2011-07-02, 02:37
Medlem
Grandiosos avatar
Ja, herregud vad framlidne herr Krantz måtte ha varit störd i roten!
Sällan har man väl sett en värre galenpanna härja runt och sprida en sån sanslös smörja
som han bevisligen gjorde.
Sparkade visst ut sin fru för att han trodde hon var spion i stil med Mata Hari eller nåt sånt.
Den här galenskapen måste väl ha legat latent hos honom. Han var väl predestinerad för detta.
Hade det inte varit Palmemordet så hade väl annat triggat igång eländet.

Ja, ett sant tragiskt öde onekligen.
Den sista teorin som han hade om mordet var alltså att Lisbet sköt sin egen make som
en "feministisk symbolhandling". Även scientologerna lyckades han pressa in i detta
avslutande spårbygge.

Men här finns gott om andra tokstollar också. Här är några "lysande" exempel:

Ernst Lindholm: Palme begick självmord. Bakgrund: en härva av vapen, knark och bögsex.

Lennart Remstam: Palme bedrog sin fru och sköts av oäkta son...

Ragnar Ivarsson: Ekobrottslingar i diamantbranschen mördade Palme...

Så här skriver journalisten Rasmus Fleischer:

" Privatspanarnas idéer drar iväg åt alla håll, men bara en lösning kan vara riktig.
Även om varje detalj bakom mordet skulle avslöjas, kommer följaktligen otaliga
konstigheter att kvarstå, bland det skumrask och bottenslam som privatspanarna under
20 års tid försökt gräva fram i snart sagt varje del av det svenska samhället.

Drömmen om att skotten på Sveavägen ska kunna återställa Sveriges oskuld ter sig
allt mer avlägsen. "

Hela tänkvärda artikeln här nedan:

http://www.arbetaren.se/2006/08/reportage.html
Citera
2011-07-02, 02:55
Medlem
Grandiosos avatar
Och ta mig fan - har det inte dykt upp ytterligare en bok om Palmemordet...

Juristen Hans Liljeson har skrivit den.
Boken heter "Palmemordets hemliga scenario" med undertiteln Dubbelspel och Statskupp.

Det var vid en lunch med dåvarande Parisambassadören Carl Lidbom som Liljesons
misstankar om en politisk konspiration stärktes på allvar.

http://www.dsm.nu/bokbestallningar.html

Hur många hundra böcker är nu skrivna i ämnet egentligen?
Citera
2011-07-02, 02:56
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
..."Drömmen om att skotten på Sveavägen ska kunna återställa Sveriges oskuld ter sig
allt mer avlägsen."

Först och främst försvann snarare än återställdes Sveriges oskuld av skotten på Sveavägen...

Däremot är Sverige mer än moget att få reda på sanningen bakom vid det här laget.

Tror dock att vi minst får avvakta Lisbeths frånfälle innan något officiellt kan tänkas läggas fram.
Citera
2011-07-02, 03:03
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Men här finns gott om andra tokstollar också. Här är några "lysande" exempel...

Du glömmer en del tokstollar...

Hans Holmer - fick kurder på hjärnan, installerade skottsäkert glas och köpte portföljer med inbyggda automatvapen (genom en viss Östling).

Hans Ölvebro - vägrade med en dåres envishet att befatta sig med polisspåret eftersom det "inte fanns något sådant spår".

Lisbet Palme - ett mer motsträvigt och ovilligt vittne har sällan setts. Solveig Riberdal sade att hon under hela sin 30-åriga karriär inte varit med om något liknande.

...sedan har vi ju Ebbe Carlsson, Jörgen Almblad, Ulf Helin, Thure Nässen och så vidare i en till synes ändlös rad av tokfånar.

Min poäng är att vi inte vet vilka "tokstollarna" är innan vi har facit.

"Det som skiljer dumma och kloka åt är, att de dumma hela tiden begår samma dumheter medan de kloka alltid hittar på nya."
/ Karl Heinrich Waggerl
Citera
2011-07-02, 04:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Du glömmer en del tokstollar...

