2011-07-12, 01:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Grandmannen är en mystisk person i blå täckjacka, keps och glasögon som synts utanför Grand under mordkvällen. Tiderna varierar men det som kopplar han till mordet är Mårten Palme och Ljublisa Njadic som uppfattar det som att Grandmannen hängde på Palme. Grandmannen har blivit identifierad ett par gånger, som Christer Pettersson, varför det närmast är likställt utpeka Pettersson som mördaren med att utpeka Grandmannen även om man kan ifrågasätta vittnesmålen.

.

Håller med om de sista du skriver. Najic ändrar sina vittnesmål, hårfärg på mannen bl a. Dessutom är hans utpekande av Christer Pettersson behäftat med frågetecken då han pekar ut CP först vid andra konfrontationen. Mårten Palmes vittnesmål är bättre men innehåller också frågetecken.
Behandlingen av Grandvittnena Storhök och Korhonen är talande i polisens besatthet att nagla fast Pettersson som OP:s mördare. Båda iakttog en ångestladdad man som blängde på dom genom grand:s glasdörrar strax innan bröderna Mozart slutade.
En av tjejerna hade ögonkontakt med mannen under flera minuter. Problemet var att ingen av dom pekade ut Pettersson. Därför kallades ingen av dom till rättegångarna trots att mycket talar för att de såg en "grandman".
Citera
2011-07-12, 01:29
Medlem
bartrams avatar
Citat:
En seriös sammanfattning av 'Grandmannen'. Detta bör alla, såväl privata som "officiella" spanare betänka. Grandmannen är en mystisk person i blå täckjacka, keps och glasögon som synts utanför Grand under mordkvällen. Tiderna varierar men det som kopplar han till mordet är Mårten Palme och Ljublisa Njadic som uppfattar det som att Grandmannen hängde på Palme. Grandmannen har blivit identifierad ett par gånger, som Christer Pettersson, varför det närmast är likställt utpeka Pettersson som mördaren med att utpeka Grandmannen även om man kan ifrågasätta vittnesmålen.

Tillbaka till Sveavägen. Teorin om att Grandmannen sköt Palme sprunger ur Palmeutredningens huvudspår att det var en ensam galning som utförde mordet, alltså Grandmannen. Vi måste då förflytta honom från Grand till Dekorima. Det har gjorts på två olika sätt.

1. Olsson/Åsgård i GMP

Grandmannen hakar på från Grand och följer med över Sveavägen. När man stannar utanför Sari tänker han skjuta, men bangar, och fortsätter fram till Dekorima där han ställer sig och väntar. Detta scenario saknar all stöd i vittnesmål, särskilt från Lisbet Palme. Den enda ledtråd vi har om mördaren väg till Dekorima är Inge Morelius som 'uppfattar' det som att han sneddar över Sveavägen. Det leder oss in på det andra scenariot.

2. Ingemar Krussel

Grandmannen hakar på från Grand men vågar inte följa med över Sveavägen. Istället fortsätter han på motsatt sida och sneddar sen över vägen. Det kräver att han gick i en bra mycket fortare takt. Någon halvjoggande man har inget vittne sett.

Oavsett kan inget av scenariorna stämma då Grandmannen och mördaren helt enkelt inte matchar varandra. Varken i jacka, huvudbonad, hårfärg, längd eller på något sätt görs gällande att han och mördaren skulle vara samma person. Det är direkt felaktigt att påstå. Hoppas jag redde ut en del. Personligen tror jag att "Grandmannen" var Pettersson, på jakt efter Sigge eller Roger, och sedemera ihopklumpad med Anders Björkman samt ytterliggare ihoprörd med andra personer tack vare felaktiga tidsuppgifter - exempelvis Sigges telefonavlyssningsprotokoll.

Aceh!

Du har i vanlig ordning fått allt om bakfoten. Det fanns i själva verket två silvergråa bilar utanför Grand. I den ena satt GH som anade att OP skulle korsa Sveavägen. Vad gör han-jo han åker iväg till Adolf Fredriks kyrkogata-tjyvparkerar bilen där och sneddar över till västra sidan av Sveavägen.
Det är m a o GH och inte Bull , som du felaktigt tror. AA blir så rädd av GH:s uppsyn att han drar direkt. Voila- GH är plats och är redo för hämnd för den höjda aktieskatten
Citera
2011-07-12, 02:12
Medlem
Finns det utskrifter på förhören med "Frälsarens son" Mårten?
Citera
2011-07-12, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
För de som sympatiserar med signaturen Reda kan det ju ha relevans som motiv för MOP.

