vad har han i kassen ?
jag har samma film snutt någonstans (hittar den ej) men den börjar ett par sekunder tidigare med en
svart mercedes limo som gör vänstersväng (jan nilsson) Hans vittnesförhör är mycket intressant med man som springer efter att gm kutat tunnelgatan.
Citera
2011-08-22, 17:57
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför skall jag kommentera en tysk artikel om Dekorimamannen när vi har Granskningskommissionens rapport och dina polisförhör som klart och tydligt visar hur sex (6) vittnen sett Dekorimamannen i sin bruna skinnjacka på Sveavägen – Tunnelgatan – Luntmakargatan.

Observationerna följer i kronologisk ordning nedan:

SOU 1999:88 Polisspåret sid. 401 ff

Det är Dekorimamannens walkietalkiesamtal som blir intressant eftersom en av de två finska flickorna Anki beskriver händelsen så här enligt Lars Borgnäs:

En iskall vind drog genom Sverige sid. 450-454

Dekorimamannen blir anropad just efter kl. 23:09:26

Tidpunkten kan bestämmas genom att en av de finska flickorna uppgett att hon såg ett yngre par korsa Sveavägen bakom dem i riktning norrut.

Även Alf Lundin såg detta par.

Spaningsuppslag i grövre brottmål Utskriftdatum 86-04-28

Vid en jämförelse med Alf Lundins vittnesmål kan följande antagande göras:

Det yngre paret som korsat Sveavägen vid Dekorima kan vara samma par som möter paret Palme vid Kammakargatan.

Om vi antar att paret Palme korsar Kammakargatan 23:14:09 så skulle det yngre paret med en medelgånghastighet på 1.167 m/s ha passerat de två finska flickorna och Dekorimamannen cirka 23:10:10 eller ungefär då paret Palme lämnat biografen Grand och gått ett 25-tal meter söderut.

De möter då paret Palme ca 23:13:52 på norra sidan Kammakaregatan. Logiskt sett borde detta alltså ha skett vid sällskapet Palmes “första” promenad ca 25 m till bokhandeln, där de kommer att uppehålla sig 2-3 minuter.

Då vi nu kan anta att Dekorimannen först sågs tala i walkietalkie vid Dekorima omkring 23:09 när paret Palme lämnar biografen Grand så är det inte svårt att knyta detta till den falska polisbilen med sambandsradio som sågs vid Drottninggatan cirka 22:50 och senare vid Johannesgatan cirka 23:10.

Dekorimamannen sågs av en taxichaufför cirka 23:15

Kl. 23:15 borde ett gående par som paret Palme åtminstone ha hunnit inom synhåll från Dekorima på andra sidan Sveavägen, om det inte hade varit för uppehållet vid bokhandeln. Dekorimannen kan ha förlorat tålamodet och valt att gå över till västra sidan av Sveavägen något innan 23:15 för att se om paret Palme närmar sig.

Kl. 23:15 rapporterade polispatrullen Lants/Englund “Klart” från sin uppgift att undersöka ett inbrott i en bil vid Olofsgatan korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata. Detta bör ha avlyssnats via polisradio av den falska polisbilen som från Drottninggatan då hunnit till Johannesgatan och meddelas över spaningsnätet till medlemmarna i attentatsgruppen och kan vara det walkietalkiesamtal som taxichauffören såg ägde rum kl. 23:15.

Polisförhör med Ljubisa Najic
Del 1 http://www.itdemokrati.nu/page36b.html
Del 2 http://www.itdemokrati.nu/page36b2.html

Samtidigt med att Dekorimamannen befann sig på västra sidan av Sveavägen passerar några av biobesökarna som varit på samma bio som paret Palme det tomma Dekorimafönstret på sin väg mot Kungsgatan.

SOU 1999:88 Brottsutredningen i översikt 156 ff

När Dekorimamannen återvänder till den östra sidan av Sveavägen går han in på Tunnelgatan och ställer sig i tunnelbanenedgången snett emot Dekorima, men fortfarande med utsikt utefter Tunnelgatan för att se om det kommer några polisbilar längs denna.

Jan Nilsson såg Dekorimamannen någon minut efter mordet

I vittnesförhör bil. E 21 sid. 335 står det:

Lars Borgnäs ger följande version av Jan Nilssons iakttagelse:

Därmed kan jag anta att Dekorimamannen hittat något gömsle på Tunnelgatan hitom om barackerna från mordplatsen.

Nästa vittne såg mannen efter det han kommit till byggbaracken.

