2011-08-17, 19:33
Bannlyst
vilket spår har flest suspekta dödsfall tror ni?

Polis och co-spåret: 21390182308123
Övriga spår: 2
Citera
2011-08-17, 19:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hweyl:
med de resurserna och kunskaperna borde det inte vara en match att göra en sannolikhetsanalys över alla konstiga dödsfall. Utkast : givet personers ålder och grova skattningar över inbördes korrelation hur sannolikt är det att faktiska dödsfall är slumpmässiga.
(Ett rimligt antagande är naturligtvis att dödsfallen inte är oberoende av varandra dvs korrelationen är betydligt större än noll)

Skulle nog gå att göra, problemet är att du har en bias redan i att du plockat ut en massa döda folk från början. Vad definierar vem som är "relaterad" till MOP (populationen) och gjordes verkligen definitionen innan du plockade ut personerna (nej). Men trots problemen kunde man nog få en stark indikation...

Skolexempemplet på felaktig korrelation är kanske "bibelkoden" som märkligt nog lurade ett antal statistikprofessorer, de döda i MOP har samma typ av fel i frågeställningen som i "bibelkoden".
Citera
2011-08-17, 19:36
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre
Vettigaste inlägget den här månaden
Om det nu inte var Agatha Christie som skrev manus till Palmemordet. Ögnar man igenom trådar&kommentarer skulle man faktiskt kunna förledas att tro att det är så.

Så jag drar mig tillbaka och väntar på att Hercules Poirot ska kalla samman alla i det stora rummet med öppen spis. Väck mej 12 minuter innan filmen slutar.

Lars Krantz trodde ju att Ingemar Bergman hade regisserat mordet på Palme....så det finns teorier i den riktningen...
Citera
2011-08-17, 19:40
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Hur får då du ihop det?. De finska flickorna säger att DM-mannen har skinnjacka. GM har halvlång rock. Menar du att de tagit fel på klädseln?

Inte omöjligt! Kanske hade han en skinnjacka under rocken....det var ju jävligt kallt och han behövde något med större fickor för vapen och walkie-talkie.
Citera
2011-08-17, 19:41
Bannlyst
Citat:
För ett bra tag sen spekulerade UDDIS i denna tråden om att SE varit ute och bytt klädsel med AA strax innan MOP. (Skinnjacka mot rock) Ni som är experter, är det möjligt?

Smart men stämmer nog inte. Stig måste ha gått förbi Fauzzi och blivit sedd av Morelius isf. Dessutom ser Sigge med stor sannolik Avsan komma springandes.

Citera
2011-08-17, 19:43
Bannlyst
Av rent psykologiska skäl tror jag inte GM sätter sig i riksdagen heller. Man reagerar nog närmare Tell-Leffe, söker inre tjänst samt skriver ur sig ur personregister.
Citera
2011-08-17, 19:49
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Av rent psykologiska skäl tror jag inte GM sätter sig i riksdagen heller. Man reagerar nog närmare Tell-Leffe, söker inre tjänst samt skriver ur sig ur personregister.

Då utgår du från att mördaren var psykiskt "normal"...vilket de flesta inte är...
Citera
2011-08-17, 19:50
Medlem
hehehos avatar
finns förövrigt en del förutsägelser om palmemordet inbakade i gamla testamentet:
går bra att testa här:
http://download.cnet.com/Bible-Code-Oracle/3000-2135_4-10293534.html

(mönster e svårt)
Citera
2011-08-17, 19:51
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Skulle nog gå att göra, problemet är att du har en bias redan i att du plockat ut en massa döda folk från början. Vad definierar vem som är "relaterad" till MOP (populationen) och gjordes verkligen definitionen innan du plockade ut personerna (nej). Men trots problemen kunde man nog få en stark indikation...

Skolexempemplet på felaktig korrelation är kanske "bibelkoden" som märkligt nog lurade ett antal statistikprofessorer, de döda i MOP har samma typ av fel i frågeställningen som i "bibelkoden".

Ett förtydligande: X antal personer ingående i MOP-kretsen med åldrarna ----- dör året därpå. Hur sannolikt är det att motsvarande normalpopulation har samma mortalitet. Om vi schablonmässigt antar inbördes korrelation i MOP-kretsen är noll torde sannolikheten för en sådan mortalitet vara nästan lika med noll. Nu tror vi naturligtvis inte att så är fallet. Alltså måste man spela med olika scenarier avseende korrelationen mellan dödsfallen i MOP-kretsenl.

HEHEHO jag ser inte att en sådan analys är överensstämmande med det exempel du tar upp-men jag tänker kanske fel.

Oavsett tekniska detaljer. Om man för en bredare allmännhet kan göra troligt att MOP har en lång skugga framåt i tiden så vore väl f-n om inget skulle hända!

Beträffande avgränsning av MOP-kretsen. Kan naturligtvis diskuteras hur mycket som helst. Själv anser jag exempelvis att Rosengrens bror inte hör dit medan BA gör det
Senast redigerad av bartram 2011-08-17 kl. 20:00.
Citera
2011-08-17, 19:57
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Du har blivit uppsökt av en "mystisk" farbror och "själv erfarit spökskrivaren". Vad är det för trams? Om det är ett försök att göra sig lustig är det på gränsen till osmakligt.

Du drar slutsatser som inte jag är riktigt förstår. Vill du fortsätta den diskussionen så kan du skutta in på Liljensparre eller Plasthimmel. Den här tråden handlar om Palme.
Själv har jag tagit upp saker som jag är rätt övertygad om har med mitt engagemang i Palmemordet att göra. Och då tycker jag det kan passa i den här tråden.

Den sk "Spökskrivaren" är det fler än jag som uppenbarligen identifierat här i Palmetråden. Det har inte med mig personligen att göra.
Och om nån vill diskutera Karma med mig, så kan jag visserligen dra en del slutsatser av det. Men eftersom jag själv är buddist, så skulle jag ju aldrig kunna uppfatta det som ett hot.

Du läser in saker som inte finns. Och om du vill kalla mej för Pellejöns så får du gärna göra det. Men det är enligt min mening inte särskilt snyggt i det här forumet. Eller vad säjer KIMNeilJung?
Citera
2011-08-17, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Då utgår du från att mördaren var psykiskt "normal"...vilket de flesta inte är...

Det har ingenting med samvete att göra, det är kopplat till sociologiska faktorer. Det sista du tänker innan du somnar osv

(finns en intervju där Tell snäser av en journalist. Typexempel)
Senast redigerad av Acech 2011-08-17 kl. 20:03.
Citera
2011-08-17, 20:05
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det har ingenting med samvete att göra, det är kopplat till sociologiska faktorer. Det sista du tänker innan du somnar osv

Det finns tyvärr gott om mördare som sover gott om natten. Eller som Leif GW sade, han tror sig ha gjort en välgärning för landet och känner sig kanske till och med stolt. Kanske stolt nog att bli riksdagsman...
Men nu är vi inne på spekulationer och psykologi...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in