Jag håller på att fila på ett litet inlägg i linje med vad Reda säger så om ni håller ut till imorgon så kommer jag med en liten brandfackla.

Nu är man snart Kung i tråden. Man tackar allra ödmjukast!
Citera
2011-07-12, 05:55
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Man skäms ju å dina vägnar.

Varför? för "bög-grejen" eller GH-grejen" eller nån kombination av det hela
Citera
2011-07-12, 09:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Min övertygelse är att OP mördades på uppdrag av seriösa svenskar som insåg att hans maktfullkomlighet och arrogans skadade vårt land både nationellt och internationellt...
Citat:
... I demokraturen är vissa mer "lika". Sverige har blivit "1984" i verkligheten och det har Olof Palme stor del i...
Citat:
.... så jag vill bara veta vad det återkommande mantrat SPF är för något?...
Citat:
I mitt tycke är ett förrakt för en terrororganisation som ANC helt befogat. ANC har med hjälp av sovjetlakejer som OP tagit över SA och landet är snart lika förstört som Rhodesia/zimbabwe.
....Medan ni gräver ner er i detta "döda case" hinner nya galningar komma till makten utan att ni märker något. Om man vill påverka samhällsutvecklingen är det bättre att vara aktiv i nuet än en flummig idiot i dået.
Du är sinnebilden för SPF! Eskil Block hade inte kunnat uttrycka mentaliteten bättre - den som säger det styrelsen tänker men aldrig bakom sin PK fasad vågar uttala ens inför varandra. Istället tar ni er kollektiva tolkningsrätten för vad vi internationella demokrater och oliktänkande individer menar.
Med avsiktsregister överträffas gamla åsiktsregister som IB ägnade sig åt fast då under personligt ansvar inför rättsstaten. SPF har nu i sitt anonyma samförstånd och kollektiva maktmissbruk avskaffat både rättsstat och personligt ansvar.
När jag först hörde neoconresonemanget från en överste jag bodde hos i USA trodde jag inte mina öron. Nu 40 år senare förstår jag också vad Reagan och SPF konspirerade kring mot OP och det Borgnäs fortfarande kunde konstatera så sent som -98. Bushmän och IC i släptåg är förlåtna - de fattade bara inte. Ingen här har heller velat kommentera Borgnäs intervju med Reaganfolket. Läs och begrunda s.303 exv. / Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-07-12 kl. 10:10.
Citera
2011-07-12, 10:48
Medlem
Citat:
Typisk sovjetmentalitet att ropa på Storefar. Är du rädd för mina åsikter? Har du inga argument att komma med själv?

Du får gärna ha dina åsikter, jag var inget större Palmefan men att mörda ngn på öppen gata är väl olagligt, eller...!?
Den här sajten handlar inte om hatet mot Palme utan om mordet och vad som låg bakom, fins andra sajter där dina åsikter fungerar bättre....
Citera
2011-07-12, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Aceh!

Du har i vanlig ordning fått allt om bakfoten. Det fanns i själva verket två silvergråa bilar utanför Grand. I den ena satt GH som anade att OP skulle korsa Sveavägen. Vad gör han-jo han åker iväg till Adolf Fredriks kyrkogata-tjyvparkerar bilen där och sneddar över till västra sidan av Sveavägen.
Det är m a o GH och inte Bull , som du felaktigt tror. AA blir så rädd av GH:s uppsyn att han drar direkt. Voila- GH är plats och är redo för hämnd för den höjda aktieskatten

Citat:
*Paul Smith har en alternativ lösning . Bilföraren är inte GH och alltså inte mördaren. Det är den s k Grandmannen som åtminstone till det yttre kan stämma in på GM. När makarna Palme sneddar över Sveavägen finns det en man som gått bakom makarna Palme som också enligt ett vittne korsar Sveavägen. Men sedan tappas han bort. Smith menar att detta kan vara GH och när makarna Palme stannar till vid ett skyltfönster passerar han bakom dem och går före till mordplatsen. De flesta problemlösare har sett detta som enda möjligheten att placera gärningsmannen före Palme på mordplatsen.

