Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-19, 16:18
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M28
Planen är att sälja böcker.

Jag frågade honom för några år sen vad han trodde om "C" som
mördare, men han var helt ointresserad och avfärdade honom.
Han vill sälja sitt eget spår bokstavligt talat.

Varför tror ni han gick från TV3 till SVT? Exponeringen. Det finns
många därute som inte får in 3:an...

Jag antar vid "C" att du utgår från "GH" dvs min favorit.. har frågat honom om det men ej fått svar än. men fick det svaret nu via dig
Citera
2011-07-19, 16:20
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fakta i målet är att vi inte vet om någon kula snuddade vid Lisbet Palme då hon vägrade låta sig undersökas av rättsläkarna. Chefsobudcenten Milan Walverius erbjöd henne att undersökas av en kvinnlig rättsläkare men Lisbet vägrade.

Det finns uppgifter från sjukhuset att sjuksköterskan Lena Ö baddade enstreckliknande rodnad på Lisbets rygg. Men om den kom från en revolverkula vet vi inte.

Det finns T-shirt och en mockakappa som är genomskjuten som tyder på att Lisbet blev besjkuten, men det finns plats för tvivel i och med hennes vägran att undersökas av rättsläkarna. Till det kan man lägga hennes närmast obstruerande inställning till utredningen. Tänker bl a på hennes vägran att delta i rekonstruktionen av mordet eller hennes vägran att låta sina förhör bandas.

Hans Holmer fick en fråga om bristen på dokumentation av Lisbets påstådda beskjutning i någon av kommissionerna, jag tror juristkomm.. och svarade.
"Det här är något som hamnade mellan stolarna".

Du själv borde kolla tillgängliga fakta innan du börjar tillskriva andra mentala sjukdomar.

Tack för friskförklaringen

Tänkte bara hänga på Milan Valverius slutsats i din fina sammanfattning av Fru Palmes skottskada.
Enligt Valverius så hade skadan inte orsakats av en kula ö h t. Han var t o m så fräck att påstå att skotthålet i Fru Palmes kappa var tillverkad i skjutlab.
Det ger i så fall en logisk förklaring till varför hon bytte bil och kappa på vägen till Sabbatsbegs sjukhus.
För den som inte vet vem Valverius är så var han alltså chefsobducent vid Solna rättsläkarstation och ansvarig för den rättsmedicinska utredningen av Paret Palme. Ända tills han började tycka andra saker än spaningsledningen. Då blev han utbytt mot Jovan Rajs.
Valverius dog 1994.
Citera
2011-07-19, 16:22
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M28
Inget vittne har sett någon långtradare på mordplatsen!

Jag tycker att du själv ska göra ett experiment med den hydroidiotiska effekten.
Ställ dig först framför en långtradare som kommer i beskedliga 50 km/h, för att få lite
tolerans i mätvärdena, och reta sedan upp en polisman så att han skjuter dig i benet.
Kom sedan tillbaka till tråden och berätta hur det kändes.

Att försöka förklara något för en del av er är uppenbarligen meningslöst, men ni skulle säkert
få jobb hos inkvisitionen... "E pur si muove!"

Det finns helt rimliga förklaringar till att Lisbets skada ser ut som den gör och till att vittnena
uppfattar knallarna olika. Dessutom är det tvivellöst så att ett S&W M28 laddad med WW .357 MP
ammunition passar in på dessa förklaringar.

Men nu skiter jag i att förklara mer, så ajöss på er! Ni kommer aldrig att "lösa" mordet i denna
galna tråd... Gå ut i solen med er!

Förresten vet jag vem "C" alias GH är, men det är skyddat av förundersökningssekretess så
ni kan glömma att jag spiller bönorna.

Du vet att jag vill veta.. inte för att skada "GH" utan bara för att jag tror att det kan vara han och jag vill bara få se dom där "stirrande ögonen" alla pratat om

känner du han som människa eller bara vetskap om namnet?
Citera
2011-07-19, 16:34
Medlem
hehehos avatar
En Palmemordssimulator i 3D:

http://gpbanner.appspot.com/images/palmesimulator3.html

[Fel länk tidigare nu uppdaterad]
Senast redigerad av heheho 2011-07-19 kl. 16:47.
Citera
2011-07-19, 16:48
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En Palmemordssimulator i 3D:

http://gpbanner.appspot.com/images/palmesimulator3.html

[Fel länk tidigare nu uppdaterad]

Ha ha!.. verkar vara en skojig leksak. Ska kolla den nogrannare sen.
Citera
2011-07-19, 16:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre

Tänkte bara hänga på Milan Valverius slutsats i din fina sammanfattning av Fru Palmes skottskada.
Enligt Valverius så hade skadan inte orsakats av en kula ö h t. Han var t o m så fräck att påstå att skotthålet i Fru Palmes kappa var tillverkad i skjutlab.
Det ger i så fall en logisk förklaring till varför hon bytte bil och kappa på vägen till Sabbatsbegs sjukhus.
.

