Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Halmgubbe.
Jag sa inget om att kamraterna såg att han ”vände”. Jag sa att de uppgav att han blev kvar utanför banken. Vilket är sant.
Ingen halmgubbe. Inte sant.
Björkmans kamraters intryck var att Björkman kan ha följt med en bit. Hur långt kunde ingen av dem säga. De hade ryggen mot honom.
Klas Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det.
Lars Hamrén: Och Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
Åsa Gustavsson: Nej, han stod kvar vid bankomaten.
Lars Hamrén: Han står kvar vid bankomaten han. Är du säker på det?
Åsa Gustavsson: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svära på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.
Lars Hamrén: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
Åsa Gustavsson: Ja.
Lars Hamrén: Hurvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
Åsa Gustavsson: Nej.
Håkan Ström: Men du, Åsa och Klas fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
Niklas Fröling: Ja.
Håkan Ström: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
Niklas Fröling: Ja.
Håkan Ström: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
Niklas Fröling: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.
Citat:
Och kamraterna var inbegripna i ett stojigt inbördes samtal, eller hur?
Ditt svaga skäl kan absolut inte ligga till grund för att utesluta att Fauzzi var före Boforsarna.
Det kan självklart ligga till grund för att utesluta att Fauzzi var norr om Björkmans kamrater. Fauzzi hörde skotten trots sina hörlurar.
När Fauzzi hörde skotten några steg norr om Adolf Fredriks Kyrkogata och sedan vände sig om såg han inte Björkmans kamrater. Så vitt man kan se i förhören. Han såg Björkman. Inte Björkmans kamrater. De skulle ha hindrat Fauzzi att se Björkman. Björkmans kamrater gick i bredd (som framgår i förhöret med Åsa Gustavsson).