Paul Smiths kaxighet rimmar illa med hans totala okunskap om fallet...
Senast redigerad av Acech 2011-07-12 kl. 10:58.
Citera
2011-07-12, 14:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ja, jag är ju inne på samma spår. Men då måste det kopplas till mordplatsen, vittnesmål, en konkret motivbild eller en person etc. Att bedriva en hatkampanj mot Palme är liksom gjort, se MUF 1985. Det här hör inte till.
Det som typiskt särskiljer SPF-rörelsens folk från andra högerextremer är att de först efter när Palme är död vågar uttrycka sitt hat själva offentligt. De grupper som tidigare höll på med kampanjer mot Palme tröttnade ju så fort de inte längre fick betalt och en hel rad började istället vittna om hur villospåren lades ut redan långt i förväg.
Bertil Wedin lyckades ändå överleva men genom att misstänkliggöra CIA istället för Contras. Detta gillade tydligen SPF. Till varje pris måste man skydda sin operativa partner vid MOP och huvudsponsoren för mörkandet sedan också NATO insett sig lurat och dragit sig ur allt SPF samröre efter avslöjandena kring 2002. / Ove M
Citera
2011-07-12, 17:02
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Tack för denna fylliga beskrivning av KB! Särskilt detta var intressant nyhet för mig:Holmér var alltså inte dum på något vis och förstod att samspela med såväl Alf Karlsson som KB. Frågan är vad som irriterade SPF mest. / Ove M

Du kan läsa mer om TK:n mot Baresic här: https://www.flashback.org/p21909294#p21909294
Citera
2011-07-12, 17:12
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Avsan listar "kuppförsvar" i sitt cw. Hela gänget var nog inkopplade enligt antikommunistiskt staybehind-manér.

Det är ingen hemlighet att prominenta jurister hade framträdande roller i Stay behind. Hans-Ulrich von der Esch är ett exempel. Avsan stämmer i alla fall bra in på profilen.
Citera
2011-07-12, 18:38
Medlem
Citat:
I mitt tycke är ett förrakt för en terrororganisation som ANC helt befogat. ANC har med hjälp av sovjetlakejer som OP tagit över SA och landet är snart lika förstört som Rhodesia/zimbabwe.
Tycker ni i tråden att det hedrar OP?
Som jag sagt tidigare så eliminerades OP lite för sent, han hade hunnit tillfoga Sverige och världen obotliga skador, så det finns ingen anledning för andra än människor med sovjetmentalitet att älta hans frånfälle år ut och år in.
Medan ni gräver ner er i detta "döda case" hinner nya galningar komma till makten utan att ni märker något. Om man vill påverka samhällsutvecklingen är det bättre att vara aktiv i nuet än en flummig idiot i dået.

Tack för att du tog upp detta med ANC i samband med MOP eftersom det ingår i motivet för MOP och här får du mitt inlägg som jag utlovat.

Utgångspunkten är som tidigare att den sydafrikanska militära underrättelsetjänsten i samarbete en hemlig sektion inom Säpo och åtminstone några svenska officerare stod för det operativa nere på Sveavägen.

Uppe på Birger Jarl Hotell stod Craig Williamson och Bertil Weden tillsammans med en pastor från The American Heritage Foundation (AHC) för en avledningsmanöver följt av en i förväg väl planerad och i förväg iscensatt desinformationskampanj.

Via AHF kan finnas kopplingar till amerikanska rörelser som i högsta grad hatade Palme och som hade ingångar till CIA.

Som ansats väljer jag den statsvetenskapliga teorin om aktion - reaktion som Sovjetunionen praktiserade under det kalla kriget. För det var under det kalla kriget som OP mördades.

Låt oss då studera kalla krigets doktriner och se vart de leder.

Sydafrika utkämpade ett sk border war mot Angola som stöddes av Sovjetunionen och 35 000 cubanska soldater samt Apartheidregimens "naturliga" fiender som Iran och Khadaffis Libyen.

Sydafrika fick stöd av CIA enligt Reagandoktrinen och som "parianation" så sökte Sydafrika stöd och militärt utbyte med länder som Chile, Irak och Israel.