Lisbeth Palme såg Dekorimamannen några minuter efter mordet

Förhör med Palme, Lisbeth (...) Förhöret hållet i bostaden den 29 april 1986.

Lisbeth Palme är det andra vittnet som sett Dekorimamannen på Tunnelgatan.

Nästa vittne ser Dekorimamannen fly in på Luntamakargatan.

Sigvard Cedergren såg Dekorimamannen fly

Vittnet Sigvard Cedergren har lämnat en redogörelse för sin hemfärd denna kväll och nedan finns Granskningskommisionens sammandrag av detta.

SOU 1999:88 Utredningen avseende Christer P 793

Utredaren: Menar du att de finska flickorna skall ha sett Dekorimamannen ca 23:10?

Jag kan inte få ihop det med den officiella tidpunkten för MOP 23:21. Flickorna säger att mordet sker några få minuter efter att de stött samman med DM. Det kan inte vara hela 10 minuter!
Senast redigerad av bartram 2011-08-22 kl. 18:03.
Citera
2011-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Tror isåfall mer på att han drabbades av panik. Wingren poängterar likheterna med Kennedy-mordet men ironiskt nog tror jag att han då som nu beskrev en patsys agerande.
Ja, låter mera troligt. VG/eller ev SE springande Tunnelgatan och vidare....
Citera
2011-08-22, 18:21
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-R
http://svtplay.se/v/2341786/oran_ahgren_om_jakten_pa_palmemordaren_fran_1986
Kolla in skumma "töntiga/Bonniga" snubben precis i början med omodern "skidjacka" "domusjacka" mm vad har han i kassen ?
jag har samma film snutt någonstans (hittar den ej) men den börjar ett par sekunder tidigare med en
svart mercedes limo som gör vänstersväng (jan nilsson) Hans vittnesförhör är mycket intressant med man som springer efter att gm kutat tunnelgatan.

Kan man avgöra när filmsnutten är tagen?
Citera
2011-08-22, 19:04
Medlem
Ångrat inlägg, ngt fel vid kopiering film.....
Citera
2011-08-22, 19:45
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=p6Jfrro6d7g

fem min och fram. Ingen liten kille han Anti
Citera
2011-08-22, 19:46
Medlem
KriminellGitarrs avatar
Jag följer tråden med spänning och har så gjort under lång tid; långt innan jag själv blev medlem här på Flashback. Jag använder den numer som kvällslektyr vid sänggående.

Något jag finner både roande och samtidigt lite enerverande är att så fort tråden tar en ny intressant vändning kliver en nyregistrerad skribent in och försöker förflytta fokus. Jag vill därför återföra fokus till fallet Martinger och hans uppgifter om HH:s chaufför Dahlgrens berättelse. Vad finns att berätta om detta?

Dessutom tycker jag det nästan kunde vara på sin plats att dela upp diskussionen i två skiljda trådar: en för de som vill diskutera händelserna på brottsplatsen med en kriminalteknisk ingång och en tråd för dem som vill diskutera vad/vem/vilka som anstiftade mordet. På så vis skulle fler komma till tals, sådana som Portnoy m.fl. som nu håller sig borta exempelvis. Bara en tanke.

Nu återgår jag till att vara passiv läsare igen.
Citera
2011-08-22, 19:47
Medlem
Durgedurgs avatar
hellre vilka som vill diskutera ensam gärningsman och vilka som fastnar i 500 olika konspirationer

Citat:
Ursprungligen postat av KriminellGitarr
Jag följer tråden med spänning och har så gjort under lång tid; långt innan jag själv blev medlem här på Flashback. Jag använder den numer som kvällslektyr vid sänggående.

Något jag finner både roande och samtidigt lite enerverande är att så fort tråden tar en ny intressant vändning kliver en nyregistrerad skribent in och försöker förflytta fokus. Jag vill därför återföra fokus till fallet Martinger och hans uppgifter om HH:s chaufför Dahlgrens berättelse. Vad finns att berätta om detta?

Dessutom tycker jag det nästan kunde vara på sin plats att dela upp diskussionen i två skiljda trådar: en för de som vill diskutera händelserna på brottsplatsen med en kriminalteknisk ingång och en tråd för dem som vill diskutera vad/vem/vilka som anstiftade mordet. På så vis skulle fler komma till tals, sådana som Portnoy m.fl. som nu håller sig borta exempelvis. Bara en tanke.

Nu återgår jag till att vara passiv läsare igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in