Hans Holmer - fick kurder på hjärnan, installerade skottsäkert glas och köpte portföljer med inbyggda automatvapen (genom en viss Östling).

Hans Ölvebro - vägrade med en dåres envishet att befatta sig med polisspåret eftersom det "inte fanns något sådant spår".

Lisbet Palme - ett mer motsträvigt och ovilligt vittne har sällan setts. Solveig Riberdal sade att hon under hela sin 30-åriga karriär inte varit med om något liknande.

...sedan har vi ju Ebbe Carlsson, Jörgen Almblad, Ulf Helin, Thure Nässen och så vidare i en till synes ändlös rad av tokfånar.

Min poäng är att vi inte vet vilka "tokstollarna" är innan vi har facit.

"Det som skiljer dumma och kloka åt är, att de dumma hela tiden begår samma dumheter medan de kloka alltid hittar på nya."
/ Karl Heinrich Waggerl

Jo visst finns det fullt med lite konstigt folk här och var i den här eländiga härvan.

Holmér fick väl en släng av storhetsvansinne eller vad man ska kalla det.
Ölvebros uttalanden var ju inte direkt ämnade att inge förtroende direkt...en påfallande
hög grad av arrogant nonchalans kan man iaktta i hans fall.

Lisbet betedde sig inte bra heller, det kan man knappast säga annat, men är det verkligen
sant att Riberdal har uttryckt sig på det sättet om henne? Kan du möjligen styrka detta
med en källa av något slag? Tycker det verkar märkligt att Riberdal skulle varit så öppen
med sin kritik. Jag kan ha fel där, men som sagt kan du fixa någon källhänvisning så
uppskattas det.
Citera
2011-07-02, 04:57
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Lisbet betedde sig inte bra heller, det kan man knappast säga annat, men är det verkligen
sant att Riberdal har uttryckt sig på det sättet om henne? Kan du möjligen styrka detta
med en källa av något slag? Tycker det verkar märkligt att Riberdal skulle varit så öppen
med sin kritik. Jag kan ha fel där, men som sagt kan du fixa någon källhänvisning så
uppskattas det.

Finns på ett videoklipp....återkommer mer exakt
Citera
2011-07-02, 05:00
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Finns på ett videoklipp....återkommer mer exakt

Solveig Riberdahl säger en tid efter Palmerättegången: ”Jag har väl under mitt trettioåriga åklagarliv inte träffat någon som har varit så svårövertalad som hon”. Riberdahl går till och med gått så långt att hon hävdar att Lisbeth helt enkelt sätter sitt personliga integritetsintresse framför utredningsintresset – annorlunda uttryckt: att det är viktigare för henne att inte drabbas av obehaglig personlig uppmärksamhet än att mordet blir löst.

http://svtdebatt.se/2011/02/christer-pettersson-mordade-inte-olof-palme/
Citera
2011-07-02, 05:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Solveig Riberdahl säger en tid efter Palmerättegången: ”Jag har väl under mitt trettioåriga åklagarliv inte träffat någon som har varit så svårövertalad som hon”. Riberdahl går till och med gått så långt att hon hävdar att Lisbeth helt enkelt sätter sitt personliga integritetsintresse framför utredningsintresset – annorlunda uttryckt: att det är viktigare för henne att inte drabbas av obehaglig personlig uppmärksamhet än att mordet blir löst.

http://svtdebatt.se/2011/02/christer-pettersson-mordade-inte-olof-palme/

Bra jobbat, Kavring! Du hade på fötterna när du kom med det påståendet.

Då är det alltså sant. Ja, det låg onekligen en hel del skarp kritik i dessa yttranden som
åklagare Riberdahl fällde där.
Citera
2011-07-02, 05:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Först och främst försvann snarare än återställdes Sveriges oskuld av skotten på Sveavägen...