I länken finns en mer detaljerad redogörelse för detta

https://www.flashback.org/sp16081925

Med detta sagt så ansåg Sovjetunionen att USA med CIA gått till aktion i södra afrika och detta måste Sovjetunionen reagera på genom militärt stöd till ANC under the border war. Under avslutningen av det kalla kriget var OP direkt aktiv genom att vara medlare i Iran-Irak-konflikten och indirekt i södra afrika genom sitt stöd till ANC men också genom hans särskilda sändebud Bernt Carlsson som var biträdande*generalsekreterare*i*FN*och Namibiakommissarie fram till han mördades i Lockerbieattentatet.

Låt oss nu betrakta detta på följande sätt.

Sydafrika mördar Sveriges statsminister OP som håller på att åstadkomma en ofördelaktig fred i Angola/Namibiar inta.

Den ideologiska kretsen kring OP inser att de inte kan komma åt anstiftarna på andra sidan jordklotet. Eller kan de det ?

Själva har de inte förmågan men genom de andra intressenterna i utveckling i södra afrika kan de medverka i ett attentat mot den sydafrikanska statsledningen då de skall flyga till New York den 21 december 1988 i vad vi känner som Lockerbieattentatet. Öga för öga, tand för tand, lika för lika.

Det fanns lite för alla i ett sådant attentat.

För Palmes pojkar en möjlighet till hämnd för MOP.
För Namibia en bättre förhandlingsposition i NY och för transitionsperioden.
För ANC en avgjort bättre strategisk situation,
För Iran en möjlighet att rikta ett slag mot Israels samarbetspartner i nukleär krigföring och hämnd för USAs neskjutning av ett iranskt passagerarplan.
För Khadaffi en framgång i hans afrikanska maktpolitik och hämnd för USAs atacker.

Sydafrikas effektiva underrättelsetjänst kommer hotet på spåret och den sydafrikanska delegationen tog ett annat plan samt lurade Bernt Carlsson ombord på det redan dödsdömda planet PanAm103.

Sammanfattningsvis så hade alla inblandade blod på sina händer och orsaker till att hålla tyst och se till att inte sanningen kom fram.

Men några oroande frågor infinner sig.

Om den sydafrikanska militära underrättelsetjänsten kände till attentatet mor PanAm103 i förväg varför varnade man inte sin kollegor inom CIA ?

Eller gjorde man det och någon inom CIA valde att inte föra denna underrättelse vidare i tron att ett attentat med stora förluster i amerikanska människoliv skulle vända den amerikanska opinionen mot ANC och deras allierade Iran och Libyen som utförde attentatet?

Redan 2009 borde säkerhetstjänsterna ha klart för sig att nordafrika skulle omvälvas och att det som gömts i kalla krigets snö kommer upp i den arabiska vårens tö.

USA skulle säkert begära dessa två män utlämnade och då skulle engelska och svenska medlöpare i Lockerbieattentatet avslöjas så det var bättre att skicka dessa misstänkta till lämpliga gömställen i mellanöstern eller nordafrika undan FBI och den amerikanska extraterritoriella rättskskipningen.

Bråttom, bråttom så frigavs den för Lockerbieattentatet Abdelbaset Ali al-Megrahi den 20 augusti 2009 på grund av humanitära skäl,

Även Sverige fick bråttom att frige den för Lockerbieattentet misstänkte Abu Talb i samma veva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Talb

Låt oss nu återvända till användaren Reda som driver en liten provokativ hyllning till mördaren utifrån ett extremistisk perspektiv väl medveten att "alla på forumet kommer att titta åt det hållet" och missa Säpos inblandning.

FBI och CIA har varken missat eller låter lura sig och det är inte att undra på att den i detta fall fd Säpochefen Olof Frånstedtsäger följande på Newsmill.

http://www.newsmill.se/node/36599

Citat:
OLOF FRÅNSTEDT
Fd Säpochef: Mycket allvarligt att CIA inte litar på Sverige
Publicerad: 2011-05-24 12:05, Uppdaterad: 2011-05-24 12:05
Att CIA opererar i Sverige utan att informera svenska myndigheter tyder på att Sverige inte anses tillförlitligt. Det är mycket allvarligt och förtroendet måste byggas upp igen, menar Olof Frånstedt, operativ chef på Säpo och chef för kontraspionaget 1967 till 1978.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in