Fick den uppgiften från Lars Krantz 1990 och har tagit den med en stor nypa salt,har du den från nån annan källa. Krantz var inte alltid noga med fakta i sina teorier utan pressade gärna in egna slutsatser i dom. När det gäller Lisbet blev han närmast manisk.

Men han gjorde en bra insats med att lyfta fram de trakasserier som Milan Valverius utsattes för när han anklagades för att lämnat ut hemliga uppgifter från obduktionen.

Jag har JK förhöret med Valverius där hans advokat Peter Danovsky smular sönder dåvarande RÅ:s Torsten Jonsson anklagelser.
Citera
2011-07-19, 17:15
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tror du att ljudet av denna konfiguration skulle kunna uppfattas längs en gata efter 270 meter en vinternatt:

http://www.dailymotion.com/video/x98f7d_silencieux-45-acp-1911a1-pistolet_sport

På Sveavägen en fredagkväll? Med överljudsammunition - förmodligen inte, med subsonic - definitivt inte. Betänk alla bakgrundsljud - bilar, bussar människor som pratar. En dämpad 45acp med rätt ammunition låter ungefär som en luftpistol.
Citera
2011-07-19, 17:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
...a) Hur vet vi vilket vapen som använts?. Är det avhängigt att de upphittade kulorna faktiskt är riktiga kulorna eller räcker det med vittnesmålet om obuktionsprotokollet
b) Kan man verkligen vara säker på att ljuddämpare ej använts?.....
c) Skottordningen: Vissa., Bla Uddis ,har hävdat det var det andra skottet var det som dödade OP.
Det första var ett vådaskott som skadade LP.
Vad säger ni om detta och vilken betydelse har det för värdet på LP vittnesmål
a)Holmérs slutsats om vapen grundar sig enbart på leveransen av två S&W till Baresic på Täbyanstalten från tydligen Östlings lager ett par veckor före modet. Själv trodde Holmér mer på ett gevär av de antydningar han droppade att döma men inget gick att bevisa och inte ens vilka som lagt ut villospåren. Mordkulan som hittades inklämd bakom gallret var starkt deformerad efter att ha rikoschetterat mot gatan och byttes därför ut mot en som bättre liknade den andra kulan som hittades. Båda kulorna hade så svaga bomspår att det gick inte att avgöra om de kom från samma vapen eller ens samma typ. Obduktionsprotokollet visar entydigt på gevärsskott men detta får ingen säga.
b) De verkliga skotten från var sitt håll var säkert dämpade medan de lösa skott som hördes och Morelius skulle ha sett mynningsflammorna från kunde ge tillräcklig villoeffekt.
c) Den omvända skottordningen fick Uddis reda på av Säpo så den stämmer säkert. Det förklarar i vilket fall saken även om det kanske inte var avsikten. / Ove M
Citera
2011-07-19, 17:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
På Sveavägen en fredagkväll? Med överljudsammunition - förmodligen inte, med subsonic - definitivt inte. Betänk alla bakgrundsljud - bilar, bussar människor som pratar. En dämpad 45acp med rätt ammunition låter ungefär som en luftpistol.

[Skall ner och provskjuta på plats och rapportera...]

Hurssomhelst, att flera vittnen säger sig ha sett en kraftig mynningsflamma är annars ett starkare indicie mot ljuddämpare.

[Naturligtvis bara lösa skott...]
Citera
2011-07-19, 17:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
...Minst sagt märkligt att två poliser, Rimborn och Welander, skulle missuppfatta vad Lisbet sade till dom totalt.
Det ska dock tilläggas att en tredje polis, kommissarie Lars Christiansson, sade sig inte fått uppgiften om två gärningsmän. Han avled 1993...
Det blev Hjälmroth som slutgiltigt fick förklara vad LP måste ha sett och hört om inte fler i familjen skulle drabbas. / Ove M
Citera
2011-07-19, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Du vet att jag vill veta.. inte för att skada "GH" utan bara för att jag tror att det kan vara han och jag vill bara få se dom där "stirrande ögonen" alla pratat om

känner du han som människa eller bara vetskap om namnet?

Var någonstans har gh beskrivits med en 'stirrande blick'?
Citera
2011-07-19, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre

För den som inte vet vem Valverius är så var han alltså chefsobducent vid Solna rättsläkarstation och ansvarig för den rättsmedicinska utredningen av Paret Palme. Ända tills han började tycka andra saker än spaningsledningen. Då blev han utbytt mot Jovan Rajs.
Valverius dog 1994.

Men var tog då det andra skottet vägen? Låt oss höra ambulanspersonalens teori

Citat:
"Jag har två skott här rakt i bröstkorgen" http://www.itdemokrati.nu/page16_files/image319.gif
Senast redigerad av Acech 2011-07-19 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in