Nu var det inte jag som skrev den meningen utan Fleischer och jag håller med dig om att
han måste ha tänkt fel där. Mera korrekt skall ju helt klart vara att skotten på Sveavägen
innebar dödsstöten åt den svenska oskulden och tänket om det trygga, snälla Sverige.

Något egentligt tryggt och oskuldsfullt samhälle existerade väl i och för sig inte
dessförinnan heller om man tänker tillbaka lite närmare, men här anlände så att säga
klara besked om att ett helt annat Sverige siktades i många väsentliga avseenden.

Och något tryggt och stabilt Sverige kommer vi aldrig mera att återfå av olika anledningar.
Citera
2011-07-02, 07:51
Bannlyst
Hans "Det finns inget polisspår och varenda käft är identifierade utom Dekorimamannen som kanske var ute i ett annat brottsligt ärende" Ölvebro är nog ändå min favorit tokstolle...:D Endast överträffad av:

Citat:
Hur mycket jag än läser på så agerade fortfarande mördaren oproffesionellt!!

och Walkie-talkie männen... dekorimamannen? hur vet vi att dom ens fanns?`

finns inga bevis.. och det är uppgifter som folk har påverkats av att komma upp med pga medias rapporteringar.

Vi pratar alltså om en mördare som, improviserat med minutmarginal, väljer downtown Stockholms mest perfekta ställe för att utföra ett attentat, dräper Palme med ett perfekt placerat lönnmords-skott, baserat på hålspets-ammo, därefter skjuter han Lisbet sekunden senare, lika perfekt och iskallt joggar igenom ett gytter av minst 10 poliser. 25 år senare är han fortfarande spårlöst försvunnen. Ditt övriga inlägg är inte ens värt att kommentera, varför jag inte kommer att kommentera det.

(Lars Olof Lampers på SVT är något av en knasbubbla också, kolla den här meningen: Bland de olika spår som lanserats av privatpersoner finns flera teorier om att Palme sköts av misstag, att mordet utfördes av personer som planerade andra brott i området. Bland dessa spår finns den så kallade Dekorimamannen. Morgonens jätte-wtf.)
Senast redigerad av Acech 2011-07-02 kl. 07:54.
Citera
2011-07-02, 08:34
Medlem
zorzes avatar
[quote=Leif D]Helt jävla underbart ²

Bertil Wingren? Är det inte Börje du menar? Han som skrev boken om Viktor Gunnarsson?/

Tack för rättelsen,Börje ska det vara.Tog upp detta som lite överskott,jag har kollat som hastigast på von Hofsten och det är en släkt med ca:160 medlemmar,hittar just nu inte hur nära dessa två var.Ska kolla vidare.Kanske ni andra hittar bättre.jag tycker det kan vara intressant eftersom officersupproret och ubåtar(Palmes undfallenhet)+misstanke om ev.östspion/desinformatörer i statsapparaten var säkert en av faktorerna som påverkade konspiratörerna.Att Gretas man hette Wingren och de bodde i skåne,polis Börje Wingren bodde i Helsingborg,har ej kunnat forska i om de var släkt.Jag tycker att det är intressant att ev.kunna reda ut olika personkopplingar så att man kan fundera över ev.dold agenda i olika ageranden och uttalanden.
Senast redigerad av zorze 2011-07-02 kl. 08:39.
Citera
2011-07-02, 09:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
....men i alla fall vill jag tala om att nya förhör från KU 1989, vid sidan av det som tidigare fanns, med Carl Lidbom, ligger ute på SVT:s Öppet arkiv: http://svt.se/2.108083/
Här övertygas jag av Ebbe lika tydligt som av tidigare Lidbom hur vilseledda men i god tro alla inklusive säkerhetstjänsterna var på den tiden medan Anders Björk avslöjar sig som typisk agent för civila underrättelsetjänsten och psykterrorn som tog vid efter att regeringen tappat kontrollen över IB och istället SPF med kapitalet tog över spekulationerna och snokandet i våra privatliv. / Ove M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in